abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72072173
Hai,

Ik kom er niet helemaal uit, en hoop dat jullie me iets verder op weg kunnen helpen...

Ik (20) heb een zoontje van 9 maanden, vaste woning, vaste baan, en eigenlijk alles prima voor elkaar. Een maand na de geboorte heb ik mijn ex-vriend het huis uit gebonjourd, met als lastige bijkomstigheid dat ik min-of-meer alleen voor het ouderschap ben komen te staan, en veel meer moest gaan werken om alle vaste lasten te kunnen bekostigen.

Ik werk momenteel 32 uur op kantoor, en doe daarnaast vanuit huis nog regelmatig wat. Kleine zit 3 dagen in de week op de creche & 1 dag bij oma. De creche is echter teveel van het goede, en gaat in mijn ogen ten koste van hem als persoontje. HIj is doodop als hij thuiskomt, heeft het er niet naar zijn zin. Hij verdiend simpelweg veel beter, en daarom overweeg ik nu 3 dagen te gaan werken zodat hij in ieder geval meer rust krijgt. Het probleem; Het financiele aspect.

Ik heb mijn salaris + kinderbijslag + kindertoeslag + huurtoeslag + zorgtoeslag... Na aftrek van mijn vaste lasten (woning, eneco, water, verzekeringen) houdt ik zeer krap 200 euro over voor mijn boodschappen, luiers, flesvoedingen, kleding, leuke dingen enz. Geen vetpot, maar het lukt prima.

Bestaat er een mogelijkheid om mijn salaris tot bijstandsniveau aan te vullen als 20 jarige alleenstaande moeder? En zijn er verder eigenlijk nog dingen waar ik recht op heb m.b.t. belasting bijv?

Ik heb hier nooit aanspraak op willen maken, maar momenteel heb ik gewoon echt geen andere optie...

Jullie nog tips/ideeen?
pi_72072282
Een leuke vriend zoeken met een vaste baan en die van kinderen houdt.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:17:38 #3
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_72072291
Nee, maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:17:41 #4
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72072293
Heb je de belastingdienst al eens gebeld?
pi_72072311
Zou het niet lonen om te kijken naar een andere creche?
Het zou ook gewoon kunnen zijn dat de creche in kwestie hem niet bevalt. Ipv het gehele creche principe.
pi_72072322
Checked fobo. = leeg.
pi_72072336
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:17 schreef Bohica666999 het volgende:
Een leuke vriend zoeken met een vaste baan en die van kinderen houdt.

Nee, dankje vriendelijk.
pi_72072368
Krijg je geen (kinder)alimentatie van de vader? Zo nee, waarom niet?
pi_72072426
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:18 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Zou het niet lonen om te kijken naar een andere creche?
Het zou ook gewoon kunnen zijn dat de creche in kwestie hem niet bevalt. Ipv het gehele creche principe.
Een kleinere creche (10 kindjes/3 leidsters) zal ik nergens vinden. Het is een vrij onzeker mannetje, dat gewoon erg veel behoefte kent aan veiligheid, persoonlijke aandacht & slecht tegen harde geluiden kan. Ik ontkom niet aan de creche, maar hoop wel de frequentie te kunnen minderen.

Met de belastingdienst heb ik contact gehad, maar daar kwam een weinig behulpzaam/concreet antwoord uit. Eerder een los, niet samenhangend verhaal over o.a. alleenstaande ouderkorting enz. But it didn't make any sense to me. Vandaar mijn vraag hier!
pi_72072447
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:20 schreef DonJames het volgende:
Ja, binnenkort 60 euro in de maand
Meer heeft hij er namelijk niet voor over.
pi_72072496
Als je met je nettoloon + alimentatie onder de bijstandsnorm zit dan heb je zeker recht op aanvulling. Verdien je zelf al op de bijstandsgrens dan krijg je geen aanvulling maar kan je misschien wel in aanmerking komen voor bijzondere bijstand (bijv. als je wasmachine kapot gaat).

Bel de sociale dienst van je gemeente en vraag het! Zij kunnen je vertellen wat de voor jouw situatie geldende bijstandsnorm is en waar je allemaal recht op hebt qua belastingen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:26:56 #12
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_72072525
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:24 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Mijn God, vuile hond. Hoeveel % van zijn inkomen moet hij minimaal betalen ?
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_72072645
quote:

[..]

Het gaat er toch niet om wat hij er voor over heeft? Het is toch gewoon wettelijk geregeld hoeveel hij moet bijdragen?
pi_72072703
http://www.alimentatiewij(...)ntatie-behoefte.html

De rechter bepaald hoeveel het is. Ik ken een geval dat iemand maar 500 euro netto overhield van zijn salaris en daar alles van moest betalen
pi_72072776
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:32 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Het gaat er toch niet om wat hij er voor over heeft? Het is toch gewoon wettelijk geregeld hoeveel hij moet bijdragen?
Ja, voorlopig betaald hij 120 euro, omdat hij akkoord is gegaan met betaling met terugwerkende kracht vanaf het moment dat hij bij ons weg ging. Daarna halveert hij het dus weer.

Hoogte van de alimentatie wordt gebaseerd op het totale gezinsinkomen ten tijden van het vertrek, een kind mag er namelijk nooit op achteruit gaan. Hij probeert echter alles te omzeilen door zich te beroepen op herinrichtingskosten, fictieve-leningen enz. Waardoor hij zelfs voor het gerecht veel minder hoeft te betalen.
pi_72072815
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:23 schreef Brunoh het volgende:

Het is een vrij onzeker mannetje, dat gewoon erg veel behoefte kent aan veiligheid, persoonlijke aandacht & slecht tegen harde geluiden kan. Ik ontkom niet aan de creche, maar hoop wel de frequentie te kunnen minderen.
Heb je het nou over je ex? Want ik kan me niet voorstellen dat een kind van negen maanden al zo duidelijk kenbaar kan maken dat 'ie al zo in de knoop zit. Ik kan me weliswaar weinig herinneren uit die periode, maar volgens mij was het: eten, poepen, brabbelen en een beetje spelen, afgemaakt met veel slapen...

Sorry als ik een beetje kort door de bocht ga, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon graag thuis wil zijn met je kleintje. Op zich een nobel streven, maar zou het dan niet aan jou en je omgeving zijn om daar de kosten van te dragen?

Heeft paps de spruit erkend? Zo ja, dan kun je hem via de rechter dwingen tot eenhogere betaling dan die zes tienen in de maand.

edit: ik lees je post over je ex; is dus een labbekak... neemt niet weg dat 'ie gewoon moet betalen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:41:47 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72072886
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:37 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Ja, voorlopig betaald hij 120 euro, omdat hij akkoord is gegaan met betaling met terugwerkende kracht vanaf het moment dat hij bij ons weg ging. Daarna halveert hij het dus weer.

Hoogte van de alimentatie wordt gebaseerd op het totale gezinsinkomen ten tijden van het vertrek, een kind mag er namelijk nooit op achteruit gaan. Hij probeert echter alles te omzeilen door zich te beroepen op herinrichtingskosten, fictieve-leningen enz. Waardoor hij zelfs voor het gerecht veel minder hoeft te betalen.
HIj probeert dus, net als jij, op een legale manier zijn inkomen zo hoog mogelijk te houden. Wellicht heeft zijn weinig cooperatieve houding er ook wel mee te maken dat hij een maand na de geboorte van zijn kind het huis 'uitgebonjourd' is en effectief gezien zijn band met zijn kind direct volledig naar de klote geholpen is.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:43:07 #18
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_72072934
Is het geen optie om meer vanuit huis te gaan werken?
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:43:58 #19
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72072944
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:38 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Heb je het nou over je ex? Want ik kan me niet voorstellen dat een kind van negen maanden al zo duidelijk kenbaar kan maken dat 'ie al zo in de knoop zit. Ik kan me weliswaar weinig herinneren uit die periode, maar volgens mij was het: eten, poepen, brabbelen en een beetje spelen, afgemaakt met veel slapen...
Dat kan wel hoor, zeker een scheiding hakt er wel in bij die kleintjes, hoe klein ze ook zijn. Bovendien nemen ze ook heel makkelijk de gemoedstoestand van de moeder (ik bedoel degene die het meest voor ze zorgt, in dit geval de moeder) over. Hoe klein ze ook zijn, de één is flexibeler en weerbaarder dan de ander. De hechting is dan ook een belangrijk proces.
  † In Memoriam † vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:49:58 #20
43556 miss_dynastie
pi_72073125
quote:

[..]

Dat klinkt natuurlijk heerlijk, die nare ex die het huis uit gegooid moest worden en ook nog eens geen zak voor zijn zoontje over heeft, maar als hij meer zou hebben, kun je dat gewoon opeisen. Als de rechter in zijn 'praatjes' trapt, zit er wellicht tot echt een kern van waarheid in. Of de rechter denkt net als Swets en knijpt daarom een oogje toe. Wellicht ook wel logisch.

Is het geen optie kindlief een dag extra naar oma te doen?
pi_72073270
De optie meer vanuit huis werken is net geopperd kan je dat niet gaan doen?
Haters gonna hate.
pi_72073536
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:43 schreef Marrije het volgende:

Dat kan wel hoor, zeker een scheiding hakt er wel in bij die kleintjes, hoe klein ze ook zijn. Bovendien nemen ze ook heel makkelijk de gemoedstoestand van de moeder (ik bedoel degene die het meest voor ze zorgt, in dit geval de moeder) over. Hoe klein ze ook zijn, de één is flexibeler en weerbaarder dan de ander. De hechting is dan ook een belangrijk proces.
Toevallig ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied. Mijn vader werd het huis uitgetrapt toen ik tien maanden oud was. Hij hoefde van de rechter ook bijna niets (en later helemaal niets meer) te betalen omdat hij , en dit is een quote "recht heeft op het opbouwen van een nieuw leven". Dat zijn zoontje dan maar mocht stikken was bijzaak.

Mijn moeder was 19 toen ik geboren werd. Zij is na mijn geboorte weer gaan werken en dook 's avonds de studieboeken in. Ik was overdag afwisselend op de creche en bij opa en oma. In de weekends en tijdens nachtdiensten bij opa en oma. Ik ben nooit aandacht of spullen tekort gekomen en ben opgegroeid met de instelling dat je (en je omgeving) je eigen broek ophoudt. Je hand ophouden is niet nodig en not done en daar ben ik beslist geen slechter mens van geworden. Ik ben inmiddels 34 jaar oud, in een jarenlange monogame relatie en met een uitgebreid sociaal netwerk. En nee, nog nooit een uitkering gehad.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:08:31 #23
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72073704
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:03 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Toevallig ben ik ervaringsdeskundige op dit gebied. Mijn vader werd het huis uitgetrapt toen ik tien maanden oud was. Hij hoefde van de rechter ook bijna niets (en later helemaal niets meer) te betalen omdat hij , en dit is een quote "recht heeft op het opbouwen van een nieuw leven". Dat zijn zoontje dan maar mocht stikken was bijzaak.

Mijn moeder was 19 toen ik geboren werd. Zij is na mijn geboorte weer gaan werken en dook 's avonds de studieboeken in. Ik was overdag afwisselend op de creche en bij opa en oma. In de weekends en tijdens nachtdiensten bij opa en oma. Ik ben nooit aandacht of spullen tekort gekomen en ben opgegroeid met de instelling dat je (en je omgeving) je eigen broek ophoudt. Je hand ophouden is niet nodig en not done en daar ben ik beslist geen slechter mens van geworden. Ik ben inmiddels 34 jaar oud, in een jarenlange monogame relatie en met een uitgebreid sociaal netwerk. En nee, nog nooit een uitkering gehad.
Een scheiding staat dan ook niet garant voor een slechte hechting, maar het kan wel (ook zonder scheiding trouwens, maar goed). Het ene kind heeft meer stabiliteit en geborgenheid nodig dan de ander en ook niet bij iedereen heeft het hetzelfde effect als daar een tekort aan is. Ik ben blij voor jou dat het allemaal goed uitgepakt heeft
pi_72073920
Kan papa niet gezellig één dag per week op dat kind passen?
Ja, die met de ballen in de bek.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:27:19 #25
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_72074242
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:15 schreef Biancavia het volgende:
En dat zij daar dan 60,- voor betaald?
pi_72074729
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:15 schreef Biancavia het volgende:
Neen, hij heeft alleen omgang onder toezicht ivm zijn verleden. Dus bovenstaand voorstel is hoe dan ook (voorlopig) uitgesloten.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:57:10 #27
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_72074928
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:23 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Een kleinere creche (10 kindjes/3 leidsters) zal ik nergens vinden. Het is een vrij onzeker mannetje, dat gewoon erg veel behoefte kent aan veiligheid, persoonlijke aandacht & slecht tegen harde geluiden kan. Ik ontkom niet aan de creche, maar hoop wel de frequentie te kunnen minderen.

Met de belastingdienst heb ik contact gehad, maar daar kwam een weinig behulpzaam/concreet antwoord uit. Eerder een los, niet samenhangend verhaal over o.a. alleenstaande ouderkorting enz. But it didn't make any sense to me. Vandaar mijn vraag hier!
Het is niet direct het antwoord dat je zoekt, maar 1:3 is best een nette verhouding. Heeft hij wel een goede klik met de leidsters? Misschien kan een crechewissel toch een oplossing zijn.

Daarnaast; misschien is het nog een kwestie van wennen? Het is op zich logisch dat hij daar duidelijk vermoeider raakt dan thuis, door de extra prikkels die hij krijgt. Dat is niet perse slecht. Mensen en dus ook kinderen reageren nu eenmaal niet vrolijk als ze wat vermoeid zijn dus dat kan een en ander ook wel wat vertekenen. Weten de leidsters eigenlijk van het probleem af?
Vampire Romance O+
pi_72075017
Sta je kind af ter adoptie, krijgt ie alle rust. Of bedenk vantevoren wat de gevolgen van je acties kunnen zijn, dat kan ook.
pi_72075047
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:20 schreef DonJames het volgende:
Ik las dader

Ik zou nog een keer (goed) informatie inwinnen bij de BD, je hebt volgens mij recht op kindgebonden budget, alleenstaandenkorting en nog iets.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_72075132
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:38 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Sorry als ik een beetje kort door de bocht ga, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je gewoon graag thuis wil zijn met je kleintje. Op zich een nobel streven, maar zou het dan niet aan jou en je omgeving zijn om daar de kosten van te dragen?

Heeft paps de spruit erkend? Zo ja, dan kun je hem via de rechter dwingen tot eenhogere betaling dan die zes tienen in de maand.

edit: ik lees je post over je ex; is dus een labbekak... neemt niet weg dat 'ie gewoon moet betalen.
Nee ik heb het over mijn zoon.
Kinderen van die leeftijd hebben stuk voor stuk al heel eigen karaktertjes. Hij zit ook niet in de knoop, maar hij is wel heel verlegen, heel voorzichtig & zoekt in alles bevestiging bij een voor hem vertrouwd persoon. Je kunt prima zien of een kind het naar zijn zin heeft of niet, en bij dit ventje dus ook.

Graag thuis wil zijn met mijn kleintje? Laat me niet lachen, dan had ik wel direct een bijstandsuitkering getrokken, in de ziektewet blijven zitten & lekker de overheid voor mijn centjes laten betalen. Echter heb ik helemaal geen problemen met werken, en is 4 dagen in de week + 24/7 telefonisch paraat staan prima te doen. Maar aangezien de situatie voor mijn kindje minder dragelijk is, zal ik iets anders moeten verzinnen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:05:18 #31
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_72075141
http://www.allesoverheffi(...)staandeouderkorting/
quote:
De alleenstaande-ouderkorting bedraagt voor 2009 ¤ 902
Daarnaast is er onder voorwaarden nog een aanvulling op mogelijk (zie link)
Vampire Romance O+
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:08:26 #32
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72075213
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:13 schreef Brunoh het volgende:
Hai,

Ik kom er niet helemaal uit, en hoop dat jullie me iets verder op weg kunnen helpen...

Ik (20) heb een zoontje van 9 maanden, vaste woning, vaste baan, en eigenlijk alles prima voor elkaar. Een maand na de geboorte heb ik mijn ex-vriend het huis uit gebonjourd, met als lastige bijkomstigheid dat ik min-of-meer alleen voor het ouderschap ben komen te staan, en veel meer moest gaan werken om alle vaste lasten te kunnen bekostigen.

Ik werk momenteel 32 uur op kantoor, en doe daarnaast vanuit huis nog regelmatig wat. Kleine zit 3 dagen in de week op de creche & 1 dag bij oma. De creche is echter teveel van het goede, en gaat in mijn ogen ten koste van hem als persoontje. HIj is doodop als hij thuiskomt, heeft het er niet naar zijn zin. Hij verdiend simpelweg veel beter, en daarom overweeg ik nu 3 dagen te gaan werken zodat hij in ieder geval meer rust krijgt. Het probleem; Het financiele aspect.

Ik heb mijn salaris + kinderbijslag + kindertoeslag + huurtoeslag + zorgtoeslag... Na aftrek van mijn vaste lasten (woning, eneco, water, verzekeringen) houdt ik zeer krap 200 euro over voor mijn boodschappen, luiers, flesvoedingen, kleding, leuke dingen enz. Geen vetpot, maar het lukt prima.

Bestaat er een mogelijkheid om mijn salaris tot bijstandsniveau aan te vullen als 20 jarige alleenstaande moeder? En zijn er verder eigenlijk nog dingen waar ik recht op heb m.b.t. belasting bijv?

Ik heb hier nooit aanspraak op willen maken, maar momenteel heb ik gewoon echt geen andere optie...

Jullie nog tips/ideeen?
Om te beginnen mis ik nog de kinderkorting
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72075221
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:00 schreef gelly het volgende:
Sta je kind af ter adoptie, krijgt ie alle rust. Of bedenk vantevoren wat de gevolgen van je acties kunnen zijn, dat kan ook.
Ach klets niet. Ze heeft het allemaal netjes geregeld en dat blijkt nu achteraf niet te werken voor het kind. Zoiets kan je niet voorzien.
There is no love sincerer than the love of food.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:12:57 #34
65960 sanger
pi_72075323
Kan je kindje niet een dag in de week naar de oma's? Ik neem aan dat de ouders van je ex ook wel het kindje willen zien? Dat zou al twee dagen opvang (en dus kosten) schelen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:13:13 #35
65960 sanger
pi_72075331
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:19 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Nee, dankje vriendelijk.
Wel het makkelijkste
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:13:31 #36
65960 sanger
pi_72075339
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:00 schreef gelly het volgende:
Dat lijkt me nu ook geen oplossing

Jij wilt dus beweren dat een vrouw tegen haar gevoel in bij een man moet blijven omdat ze anders niet minder kan gaan werken en eventueel met de kinderopvang niet uitkomt. Sorry, maar dat gaat me zelfs als man al te ver, laat staan als je het tegen een vrouw zegt
pi_72075392
Heb je al gekeken wat je toeslagen worden als je stopt met werken? Kan zijn dat je dan hogere toeslagen krijgt namelijk. Ook bespaar je weer aan kinderopvangkosten. Dus misschien valt de schade wel mee met 1 dag minder werken.
pi_72075399
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:05 schreef MouseOver het volgende:
http://www.allesoverheffi(...)staandeouderkorting/
[..]

Daarnaast is er onder voorwaarden nog een aanvulling op mogelijk (zie link)
Oh thanks!
Dat is inderdaad het gene wat ze genoemd hebben. Wordt dat dan aan het einde van het jaar verrekend of maandelijks? want dat werd me via de belastingdienst niet echt duidelijk. Want hij zei dat loonheffingskorting hetzelfde was, maar dat leek mij eerlijk gezegd sterk.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:17:48 #39
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_72075456
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:15 schreef Brunoh het volgende:

[..]

Oh thanks!
Dat is inderdaad het gene wat ze genoemd hebben. Wordt dat dan aan het einde van het jaar verrekend of maandelijks? want dat werd me via de belastingdienst niet echt duidelijk. Want hij zei dat loonheffingskorting hetzelfde was, maar dat leek mij eerlijk gezegd sterk.
In principe jaarlijks bij de belastingafrekening, dus pas halverwege het jaar dat erna komt. Echter, je kunt een voorlopige teruggaaf aanvragen als je recht hebt op aftrekposten. In dat geval krijg je het maandelijks al als een soort van voorschot.
Vampire Romance O+
pi_72075485
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:12 schreef sanger het volgende:
Kan je kindje niet een dag in de week naar de oma's? Ik neem aan dat de ouders van je ex ook wel het kindje willen zien? Dat zou al twee dagen opvang (en dus kosten) schelen.
De ouders van mijn ex hebben nooit meer iets van zich laten horen. Zelfs niet nadat ik het herhaaldelijk heb aangeboden. Dus ook die optie valt af.

Mijn moeder is slechts 1 dag in de week vrij & dan past zij al op. Verder eigenlijk niemand met mogelijkheden om frequent in vertrouwde omgeving van het kindje bij te springen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:21:17 #41
3542 Gia
User under construction
pi_72075548
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 15:13 schreef Brunoh het volgende:
Ik werk momenteel 32 uur op kantoor, en doe daarnaast vanuit huis nog regelmatig wat.

en daarom overweeg ik nu 3 dagen te gaan werken

Bestaat er een mogelijkheid om mijn salaris tot bijstandsniveau aan te vullen als 20 jarige alleenstaande moeder?
Je mag niet zomaar minder gaan werken en dan verwachten dat je inkomen wel wordt aangevuld.
Dan ben je zelf schuldig aan het mindere inkomen.

Hoewel er ook weer wetten zijn die het een alleenstaande moeder toestaat thuis te blijven tot de jongste 4 is. Of dit ook van toepassing is als je eerst je baan deels op moet geven, weet ik niet.
pi_72075764
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Je mag niet zomaar minder gaan werken en dan verwachten dat je inkomen wel wordt aangevuld.
Dit wel inderdaad.
Ik zou als ik jou was eerst eens wat gaan rekenen met de toeslagen om uit te vissen of je echt zoveel slechter af bent als je iets minder gaat werken en verder misschien kijken of het mogelijk is dat je wat meer vanuit huis gaat werken of dat je uren anders in te delen zijn.

Je zou ook naar andere vormen van opvang kunnen kijken. Gastouders bijvoorbeeld of samen met een andere (alleenstaande) ouder een roulatiesysteem opzetten waarbij jullie op elkaars kinderen passen.
Dan heb je wel de kleinschalige vertrouwde omgeving voor je kind en kan jij toch blijven werken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_72075808
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:17 schreef MouseOver het volgende:

[..]

In principe jaarlijks bij de belastingafrekening, dus pas halverwege het jaar dat erna komt. Echter, je kunt een voorlopige teruggaaf aanvragen als je recht hebt op aftrekposten. In dat geval krijg je het maandelijks al als een soort van voorschot.
Oke, thanks! Misschien dat ik morgen gewoon nog eens bel met de belastingtelefoon bellen, driemaal is scheepsrecht. Hoop ik

Ik hoorde iemand over kinderkorting? Is dat weer iets anders dan?

Helemaal stoppen met werken is overigens uitgesloten. Super leuk bedrijf met geweldige toekomstperspectieven, 1 dag minderen met werken staat niet echt in verhouding met de stijging van de toeslagen... althans de overbrugging die ik dan moet vinden zorgt alsnog voor problemen.
pi_72075895
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:21 schreef Gia het volgende:

[..]

Oh shit daar had ik niet eens aan gedacht, dat is waar ook.

Uren anders indelen is niet mogelijk. Ik werk gewoon middels een vast contract, ik krijg ook alleen de uren betaald die ik op kantoor zit.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:38:05 #45
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_72075981
En wat MinderMutsig ook al aankaart, een gastouder zoeken om op de kleine te passen?
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_72076160
Levert je werkgever geen bijdrage in de kinderopvang? Is geloof ik verplicht vanaf 2007
Some weasel took the cork out of my lunch...
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:49:31 #47
65960 sanger
pi_72077518
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:46 schreef Adfundum het volgende:
Levert je werkgever geen bijdrage in de kinderopvang? Is geloof ik verplicht vanaf 2007
Nee hoor. Dat is met ingang van 2008 anders. Je betaald de kinderopvang zelf aan het kdv en je krijg van de BD een kinderopvangtoeslag uitgekeerd die inkomensafhankelijk is.

De regeling is eigenlijk wel prima zoals hij is. Behalve fraudegevoelig igv gastouders (opa en oma zijn ineens gastouder ipv opa en oma). Wij hebben een redelijk fors inkomen (ca. 2x modaal) en het kost ons voor 2 dagen per week netto ca. 110 euro.

[ Bericht 20% gewijzigd door sanger op 21-08-2009 18:56:24 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:54:44 #48
65960 sanger
pi_72077659
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:30 schreef Brunoh het volgende:
Ik hoorde iemand over kinderkorting? Is dat weer iets anders dan?
Kijk anders even op Toeslagen.nl

Daar staat wat meer info.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:57:45 #49
65960 sanger
pi_72077755
Wat is ongeveer de hoogte van het inkomen (uitgedrukt tov modaal; 31.000 per jaar)? Anders kom je wellicht ook in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke heffingen etc.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:00:43 #50
65960 sanger
pi_72077867
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:18 schreef Brunoh het volgende:

[..]

De ouders van mijn ex hebben nooit meer iets van zich laten horen. Zelfs niet nadat ik het herhaaldelijk heb aangeboden. Dus ook die optie valt af.
Keihard aanpakken dat soort lui.....

Maar goed, het is hun goed recht helaas. En de vader dan? Als hij niet met alimentatie over de brug kan komen kun je hem wellicht wel dwingen mede de zorg op zich te nemen, desnoods voor de rechter.
quote:
Mijn moeder is slechts 1 dag in de week vrij & dan past zij al op. Verder eigenlijk niemand met mogelijkheden om frequent in vertrouwde omgeving van het kindje bij te springen.
Ik zou nog eens goed rondkijken. Er zijn vaak veel meer mensen die het zouden willen doen. Je moet er alleen zelf voor openstaan natuurlijk. Een vertrouwde omgeving is er voor een kindje snel overigens, een paar keer op de koffie om kennis te maken, paar keer een paar uurtjes en zo langzaam opbouwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')