Het is de laatste tijd oorverdoven still omtrend dit achterijke idee van de vingerafdrukken van alle nederlanders vast te leggen.quote:Vingerafdruk wellicht weg uit paspoort
Gepubliceerd: 15 juli 2009 13:20 | Gewijzigd: 15 juli 2009 13:22
Door onze redacteur Barbara Rijlaarsdam
Genève, 15 juli. Minister Hirsch Ballin (Justitie, CDA) sluit niet uit dat op termijn de vingerafdrukken in paspoorten worden vervangen voor irisscans. Dat zei hij gisteren na afloop van de eerste zittingsdag van het Mensenrechtencomité van de Verenigde Naties in Genève, waar hij vragen moest beantwoorden over de situatie in Nederland.
Vanuit dat VN-comité kwam kritiek op de nieuwe paspoortwet die onlangs in de Eerste Kamer werd aangenomen. Ook in Nederland waren politici en deskundigen kritisch. Zij vrezen dat de database met vingerafdrukken voor andere doeleinden wordt gebruikt, zoals opsporing en vervolging van criminelen. Dat was ook de voornaamste vraag waarop de Britse mensenrechtenadvocaat en hoogleraar rechten Nigel Rodley gisteren een antwoord wilde hebben. „Het schijnt namelijk erg makkelijk te zijn om zulke data kwijt te raken”, voegde hij daar aan toe. „Daar weet mijn land alles van.” Zo raakten in 2007 twee cd’s van de belastingdienst met gegevens van 25 miljoen Britten zoek.
Met een irisscan zouden de vingerafdrukken niet meer nodig zijn in het paspoort. Aangezien bijvoorbeeld een inbreker wel zijn vingerafdruk maar niet zijn iris kan achterlaten, is de database niet geschikt voor de politie.
Ook kwam er vanuit het comité kritiek op het Nederlandse euthanasiebeleid. De Amerikaanse hoogleraar rechten Ruth Wedgwood zette vraagtekens bij het „grote aantal gevallen” van actieve levensbeëindiging. In 2008 kwamen bij de toetsingscommissie meer dan 2.300 meldingen binnen. Wedgwood betwijfelt of bejaarden en dementerenden voldoende bescherming krijgen en of zij niet tegen hun wil euthanasie plegen. Zij wil dat alle euthanasie-aanvragen vooraf door een rechter worden beoordeeld. Want, zei de Amerikaanse, bij euthanasie geldt hetzelfde als bij de doodstraf:
„Once it’s done, it’s done.”
Half september gaat het grote roven van de privacy in.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:31 schreef Sakura het volgende:
Iemand enig idee wat de huidige status hiervan is, of moeten we nog steeds komende maand nieuwe paspoorten aanvragen om voorlopig te niet in die database te komen/
Ach jongen, het maakt niet uit dat je denkvermogen beperkt is.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:43 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Geen idee, maar ik vind het niet eens zo erg.
Als je niets op je kerfstok hebt wat zou dan het probleem zijn
Mijn denkvermogen beperkt is..quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:38 schreef Verlicht het volgende:
[..]
Ach jongen, het maakt niet uit dat je denkvermogen beperkt is.
Als je niets op je kerfstok hebt wil dat niet zeggen dat anderen geen misbruik van je kunnen maken. Wie weet wat er allemaal met jouw gegevens gebeurt in de toekomst. Je hoeft je vingerafdruk maar één keer af te geven en je bent de controle over wat er met jouw gegevens gebeurt voor altijd kwijt.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:43 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Geen idee, maar ik vind het niet eens zo erg.
Als je niets op je kerfstok hebt wat zou dan het probleem zijn
Dat snap ik niet. Het zijn maar vingerafdrukken.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:48 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als je niets op je kerfstok hebt wil dat niet zeggen dat anderen geen misbruik van je kunnen maken. Wie weet wat er allemaal met jouw gegevens gebeurt in de toekomst. Je hoeft je vingerafdruk maar één keer af te geven en je bent de controle over wat er met jouw gegevens gebeurt voor altijd kwijt.
Het is weer een stap in de foute richting. De staat hoeft niet alles van je te weten en je overal te controleren, dat gaat ten koste van onze vrijheid. Hier staat een verhaaltje erover:quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:51 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Het zijn maar vingerafdrukken.
De rest van mijn gegevens zijn toch allang bekend bij de overheid. Wat maken die vingerafdrukken dan uit?
Is alleen maar makkelijker om criminelen op te sporen. (Alhoewel het geloof ik daarvoor niet gebruikt mocht worden, wat ik dan weer onlogisch vind)
Heb het stukje gelezen en het gaat inderdaad enigszins ten koste van onze vrijheid. Maar het word er wel veiliger van.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:55 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Het is weer een stap in de foute richting. De staat hoeft niet alles van je te weten en je overal te controleren, dat gaat ten koste van onze vrijheid. Hier staat een verhaaltje erover:
http://www.onzeprivacy.nl(...)h-niets-te-verbergen
Hoe dan?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:02 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Heb het stukje gelezen en het gaat inderdaad enigszins ten koste van onze vrijheid. Maar het word er wel veiliger van.
...
Criminelen en dergelijk gespuis kunnen makkelijker opgespoord worden.quote:
Volgens mij moet je ze nog steeds vinden voordat je in hun paspoort kan kijken. Of bedoel je dat je makkelijker met een misdaad gelinkt kan worden omdat je vingerafdruk al in een grote database van overwegend normale burgers zit, in tegenstelling tot een kleine database waarin alleen ooit-verdachten in zitten?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:15 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Criminelen en dergelijk gespuis kunnen makkelijker opgespoord worden.
Als alle vingerafdrukken in een landelijke (of zelfs EU-wijde) database komen zal politie in justitie veel makkelijker misdadigers op kunnen zoeken ja.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Volgens mij moet je ze nog steeds vinden voordat je in hun paspoort kan kijken. Of bedoel je dat je makkelijker met een misdaad gelinkt kan worden omdat je vingerafdruk al in een grote database van overwegend normale burgers zit, in tegenstelling tot een kleine database waarin alleen ooit-verdachten in zitten?
Of jouw vingerafdrukken op de plaats van een misdaad achter gelaten waar je niets mee te maken hebt. Het is zo geregeld, even jouw bierglas in de kroeg meenemen en op de plaats van een misdrijf achterlaten.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:29 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als alle vingerafdrukken in een landelijke (of zelfs EU-wijde) database komen zal politie in justitie veel makkelijker misdadigers op kunnen zoeken ja.
Denk aan achtergelaten vingerafdrukken bij een auto inbraak, een woning inbraak, op een vuur- of steekwapen. Etc etc
Nee het helpt je alleen mensen te identificeren (dus niet opsporen) die mogelijk iets te maken hebben omdat er op plaats delict, waarschijnlijk toevallig, een vingerafdruk die lijkt op die van jou is gevonden. Stel nu dat in principe alle vingerafdrukken geregistreerd staan. Denk je nou echt dat criminelen met een IQ boven de 85 niet gaan voorkomen vingerafdrukken achter te laten (een averechts effect)? Op zijn hoogst helpt dit alleen voor misdaden die in een opwelling gebeuren. Is dat nou je privacy waard? Komen vervolgens ook nog alle bijkomende gevaren van gecentraliseerde overheids-databases als het gaat om dit type gegevens.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:29 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Als alle vingerafdrukken in een landelijke (of zelfs EU-wijde) database komen zal politie in justitie veel makkelijker misdadigers op kunnen zoeken ja.
Denk aan achtergelaten vingerafdrukken bij een auto inbraak, een woning inbraak, op een vuur- of steekwapen. Etc etc
En wat dacht je van identiteits diefstal?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:58 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nee het helpt je alleen mensen te identificeren (dus niet opsporen) die mogelijk iets te maken hebben omdat er op plaats delict, waarschijnlijk toevallig, een vingerafdruk die lijkt op die van jou is gevonden. Stel nu dat in principe alle vingerafdrukken geregistreerd staan. Denk je nou echt dat criminelen met een IQ boven de 85 niet gaan voorkomen vingerafdrukken achter te laten (een averechts effect)? Op zijn hoogst helpt dit alleen voor misdaden die in een opwelling gebeuren. Is dat nou je privacy waard? Komen vervolgens ook nog alle bijkomende gevaren van gecentraliseerde overheids-databases als het gaat om dit type gegevens.
quote:De chip die het nieuwe Nederlandse paspoort beveiligt, is op afstand uit te lezen. (...) Volgens de onderzoekers zouden terroristen de kwetsbaarheid kunnen misbruiken om een 'paspoortbom' te ontwikkelen, die alleen afgaat als personen met een bepaalde nationaliteit in de buurt zijn.
Bron: nu.nl
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |