Planet Of The ApesEén van de (vele) films in het lijstje "welke klassiekers heb jij nog nooit gezien?". Een tijd geleden na het lezen van een uiterst positieve recensie in de Film Valley de blu-ray gekocht en na vandaag kan ik dan eindelijk deze film van het lijstje schrappen.
Het idee achter de film is wel heel erg cool: een ruimteschip met astronauten crashed op een planeet waar apen de dienst uit maken. Apen die van de mens af stammen en niet, zoals Charlton Heston`s personage Taylor dat gewend is, andersom. Ze doen alles net zoals wij dat doen: ze denken dat mensen dom zijn, niets kunnen en gebruiken ze als proefdieren. Ook al is het "maar een film", het is dan toch op de één of andere manier heftig om dit te zien. Je kijkt het grootste deel van de film dan ook met een gedachten van "weet je ook eens hoe dat voelt." Dat gevoel komt erg goed over en de film levert daarmee, naast entertainment, ook harde maatschappij kritiek.
Natuurlijk is het niet alleen kommer en kwel, er zit ook genoeg actie werk in met camerawerk dat het tempo goed erin houdt.
Charlton Heston is erg sterk in de hoofdrol en het einde is echt geniaal.
De blu-ray is een aanrader. De beeldkwaliteit is rete strak en uiterst gedetailleerd. Ook geven de extra`s je uren lang plezier, een goede mix van informatieve en leuke extra`s.
Zo willen we blu-ray uitgaves altijd zien, een voorbeeld van hoe een blu-ray absolute meerwaarde kan hebben over de dvd.
Een absolute sci-fi klassieker, ik zal zeker nog vaker een bezoekje aan de apen planeet brengen.
IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 8,5/10