abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73544593
Oneens met de klacht.

Bij zulks een drama zijn wat verzachtende achtervoegsels niet een luxe.
pi_73544823
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 23:07 schreef TNA het volgende:
"Nadat het reusachtig gespierde torso van de man van 5 uit het water werd getakeld, bleek het heerschap reeds door verdrinking om het leven te zijn gekomen. Zijn jet werd later teruggevonden."

OT: Eensch met TS. Ik heb zelf ook een gloeiende hekel aan (een overdosis) verkleinwoorden.
(Nou heb ik tóch al niet zoveel op met kinderen en baby's, maar goed...)

Wat ik ook altijd zo irritant vind is het woord 'darmkrampjes'.
Alleen omdat het daarbij om baby's gaat, moet er weer een verkleinwoord van gemaakt worden. Terwijl het gewoon darmkrampen zijn, alleen in een wat kleiner lichaam.

En wat óók volstrekt onnodig en irritant is, is het te pas en te onpas verkleinen van alles wat vrouwelijk (maar wel volwassen) is:

- 'Is het een reu?' 'Nee, het is een teefje.' (Is dat beest ineens een stuk kleiner geworden of zo??)

- 'Ze is grootgebracht door de nonnetjes, in een klooster.' (Hallo, nonnen zijn over het algemeen volwassen vrouwen hoor, en echt niet kleiner van postuur dan de gemiddelde vrouw.)
Hetzelfde met het woord 'begijntjes' in plaats van 'begijnen'.

- 'Collegaatje' als het een vrouw is, maar 'collega' als het een man is. Wat een onzin, je hebt hier met normale, volwassen en gelijkwaardige mensen te maken. Dus niet de ene verkleinen en de andere wel.

- 'Dus ik vroeg aan dat vrouwtje...' (terwijl het om een normaal, volwassen mens gaat. Je zegt toch ook niet 'dat mannetje daar' als het om een volwassen man gaat met een normale lichaamslengte?? Hooguit als de persoon in kwestie erg oud is en er wat zielig bij loopt.)

Als het liefkozend en persoonlijk bedoeld is, is het natuurlijk wat anders, zoals 'mijn vrouwtje', 'mijn mannetje' enz., maar in het gewone taalgebruik vind ik het erg kleinerend en respectloos om overal maar een verkleinwoord van te maken zodra het om een vrouwelijk persoon gaat.

En die klacht over die TV-koks ('bloemkooltje' enz.) daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Maar goed, dit topic gaat over kinderen, en daarbij is het inderdaad óók erg irritant. Terechte klacht dus!

.

[ Bericht 2% gewijzigd door Scootmobiel op 10-10-2009 13:14:33 ]
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
pi_73548811
Nederlanders zijn experts in het gebruik van verkleinwoorden. Gebeurt de hele dag:

- wijntje, "wil jij nog een...?"
-biertje
-baby'tje
- broodje
- collegaatje
- mevrouwtje
enz...

TS moet verhuizen.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 15:40:48 #54
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_73549030
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 15:32 schreef OeJ het volgende:
Nederlanders zijn experts in het gebruik van verkleinwoorden. Gebeurt de hele dag:

- wijntje, "wil jij nog een...?"
-biertje
-baby'tje
- broodje
- collegaatje
- mevrouwtje
enz...

TS moet verhuizen.
Tsja, als ik ga vragen om een brood kroket...
pi_73552236
Leuk topicje. Ik zal het straks even helemaal lezen, als ik de rubbertjes van mijn koelkastje en mijn vriezertje vervangen heb. En ik moet nog even mijn magnetronnetje schoon maken met een zeepje, en daarna het vaatdoekje in het prullenbakje gooien.

pi_73555777
eens met de klacht,echt zo kanker irritant
Vooral dat wat hier boven staat.
pi_73555855
studenten zijn het ergst.

Ik ga straks naar mijn kamergenootje, maar eerst heb ik een biertje gedaan met een studiegenootje.
pi_73556845
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 19:46 schreef IHVK het volgende:
studenten zijn het ergst.

Ik ga straks naar mijn kamergenootje, maar eerst heb ik een biertje gedaan met een studiegenootje.
Wat schattig, een boos Turkje .
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')