Captain Pervert | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:31 |
Hoi hoi, Ik zit met het volgende. Kort gezegd: ik heb een nieuwe baan waar ik een salariswens van 2400 euro bruto heb neergelegd. Het salarisgesprek moet nog komen. Ik moet naar de nieuwe baan dagelijks 2 x 67 km rijden, en mijn huidige auto redt het niet lang meer. De zorgeloosheid qua onderhoud van een leaseauto trekt mij wel. Om goed voorbereid te zijn op het salarisgesprek, heb ik de volgende vragen. 1. Stel je voor hij gaat akkoord met 2400. Wordt een km-vergoeding daar bovenop geteld? Hoeveel is dit doorgaans, 8 cent/km? Dat zou voor mij uitkomen op een vergoeding van 214 euro per 4 weken. Hij kan ook zeggen: ik vergoed een treinabonnement. Een NS jaartrajectabbonement kost ongeveer 260 euro. Als het antwoord op vraag 1 ja is, is het dan een idee om te zeggen: maak van die 214 euro bijtelling, dan doe ik een eigen bijdrage en dan heb ik een leasebak. Uitgaande van een leaseauto van 450 euro p/m kost me dat zo'n 230 euro, dikke prima. 2. Is het betalen van een bijtelling voor de werkgever op de 1 of andere manier aantrekkelijker dan een km-vergoeding? Dan kan ik dit idee beter aan hem verkopen. Praat ik poep of snijdt dit hout?? | |
En1gma | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:32 |
De werkgever is niet eens verplicht om een reiskostenvergoeding te geven, je hebt dus kans om helemaal achter het net te vissen. | |
GI | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:35 |
de 214 euro bijtelling is weer wat anders dan een eventuel 214 euro eigen bijdrage. De bijtelling is daarna weer van toepassing richting de belasting. | |
Captain Pervert | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:37 |
quote:Hij heeft al toegezegd 'wel iets met kmvergoeding te zullen regelen'. Ik weet alleen niet wat gebruikelijk is, dat is het probleem. NS-abonnement als richtprijs? 8 cent per km als richtprijs? | |
Basp1 | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:37 |
quote:En vaak zit er dan nog altijd een maximum op , en zal de TS maar 25 km enkele reis of zo vergoed gaan krijgen. | |
Snuitebolletje | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:37 |
doorgaans is het meestal 19 ct/km belasting vrij.. Voor je nieuwe baas is het misschien wel aantrekkelijk om een lease auto voor je te cheffen.. | |
En1gma | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:42 |
quote:Volgens mij is het maximum wat de wergever belastingvrij aan km-vergoeding mag geven nog steeds ¤0,19/km. ¤0,08/km lijkt me erg laag als vergoeding. Verder heeft GI gelijk over het verschil tussen bijtelling en eigen bijdrage. | |
Soohr | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:50 |
je praat een beetje poep, ![]() maar valt mee, je bent er bijna. Of een km vergoeding binnen of buiten die 2400 p/m valt weet je pas als je erover praat met de werkgever, ik zou als ik zelf zo'n eis neer zou leggen verwachten dat de 2400 salaris is en er dan nog extra's bijkomen, de km vergoeding is 19 cent/km onbelast, werkgever mag echter van 0 tot onbeperkt reiskosten vergoeden, bij meer dan 19 cent moet er alleen belasting over worden betaald. Als je wel een leaseauto krijgt betaal je belasting over de waarde van de auto, hoogte afhankelijk van uitstoot Daarnaast kan je werkgever een eigen bijdrage vragen voor heet gebruik van de auto | |
ElectricEye | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:50 |
TS gaat het lastig krijgen denk ik. Sowieso zit het economisch klimaat niet mee om met bizarre vragen over leaseauto's aan te komen. Te meer daar het alleen voor woon-werkverkeer is. De werkgever zal, als hij slim is, aangeven dat het de zaak van TS is hoe hij komt als hij maar komt om te doen waar hij voor is aangenomen. Dan zit hij op ¤ 0,00 en TS wil een leasebak, toch snel zo'n ¤800,00 tot ¤1000,00 p.m. voor de wekgever. Potje uitonderhandelen en TS mag, nogmaals mede door de huidige omstandigheden, blij zijn met die NS-trajectkaart! | |
anboni | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:51 |
quote:Je haalt dingen door elkaar. Wat jij aan bijtelling betaalt is tussen jou en de fiscus. (strikt genomen is het belasting die je betaalt over in natura ontvangen loon: het privegebruik van de auto). Voor de werkgever spelen er hele andere bedragen, afhankelijk van de leasemaatschappij en merk/type auto kan dat beginnen bij E600 per maand. Verder, zoals al opgemerkt, is reiskostenvergoeding geen recht. Het kan dus best zijn dat de werkgever zegt 'je ziet maar hoe je hier komt, die kosten betaal je lekker van je salaris'. Ook zal het bij veel bedrijven zo zijn dat je alleen een leasebak krijgt als je een functie hebt waarbij je veel onderweg moet zijn. Als je iedere dag naar je vaste werkplek op kantoor rijdt, is een leaseauto zeker in deze tijd zeker niet vanzelfsprekend (en zelfs wat onwaarschijnlijk). | |
Adfundum | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:51 |
Ik denk niet dat er veel leaseauto's zijn die all in maar 450 ¤ per maand kosten. | |
sanger | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:52 |
De werkgever betaald geen bijtelling, die betaal jij. De werkgever betaald de leasekosten en brandstofkosten (en eventueel onderhoud). De leasekosten en brandstof samen kom je al snel op 700-800 per maand. Na eventuele eigen bijdrage kom je dan op ca. ¤ 550,00. Dat is vele malen duurder dan de 2 x 67 = 134 km x 0,19 = ¤ 25,46 x maximaal 214 dagen/12 maanden = ¤ 454,04 per maand (als je die al zou krijgen.......). Oftewel, bad chance. Meeste kans dat je een NS maandkaart krijgt. | |
anboni | woensdag 19 augustus 2009 @ 13:55 |
quote:Op www.directlease.nl kun je e.e.a. berekenen, daar komen toch wel een aantal auto's uit die in die prijsklasse zitten (maar goed, da's dan met 'n verhoogd eigen risico en geen vervangend vervoer bij onderhoud etc). Dat zijn overigens ook auto's waar je geen 130km per dag in wilt zitten... | |
fruityloop | woensdag 19 augustus 2009 @ 14:13 |
quote:Bij een salaris van 2400 bruto zit over het algemeen geen leasebak, tenzij je vertegenwoordiger bent. Die dingen worden toegekend als je ze voor je functie nodig hebt, niet om het voor woon-werkverkeer gemakkelijker te maken, daar is een reiskostenvergoeding voor, vaak met een premie/incentive als je voor een OV oplossing kiest. Voor het toekennen van leaseauto's zijn er bij de grotere bedrijven voorschriften/staffels, en horen ze dus simpelweg bij een functie. Stel, ik zeg stel, dat jij een functie krijgt waarin je volgens hun arbeidsvoorwaarden recht zou hebben op een lease auto, dan zal daar simpelweg een XX bedrag voor staan, en kan je er afhankelijk van het bedrijf nog wat bij ritselen met een eigen bijdrage, maar dat soort opties zie je steeds minder. De bijtelling waar jij het over hebt is voor jouw privé, aangezien de belastingdienst dit ziet als loon in natura. Dit is dus 14 tot 25% van de nieuwwaarde van de auto. Simpel voorbeeld van de belastingdienst: "U hebt van uw werkgever het hele kalenderjaar een auto waarvan de catalogusprijs ¤ 20.000 is. Met deze auto rijdt u meer dan 500 privékilometers. Als u uw loon per maand krijgt, is de bijtelling 1/12 x 25% x ¤ 20.000 = ¤ 417 per maand." Die 417 euro moet je dus optellen bij je salaris, en belasting over betalen. Die 2400 bruto is het salaris, de kilometervergoeding is afhankelijk van de afstand, dus die wordt er apart bij berekend. Vaak is er wel een maximum aan gebonden, dus rekenen met de volledig gereden afstand is geen garantie dat een bedrijf ook zoveel vergoeding geeft. Bedrijven hanteren vaak een staffel, denk aan een 0-5, 5-10, 10-25, 25-50 en 50+ kilometer, dus mogelijk vergoeden ze je alleen 2x50 km per dag, en zo kom je al wat lager uit qua vergoeding. | |
-_Tommy_- | woensdag 19 augustus 2009 @ 14:14 |
En dan nog de aloude opm: Jij kiest ervoor om werk te zoeken wat zover van je woonplaats gelegen is... | |
Catbert | woensdag 19 augustus 2009 @ 14:34 |
quote:Heb zelf een peugeot 207 1.4 3-deurs is de prijs daarvan is 505E op basis van 30000km/jaar. Dus met tankpas. met 15k KM is 'ie maar 381E per maand. | |
LaTiNo | woensdag 19 augustus 2009 @ 14:48 |
Bedenk dit: je werkgever hoeft nu NIETS aan je uit te geven voor je vervoer. Stel dat hij die 214 euro netto aan je betaald voor reiskosten, dan kost het hem ook 214 euro netto. Stel dat hij je een auto geeft die hem incl brandstof 700 euro pm kost ex btw, dan kost hem dat die 700 euro -214 euro. Dus die 500 zou jij dan van jouw bruto salaris in moeten leveren. Die 214 krijg je natuurlijk niet meer, dus je gaat er in principe 500 euro bruto + 214 euro netto op achteruit. Uiteraard bespaar je wel je vaste lasten + brandstof van je eigen auto, dus je moet berekenen hoeveel je prive rijd etc. Wat je baas kwijt is aan de auto hangt uiteraard af van het aantal km's van het contract, de auto en de looptijd. | |
anboni | woensdag 19 augustus 2009 @ 14:56 |
quote:Maar TS geeft aan dat 'ie dagelijks 130km gaat rijden (met 200 werkdagen kom je dan op 26k), dus kom je al gauw op 'n contract van 30kkm/jaar of meer (en dat is met vrij minimale privekilometers) | |
DiRadical | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:00 |
quote:Bij ons is tot 30 km, maar boven de 50 krijg je toch nog ¤ 0.09 Als je, bij mijn werkgever, boven het maximum zit wordt daar aan het eind van het jaar rekening mee gehouden in de berekening van de fiscale ruimte reiskosten. Dan krijg je, onder bepaalde voorwaarden, een deel van je salaris netto ipv bruto uit de bronnen die je ter beschikking hebt. Weet niet exact wat de voorwaarden zijn. Ik woon zo dicht bij mijn werk dat ik geen reiskostenvergoeding krijg. Alle vergoedingen die ik krijg komen uit mijn fiscale ruimte. | |
lezzer | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:01 |
Waarom koop je niet gewoon zelf een andere (goedkope) auto? Eerlijk gezegd zal het mij de rozen boeien als werkgever hoe je naar je werk komt. Als je er maar op tijd bent en je werk doet. Als je voor je werk geen auto nodig hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een werkgever mee wil werken aan een lease-constructie. Duur en heisa. En dan nog, is het voor een werkgever vaak nog goedkoper om een tweedehands auto te kopen voor de zaak en z'n medewerkers daar in te laten rijden mocht dat nodig zijn. | |
Catbert | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:12 |
quote:Als ze je nodig hebben, en je komt anders niet bij ze werken, dan is het niet zo'n issue. Hebben ze voor jou 10 anderen dan is het anders. in de IT zijn leaseautos hardstikke normaal. Ik zou zelf ook geen eigen meer willen, te veel gedoe. | |
Tha_Duck | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:14 |
quote:DirectLease adverteert altijd met lage prijzen. Ter vergelijking, mijn Renault Clio kost mijn werkgever rond de 800 euro per maand incl. onderhoud en brandstof. De auto zelf kost me aan bijtelling rond de 450 euro, wat netto dan weer een euro of 220 is zo uit mijn hoofd. Verkijk je er dus niet op! Voor TS: proberen kan altijd, nee heb. Ja kun je krijgen. | |
Tha_Duck | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:16 |
quote:Heeft niets met de grootte van je bedrijf te maken volgens mij hoor. Ik werk bij een middelgroot bedrijf (1500 man) en heb een binnenfunctie op 14 KM van mijn werkplek. En toch rijd ik al jaren lease. Tis gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde voor me. | |
lezzer | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:17 |
quote:Van "nodig hebben" is volgens mij niet echt meer sprake. Maar goed, ik zit in een andere branche. | |
Catbert | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:21 |
quote:IT branche trekt flink aan hoor. Andere bedrijven ook. Bovendien is de TS niet aan 't solliciteren omdat 'ie weg moet afaik. | |
anboni | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:22 |
quote:Ja, da's ook weer waar. Laatste keer dat ik 'n leaseauto mocht uitkiezen was de reguliere maatschappij zo 25% duurder dan DL (en toch iedere keer weer teruggrijpen op die site ![]() | |
fruityloop | woensdag 19 augustus 2009 @ 15:23 |
quote:Dan kan/ken jij iets wat niet zo courant is in de IT wereld, of verdien je wel wat meer dan 2400 bruto gok ik? En het is natuurlijk geen gegeven dat je bij een overstap in het huidige klimaat er weer een leaseauto bij zou kunnen onderhandelen. Maar goed, het is idd niet onmogelijk, je bent er zelf een goed voorbeeld van, maar of de TS dit ook voor mekaar zal kunnen krijgen betwijfel ik.. Puur kijkend naar het salaris denk ik aan een starter, en voor hem zijn er nog plenty anderen die wss ook wel zónder leasebak willen komen werken bij dat bedrijf. | |
Tha_Duck | woensdag 19 augustus 2009 @ 16:23 |
Nee, zo speciaal ben ik niet ![]() ![]() ![]() | |
LaTiNo | woensdag 19 augustus 2009 @ 16:33 |
quote:nou dat valt reuze mee hoor, zolang de werknemer het maar zelf betaalt! ![]() Kijk, hij zal je nooit zomaar een leaseauto geven bovenop je salaris, maar als je bijv 500 euro bruto wil inleveren dan kan hij voor die 500 euro een leaseauto voor je regelen. Sterker nog, hij bespaart de werkgeverslasten over die 500 euro wat ook zo'n 10% is. Misschien dat er iets meer administratie bij komt kijken, maar je kunt daarmee WEL je werknemers een mooie secundaire voorwaarde als optie geven die je concurrent misschien niet geeft. quote: | |
lezzer | woensdag 19 augustus 2009 @ 17:43 |
quote:Daarom was mijn eerste vraag ook waarom TS niet gewoon zelf een nieuwe auto koopt. Maar dat schijnt echt een heel vreemde vraag te zijn ![]() | |
Rosbief | woensdag 19 augustus 2009 @ 21:51 |
Welke 928 heb je? De GTS? ![]() Die bakken zuipen idd maar rijden wel gruwelijk ![]() | |
Adfundum | woensdag 19 augustus 2009 @ 22:20 |
Waarom wil iedereen toch een leaseauto? Toen ik nog met eigen auto mocht rijden was ik voordeliger uit dan nu, met (verplichte) leasebak. | |
HokkePok | woensdag 19 augustus 2009 @ 22:42 |
@ Adfundum Helemaal mee eens! Ik heb bij mijn nieuwe werkgever ook een leasebak (Peugeot 308) aangeboden gekregen maar daar vanaf gezien en zelf een auto gekocht. Besparing per maand > ¤200,- De keuze hierin hangt wel van een aantal zaken af. | |
Tha_Duck | woensdag 19 augustus 2009 @ 23:12 |
quote:Ligt helemaal aan je kilometers. Als ik uitga van 220 werkdagen per jaar, dan rijd ik zakelijk gezien: 220 * 28 km = 6160 kilometer. Neem ik nog voor het gemak 2000 zakelijke kilometers extra voor als ik toch ergens heen moet. Echter, ik rijd er per jaar ongeveer 30.000. Rekent gemakkelijk dat ik er dus 30.000 - 6160 - 2000 = 21.840 kilometers prive per jaar rijd. En dan alle brandstof vergoed door de baas natuurlijk ![]() Dan kom er uit dat bij 20k prive de auto 24 cent per kilometer kost. Per jaar op 4844 euro aan totale auto kosten. Per maand is dat 404 euro netto. Dat is dus praktisch 2x zo veel als mijn lease bijtelling netto. Zou ik de auto zelf kopen, dan krijg je de volgende rekensom: Bij 30.000 kilometer wordt het 19 cent per kilometer, 5583 per jaar en 465 per maand. Reken ik daar 8160 km zakelijk af, a 19 cent per kilometer dan levert dat me dus 1550 euro per jaar op. Die halen we even van de 5583 af = 4033 prive kosten. Per maand dus 336 euro. Als je het nog kan volgen, en ik rekende correct, dan bespaar ik dus tussen de 116 en 180 euro netto per maand. Let wel op, ik vergelijk in dit geval mijn huidige auto. Als ik geen lease zou hebben zou ik dit ding niet kopen maar een auto van 1000 euro, en dan gaat de rekensom niet op. | |
sanger | donderdag 20 augustus 2009 @ 08:24 |
quote:Ik ben juist vele malen goedkoper uit: Eigen auto per maand Wegenbelasting ¤ 30 Verzekering ¤ 45 Brandstof ¤ 225 Stelpost onderhoud/reparaties ¤ 100 Reiskostenvergoeding ¤ 175- Totaal aan autokosten ¤ 225 Leaseauto per maand Nettobedrag aan bijtelling ¤ 130 Dat scheelt dus al ¤ 95 alleen op basis van woon/werkverkeer. Wat te denken van de privekilometers (naar de camping iedere twee weken, op vakantie naar Spanje etc.) die je vrijwel niets meer extra kosten. | |
sanger | donderdag 20 augustus 2009 @ 08:26 |
quote:Das een ander "voordeel" van lease. Je rijdt vaak een andere klasse (als in nieuwer en groter) auto dan die je prive zou kopen. In mijn geval ben ik van een kleine klote Clio (via tussenstation) naar een grote station gegaan. Wat erg prettig is als je een kind hebt ![]() | |
Tha_Duck | donderdag 20 augustus 2009 @ 09:49 |
Ik rijd een Clio maat ![]() Prive reed ik groter, maar veel ouder (Citroen ZX, BX, etc.). | |
Nightshift | donderdag 20 augustus 2009 @ 10:09 |
Het bedrijf waar je gaat solliciteren wordt je daar gedetacheerd of niet? Bij detachering zit vrijwel altijd lease auto. Zo niet, hebben andere mensne die daar werken wel een leasebak? Als iedereen in de lease zit is het waarschijnlijk geen probleem, ben jij de enige dan hoef je het niet eens te vragen. Kilometervergoeding is dan vrij standaard. | |
sanger | donderdag 20 augustus 2009 @ 10:50 |
quote: ![]() Ik was overigens best wel tevreden over de Clio, alleen het formaat niet ![]() | |
-_Tommy_- | donderdag 20 augustus 2009 @ 11:24 |
quote:Denk dat het qua kosten niet veel scheelt, maar ik ben toch blij dat ik niet de verzekering hoef te betalen, ik me niet zorgen hoef te maken om een keer schade te rijden dat ik alles kwijt ben. Dat als ze hem in de fik steken ik m'n geld kwijt ben! Tuurlijk is een eigen auto veel waard, maar met lease rijd ik toch goedkoper dan ik zelf zou rijden! Plus om de 2 tot 3 jaar een nieuwe wagen! | |
NiGeLaToR | donderdag 20 augustus 2009 @ 13:35 |
Er is genoeg gezegd; behalve - Nee heb je, JA kun je krijgen... Gewoon overleggen wat er mogelijk is en je niet doodstaren op 1, door jou bedachte, ideale oplossing. | |
Tha_Duck | donderdag 20 augustus 2009 @ 14:10 |
quote:Heb je het topic wel gelezen? quote:Dus was allang gezegd ![]() | |
klusfoobje | donderdag 20 augustus 2009 @ 15:04 |
quote:Ja, dat heb ik dus ook.... Prive rij ik een XM met een all risk oldtimer verzekering en een G3 gas installatie erin. Daar kan geen leasebak tegen aan hoor! Mijn werkgever wilde echter dat ik een moderne wagen ging rijden. Prima, maar dan zijn de kosten wel voor jou was mijn reactie. Mijn WG is daar in mee gegaan en ik heb dus nu naast mijn prive wagen een passat staan die 100% word betaald en waar ik ook prive in kan rijden. Van mij hoefde dat echter niet hoor. Doe mij maar een mooie gebruikte wagen. Dan rij je voor hetzelfde geld veel comfortabeler. De gedane sugestie dat de TS dan als voorstel wat brutoslaaris inleverd is een erg dure. Dat werkt namelijk OVERAL in door, in zijn vakantiegeld, pensioen, eventueel straks ww etc... Duur wagentje hoor, en dat alleen voor de buren ![]() | |
GI | donderdag 20 augustus 2009 @ 15:05 |
quote:Hij heeft je salaris gecompenseerd om de bijtelling van die passat niet te merken ? | |
klusfoobje | donderdag 20 augustus 2009 @ 15:14 |
quote:Ik heb een netto salaris afgesproken en dat krijg ik. Bruto is mijn salaris dus omhoog gegaan zodat ik netto, na aftrek van de bijtelling op dat afgesproken bedrag uitkom. Moet overigens zeggen dat ik soms gewoon in mijn prive wagen naar de zaak ga omdat die veeeel comfortabeler rijd. Dat declareer ik uiteraard niet. Ben sowieso niet zo van het declareren. You win some, you lose some. Ik heb gewoon een erg relxate werkgever en dat vind ik veel belangrijker. | |
Tha_Duck | donderdag 20 augustus 2009 @ 15:38 |
Je had toch ook gewoon het formulier geen prive gebruik kunnen invullen? Dan kost het je ook niets. | |
sanger | donderdag 20 augustus 2009 @ 15:56 |
quote:Nu ook niet, want hij heeft immers een nettoloon afspraak ![]() | |
klusfoobje | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:01 |
quote:Jaha.... en waarom zou ik dat doen ? Als ik dan toch prive ga rijden moet dat gecorrigeerd worden, corrigeer ik het niet is het fraude. Behoorlijk lastig trouwens hoor, je valt zo door de mand. Een bekeuring op zaterdag of zondag die ik niet kan laten matchen met mijn agenda en ik ben de pineut. Financieel is het met prive gebruik veel zinvoller. Mara buiten dat... Alsik er prive niet mee zou rijden en ik zit op einde werkdag in rotterdam en wil prive naar maastricht op vrijdag, moet ik eerst naar boven rijden, auto switchen en weer terug... prima geregeld zo hoor. | |
Tha_Duck | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:01 |
quote:Nee, maar dan kost het de werkgever wel extra geld voor jan joker? Dat is toch ook niet handig ![]() | |
Soohr | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:15 |
Het was toch al de wens va nde werkgever dat ie een lease auto nam, dan zou ik die auto ook prive gaan rijden. | |
klusfoobje | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:28 |
quote:waarom jan Joker? Ik heb nu 2 auto's voor de deur. als ik niet naar ene klant hoef kijk ik welke ik wil. Moet ik gebruik maken van een karretje dan neem ik m'n eigen voiture, is het SNIKHEET en wil ik een airco gebruiken dan neem ik de lease wagen. Volle vrijheid. Ik ga idd niet te vaak met d eprive wagen naar kantoor. Dat vind ik tever gaan en niet omdat ik dat niet declareer en zakelijk bezoeken doe ik altijd met de lease. Neem ik mijn ouders ergen mee naar toe dan neem ik de XM, die heeft immers meer comfort en veel meer ruimte dan een passat. Ik zie een leasewagen echt niet als symbool oid. Die tijd heb ik wel gehad... Niks is zo vergankelijk als de spullen die je van de baas `krijgt`. En daarbij, ik heb liever gebruikte wagens dan nieuw spul. | |
sanger | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:29 |
quote:Dat ben ik met je eens, maar jij stelt dat het hem (als in TS) dan niets zou kosten. Dat is dus niet zo ![]() | |
klusfoobje | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:32 |
quote:?? mij kost het toch ook niets ? Het is niet zo dat als ik had gezegt alleen zakelijk in die wagen te gaan rijden dat ik meer salaris (netto ) had gekregen hoor. Er is gekeken wat gaat er gebeuren en wat moet het bruto worden om netto daarop uit te komen. Sterker nog, het was bijn anog hoger geweest als Wg idd de Saab had genomen... die krengen zijn loei duur. | |
Captain_Fabulous | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:33 |
een inhouse functie met een salaris van 2400...TS kan een leaseauto wel op de buik schrijven. Voor de werkgever is het zoveel simpeler en goedkoper om TS een trajectkaart te geven, dat TS van tafel gelachen zal worden als het woord 'lease auto' valt. | |
klusfoobje | donderdag 20 augustus 2009 @ 16:37 |
quote:ik denk dat er iig even met de wenkbrauwen word gefronst. Het hangt erg van de functie af... Soms heeft ene systeembeheerder ook een leasewagen. Puur omdat deze op elk gewenst moment van de dag/nacht over vervoer moet kunnen beschikken. ookal zit hij niet bij klanten. Daarnaast was het ws al ter sprake gekomen als het ene optie zou zijn. naar mijn idee krijg je gewoon een reiskosten vergoeding aangeboden obv 2e klas openbaar vervoer. Dat betekent ff op de ov site kijken. begin en eind adres intikken. Vervolgens krijg je exact te zien wat je reis je kost en dat neem je op maandbasis. | |
saban | donderdag 20 augustus 2009 @ 18:14 |
Ik krijg 19ct/km netto boven op mijn bruto salaris. Ik rij 2x60KM per dag. Ik krijg ongeveer EUR 410,00 netto vergoeding per maand aan reiskosten. Lease auto zit er niet in. | |
Mikkie | donderdag 20 augustus 2009 @ 18:24 |
quote:Dat is lekker. Bij ons wordt slechts beperkt vergoed. Allemaal in de CAO geregeld... tot 25 of 30km en met een max van een euro of 65 in de maand. Daar is dus geen lol aan ![]() | |
saban | donderdag 20 augustus 2009 @ 18:33 |
quote:Had ik op mijn vorige baan, ik was EUR 110,- per maand kwijt, ik kreeg maar EUR 20,- vergoed. | |
Tha_Duck | donderdag 20 augustus 2009 @ 23:25 |
quote:nee, maar ging allang niet meer over TS ![]() | |
Tha_Duck | donderdag 20 augustus 2009 @ 23:27 |
quote:Gelul, ik voldoe aan je eisen en rijd een leasebak. Zoals gezegd, het kan ook een extra arbeidsvoorwaarde zijn. | |
klusfoobje | vrijdag 21 augustus 2009 @ 01:31 |
quote:mee eensch. Het salaris zegt helemaal niets. Het gaat om de functie. Er zijn ook dappere dodo's in de IT die bij klanten op locatie eea moeten doen. Die krijgen echt geen ov kaart hoor. De leasewagen zal er echter 1 in de categorie caddy zijn oid. De meest relaxte leasevorm hoorde ik echter laatst op een ander forum. Die werkgever stelt een budget beschikbaar en dat is uitermate flexibel besteedbaar. Sommigen nemen idd gewoon een nieuwe leaseauto. Er zijn er echter ook die een klassieker willen leasen, in dit geval een Citroen DS. Maar weer anderen die willen een auto kopen en krijgen daarvoor een budget waarmee ze iets kunnen kopen. In dat geval een oude mercedes 450 SEL. Die laatste is nog het beste uit want in dat geval is de bijtelling erg eenvoudig te omzeilen. Hij krijgt gewoon een stevige onkosten vergoeding bij die auto. Officieel moet je een auto waarvan de WG de kosten betaald ( brandstof, verzekering, onderhoud) melden als leasewagen. Maar ja, als die wagen gewoon op naam van de medewerker staat en hij een onkosten vergoeding met een ander naampje krijgt..... | |
Captain_Fabulous | vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:43 |
quote:Ja...in zeldzame gevallen. Maar als ik me goed herinner van je vorige posts, heb jij geen standaard voorwaarden. Inhouse, met een dergelijk salaris heeft gewoon zelden een leaseauto omdat het veel goedkoper is in het algemeen om iemand een OV kaart te geven. Dus mag ik welgemeend, en zonder hard feelings, over jouw antwoord zeggen: gelul. | |
noutie | vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:51 |
quote:Dat zie ik mijn werkgever dus never nooit doen. Het is toch niet interessant om te frauderen voor een paar honderd ¤. Als het uitkomt gaan ze alles doorlichten met alle boetes en onzin van dien. | |
Captain_Fabulous | vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:54 |
Tja, op dit soort onderrwerpen reageren vaak vooral de mensen met bijzondere of 'creatieve' leaseconstructies...wij hebben twee jaar geleden lease ingevoerd, en ik heb daar nogal kritisch bovenop gezeten omdat ik eerst de regeling te mager vond...toen heb ik eens gezien wat het kost als je van onkostenvergoeding overgaat op lease....ik verbeeld me dat ik wel een beetje weet waar ik het over heb nu. | |
noutie | vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:09 |
Tja, op een forum komen er nogal snel indianenverhalen. Hier (advieswereld) wordt er pas een leaseauto verstrekt als je meer dan 15 000 km werk-werk moet rijden. Eerder kan ook, maar dan lever je gewoon veel salaris in. Mensen die minder rijden mogen of een auto huren (per dag) of krijgen onkostenvergoeding. Dat je een leaseauto krijgt om woon-werk te kachelen bij een brutosalaris van ¤ 3000 komt nu niet zo veel meer voor. Dat mag je zelf regelen. | |
Captain_Fabulous | vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:19 |
Mijn 'baas'is in zekere zin heel relaxed...maar heeft een bloedhekel aan overbodig geld uitgeven als je vraagt waarom hij bepaalde beslissingne neemt, bedrijfsmatig, is hij heel open...en leasen is gewoon duur als werkgever. Voor ons detacherings bedrijf in elk geval wel. | |
Tha_Duck | vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:01 |
quote:Ik begrijp werkelijk niets van je post sorry. Ik heb geen standaard voorwaarden (bestaan die dan?) inhouse en auto. Wat is daar gelul aan?? En van je eigen werkgever, lekker sloeber ![]() | |
Captain_Fabulous | vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:17 |
quote:Nauwelijks maatgevend voor de meeste functies dus. En ik werk niet echt voor een sloeber...hij keerde liever simpelweg hogere salarissen uit, dan een leaseregeling op te tuigen. Sommige mensen vinden dat wel goede arbeidsvoorwaarden ![]() | |
klusfoobje | vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:31 |
quote:ik kan me de gedachte gang prima voorstellen hoor! |