abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72019892
Ramadan is de negende maand van de Islamitische kalender en tevens de vastenmaand welke wordt afgesloten met het suikerfeest.

Voor de meeste moslims in Nederland begint de vastenmaand Ramadan op zaterdag 22 augustus 2009 en is het einde 30 dagen later. Maar er zijn ook moslims die vanaf maandag of woensdag beginnen.

Tussen de dageraad en zonsondergang mogen ze dan niet eten, drinken, roken en vrijen. In de avonduren en 's nachts eten ze wel.

Wat Ramadan bijzonder maakt onder alle maanden is dat het vasten in deze maand één van de zuilen van de islam is. In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te trekken. Het elkaar uitnodigen, bezoeken en samen het vasten verbreken hoort hierbij.

Links :
www.ramadan.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramadan
http://www.ontdekislam.nl/ramadan_vasten.php

Om het kort te houden, Ramadan 2009 begint over enkele dagen weer....
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 20:40:01 #2
148588 rulerofdeath
Ruler the Rotting-BrainEater
pi_72020002
moet d'r niet aan denken met die lange dagen
Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 19 augustus 2009 @ 20:41:02 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_72020039
Lijkt me zeer vervelend zeker nu.
Lange dagen enzo.
Volgend jaar wordt het nog erger....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_72020062
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:40 schreef rulerofdeath het volgende:
moet d'r niet aan denken met die lange dagen
en dat 30 keer en daarna nog 2x 6 dagen als vrijwillige vasten na de suikerfeest
  woensdag 19 augustus 2009 @ 20:47:16 #5
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72020214
Vraagje: Is het wel toegestaan om met deze extreme warmte en bijvolgend vochtverlies wel toegestaan om tussendoor water te drinken?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72020257
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:47 schreef Hukkie het volgende:
Vraagje: Is het wel toegestaan om met deze extreme warmte en bijvolgend vochtverlies wel toegestaan om tussendoor water te drinken?
Nee, drinken en eten mag niet, ook niet in Sahara of in S.Arabie waar het overdag kan oplopen tot 45 graden.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 20:50:50 #7
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_72020313
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:48 schreef Meki het volgende:

[..]

Nee, drinken en eten mag niet, ook niet in Sahara of in S.Arabie waar het overdag kan oplopen tot 45 graden.
Ah oke, ook niet als je arbeidsintensief werk doet en je bijna van je stokje gaat als je niet drinkt?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_72020385
Er zijn toch uitzonderingen op het vasten.. iig hoef je niet te vasten als je ziek bent, zwanger bent of op reis bent.. als een vrouw ongesteld is weet ik niet zeker.. maar er zijn uitzonderingen
Wie, ik?
pi_72020447
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:50 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Ah oke, ook niet als je arbeidsintensief werk doet en je bijna van je stokje gaat als je niet drinkt?
Alleen zieken kunnen Ramadan schorsen tot wanneer ze beter zijn maar zij dienen de dagen ook in te halen. Zwangere vrouwen horen ook bij de groep zieken.
De regels zijn streng, maar de beloning is het waard.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 20:56:17 #10
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_72020479
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:55 schreef Meki het volgende:

[..]

Alleen zieken kunnen Ramadan schorsen tot wanneer ze beter zijn maar zij dienen de dagen ook in te halen. Zwangere vrouwen horen ook bij de groep zieken.
De regels zijn streng, maar de beloning is het waard.
beloning?
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
If it wern't so purdy I'd call it skin flute
pi_72020496
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:48 schreef Meki het volgende:

[..]

Ook niet als je MOET eten of drinken vanwege ziektes zoals bijvoorbeeld diabetes?
Hoe zit het met medicatie?
Is lichaamseigen vocht ook drinken? Met andere woorden, moet je je speeksel uitspugen en mogen vrouwen niet slikken na het pijpen? Nog sterker, mag er seks worden bedreven? Masturbatie? Zo nee, waar ligt de grens tussen seks en geen seks?
En lichaamseigen 'voedsel' zoals snotjes dan? Of nagels, huid etc?
I feel kinda Locrian today
pi_72020499
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:53 schreef Schuttingbeer het volgende:
Er zijn toch uitzonderingen op het vasten.. iig hoef je niet te vasten als je ziek bent, zwanger bent of op reis bent.. als een vrouw ongesteld is weet ik niet zeker.. maar er zijn uitzonderingen
Ramadan..

De Ramadaan komt eraan!

Op 20 augustus 2009 zal voor de moslims overal in de wereld de vastenmaand Ramadan beginnen. Daarom willen we u graag informeren wat de Ramadan voor de moslims betekent.

De Ramadan is een bijzondere maand voor moslims overal in de wereld. Ramadan is de negende maand van de islamitische kalender en tevens de vastenmaand. Omdat de islamitische kalender gebaseerd is op het maanstelsel, duurt een maand 29 à 30 dagen en heeft een jaar 354 dagen. Zodoende is het zonnejaar 11 dagen langer. Dit betekent dat de Ramadan beurtelings in alle seizoenen voorkomt; herfst, winter, lente en zomer, hetgeen de rechtvaardigheid van onze Schepper weergeeft. Anders zouden de moslims in een werelddeel constant in lange, hete zomerdagen moeten vasten, terwijl anderen moeten vasten in korte, koude winterdagen. Wat Ramadan zo bijzonder maakt onder alle maanden is dat het één van de zuilen van de islam is, dit naast: de getuigenis; het gebed; de bedevaart en de armenbelasting. De Schepper heeft het vasten altijd aan de mens voorgeschreven. Daarom is in vrijwel alle religies in de wereld nog een traditie van vasten te herkennen. De Edele Koran zegt hierover: “0 gij gelovigen, het vasten is u voorgeschreven zoals het degenen die voor u waren was voorgeschreven, opdat gij vroom zult zijn.” (Koran 2:183)

Moslims verwelkomen het vasten zoals de aarde de regen, omdat het een maand van goede dingen is. De mensen doen in deze maand meer gebeden tot de Schepper, zodat hun geloof in Hem toeneemt. De Ramadan is een maand van: tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning. Het is een maand waarin mensen extra verdraagzaam, toegeeflijk en vrijgevig zijn. Een maand waarin de eenheid en saamhorigheid van de mensheid centraal staan. In veel Islamitische landen, maar ook in Nederland, is het gebruikelijk om in deze periode de familie- en vriendschapsbanden extra aan te halen. Het niet alleen uitnodigen en het bezoeken van elkaar maar ook het gezamenlijk verbreken van het vasten.

Het is de maand waarin de eerste openbaringen van de Heilige Koran aan profeet Mohammed (vrede zij met hem) plaatsvonden. Het vasten in deze maand is verplicht voor alle moslims. Vasten heeft in het Arabisch de betekenis van "zich onthouden van." Toegepast op de religie heeft het vasten de betekenis gekregen van het uit vroomheid afzien van: eten, drinken, seksueel verkeer en alle andere zaken die geacht worden het vasten te verbreken. Vasten met een volledig bewustzijn betekent; een vast geloof in Allah's aanwezigheid hebben, in Zijn beloning voor goede daden, in Zijn beloften betreffende het Hiernamaals en in Zijn Kennis, Wijsheid en Rechtvaardigheid. Het vasten begint bij het aanbreken van de dageraad en eindigt met het ondergaan van de zon.

De effecten van Ramadan op ons gedrag

De maand Ramadan is een gelegenheid om eigenschappen als geduld en zelfbeheersing te ontwikkelen, om woede te leren beteugelen en onze scherpe of kwaadaardige tong in bedwang te houden. Vasten geeft de mens een goed geweten. Iemand die vast doet dit zowel in het openbaar als in het geheim. Er is geen persoon die je kan controleren of die je mag dwingen je aan het vasten te houden.

Door middel van het vasten leert de mens het principe van oprechte liefde. Als je vast doe je dit uit oprechte liefde voor Allah en de mens die de Schepper lief heeft, weet dat dit echte liefde is. Vasten maakt de mens hoopvol en optimistisch. Wanneer je vast hoop je daarmee de Schepper te behagen. Het vasten verricht je dan ook louter en alleen voor Hem.

Vasten leert de mens geduld en onzelfzuchtigheid. Als je vast voel je ontbering (tijdelijk) maar verdraagt die geduldig. Deze ervaring zal je doen beseffen wat (het gevoel van) honger is. Iemand die vast kan dus meer sympathie en medeleven voor zijn behoeftige medemens opbrengen. Vasten is een doeltreffende les in beheersing en wilskracht. Iemand die op de juiste wijze vast kan een goede zelfdiscipline kweken en zal niet snel bezwijken voor allerlei verleidingen. Tevens leert vasten de mens het vermogen tot aanpassen. Je gehele dagelijkse routine wordt gewijzigd en je zult moeten wennen aan nieuwe regels en etenstijden.

Ramadan is geen boetedoening voor zonden

Vasten houdt geen enkel verband met het boete doen voor zonden, noch wordt het beschouwd als een manier waarop Gods wraak tot uitdrukking komt, zoals in sommige godsdiensten wel het geval is.

Vrijgevigheid gedurende Ramadan

Ramadan is de aangewezen tijd voor het inblazen van nieuw leven van medeleven en solidariteit jegens anderen, en wel te weten in het bijzonder jegens de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Moslims worden aangespoord om vrijgeviger te zijn gedurende deze maand en moeten aan het einde van het vasten, zakat-al-fitr geven, (alleen als je, je dat kan veroorloven); een bedrag dat er toe moet bijdragen dat iedereen kan delen in de geest van warmte, genegenheid en broederschap. Ramadan is boven alles de gelegenheid om ons opnieuw te wenden tot de Schepper en de natuurlijke weg van goedheid en het bewustzijn van de aanwezigheid van God.

De geest van Ramadan

Ook al kan Ramadan een moeilijke en zware maand lijken, in feite is het een plezierige tijd. Er hangt een bijzondere sfeer in de huizen, moskeeën en in de moslimgemeenschap als geheel. Moslims kijken vol verwachting en hoop uit naar de komst van Ramadan en voelen zich enigszins bedroefd wanneer het einde van de maand in zicht is.

Een ander onderscheidend kenmerk van het islamitisch vasten is dat het een persoon niet traint voor complete onthouding, maar voor een perfecte en goede gehoorzaamheid aan de Schepper. Alle dingen van welke de mens is geboden zich te onthouden gedurende het vasten (eten, drinken en seksueel verkeer) worden voor hem weer toegestaan aan het einde van het vasten, dus na zonsondergang. Dit laat zien dat de Islam niet neerkijkt op de begeerten van het vlees als iets laags, en dus totaal uitgeroeid dient te worden uit de menselijke ziel. Nee, volgens de Islam is er niets dat Allah lastert en niets laags in de menselijke persoonlijkheid. Beiden, ziel en lichaam, zijn het waard om gerespecteerd te worden. Geen aspect mag genegeerd worden en geen verlangen moet geheel beteugeld worden.

Dat vasten een instelling is voor morele verheffing kan beoordeeld worden uit het feit dat Allah niet alleen controle legt op eten, drinken en seksuele gemeenschap, maar Zijn dienaren ook verbiedt andere slechte daden te begaan zoals: roddel, kwaadsprekerij, slecht taalgebruik, het vertellen van leugens, etcetera.

Sociale voordelen van het vasten

Het vasten geeft de mensheid een gevoel van grote saamhorigheid. Iedereen heeft een vast dagritme ingesteld in deze maand en alle moslims waar ook ter wereld vasten gedurende deze maand. Vasten geeft de mens een geest van éénheid en broederschap en van gelijkheid voor de Schepper. Als een moslim vast voelt hij zich één met alle andere moslims. Hij vervult dezelfde plicht, op dezelfde manier, op dezelfde tijd en met één en het zelfde doel, n.l. om Allah's welbehagen te zoeken.

Een ander belangrijk aspect van de maand Ramadan en het vasten is dat het ons leert medeleven te hebben met de armen of anderen die in welk opzicht dan ook minder bedeeld zijn. Het is belangrijk dat wij mensen aan elkaar denken en rekening houden met elkaar, zodat we liefde en barmhartigheid voor elkaar ontwikkelen en elkaar als gelijke zien. Het leert ons respect ten aanzien van de mede mens en de Schepper.

Fysieke voordelen van het vasten

Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het is een gelegenheid om het lichaam te verfijnen en het te ontdoen van zwaarlijvigheid en luiheid en om baat te vinden bij alle overige therapeutische effecten die bij het vasten horen. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele van de vele fysieke voordelen van het vasten.

Zoals u in de bovenstaande tekst heeft kunnen lezen, is de Ramadan dus allesbehalve een beperking voor de moslims. Het is voor de moslim zelfs de mooiste maand in het jaar. Een maand van aanbidding, saamhorigheid en zuivering. Ik hoop dat u hierdoor een beter beeld hebt gekregen wat de Ramadan voor de moslims betekent.
pi_72020512
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:56 schreef waterkip het volgende:

[..]

beloning?
adjr -> religieuze verdienste.. en sowieso het gevoel van saamhorigheid en gemeenschapszin

heb er morgen een tentamen over
Wie, ik?
pi_72020536
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:56 schreef starla het volgende:

[..]

Ook niet als je MOET eten of drinken vanwege ziektes zoals bijvoorbeeld diabetes?
Hoe zit het met medicatie?
Is lichaamseigen vocht ook drinken? Met andere woorden, moet je je speeksel uitspugen en mogen vrouwen niet slikken na het pijpen? Nog sterker, mag er seks worden bedreven? Masturbatie? Zo nee, waar ligt de grens tussen seks en geen seks?
En lichaamseigen 'voedsel' zoals snotjes dan? Of nagels, huid etc?
Verwacht jij hier nu een antwoord ? Jij die enkel het topic wilt verpesten
Waar is jou tolerantie en respect ? Wat doe jij in deze topic als het jou helemaal niks aangaat.
Is het voor jou verplicht gesteld om hier te komen
pi_72020556
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:56 schreef waterkip het volgende:

[..]

beloning?
Beloning.

Het Paradijs.
pi_72020569
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:58 schreef Meki het volgende:

[..]

Verwacht jij hier nu een antwoord ?
I feel kinda Locrian today
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:00:12 #17
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_72020603
De maand Ramadan is een gelegenheid om eigenschappen als geduld en zelfbeheersing te ontwikkelen, om woede te leren beteugelen en onze scherpe of kwaadaardige tong in bedwang te houden

mooi hoor,maar is het niet een beetje veel.
Zou eerst trachten 1 ding onder de knie te krijgen
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
pi_72020632
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:58 schreef Meki het volgende:

[..]

Beloning.

Het Paradijs.

Pas als je je aan de 5 zuilen van Islam houdt

Vasten, geloofsbeleidenis, 5 dagelijkse gebeden, aalmoezen en de pelgrimstoch naar mekka

overhoring
Wie, ik?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:03:48 #19
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_72020708
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:01 schreef Schuttingbeer het volgende:

[..]

Vasten, geloofsbeleidenis, 5 dagelijkse gebeden, aalmoezen en de pelgrimstoch naar mekka

overhoring
pelgrimstocht >volgens mij stappen ze allemaal op het vliegtuig,ik heb nog nooit gehoord dat er 1 vanuit Nederland naar Mekka liep.
terwijl ik wel zat christenen ken die naar santiago de Compostela zijn gewandelt.
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:04:31 #20
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_72020734
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:03 schreef waterkip het volgende:

[..]

terwijl ik wel zat christenen ken die naar santiago de Compostella zijn gewandelt.
Hier vandaan?
Een dag niet gemopperd is een dag niet geleefd.
pi_72020751
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:01 schreef Schuttingbeer het volgende:

[..]

overhoring
Klopt.. Maar de beloning voor het vasten en de overige zuilen is het eeuwige verblijf in het paradijs.
pi_72020819
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:03 schreef waterkip het volgende:

[..]

pelgrimstocht >volgens mij stappen ze allemaal op het vliegtuig,ik heb nog nooit gehoord dat er 1 vanuit Nederland naar Mekka liep.
terwijl ik wel zat christenen ken die naar santiago de Compostela zijn gewandelt.
Makkah. S.Arabie stelt per land een limiet aan mensen die Makkah in mogen komen.
Als S.Arabie dat niet doen gaan er jaarlijks miljoenen moslims en dat wordt een chaos dan.

het heeft meer te maken met organisatorisch en het in goede banen leiden, daarom heeft S-A per land een limmiet gesteld aan pelgrims.
pi_72020847
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:05 schreef Meki het volgende:

[..]

Klopt.. Maar de beloning voor het vasten en de overige zuilen is het eeuwige verblijf in het paradijs.
Vier je dan ook extra feest de 15e?? en de 27e neem ik aan van wel (ied el-fitr ??)
Wie, ik?
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:09:44 #24
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_72020922
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:04 schreef cheqy het volgende:

[..]

Hier vandaan?
Ja,timmerman uit de straat wil ook nog naar het Vaticaan ,de volgende keer.
...en afzien ,geen mooie hotelletjes enz zo,de tocht is ook bedoeld om je zijn te overdenken als ik goed geluisterd heb.
toch een dikke 1500 kilometer onder de schoenen ,ik heb niks met het geloof msaar ik denk toch :Knakker je doet het toch maar !
Effe anders dan een ticketje Mekka scoren ,als je goed in je slappe was zit ,doe je het ieder jaar en al uw zonden zijn vergeven.
Lijkt het Rooms-katholieke geloof wel ,ook op knaken gebouwd.
geef en geef gul,voor uw plaatsje in de hemel
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:11:06 #25
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_72020984
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:09 schreef waterkip het volgende:

[..]

Ja,timmerman uit de straat wil ook nog naar het Vaticaan ,de volgende keer.
...en afzien ,geen mooie hotelletjes enz zo,de tocht is ook bedoeld om je zijn te overdenken als ik goed geluisterd heb.
toch een dikke 1500 kilometer onder de schoenen ,ik heb niks met het geloof msaar ik denk toch :Knakker je doet het toch maar !
Effe anders dan een ticketje Mekka scoren ,als je goed in je slappe was zit ,doe je het ieder jaar en al uw zonden zijn vergeven.
Lijkt het Rooms-katholieke geloof wel ,ook op knaken gebouwd.
geef en geef gul,voor uw plaatsje in de hemel
Tering hé, waar beginnen ze aan?
pi_72021014
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:07 schreef Schuttingbeer het volgende:

[..]

Vier je dan ook extra feest de 15e?? en de 27e neem ik aan van wel (ied el-fitr ??)
De laatste 10 dagen van de Ramadan zijn belangrijk
een op die 10 dagen valt Laylatu al qadr dat is de nacht dat de Koran naar beneden kwam.
quote:
Wat is de waardevolle nacht?
Wat is deze waardevolle nacht waarover dit vers uit de Heilige Koran gaat? Dit is de nacht waarin Allah (Subhana Wa Ta'ala) een eerste Surah uit de Heilige Koran via de engel Gabriel ('Alayhi Asalaam) aan de Profeet Mohammed heeft geopenbaard. Deze nacht is het begin van de boodschap.

Hoe waardervol is deze nacht?
Als we eens gaan kijken hoe waardevol deze nacht is kunnen we uit het vers herleiden dat het een nacht is die beter is dan duizend maanden! duizend maanden beste broeders & zusters wat overeenkomt met maar liefst 83 jaar! Kan je het je voorstellen? ??n nacht die beter is dan 83 jaar
Aid Al fitr vieren we pas na het einde van ramadan.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:14:33 #27
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_72021090
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:11 schreef cheqy het volgende:

[..]

Tering hé, waar beginnen ze aan?
tot aan Lyon had hij enkel regen gehad (twee weken ,duizend kilometer ) ,om dan door te gaan RESPECT.
als ik duizenden moslims door europa zou zien trekken ,zou ik dat ook denken,maar dat fenomeen is me onbekend.
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
pi_72021096
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:13 schreef cheqy het volgende:
Hé Meki, jij gaat altijd naar het Marokkaanse moskee in Osdorp?
Nee hoor, ik ga naar verschillende moskeeen.
overal in Amsterdam waar ik me bevindt.
pi_72021122
رمضان كريم يا أخي

Fijne ramadan!
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:15:37 #30
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_72021126
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:14 schreef waterkip het volgende:

[..]

tot aan Lyon had hij enkel regen gehad (twee weken ,duizend kilometer ) ,om dan door te gaan RESPECT.
als ik duizenden moslims door europa zou zien trekken ,zou ik dat ook denken,maar dat fenomeen is me onbekend.
Daar heb ik zeker respect voor.
pi_72021180
Respect voor de mensen die hier aan meedoen.
pi_72021200
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:16 schreef cheqy het volgende:

[..]

Doe maar niet. Mijn broer komt daar altijd.
Is die Moslim dan
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
pi_72021201
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:15 schreef kLowJow het volgende:
رمضان كريم يا أخي

Fijne ramadan!
شكرا لك أخي.

وأخيرا شخص جيد. شكرا لك
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:18:52 #34
96407 cheqy
Niet om te roken nee.
pi_72021251
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:17 schreef Slappy het volgende:

[..]

Is die Moslim dan
Ja, die heet tegenwoordig Omar.
Maar goed dat is zijn keus, als hij er gelukkig mee is.
  Boks-Chick woensdag 19 augustus 2009 @ 21:19:23 #35
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_72021267
Slappy en andere grappenmakers worden vriendelijk doch dringend verzocht bij deze weg te blijven uit het topic. Dank jullie wel voor jullie medewerking.
lolwut
pi_72021324
-weg: commentaar mag in GC FB -
Ontopic: goed hoor meki, hoop dat je het vol houd, Alles voor t paradijs

[ Bericht 10% gewijzigd door BrandX op 19-08-2009 21:48:34 ]
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_72021337
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:19 schreef BrandX het volgende:
Slappy en andere grappenmakers worden vriendelijk doch dringend verzocht bij deze weg te blijven uit het topic. Dank jullie wel voor jullie medewerking.
Ik ben heel serieus
Op woensdag 27 mei 2009 23:08 schreef Lambiekje het volgende:Afgezien van de datums,en natuurlijk niet van de inividuele personen van jouw en mij, maar van de werldgeschiedenis is 99,999999% verdraaid.
  Donald Duck held woensdag 19 augustus 2009 @ 21:24:58 #38
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_72021453
Toch hebben ze er niet goed over nagedacht om dat op de maankalender te baseren.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:37:34 #39
230418 waterkip
Klaar?Ik niet!
pi_72021944
vaak zat met lieden gewerkt die uit geloofsovertuiging een maandje tegen de klok inleven,maar eerlijk gezegd heb je er vanaf week drie weinig meer aan.
waarom niet vakantiedagen opnemen als je toch niet in staat bent om productief te zijn,ga je in de kerstvakantie lekker door .
Nou?
Ten Yellow Pointy Kities
Eleven Blue Egyptians
pi_72031139
Wij beginnen de 21ste
  donderdag 20 augustus 2009 @ 09:25:09 #41
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72031480
Ik dacht eerst dat het de 22e begon? Maar later hoorde ik ook iets over 21 en 23. Nou ja, afwachten hoe de maan staat, toch?
pi_72033988
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 09:25 schreef Marrije het volgende:
Ik dacht eerst dat het de 22e begon? Maar later hoorde ik ook iets over 21 en 23. Nou ja, afwachten hoe de maan staat, toch?
Ligt er een beetje aan of je je aan de maanstand in Mekka houdt, dus met de Arabieren meedoet, of dat je zelf de maanstand in de gaten houdt.. wat voor de meeste mensen in Maghreb geld.. Europese moslims houden zich vaak aan de Arabische start.

(toets om 14.00 )
Wie, ik?
  Boks-Chick donderdag 20 augustus 2009 @ 11:39:54 #43
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_72034804
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:12 schreef Schuttingbeer het volgende:

[..]

Ligt er een beetje aan of je je aan de maanstand in Mekka houdt, dus met de Arabieren meedoet, of dat je zelf de maanstand in de gaten houdt.. wat voor de meeste mensen in Maghreb geld.. Europese moslims houden zich vaak aan de Arabische start.

(toets om 14.00 )
je bent iig erg goed voorbereid
Gaat vast een dikke voldoende worden Laat het even weten? Ben wel nieuwsgierig
lolwut
  donderdag 20 augustus 2009 @ 11:41:45 #44
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72034860
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 11:12 schreef Schuttingbeer het volgende:

[..]

(toets om 14.00 )
En dan is het de 22e?

Succes met je toets.
pi_72035483
Als het morgen begint, vanavond beginnen met Taraawieh gebeden in de moskee. Indien je een enorme beloning wilt ontvangen, Insha Allah: Taqabbala Allahoe minna wa minkoem.
pi_72035781
Ik moet er niet aan denken dat je pas avonds mag eten Vooral met dit weer krijg je gewoon berenhonger.
pi_72035838
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:12 schreef Slappy het volgende:
Ik moet er niet aan denken dat je pas avonds mag eten Vooral met dit weer krijg je gewoon berenhonger.
ach het went, je moet er gewoon niet aan denken, afleiding zoeken enzz

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-08-2009 12:15:00 ]
pi_72035874
Maar als er iemand nou langs loopt met lekker voedsel ?Of je moet langs de Pizzeria fietsen ?
pi_72035919
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 20:57 schreef Meki het volgende:

[..]

Ramadan..

De Ramadaan komt eraan!

...

Fysieke voordelen van het vasten

Het is medisch bewezen dat het vasten het lichaam zuivert, het ontdoet van achtergebleven schadelijke stoffen en het helpt om het overtollige vocht en vet kwijt te raken. Het is een gelegenheid om het lichaam te verfijnen en het te ontdoen van zwaarlijvigheid en luiheid en om baat te vinden bij alle overige therapeutische effecten die bij het vasten horen. Het geeft rust aan het hart en zenuwstelsel en bevordert de bloedsomloop. Het kan zelfs sommige allergieën genezen. Dit zijn slechts enkele van de vele fysieke voordelen van het vasten.

...

Fysieke voordelen? Deze 'deelnemers' vreten zich toch weer vol na zonsondergang?
  Donald Duck held donderdag 20 augustus 2009 @ 12:20:20 #50
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_72035991
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 12:17 schreef JMurc het volgende:

[..]

Fysieke voordelen? Deze 'deelnemers' vreten zich toch weer vol na zonsondergang?
En dat suikerfeest dan! Pure gulzigheid, een hoofdzonde nog wel
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')