abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:32:45 #101
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74677525
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 19:42 schreef Dutch_Courage het volgende:

Qua stappen hebben we het niet zo heel erg bont gemaakt. Vrijdag naar krakershol Tacheles (klopt dat?), maar dat was niet echt ons ding. Zaterdag natuurlijk naar Tresor geweest. Leuke tent, lekker underground (rode zwaailichten, bunkergangen, rookmachines, véél rookmachines).

Er komt echter een maar aan. Ondanks dat er natuurlijk vooral dit weekend veel interessants te zien was, vond ik het geen leuke stad. Te nieuw, zakelijk, koud, géén "gezellig" uitziend centrum en het was ook nog eens duur (Ik woon in Praag, dus misschien dat ik gewoon verwend ben).

Al met al leuk weekendje gehad, maar er zijn naar mijn mening veel leukere steden. Over twee maanden mag ik echter wéér, omdat mijn vriendengroep in Nederland besloten heeft het traditionele weekendje weg aan het begin van het jaar in Berlijn plaats te laten vinden. ben er niet rouwig om, maar een andere stad was welkom geweest.
Tacheless is meer een cultureel centrum geworden, er zijn vaak evenementen en tentoonstellingen enzo. Vroeger was het een "kaufhaus" daarna gekraakt en nu heeft het dus een culturele bestemming gekregen, met een underground touch wel inderdaad en het heeft enorme aantrekkingskracht op "creatievelingen". Geweldige plek vind ik het.

Ja deze tijd van het jaar is koud en grauw in Berlijn.. De zomer straalt veel meer sfeer en gezelligheid uit. Ik ben wel benieuwd op welke plekken je geweest bent want Berlijn is absoluut niet duur, naja relatief begrip natuurlijk maar dat is toch de ervaring van de meeste mensen met Nederland als referentiekader. Ik heb nergens zo goedkoop gewoond, geleefd en gestudeerd als in Berlijn. Was laatst nog voor 25 euro inclusief badjas en handdoeken een hele dag in de sauna, probeer dat maar niet in NL .

Wat vind jij dan leuke steden? Praag gok ik?
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:07 schreef Mert het volgende:
Vrijdag vertrekt deze jongen ook voor een weekend naar Berlijn.
Meerendeel weer een stap weekend, maar er zal wel weer wat cultuur aan de pas komen

Iemand nog tips waar je lekker wat kan eten en drinken voor 't stappen?
Kulturbrauerei i.i.g. maar zijn er nog meer "Lounge clubs" e.d.?
Voor het betere danswerk staat in de planning: Tresor, Watergate en Berghain (Wat nog een uitdaging gaat worden om weer binnen te komen)
In de Oranienburger Strasse zitten wel een paar relaxte cocktailbars evenals Bergmannstrasse, Oranienstrasse (Kreuzberg) en rond de Warschauer Strasse en de Simon Dach Strasse (Friedrichshain).
Levenswerk: Berlijn Blog.
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:33:44 #102
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74677556
Heb maandag trouwens kou staan lijden op de Potsdamer Platz omdat ik zo nodig aanwezig moest zijn bij de Mauer festiviteiten. Was wel enorm indrukwekkend...
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_74677620
tvp, na m'n studie ga ik hopelijk in Berlijn wonen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:38:14 #104
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74677710
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:35 schreef leukvoorlater het volgende:
tvp, na m'n studie ga ik hopelijk in Berlijn wonen.
Ik wil ook niets liever dan terug, maar een baan vinden. Daar ben ik wel een beetje bang voor... Wat zijn jouw concrete plannen?
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_74677994
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:38 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Ik wil ook niets liever dan terug, maar een baan vinden. Daar ben ik wel een beetje bang voor... Wat zijn jouw concrete plannen?
Ik heb nog geen concrete plannen wat betreft werk, ik moet ook nog zeker 2 jaar studeren. Daarna wil ik voor een halfaartje naar Berlijn, hopelijk vind ik dan werk op niveau en anders... Misschien dan in de horeca of in een winkel werken. Het gaat me ook meer om de ervaring om in Berlijn te wonen, dus als ik maandelijks met m'n salaris rondkom, dan vind ik het best.

Waarom lukte het je niet om een baan te vinden?
  vrijdag 13 november 2009 @ 22:10:39 #106
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74680763
Ik heb er gestudeerd en stage gelopen, maar een stage vinden was al moeilijk. Relatief weinig bedrijven in de commerciele sector en heeeeel veel mensen die graag willen werken/stage lopen in Berlijn, hoge werkloosheid tot gevolg. Oja en hele lage lonen. Voor studie ben ik nu in Nederland omdat het niveau hier wat beter is maar het liefst zou ik er over 2 jaar ook weer gaan wonen als mijn master af is .
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_74688760
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:32 schreef Leinonlein het volgende:

[..]

Tacheless is meer een cultureel centrum geworden, er zijn vaak evenementen en tentoonstellingen enzo. Vroeger was het een "kaufhaus" daarna gekraakt en nu heeft het dus een culturele bestemming gekregen, met een underground touch wel inderdaad en het heeft enorme aantrekkingskracht op "creatievelingen". Geweldige plek vind ik het.

Ja deze tijd van het jaar is koud en grauw in Berlijn.. De zomer straalt veel meer sfeer en gezelligheid uit. Ik ben wel benieuwd op welke plekken je geweest bent want Berlijn is absoluut niet duur, naja relatief begrip natuurlijk maar dat is toch de ervaring van de meeste mensen met Nederland als referentiekader. Ik heb nergens zo goedkoop gewoond, geleefd en gestudeerd als in Berlijn. Was laatst nog voor 25 euro inclusief badjas en handdoeken een hele dag in de sauna, probeer dat maar niet in NL .

Wat vind jij dan leuke steden? Praag gok ik?
[..]

In de Oranienburger Strasse zitten wel een paar relaxte cocktailbars evenals Bergmannstrasse, Oranienstrasse (Kreuzberg) en rond de Warschauer Strasse en de Simon Dach Strasse (Friedrichshain).
Ik weet niet precies waar we allemaal geweest zijn. Ik heb me laten leiden door een collega die de stad al een beetje kende. We zijn overal qua toeristen hot spots wel geweest. Voor het eten zijn we rondom de Albrecht strasse geweest (als ik nu op mijn kaartje kijk). En verder hebben we vooral érg veel gelopen. Van ons hostel bij de Ostbahnhof langs de east side gallery, daar de brug over en het westelijke deel in, via de Skalitzer strasse naar het kruispunt met de Friedrichs strasse en daar weer richting het noorden. Tweede dag vanaf Alexanderplatz naar de Brandenburgertor gelopen.

Zoals ik al zei,ik ben verwend door Praag, maar 3,5/ 4,- euro voor een halve liter bier vind ik gewoon erg duur. Het eten was inderdaad wel te doen qua prijs.
2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_74695926
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:15 schreef kikoooooo het volgende:
Ik wil volgende week dinsdag t/m donderdag heen. Voor het eerst 'alleen' naar Berlijn.

Nu ff wat dingen uitzoeken enzo. Denk dat ik de trein maar pak. Voor 78 euro retour...
Plans changed Ga met mn vader en broertje, morgen die kant op

Best Western Hotel President is ons hotel. Ben benieuwd
pi_74760699
We willen morgen op onze terugweg echt even tussen de betonflats en door de troosteloze wijken rijden. Kent iemand een straat die wij zoeken, zodat we die even in de tomtom kunnen rammen?
  maandag 16 november 2009 @ 22:23:26 #110
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74765338
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:42 schreef kikoooooo het volgende:
We willen morgen op onze terugweg echt even tussen de betonflats en door de troosteloze wijken rijden. Kent iemand een straat die wij zoeken, zodat we die even in de tomtom kunnen rammen?
Echt troosteloos is het ook niet maar wel super DDR feeling: Karl Marx Allee en Frankfurter Allee. Grote betonplokken, erg imposant. Anders kun je vanaf deze 2 straten nog richting het noorden rijden ,dan kom je weinig gezelligheid meer tegen . Viel spass!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_74816013
Was in september in Berlijn, toen viel het me een beetje tegen, ik vond vooral dat de binnenstad architectonisch lelijk was (veel hoge gebouwen) en de straten zijn allemaal erg breed en druk.

Nu heb ik voor januari weer een reisje naar Berlijn in de planning. Op de een of andere manier is mijn herinnering aan Berlijn in mijn hoofd zo veranderd dat ik er een beetje heimwee naar had. De sfeer daar was inderdaad wel heel erg fijn.

Eerste keer gecouchsurft in Kreuzberg, precies waar vroeger de muur liep langs de rivier. Erg goede ervaring. In januari couchsurf ik bij een meid die ik in Stockholm heb ontmoet, weet niet waar ze woont maar niet ver uit het centrum. Ben benieuwd hoe de tweede keer gaat zijn!
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_74825092
Ik ga 6 december naar Berlijn en 7 december weer terug. Met de ICE via Arnhem en Duisburg Hbf naar Berlin Hbf. Was er voor het laatst bijna 9 jaar geleden.
  woensdag 18 november 2009 @ 22:30:08 #113
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74834447
quote:
Op woensdag 18 november 2009 18:31 schreef Socios het volgende:
Ik ga 6 december naar Berlijn en 7 december weer terug. Met de ICE via Arnhem en Duisburg Hbf naar Berlin Hbf. Was er voor het laatst bijna 9 jaar geleden.
Dat is wel een erg vluchtig bezoek zeg. Iets in jouw avater doet me vermoeden dat het alleen om de treinreis gaat . Het Hauptbahnhof zal je wel verbazen, prachtig stukje architectuur. Als je ook geïnteresseerd bent in (oude) stations kun je naar het Hamburger Bahnhof (http://www.hamburgerbahnhof.de/text.php), dat is nu een museum. Berlijn heeft ook een U-bahn museum en een aantal benoemenswaardige metrostations (pak de U3 richting Krumme Lanke even mee als je dat interessant vindt en de U1 van Warschauer Strasse tot ong. Gleisdreieck. Wittenbergplatz is ook mooi station )

Ik ben bezig met een site over treinreizen naar Berlijn, wellicht dat wat mensen hun ervaringen willen delen? http://berlijntrein.nl/ervaringen/
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_74835152
Haha, klopt ja, ik ga meer voor de trein dan voor de stad. Maar heb het nieuwe Hauptbahnhof bijvoorbeeld nog niet gezien. Mijn hotel ligt ook vlak naast Berlin Hbf. Ik kom daar in het begin van de avond aan en ga de volgende dag aan het eind van de morgen via Hamburg en Keulen weer naar huis. De ´hotspots´ heb ik in 2001 al gezien, al zal de stad heel wat veranderd zijn de afgelopen jaren. Ben benieuwd. Bedankt voor de trein- en stationstips.
  woensdag 18 november 2009 @ 23:13:24 #115
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74836214
Ja er is zeker veel veranderd, er wordt veel gebouwd. Vooral veel entertainment (o2) en winkelcentra (alexanderplatz). Elke keer als ik er ben staan er weer nieuwe gebouwen, bizar. Hoop dat je een beetje tijd hebt om nog wat te zien.

De metrolijn U55 is trouwens splinternieuw en vertrekt vanaf Hauptbahnhof naar Brandenburger tor/Reichstag. Nog ruimte voor meer tips?
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_74890991
Ik ga 15 januari naar Berlijn met 2 vrienden (vrijdag tm zondag)

Heb via Ryanair geboekt.. retourtje voor 1,86..
met creditcard kosten etc voor 12 euro daar!

Wat is er naast het monument eigenlijk allemaal van de 2e wereldoorlog nog te vinden?
  vrijdag 20 november 2009 @ 18:13:34 #117
167419 Leinonlein
Exit AMS, Enter BLN
pi_74892256
Er zijn nog een aantal bunkers uit WO2 bewaard gebleven en deze zijn ook te bezichtigen. Google maar even op "Berliner Unterwelten", zij geven ook rondleidingen: is zeker de moeite waard!
Levenswerk: Berlijn Blog.
pi_75011959
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 04:27 schreef RoryGilmore het volgende:
en als je niet naar berlijn gaat: maandag is er gratis bier en worst bij de duitse ambassade in den haag

ik ga in december weer voor de 12e keer ofzo!! weet iemand waar de leukste kerstmarkt is?
Nou ik zal mn eigen vraag (deels) beantwoorden, want ik kwam net een top 10 van de leukste kerstmarkten tegen (volgens die site dan):

Top10 stimmungsvolle Weihnachtmärkte
1. Weihnachtsmarkt Krongut Bornstedt
2. Weihnachtsmarkt Jagdschloss Grunewald
3. Lucia Weihnachtsmarkt in der Kulturbrauerei
4. Stralauer Weihnachtsmarkt
5. Spandauer Weihnachtsmarkt
6. Weihnachtsmarkt „Blauer Lichterglanz“ in der Potsdamer Altstadt
7. Nostalgischer Weihnachtsmarkt rund um das Opern Palais
8. Weihnachts- und Umweltmarkt in Mitte
9. Weihnachtszauber auf dem Gendarmenmarkt
10. Chanukka Markt Kreuzberg ( )
pi_75015819
Ik ben gister naar een van de Kerst Markten gegaan (de ene bij Alexanderplatz) en darnaast is er ook een Kermis. Kerst Markt was echt heeeeeeeeeel leuk maar volgens mij is het leuker als het kouder is (Het is hier echt nog best wel warm 12/13 graden) en de Kermis, nou daar hebben ze attracties dat wij nog nooit hebben gezien in NL. hahahaa.. super leuk! maaaaaar i'll keep you updated...ik ben hier nog 3maanden
O ja, kwa museums, Ik ben laast naar de Pergamon gegaan :O:O WAUWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW... echt ongelooflijk mooi. Heel oud en groot allemaal maar echt de moeite waard als je van geschiedenis houdt! en De DDR museum is een van de meest interactieve museums waar ik ook geweest ben!! Heel klein en knus, maar super leuk

BTW, studenten! Heel VAAK kan je korting krijgen als je je OV laat zien!! Een vriend van mij was hier en kreeg korting omdat hij zn OV liet zien, waar er duidelijk op staat STUDENT just a tip... je krijgt hier namelijk veel meer korting op dingen dan in NL..
pi_75031617
Ik wil met twee vrienden oud & nieuw in Berlijn vieren.Nu hebben wij al een beetje gekeken maar de meeste hostels zijn al volgeboekt.Weet iemand of er ook hostels zijn in Potsdam en rijden er de hele nacht treinen naar Potsdam?
pi_75031933
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:17 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik wil met twee vrienden oud & nieuw in Berlijn vieren.Nu hebben wij al een beetje gekeken maar de meeste hostels zijn al volgeboekt.Weet iemand of er ook hostels zijn in Potsdam en rijden er de hele nacht treinen naar Potsdam?
www.couchsurfing.com
pi_75042560
quote:
Op donderdag 26 november 2009 20:17 schreef Terpentin07 het volgende:
Ik wil met twee vrienden oud & nieuw in Berlijn vieren.Nu hebben wij al een beetje gekeken maar de meeste hostels zijn al volgeboekt.Weet iemand of er ook hostels zijn in Potsdam en rijden er de hele nacht treinen naar Potsdam?
Er gaan de hele nacht s-bahn treinen en normale treinen naar het hoofdstation van Potsdam reistijd 25 tot 50 min.
pi_75042838
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 00:52 schreef MCH het volgende:

[..]

Er gaan de hele nacht s-bahn treinen en normale treinen naar het hoofdstation van Potsdam reistijd 25 tot 50 min.
ja maar ik snap niet waarom iemand in potsdam oud en nieuw wil vieren ipv berlijn... maargoed...
pi_75053769
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 01:29 schreef RoryGilmore het volgende:

[..]

ja maar ik snap niet waarom iemand in potsdam oud en nieuw wil vieren ipv berlijn... maargoed...
Als je begrijpend lezen op de basisschool hebt gehad dan kun je misschien uit z'n verhaal opmaken dat veel betaalbare hotels al volgeboekt zijn, hij misschien 1 gezien heeft in Potsdam en dus wil weten hoe de verbinding 's nachts is
pi_75059436
quote:
Op vrijdag 27 november 2009 13:36 schreef MCH het volgende:

[..]

Als je begrijpend lezen op de basisschool hebt gehad dan kun je misschien uit z'n verhaal opmaken dat veel betaalbare hotels al volgeboekt zijn, hij misschien 1 gezien heeft in Potsdam en dus wil weten hoe de verbinding 's nachts is
blijkbaar kan jij niet zo goed lezen, en zei hij hostels
zielepoot
en bovendien heb ik hem een alternatief gegeven

Oh en het eerste grote hostel dat ik ff heb bekeken heeft gewoon 'dorms' van 30dec-1jan vrij voor 20 euro/nacht.... dus

[ Bericht 15% gewijzigd door RoryGilmore op 27-11-2009 16:12:31 (dorm) ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')