abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72015928
Wetenschap lijkt altijd allemaal heel erg serieus en baanbrekend te moeten zijn & artikelen zijn vaak pas bekend als ze voor enorme doorbraken in kennis zorgen. Maar vaak zitten er ook artikelen en onderzoeken tussen die gewoon heel erg leuk zijn.

De titel is super, de methode is hilarisch of de uitkomsten zijn raar en grappig.

Post in deze thread onderzoek waar je om hebt moeten lachen, of dat je om andere, niet al te serieuze redenen, graag met anderen deelt.

TS begint:

P. Raghubir, A. Valenzuela "center of inattention: position biases in decision-making"
Belangrijke mensen staan altijd in het midden op foto's etc. Daarom vermoedden de onderzoekers dat, wanneer je in het midden staat, mensen denken dat je slimmer bent.

Dit is onderzocht door heel veel afleveringen van "de zwakste schakel" te bekijken. Wat bleek? In 45% van de gevallen won een van de twee middelste spelers (van de in totaal 8 deelnemers) de aflevering.

Oppenheimer: "Consequences of Erudite Vernacular Utilized Irrespective of Necessity: Problems with Using Long Words Needlessly"

Hoe meer onnodige moeilijke woorden je gebruikt, hoe minder intelligent je over komt. (mijn favoriete titel)

[ Bericht 0% gewijzigd door oompaloompa op 19-08-2009 18:17:01 ]
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_72016349
Ik heb hier nog een boekje liggen en daar staan aardig wat van zulk soort wetenschappelijke onderzoeken in. Als ik het boekje vind dan zet ik er nog wel een paar bij. Eentje was iniedergeval dat je niet naar mooie vrouwen moest kijken als je nog moest denken...
  Trouwste user 2022 woensdag 19 augustus 2009 @ 18:30:24 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_72016375
Mannelijke wielrenners vreesden het al langer, maar een recent onderzoek bevestigt hun bange gevoelens: slecht zitten kan leiden tot doorbloedingsproblemen van hun edele delen. Regelmatig op de pedalen staan luidt de aanbevolen remedie.

Fietsen heet gezond te zijn. Dat is het ook, maar met een kleine kanttekening. Al langer is bekend dat bij wielrenners impotentie - tegenwoordig 'erectiele dysfunctie' gedoopt - meer voorkomt. Daar is een logische verklaring voor. Door de druk van het zadel komt de doorbloeding van de penis letterlijk in de knel, vooral als dat zadel te hard is, te smal of slecht afgesteld. Fietsers herkennen dit als een 'dood gevoel' in de edele delen, en dat is ongezond.

Onderzoekers van de Universiteit van Keulen hebben dit onlangs nader onderzocht. Zij lieten 100 gezonde mannen tussen 30 en 42 jaar in verschillende posities en met verschillende zadels fietsen, en maten de bloedstroom in de penis. Deze doorbloeding kan zittend op de fiets flink verslechteren. Een cruciale factor hierbij blijkt de breedte van het zadel: hoe smaller des te slechter de doorbloeding. In het ergste geval kan dit zelfs het zwellichaam aantasten, wat impotentie zou kunnen veroorzaken.

De Duitsers geven een concreet advies ter bestrijding van het probleem: klim geregeld op de pedalen, want bij staand fietsen - los van het zadel - herstelt de doorbloeding zich snel. Ook adviseren zij regelmatige pauzes bij lange fietstochten. Verder helpt een breder en goed afgesteld zadel (met de punt iets naar beneden).

Een ander, minder praktisch advies is het gebruik van een ligfiets, want ook daarbij zijn er geen doorbloedingsproblemen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_72022149
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 18:29 schreef CrazyB het volgende:
Ik heb hier nog een boekje liggen en daar staan aardig wat van zulk soort wetenschappelijke onderzoeken in. Als ik het boekje vind dan zet ik er nog wel een paar bij. Eentje was iniedergeval dat je niet naar mooie vrouwen moest kijken als je nog moest denken...
Ja dat is een erg leuk boekje, zwerft hier ook ergens rond
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 18:30 schreef tong80 het volgende:
wielrenners impotentie
Zouden ze geen kuil(tje) in het zadel kunnen maken?

Een ander expeiment dat ik zelf erg leuk opgezet vond is van Brian Wansink, die de hypothese wilde testen dat mensen niet nadenken bij hun eten. Voor dit experiment verbond hij kommetjes soup door middel van een tube met een enorme soep-pan waardoor bij sommige mensen hun kommetjes stiekem tijdens het eten werden bijevuld. Blijkt uiteindelijk dat die mensen niet door hebben dat ze veel meer op hebben dan een enkele portie.

Dit is het artikel, dat helaas voor de rest niet bijzonder boeiend is: http://www.mindlesseating.org/pdf/Bottomless_Soup-OR_2005.pdf

En hier nog een foto van een enge man met de soepkom
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  woensdag 19 augustus 2009 @ 21:54:34 #5
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_72022546
In een methodologiecollege is wel eens een onderzoek langsgekomen over het verband tussen het luisteren naar countrymuziek en zelfmoord. Dat was wel grappig geweest als het niet zo triest was.
quote:
The Effect of Country Music on Suicide

STEVEN STACK, Wayne State University
JIM GUNDLACH, Auburn University

Abstract

This article assesses the link between country music and metropolitan suicide rates.
Country music is hypothesized to nurture a suicidal mood through its concerns with
problems common in the suicidal population, such as marital discord, alcohol abuse, and
alienation from work. The results of a multiple regression analysis of 49 metropolitan
areas show that the greater the airtime devoted to country music, the greater the white
suicide rate. The effect is independent of divorce, southernness, poverty, and gun
availability. The existence of a country music subculture is thought to reinforce the link
between country music and suicide. Our model explains 51% of the variance in urban
white suicide rates.
http://www.questia.com/PM.qst?a=o&d=95183303

In die sheets stond toen ook het conceptueel model, maar dat kan ik nu zo snel niet vinden. Was redelijk ingewikkeld, want country music had alleen bij blanke mensen een direct effect op het aantal zelfmoorden. En daarnaast had je ook nog andere variabelen. Bijvoorbeeld dat luisteraars van countrymuziek vaker een wapen hebben en mensen met een wapen sneller zichzelf doden. Redelijk bizar onderzoek in ieder geval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')