Het is de laatste tijd oorverdoven still omtrend dit achterijke idee van de vingerafdrukken van alle nederlanders vast te leggen.quote:Vingerafdruk wellicht weg uit paspoort
Gepubliceerd: 15 juli 2009 13:20 | Gewijzigd: 15 juli 2009 13:22
Door onze redacteur Barbara Rijlaarsdam
Genève, 15 juli. Minister Hirsch Ballin (Justitie, CDA) sluit niet uit dat op termijn de vingerafdrukken in paspoorten worden vervangen voor irisscans. Dat zei hij gisteren na afloop van de eerste zittingsdag van het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties in Genève, waar hij vragen moest beantwoorden over de situatie in Nederland.
Vanuit dat VN-comité kwam kritiek op de nieuwe paspoortwet die onlangs in de Eerste Kamer werd aangenomen. Ook in Nederland waren politici en deskundigen kritisch. Zij vrezen dat de database met vingerafdrukken voor andere doeleinden wordt gebruikt, zoals opsporing en vervolging van criminelen. Dat was ook de voornaamste vraag waarop de Britse mensenrechtenadvocaat en hoogleraar rechten Nigel Rodley gisteren een antwoord wilde hebben. „Het schijnt namelijk erg makkelijk te zijn om zulke data kwijt te raken”, voegde hij daar aan toe. „Daar weet mijn land alles van.” Zo raakten in 2007 twee cd’s van de belastingdienst met gegevens van 25 miljoen Britten zoek.
Met een irisscan zouden de vingerafdrukken niet meer nodig zijn in het paspoort. Aangezien bijvoorbeeld een inbreker wel zijn vingerafdruk maar niet zijn iris kan achterlaten, is de database niet geschikt voor de politie.
Ook kwam er vanuit het comité kritiek op het Nederlandse euthanasiebeleid. De Amerikaanse hoogleraar rechten Ruth Wedgwood zette vraagtekens bij het „grote aantal gevallen” van actieve levensbeëindiging. In 2008 kwamen bij de toetsingscommissie meer dan 2.300 meldingen binnen. Wedgwood betwijfelt of bejaarden en dementerenden voldoende bescherming krijgen en of zij niet tegen hun wil euthanasie plegen. Zij wil dat alle euthanasie-aanvragen vooraf door een rechter worden beoordeeld. Want, zei de Amerikaanse, bij euthanasie geldt hetzelfde als bij de doodstraf:
„Once it’s done, it’s done.”
Half september gaat het grote roven van de privacy in.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:31 schreef Sakura het volgende:
Iemand enig idee wat de huidige status hiervan is, of moeten we nog steeds komende maand nieuwe paspoorten aanvragen om voorlopig te niet in die database te komen/
Ach jongen, het maakt niet uit dat je denkvermogen beperkt is.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:43 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Geen idee, maar ik vind het niet eens zo erg.
Als je niets op je kerfstok hebt wat zou dan het probleem zijn
Mijn denkvermogen beperkt is..quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:38 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Ach jongen, het maakt niet uit dat je denkvermogen beperkt is.
Als je niets op je kerfstok hebt wil dat niet zeggen dat anderen geen misbruik van je kunnen maken. Wie weet wat er allemaal met jouw gegevens gebeurt in de toekomst. Je hoeft je vingerafdruk maar één keer af te geven en je bent de controle over wat er met jouw gegevens gebeurt voor altijd kwijt.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:43 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Dat snap ik niet. Het zijn maar vingerafdrukken.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:48 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als je niets op je kerfstok hebt wil dat niet zeggen dat anderen geen misbruik van je kunnen maken. Wie weet wat er allemaal met jouw gegevens gebeurt in de toekomst. Je hoeft je vingerafdruk maar één keer af te geven en je bent de controle over wat er met jouw gegevens gebeurt voor altijd kwijt.
Het is weer een stap in de foute richting. De staat hoeft niet alles van je te weten en je overal te controleren, dat gaat ten koste van onze vrijheid. Hier staat een verhaaltje erover:quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:51 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Het zijn maar vingerafdrukken.
De rest van mijn gegevens zijn toch allang bekend bij de overheid. Wat maken die vingerafdrukken dan uit?
Is alleen maar makkelijker om criminelen op te sporen. (Alhoewel het geloof ik daarvoor niet gebruikt mocht worden, wat ik dan weer onlogisch vind)
Heb het stukje gelezen en het gaat inderdaad enigszins ten koste van onze vrijheid. Maar het word er wel veiliger van.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:55 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is weer een stap in de foute richting. De staat hoeft niet alles van je te weten en je overal te controleren, dat gaat ten koste van onze vrijheid. Hier staat een verhaaltje erover:
http://www.onzeprivacy.nl(...)h-niets-te-verbergen
Hoe dan?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:02 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Heb het stukje gelezen en het gaat inderdaad enigszins ten koste van onze vrijheid. Maar het word er wel veiliger van.
...
Criminelen en dergelijk gespuis kunnen makkelijker opgespoord worden.quote:
Volgens mij moet je ze nog steeds vinden voordat je in hun paspoort kan kijken. Of bedoel je dat je makkelijker met een misdaad gelinkt kan worden omdat je vingerafdruk al in een grote database van overwegend normale burgers zit, in tegenstelling tot een kleine database waarin alleen ooit-verdachten in zitten?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:15 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Criminelen en dergelijk gespuis kunnen makkelijker opgespoord worden.
Als alle vingerafdrukken in een landelijke (of zelfs EU-wijde) database komen zal politie in justitie veel makkelijker misdadigers op kunnen zoeken ja.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Volgens mij moet je ze nog steeds vinden voordat je in hun paspoort kan kijken. Of bedoel je dat je makkelijker met een misdaad gelinkt kan worden omdat je vingerafdruk al in een grote database van overwegend normale burgers zit, in tegenstelling tot een kleine database waarin alleen ooit-verdachten in zitten?
Of jouw vingerafdrukken op de plaats van een misdaad achter gelaten waar je niets mee te maken hebt. Het is zo geregeld, even jouw bierglas in de kroeg meenemen en op de plaats van een misdrijf achterlaten.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:29 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als alle vingerafdrukken in een landelijke (of zelfs EU-wijde) database komen zal politie in justitie veel makkelijker misdadigers op kunnen zoeken ja.
Denk aan achtergelaten vingerafdrukken bij een auto inbraak, een woning inbraak, op een vuur- of steekwapen. Etc etc
Nee het helpt je alleen mensen te identificeren (dus niet opsporen) die mogelijk iets te maken hebben omdat er op plaats delict, waarschijnlijk toevallig, een vingerafdruk die lijkt op die van jou is gevonden. Stel nu dat in principe alle vingerafdrukken geregistreerd staan. Denk je nou echt dat criminelen met een IQ boven de 85 niet gaan voorkomen vingerafdrukken achter te laten (een averechts effect)? Op zijn hoogst helpt dit alleen voor misdaden die in een opwelling gebeuren. Is dat nou je privacy waard? Komen vervolgens ook nog alle bijkomende gevaren van gecentraliseerde overheids-databases als het gaat om dit type gegevens.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:29 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als alle vingerafdrukken in een landelijke (of zelfs EU-wijde) database komen zal politie in justitie veel makkelijker misdadigers op kunnen zoeken ja.
Denk aan achtergelaten vingerafdrukken bij een auto inbraak, een woning inbraak, op een vuur- of steekwapen. Etc etc
En wat dacht je van identiteits diefstal?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nee het helpt je alleen mensen te identificeren (dus niet opsporen) die mogelijk iets te maken hebben omdat er op plaats delict, waarschijnlijk toevallig, een vingerafdruk die lijkt op die van jou is gevonden. Stel nu dat in principe alle vingerafdrukken geregistreerd staan. Denk je nou echt dat criminelen met een IQ boven de 85 niet gaan voorkomen vingerafdrukken achter te laten (een averechts effect)? Op zijn hoogst helpt dit alleen voor misdaden die in een opwelling gebeuren. Is dat nou je privacy waard? Komen vervolgens ook nog alle bijkomende gevaren van gecentraliseerde overheids-databases als het gaat om dit type gegevens.
quote:De chip die het nieuwe Nederlandse paspoort beveiligt, is op afstand uit te lezen. (...) Volgens de onderzoekers zouden terroristen de kwetsbaarheid kunnen misbruiken om een 'paspoortbom' te ontwikkelen, die alleen afgaat als personen met een bepaalde nationaliteit in de buurt zijn.
Bron: nu.nl
Volgende week gelijk maar ff nieuw paspoort en id aanvragen dan, meen dat het eind september was, maar just to be on the safe sidequote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:24 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Ik moest mn paspoort laten verlengen, bij de gemeente zeiden ze dat het vanaf 1 september zou ingaan.
Vinger afdrukken kan iedereen op van iedereen bemachtigen en misbruiken, gezicht is dat wat moeilijker mee.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 19:34 schreef katerwater het volgende:
Alles wat kan, kan ook misbruikt worden. Maar wat mag je toelaten, en wat niet?
Je foto op paspoort wel, maar je vingerafdrukken niet?
Het heeft ALLES met privacy te maken, alles wat van mij is, is namelijk mijn privacy en daar heeft niemand wat mee te maken zolang ik anderen niet tot last ben.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 13:58 schreef katerwater het volgende:
Je geeft je privacy toch niet op omdat je kenteken in een database staat? Idem dito voor vingerafdrukken: als iedereen ze kan opsporen, is er weinig privé aan.
Het is vooral een nutteloze maatregel, want echte criminelen kunnen vingerafdrukken makkelijk omzeilen, zoals je correct zegt. Het probleem heeft dus weinig met privacy te maken.
als ik niks op mijn kerfstok hebt, hoeven ze dat allemaal niet vaste te leggen in een databasequote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:43 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Zeer goed gemaakt dat filmpje, laat exact zien wat het probleem is met "ik heb niets te verbergen"quote:
De moord op Joe van Holsbeek (in Brussel, in 2007) is opgelost dankzij beveiligingscamera's, die jouw privacy opgeven als je Brussel bezoekt. Die dingen leveren soms dus wel degelijk iets op.quote:Op zaterdag 22 augustus 2009 21:12 schreef Sakura het volgende:
[..]
Het heeft ALLES met privacy te maken, alles wat van mij is, is namelijk mijn privacy en daar heeft niemand wat mee te maken zolang ik anderen niet tot last ben.
En daar heb ik dus totaal geen probleem mee. Niet alles kan opgelost worden, en als er van miljoenen mensen de privacy geschonden moet worden om 1 misdadiger te pakken, staat dat zeer ver buiten proportie en moet dus zo snel mogelijk afgeschaft worden.quote:Op zondag 23 augustus 2009 16:51 schreef katerwater het volgende:
[..]
De moord op Joe van Holsbeek (in Brussel, in 2007) is opgelost dankzij beveiligingscamera's, die jouw privacy opgeven als je Brussel bezoekt. Die dingen leveren soms dus wel degelijk iets op.
Makkelijk hé, de regering moet alles maar oplossen, en liefst zonder dat jij er iets voor moet doen. Wel, zo werkt het niet. Als je tegen dit voorstel bent, moet je leren leven dat sommige maatschappelijke problemen niet opgelost zullen worden.
Precies zoals ik het wil.quote:Op zondag 23 augustus 2009 16:51 schreef katerwater het volgende:
[..]
Makkelijk hé, de regering moet alles maar oplossen, en liefst zonder dat jij er iets voor moet doen. Wel, zo werkt het niet. Als je tegen dit voorstel bent, moet je leren leven dat sommige maatschappelijke problemen niet opgelost zullen worden.
Ja hoor, het is nog geen september. Hup naar het gemeentehuis jij!quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 07:45 schreef vosss het volgende:
Kut. Ik ben dit dus helemaal vergeten
Ik wilde ook een nieuwe aanvragen. Ben ik nog op tijd?
http://www.lmgtfy.com/?q=vingerafdruk+paspoort+septemberquote:Op woensdag 2 september 2009 12:11 schreef marcusa het volgende:
shit ook vergeten.. tot wanneer heb ik de tijd?
quote:Op woensdag 2 september 2009 12:13 schreef Igen het volgende:
[..]
http://www.lmgtfy.com/?q=vingerafdruk+paspoort+september
Lig je niet ook dubbel, echt hilarischquote:
mensen die verwijzen naar lmgtfy dienen automatisch een nekschot te krijgen..quote:Op woensdag 2 september 2009 12:25 schreef eleusis het volgende:
[..]
Lig je niet ook dubbel, echt hilarisch
On topic: fuck helemaal niet aan gedacht om te verlengen...
Nee, hoe kom je erbij?quote:
ik weet dat ik een mongool benquote:Op woensdag 2 september 2009 15:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, hoe kom je erbij?
De datum (21 september) kun je overal zelf op internet vinden. Hij staat nota bene in dit topic, drie posts erboven! Als je dan nog vraagt "wanneer?" dan ben je óf een mongool óf een ongelofelijke luiwammes, en in beide gevallen vind ik lmgtfy gerechtvaardigd.
Tot nu toe had ik 'm nog nooit gebruikt, loop een beetje achter, had nog wat in te halen.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:26 schreef marcusa het volgende:
[..]
ik weet dat ik een mongool benmaar die lmgtfy is zooo 2007
Als ik het goed begrijp gaan ze vanaf de 21e de vingerafdrukken afnemen. Als je voor die tijd een paspoort aanvraagt krijg je dus eentje zonder vingerafdruk erin, ook als je die pas na de 21e afhaalt.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:29 schreef OldJeller het volgende:
21 September dus. De aanvraag moet daarvoor al binnen zijn bij de gemeente.
Ja, want je gaat langs het loket en levert daar de benodigdheden in, pasfoto, oude paspoort, etc.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:32 schreef Igen het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp gaan ze vanaf de 21e de vingerafdrukken afnemen. Als je voor die tijd een paspoort aanvraagt krijg je dus eentje zonder vingerafdruk erin, ook als je die pas na de 21e afhaalt.
Kun je uberhaupt wel verlengen als je paspoort nog een x-aantal jaren geldig is?quote:Op woensdag 2 september 2009 23:41 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ja, want je gaat langs het loket en levert daar de benodigdheden in, pasfoto, oude paspoort, etc.
Straks lever je daar ook nog je vingerafdruk bij in. Die lever je uiteraard niet in als je je paspoort komt ophalen.
Was in een vorig topic ook al gevraagd en toen ging men zoeken.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:45 schreef eleusis het volgende:
[..]
Kun je uberhaupt wel verlengen als je paspoort nog een x-aantal jaren geldig is?
In principe is dat geen probleem. Je kan bijvoorbeeld ook een nieuwe willen omdat je oude paspoort helemaal is volgestempeld. Of omdat je een stempeltje van Israël hebt en daarmee Egypte niet in zou komen.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:45 schreef eleusis het volgende:
[..]
Kun je uberhaupt wel verlengen als je paspoort nog een x-aantal jaren geldig is?
quote:Op donderdag 3 september 2009 00:01 schreef eleusis het volgende:
Ach als het niet kan vraag ik wel een paspoort aan (ik heb nu een identiteitskaart).
Overigens staat er bij mijn gemeente dat ook bij het afhalen de vingerafdrukken worden genomen, dus het is zaak om niet tot het laatst te wachten met aanvragen. Als hij pas net na de ingebruikname van het systeem wordt afgeleverd, ben je één van de eersten in de database, dus als er dan een check wordt gerund komt echt alleen jouw false positive naar voren
Mijn ID-kaart was nog 3 jaar geldig en mijn paspoort nog 2 jaar.quote:Op woensdag 2 september 2009 23:45 schreef eleusis het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga morgen, ik hou van last minutesquote:Op donderdag 3 september 2009 06:57 schreef Sakura het volgende:
[..]
Mijn ID-kaart was nog 3 jaar geldig en mijn paspoort nog 2 jaar.
Heb gisteren beide nieuw opgehaald, het is dus idd geen probleem
Ze hebben de vingerafdruk apparaatjes iig al maanden klaarstaan..... toen ik mijn paspoort in juni ging halen al.quote:Op maandag 7 september 2009 23:03 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik ga morgen, ik hou van last minutes
Belachelijke folder ook. Ik vind dat je de burger eerlijk moet informeren en niet alleen de voordelen moet blijven herhalen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:00 schreef alors het volgende:
Kreeg net de folder in de bus, ze gaan het toch niet helemaal stiekem invoeren.
Er zou toch een rechtszaak zijn bij het Europese Hof? Is die al geweest? uitspraak?
je dacht ik ga gewoon een ID laten maken met alleen een pasfoto zonder me te hoeven identificerenquote:Op vrijdag 11 september 2009 16:07 schreef alors het volgende:
Ik zou em vandaag aanvragen, maar ik had mijn ID kaart niet bij meepische faal
nee gek, ik was em vergeten. Want ik weiger hem altijd bij me te hebben.quote:Op vrijdag 11 september 2009 16:10 schreef marcusa het volgende:
[..]
je dacht ik ga gewoon een ID laten maken met alleen een pasfoto zonder me te hoeven identificeren..
we hebben hier ook nog te maken met een weigeraarquote:Op vrijdag 11 september 2009 16:22 schreef alors het volgende:
[..]
nee gek, ik was em vergeten. Want ik weiger hem altijd bij me te hebben.
Zo wat een vergelijking, mijn complimentenquote:Op vrijdag 11 september 2009 16:28 schreef marcusa het volgende:
[..]
we hebben hier ook nog te maken met een weigeraar![]()
ik ben er ook zo een hoor, ik weiger een gordel te dragen in de auto..
my kind of woman..quote:Op vrijdag 11 september 2009 16:50 schreef alors het volgende:
[..]
Zo wat een vergelijking, mijn complimenten![]()
Waarom zou ik hem in godsnaam bij me hebben? Ik ben geen vee, en hoef niet met chip op zak te lopen. Plus als je em kwijtraakt, ben je zomaar weer 100 euro kwijt op een nieuwe te krijgen.
Ik draag meestal genoeg andere pasjes bij me waarmee men mijn identiteit kan bevestigen, mocht dat niet voldoende zijn, dan moeten ze me maar fijn arresteren. Maar ik acht die kans kleiner dan dat ik mijn beurs kwijtraak.
kloptquote:Op woensdag 9 september 2009 12:00 schreef alors het volgende:
Kreeg net de folder in de bus, ze gaan het toch niet helemaal stiekem invoeren.
Er zou toch een rechtszaak zijn bij het Europese Hof? Is die al geweest? uitspraak?
http://www.privacyfirst.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=47%3Aactie-veiliger-paspoort-a-betere-paspoortwet&catid=69%3Aactie-veilig-paspoort-en-prima-paspoortwet&Itemid=59&lang=nlquote:Scherpe kritiek VN en privacy-organisaties op vingerafdruk in paspoort
De minister van Justitie sluit niet uit dat de voorgenomen opname in het Nederlandse paspoort van een vingerafdruk van de drager zal worden vervangen door een irisscan. Dat zei hij ten overstaan van het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties. Het VN-comité heeft scherpe kritiek op de nieuwe paspoortwet die onlangs door de Eerste Kamer werd aangenomen.
Ook in Nederland zijn juristen en andere deskundigen zeer kritisch. Gevreesd wordt dat de database met vingerafdrukken voor oneigenlijke doeleinden zal worden gebruikt, zoals opsporing en vervolging. Stichting Vrijbit en Stichting Privacy First hebben aangekondigd een klacht bij het EHRM te zullen gaan indienen tegen de Nederlandse Staat.
Overigens is het paspoort in een minuut of 12 te klonen.quote:Stichting Privacy First laat op dit moment juridisch uitzoeken op welke manier het beste een winnend proces tegen de Staat der Nederlanden is te voeren met als doel de huidige nieuwe Paspoortwet die op 21 september 2009 ingaat, aan de kaak te stellen en te eisen dat er een veilig paspoort en een betere wetgeving voor het nieuwe Nederlandse paspoort komt.
Deskundigen en juridische wetenschappers vinden de huidige wet broddelwerk. Het parlement heeft haar werk wel gedaan maar het resultaat is een gevaarlijke wet met 25 gaten die bovendien volgens ons in strijd is met Artikelen 10.2 en 10.3 van de Grondwet en Artikel 8 van het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens.
quote:De "onkraakbare" Britse identiteitskaart is binnen 12 minuten door een Nederlandse en Britse beveiligingsonderzoeker gekraakt en gekloond. Niet alleen konden Adam Laurie en Jeroen van Beek de kaart klonen, maar ook van valse gegevens voorzien. De Britse overheid ontkent echter dat de informatie op de kaart te vervalsen is. De identiteitskaart in kwestie is voor 51.000 buitenlanders die op dit moment in Groot-Brittannië werken of studeren. Het ontwerp zal echter ook voor de nationale ID-kaart gebruikt worden, die later dit jaar verschijnt. De kaart is voorzien van een microchip met de naam, geboortedatum van de houder, fysieke eigenschappen, vingerafdruk, immigratiestatus, recht op zorg en meer.
Volgens de Britse regering is de ID-kaart de oplossing voor vervalste identiteitsbewijzen. Laurie had alleen een Nokia mobiele telefoon en een laptop nodig om de gegevens op een lege kaart te kopiëren en te wijzigen, zonder dat de paslezers het verschil merken. Hoe de onderzoeker precies de beveiliging wist te kraken, maakt hij niet bekend. Dit zou namelijk misbruik door criminelen in de hand werken.
Wat betreft het wijzigen van de gegevens had Laurie de hulp van Van Beek nodig. De gegevens zijn via een sleutel beveiligd, wat aanpassingen moet voorkomen. Met hulp van de in Amsterdams wonende consultant en het werk van computerwetenschapper Peter Guttman, konden de onderzoekers de gegevens toch aanpassen, zonder dat die als vervalst zouden worden opgemerkt.
Maar toen werden ze niet bij de overheid in een grote databank opgeslagen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
ID met vinderafdruk?
Pff, moest je vroeger ook wel bij je hebben.
Toen zaten ze ook niet te zeuren.
[ afbeelding ]
VIngerafdrukken worden bijna nooit genomen, en als dat wel wordt gedaan gaat er vanaf dat punt nog enorm veel fout. En ja ik spreek uit ervaring.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:15 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Criminelen en dergelijk gespuis kunnen makkelijker opgespoord worden.
Vroeger werden die vingerafdrukken ook niet digitaal opgeslagen. Dat is nogal een groot verschil.quote:Op zaterdag 12 september 2009 13:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:
ID met vinderafdruk?
Pff, moest je vroeger ook wel bij je hebben.
Toen zaten ze ook niet te zeuren.
Is dit nou bescherming van privacy, of bescherming van criminelen?quote:Gevreesd wordt dat de database met vingerafdrukken voor oneigenlijke doeleinden zal worden gebruikt, zoals opsporing en vervolging.
De vingerafdrukken worden opgeslagen in een centrale database die door de overheid wordt beheerd. Daarnaast worden de vingerafdrukken in de chip van je paspoort/id-kaart opgeslagen.quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:44 schreef Lolque het volgende:
1 dingetje wat ik nergens kan vinden..
Worden de vingerafdrukken zelf ook op het ID kaartje geprint of alleen op de chip gepleurd?
Of is het nog steeds dezelfde ID kaart?
Beide.quote:Op zaterdag 12 september 2009 17:56 schreef fs180 het volgende:
Op de id kaart uberhaupt niet toch? Alleen toch op het paspoort?
Het is al zeker dat de vingerafdrukken van alle Nederlanders die worden afgenomen bij aanvraag van een nieuw identiteitsbewijs, zullen worden gebruikt voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld door justitie en politie.quote:Op zaterdag 12 september 2009 18:18 schreef Ataraxy het volgende:
[..]
Is dit nou bescherming van privacy, of bescherming van criminelen?
Op de website van VRIJBIT kun je een voorbeeldbrief downloaden.quote:Op maandag 14 september 2009 22:15 schreef Zalmie het volgende:
Kan er ergens bezwaar worden ingediend tegen vingerafdrukken/irisscans op een ID-kaart/paspoort?
Idiootquote:Op zaterdag 12 september 2009 18:18 schreef Ataraxy het volgende:
[..]
Is dit nou bescherming van privacy, of bescherming van criminelen?
Dan regel ik 20 september nog even mijn paspoort.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:14 schreef BasEnAad het volgende:
Vanaf 21 september ben je verplicht je vingerafdruk af te geven bij het halen van een paspoort. Doe je dat niet, dan krijg je geen paspoort en word je dus buiten de maatschappij gezet door de overheid.
Je kunt niet meer reizen, werken of een uitkering ontvangen.
Zie ook: http://www.onzeprivacy.nl(...)fdrukken-in-paspoort
Ik weet niet hoe het werkt met aanvragen, maar je krijgt niet meteen dezelfde dag je paspoort.quote:Op dinsdag 15 september 2009 08:42 schreef PownijN het volgende:
[..]
Dan regel ik 20 september nog even mijn paspoort.
3 werkdagen dusquote:
Ik moet een week wachten.quote:Op dinsdag 15 september 2009 14:00 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het werkt met aanvragen, maar je krijgt niet meteen dezelfde dag je paspoort.
Bron: Volkskrantquote:Opslag vingerafdrukken onzeker
Amsterdam -
De opslag van vingerafdrukken in een centraal databestand is niet zeker. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft bekendgemaakt vrijdag uitspraak te doen over deze operatie.
Komende maandag begint de uitgifte van nieuwe paspoorten met daarin twee vingerafdrukken. Die komen ook in de administratie van de gemeente, en later in een centrale databank. Die maatregel is bedoeld om frauderen met paspoorten moeilijker te maken, maar de databank zal ook worden gebruikt voor het identificeren van verdachten en de opsporing van misdrijven.
Vooral tegen opslag in de databank is veel verzet. Het College Bescherming Persoonsgegevens was zeer kritisch over de wetswijziging die hiervoor nodig was. Het College sprak van ‘ernstige gevolgen voor grote aantallen burgers’, en wees op de risico’s van ‘misbruik, onjuist en onvoorzien gebruik’. Desondanks werd de wet in juni aangenomen.
De vereniging Vrijbit legde zich er niet bij neer. Die vroeg een voorlopige voorziening aan het Europese Hof, in afwachting van een bodemprocedure bij hetzelfde Hof. Tot nu toe was niet zeker of die voorlopige voorziening er voor maandag zou zijn, maar gisteren meldde het Hof vrijdag met een uitspraak te komen.
Binnenlandse Zaken wil niet ingaan op de vraag wat er gaat gebeuren als het Hof de opslag van de vingerafdrukken verbiedt.
Ik zat er ook aan te denken, maar het kost toch weer ¤60, terwijl deze nog mee kan tot 2011.quote:Op vrijdag 18 september 2009 15:10 schreef Mikkie het volgende:
Hmmm, ik heb het een paar maanden geleden geregeld. Als een nieuw paspoort niet zo duur zou zijn, zou ik vandaag nog een nieuwe halen. Principekwestie.
Daar zeg je wat inderdaad, nog een fiks lek in de beveiliging. Iemands paspoort/id kaart kan je vanaf afstand uitlezen en kopieeren. Je hoeft daarna alleen nog maar iemands laptop te jatten en je kan bij al zijn gegevens.quote:Op vrijdag 18 september 2009 16:35 schreef merkens11 het volgende:
Goede zaak van stichting Vrijbit om een klacht in te dienen. Ik dacht dat het Europese Hof voor de Rechten van de Mens vandaag een uitspraak zou doen. Is er al iets bekend hierover?
Ik heb zelf ook het zekere voor het onzekere genomen en vorige week mijn paspoort verlengd. Dan ben ik in ieder geval de komende 5 jaar nog geen slachtoffer van deze Stasi praktijken.
Leuk trouwens voor de mensen die hun notebook beveiligd hebben middels een vingerafdruk. Je gaat toch ook niet je wachtwoorden aan de overheid vertellen?
Mijn ID kaart was zelfs nog geldig tot 2012, maar toch een nieuwe aangevraagd (en inmiddels binnenquote:Op vrijdag 18 september 2009 16:42 schreef Athlon_2o0o het volgende:
[..]
Ik zat er ook aan te denken, maar het kost toch weer ¤60, terwijl deze nog mee kan tot 2011.
Je notebook beveiligen met vingerafdrukken is erg dom, want vingerafrukken laat je je juist achter op je laptop (vooral van die zwarte glimmende waar ze erg makkelijk op te vinden zijn). Vingerafdrukken zijn relatief makkelijk na te maken.
http://www.vergeefmij.nl/blog/namaken-van-een-vingerafdruk
Dat dus, ben om half2 vanmiddag nog snel even langs het loket gegaan met een gloednieuwe boevenfoto (had nog een 'ongeldige' op mijn huidige ID). Zag de apparaatjes al staan die maandag op volle toeren gaan draaien.quote:Op vrijdag 18 september 2009 14:35 schreef sander89 het volgende:
Vandaag mijn nieuwe paspoort geregeld.![]()
Wat trouwens ook de laatste dag zou zijn zonder vingerafdrukken.
Ja, en volgens die RTL-link kan je dan ook gratis boodschappen doenquote:Op vrijdag 18 september 2009 16:45 schreef Sakura het volgende:
[..]
Daar zeg je wat inderdaad, nog een fiks lek in de beveiliging. Iemands paspoort/id kaart kan je vanaf afstand uitlezen en kopieeren. Je hoeft daarna alleen nog maar iemands laptop te jatten en je kan bij al zijn gegevens.
Toegangscontrole met vingerafdruk is daarmee ook in 1 klap waardeloos geworden. Gewoon even zorgen dat je naast die persoon voor het stoplicht staat, id kaart kopieeren en je kan de volgende dag met zijn vingerafdruk zijn kantoor binnen.
Het nieuwe paspoort bied een enorme keus aan nieuwe mogelijkheden
Staat volkomen in lijn met het genomen besluit destijds van vingerafdrukken opslaan, ook dat is in oorverdovende stilte genomen om maar niet teveel slapende honden wakker te maken.quote:Op zaterdag 19 september 2009 01:08 schreef eleusis het volgende:
Jammer dat er pas vandaag veel aandacht in de pers (o.a. NRC next) werd besteed aan de vingerafdruk. Nu is het voor velen te laat om nog vijf jaar uitstel te krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |