Hij heeft al toegezegd 'wel iets met kmvergoeding te zullen regelen'. Ik weet alleen niet wat gebruikelijk is, dat is het probleem. NS-abonnement als richtprijs? 8 cent per km als richtprijs?quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:32 schreef ruud.nl het volgende:
De werkgever is niet eens verplicht om een reiskostenvergoeding te geven, je hebt dus kans om helemaal achter het net te vissen.
En vaak zit er dan nog altijd een maximum op , en zal de TS maar 25 km enkele reis of zo vergoed gaan krijgen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:32 schreef ruud.nl het volgende:
De werkgever is niet eens verplicht om een reiskostenvergoeding te geven, je hebt dus kans om helemaal achter het net te vissen.
Volgens mij is het maximum wat de wergever belastingvrij aan km-vergoeding mag geven nog steeds ¤0,19/km.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:37 schreef Captain Pervert het volgende:
[..]
Hij heeft al toegezegd 'wel iets met kmvergoeding te zullen regelen'. Ik weet alleen niet wat gebruikelijk is, dat is het probleem. NS-abonnement als richtprijs? 8 cent per km als richtprijs?
Je haalt dingen door elkaar. Wat jij aan bijtelling betaalt is tussen jou en de fiscus. (strikt genomen is het belasting die je betaalt over in natura ontvangen loon: het privegebruik van de auto). Voor de werkgever spelen er hele andere bedragen, afhankelijk van de leasemaatschappij en merk/type auto kan dat beginnen bij E600 per maand.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:31 schreef Captain Pervert het volgende:
Als het antwoord op vraag 1 ja is, is het dan een idee om te zeggen: maak van die 214 euro bijtelling, dan doe ik een eigen bijdrage en dan heb ik een leasebak. Uitgaande van een leaseauto van 450 euro p/m kost me dat zo'n 230 euro, dikke prima.
Op www.directlease.nl kun je e.e.a. berekenen, daar komen toch wel een aantal auto's uit die in die prijsklasse zitten (maar goed, da's dan met 'n verhoogd eigen risico en geen vervangend vervoer bij onderhoud etc). Dat zijn overigens ook auto's waar je geen 130km per dag in wilt zitten...quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:51 schreef Adfundum het volgende:
Ik denk niet dat er veel leaseauto's zijn die all in maar 450 ¤ per maand kosten.
Bij een salaris van 2400 bruto zit over het algemeen geen leasebak, tenzij je vertegenwoordiger bent. Die dingen worden toegekend als je ze voor je functie nodig hebt, niet om het voor woon-werkverkeer gemakkelijker te maken, daar is een reiskostenvergoeding voor, vaak met een premie/incentive als je voor een OV oplossing kiest. Voor het toekennen van leaseauto's zijn er bij de grotere bedrijven voorschriften/staffels, en horen ze dus simpelweg bij een functie. Stel, ik zeg stel, dat jij een functie krijgt waarin je volgens hun arbeidsvoorwaarden recht zou hebben op een lease auto, dan zal daar simpelweg een XX bedrag voor staan, en kan je er afhankelijk van het bedrijf nog wat bij ritselen met een eigen bijdrage, maar dat soort opties zie je steeds minder.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:31 schreef Captain Pervert het volgende:
Hoi hoi,
Ik zit met het volgende. Kort gezegd: ik heb een nieuwe baan waar ik een salariswens van 2400 euro bruto heb neergelegd. Het salarisgesprek moet nog komen.
Ik moet naar de nieuwe baan dagelijks 2 x 67 km rijden, en mijn huidige auto redt het niet lang meer. De zorgeloosheid qua onderhoud van een leaseauto trekt mij wel.
Om goed voorbereid te zijn op het salarisgesprek, heb ik de volgende vragen.
1. Stel je voor hij gaat akkoord met 2400. Wordt een km-vergoeding daar bovenop geteld? Hoeveel is dit doorgaans, 8 cent/km? Dat zou voor mij uitkomen op een vergoeding van 214 euro per 4 weken. Hij kan ook zeggen: ik vergoed een treinabonnement. Een NS jaartrajectabbonement kost ongeveer 260 euro.
Als het antwoord op vraag 1 ja is, is het dan een idee om te zeggen: maak van die 214 euro bijtelling, dan doe ik een eigen bijdrage en dan heb ik een leasebak. Uitgaande van een leaseauto van 450 euro p/m kost me dat zo'n 230 euro, dikke prima.
2. Is het betalen van een bijtelling voor de werkgever op de 1 of andere manier aantrekkelijker dan een km-vergoeding? Dan kan ik dit idee beter aan hem verkopen.
Praat ik poep of snijdt dit hout??
Heb zelf een peugeot 207 1.4 3-deurs is de prijs daarvan is 505E op basis van 30000km/jaar. Dus met tankpas. met 15k KM is 'ie maar 381E per maand.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:51 schreef Adfundum het volgende:
Ik denk niet dat er veel leaseauto's zijn die all in maar 450 ¤ per maand kosten.
Maar TS geeft aan dat 'ie dagelijks 130km gaat rijden (met 200 werkdagen kom je dan op 26k), dus kom je al gauw op 'n contract van 30kkm/jaar of meer (en dat is met vrij minimale privekilometers)quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:34 schreef Catbert het volgende:
[..]
Heb zelf een peugeot 207 1.4 3-deurs is de prijs daarvan is 505E op basis van 30000km/jaar. Dus met tankpas. met 15k KM is 'ie maar 381E per maand.
Bij ons is tot 30 km, maar boven de 50 krijg je toch nog ¤ 0.09quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En vaak zit er dan nog altijd een maximum op , en zal de TS maar 25 km enkele reis of zo vergoed gaan krijgen.
Als ze je nodig hebben, en je komt anders niet bij ze werken, dan is het niet zo'n issue. Hebben ze voor jou 10 anderen dan is het anders. in de IT zijn leaseautos hardstikke normaal. Ik zou zelf ook geen eigen meer willen, te veel gedoe.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:01 schreef lezzer het volgende:
Als je voor je werk geen auto nodig hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een werkgever mee wil werken aan een lease-constructie. Duur en heisa.
DirectLease adverteert altijd met lage prijzen. Ter vergelijking, mijn Renault Clio kost mijn werkgever rond de 800 euro per maand incl. onderhoud en brandstof. De auto zelf kost me aan bijtelling rond de 450 euro, wat netto dan weer een euro of 220 is zo uit mijn hoofd. Verkijk je er dus niet op!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:55 schreef anboni het volgende:
[..]
Op www.directlease.nl kun je e.e.a. berekenen, daar komen toch wel een aantal auto's uit die in die prijsklasse zitten (maar goed, da's dan met 'n verhoogd eigen risico en geen vervangend vervoer bij onderhoud etc). Dat zijn overigens ook auto's waar je geen 130km per dag in wilt zitten...
Heeft niets met de grootte van je bedrijf te maken volgens mij hoor. Ik werk bij een middelgroot bedrijf (1500 man) en heb een binnenfunctie op 14 KM van mijn werkplek. En toch rijd ik al jaren lease. Tis gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde voor me.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:13 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Bij een salaris van 2400 bruto zit over het algemeen geen leasebak, tenzij je vertegenwoordiger bent. Die dingen worden toegekend als je ze voor je functie nodig hebt, niet om het voor woon-werkverkeer gemakkelijker te maken, daar is een reiskostenvergoeding voor, vaak met een premie/incentive als je voor een OV oplossing kiest. Voor het toekennen van leaseauto's zijn er bij de grotere bedrijven voorschriften/staffels, en horen ze dus simpelweg bij een functie.
Van "nodig hebben" is volgens mij niet echt meer sprake.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:12 schreef Catbert het volgende:
[..]
Als ze je nodig hebben, en je komt anders niet bij ze werken, dan is het niet zo'n issue. Hebben ze voor jou 10 anderen dan is het anders. in de IT zijn leaseautos hardstikke normaal. Ik zou zelf ook geen eigen meer willen, te veel gedoe.
IT branche trekt flink aan hoor. Andere bedrijven ook. Bovendien is de TS niet aan 't solliciteren omdat 'ie weg moet afaik.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:17 schreef lezzer het volgende:
Van "nodig hebben" is volgens mij niet echt meer sprake.
Ja, da's ook weer waar. Laatste keer dat ik 'n leaseauto mocht uitkiezen was de reguliere maatschappij zo 25% duurder dan DL (en toch iedere keer weer teruggrijpen op die sitequote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:14 schreef Tha_Duck het volgende:
DirectLease adverteert altijd met lage prijzen. Ter vergelijking, mijn Renault Clio kost mijn werkgever rond de 800 euro per maand incl. onderhoud en brandstof. De auto zelf kost me aan bijtelling rond de 450 euro, wat netto dan weer een euro of 220 is zo uit mijn hoofd. Verkijk je er dus niet op!
Dan kan/ken jij iets wat niet zo courant is in de IT wereld, of verdien je wel wat meer dan 2400 bruto gok ik? En het is natuurlijk geen gegeven dat je bij een overstap in het huidige klimaat er weer een leaseauto bij zou kunnen onderhandelen. Maar goed, het is idd niet onmogelijk, je bent er zelf een goed voorbeeld van, maar of de TS dit ook voor mekaar zal kunnen krijgen betwijfel ik.. Puur kijkend naar het salaris denk ik aan een starter, en voor hem zijn er nog plenty anderen die wss ook wel zónder leasebak willen komen werken bij dat bedrijf.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:16 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Heeft niets met de grootte van je bedrijf te maken volgens mij hoor. Ik werk bij een middelgroot bedrijf (1500 man) en heb een binnenfunctie op 14 KM van mijn werkplek. En toch rijd ik al jaren lease. Tis gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde voor me.
nou dat valt reuze mee hoor, zolang de werknemer het maar zelf betaalt!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:01 schreef lezzer het volgende:
Als je voor je werk geen auto nodig hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een werkgever mee wil werken aan een lease-constructie. Duur en heisa.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:14 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
DirectLease adverteert altijd met lage prijzen. Ter vergelijking, mijn Renault Clio kost mijn werkgever rond de 800 euro per maand incl. onderhoud en brandstof. De auto zelf kost me aan bijtelling rond de 450 euro, wat netto dan weer een euro of 220 is zo uit mijn hoofd. Verkijk je er dus niet op!
Voor TS: proberen kan altijd, nee heb. Ja kun je krijgen.
Daarom was mijn eerste vraag ook waarom TS niet gewoon zelf een nieuwe auto koopt.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:33 schreef LaTiNo het volgende:
[..]
nou dat valt reuze mee hoor, zolang de werknemer het maar zelf betaalt!
Ligt helemaal aan je kilometers.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:20 schreef Adfundum het volgende:
Waarom wil iedereen toch een leaseauto? Toen ik nog met eigen auto mocht rijden was ik voordeliger uit dan nu, met (verplichte) leasebak.
Ik ben juist vele malen goedkoper uit:quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:20 schreef Adfundum het volgende:
Waarom wil iedereen toch een leaseauto? Toen ik nog met eigen auto mocht rijden was ik voordeliger uit dan nu, met (verplichte) leasebak.
Das een ander "voordeel" van lease. Je rijdt vaak een andere klasse (als in nieuwer en groter) auto dan die je prive zou kopen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:12 schreef Tha_Duck het volgende:
Let wel op, ik vergelijk in dit geval mijn huidige auto. Als ik geen lease zou hebben zou ik dit ding niet kopen maar een auto van 1000 euro, en dan gaat de rekensom niet op.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 09:49 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik rijd een Clio maat
Prive reed ik groter, maar veel ouder (Citroen ZX, BX, etc.).
Denk dat het qua kosten niet veel scheelt, maar ik ben toch blij dat ik niet de verzekering hoef te betalen, ik me niet zorgen hoef te maken om een keer schade te rijden dat ik alles kwijt ben. Dat als ze hem in de fik steken ik m'n geld kwijt ben!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:20 schreef Adfundum het volgende:
Waarom wil iedereen toch een leaseauto? Toen ik nog met eigen auto mocht rijden was ik voordeliger uit dan nu, met (verplichte) leasebak.
Heb je het topic wel gelezen?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 13:35 schreef NiGeLaToR het volgende:
Er is genoeg gezegd; behalve - Nee heb je, JA kun je krijgen... Gewoon overleggen wat er mogelijk is en je niet doodstaren op 1, door jou bedachte, ideale oplossing.
Dus was allang gezegdquote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:14 schreef Tha_Duck het volgende:
Voor TS: proberen kan altijd, nee heb. Ja kun je krijgen.
Ja, dat heb ik dus ook....quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:20 schreef Adfundum het volgende:
Waarom wil iedereen toch een leaseauto? Toen ik nog met eigen auto mocht rijden was ik voordeliger uit dan nu, met (verplichte) leasebak.
Hij heeft je salaris gecompenseerd om de bijtelling van die passat niet te merken ?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:04 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik dus ook....
Prive rij ik een XM met een all risk oldtimer verzekering en een G3 gas installatie erin. Daar kan geen leasebak tegen aan hoor!
Mijn werkgever wilde echter dat ik een moderne wagen ging rijden. Prima, maar dan zijn de kosten wel voor jou was mijn reactie. Mijn WG is daar in mee gegaan en ik heb dus nu naast mijn prive wagen een passat staan die 100% word betaald en waar ik ook prive in kan rijden.
Van mij hoefde dat echter niet hoor. Doe mij maar een mooie gebruikte wagen. Dan rij je voor hetzelfde geld veel comfortabeler.
Ik heb een netto salaris afgesproken en dat krijg ik. Bruto is mijn salaris dus omhoog gegaan zodat ik netto, na aftrek van de bijtelling op dat afgesproken bedrag uitkom.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:05 schreef GI het volgende:
[..]
Hij heeft je salaris gecompenseerd om de bijtelling van die passat niet te merken ?
Nu ook niet, want hij heeft immers een nettoloon afspraakquote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:38 schreef Tha_Duck het volgende:
Je had toch ook gewoon het formulier geen prive gebruik kunnen invullen? Dan kost het je ook niets.
Jaha.... en waarom zou ik dat doen ? Als ik dan toch prive ga rijden moet dat gecorrigeerd worden, corrigeer ik het niet is het fraude. Behoorlijk lastig trouwens hoor, je valt zo door de mand. Een bekeuring op zaterdag of zondag die ik niet kan laten matchen met mijn agenda en ik ben de pineut.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:38 schreef Tha_Duck het volgende:
Je had toch ook gewoon het formulier geen prive gebruik kunnen invullen? Dan kost het je ook niets.
Nee, maar dan kost het de werkgever wel extra geld voor jan joker? Dat is toch ook niet handigquote:Op donderdag 20 augustus 2009 15:56 schreef sanger het volgende:
[..]
Nu ook niet, want hij heeft immers een nettoloon afspraak
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |