abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72008405
Hoi hoi,

Ik zit met het volgende. Kort gezegd: ik heb een nieuwe baan waar ik een salariswens van 2400 euro bruto heb neergelegd. Het salarisgesprek moet nog komen.
Ik moet naar de nieuwe baan dagelijks 2 x 67 km rijden, en mijn huidige auto redt het niet lang meer. De zorgeloosheid qua onderhoud van een leaseauto trekt mij wel.

Om goed voorbereid te zijn op het salarisgesprek, heb ik de volgende vragen.

1. Stel je voor hij gaat akkoord met 2400. Wordt een km-vergoeding daar bovenop geteld? Hoeveel is dit doorgaans, 8 cent/km? Dat zou voor mij uitkomen op een vergoeding van 214 euro per 4 weken. Hij kan ook zeggen: ik vergoed een treinabonnement. Een NS jaartrajectabbonement kost ongeveer 260 euro.

Als het antwoord op vraag 1 ja is, is het dan een idee om te zeggen: maak van die 214 euro bijtelling, dan doe ik een eigen bijdrage en dan heb ik een leasebak. Uitgaande van een leaseauto van 450 euro p/m kost me dat zo'n 230 euro, dikke prima.

2. Is het betalen van een bijtelling voor de werkgever op de 1 of andere manier aantrekkelijker dan een km-vergoeding? Dan kan ik dit idee beter aan hem verkopen.

Praat ik poep of snijdt dit hout??
pi_72008458
De werkgever is niet eens verplicht om een reiskostenvergoeding te geven, je hebt dus kans om helemaal achter het net te vissen.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 13:35:44 #3
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_72008557
de 214 euro bijtelling is weer wat anders dan een eventuel 214 euro eigen bijdrage. De bijtelling is daarna weer van toepassing richting de belasting.
pi_72008621
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:32 schreef ruud.nl het volgende:
De werkgever is niet eens verplicht om een reiskostenvergoeding te geven, je hebt dus kans om helemaal achter het net te vissen.
Hij heeft al toegezegd 'wel iets met kmvergoeding te zullen regelen'. Ik weet alleen niet wat gebruikelijk is, dat is het probleem. NS-abonnement als richtprijs? 8 cent per km als richtprijs?
pi_72008635
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:32 schreef ruud.nl het volgende:
De werkgever is niet eens verplicht om een reiskostenvergoeding te geven, je hebt dus kans om helemaal achter het net te vissen.
En vaak zit er dan nog altijd een maximum op , en zal de TS maar 25 km enkele reis of zo vergoed gaan krijgen.
pi_72008638
doorgaans is het meestal 19 ct/km belasting vrij.. Voor je nieuwe baas is het misschien wel aantrekkelijk om een lease auto voor je te cheffen..
pi_72008760
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:37 schreef Captain Pervert het volgende:

[..]

Hij heeft al toegezegd 'wel iets met kmvergoeding te zullen regelen'. Ik weet alleen niet wat gebruikelijk is, dat is het probleem. NS-abonnement als richtprijs? 8 cent per km als richtprijs?
Volgens mij is het maximum wat de wergever belastingvrij aan km-vergoeding mag geven nog steeds ¤0,19/km.
¤0,08/km lijkt me erg laag als vergoeding.

Verder heeft GI gelijk over het verschil tussen bijtelling en eigen bijdrage.
pi_72008994
je praat een beetje poep,


maar valt mee, je bent er bijna.

Of een km vergoeding binnen of buiten die 2400 p/m valt weet je pas als je erover praat met de werkgever,
ik zou als ik zelf zo'n eis neer zou leggen verwachten dat de 2400 salaris is en er dan nog extra's bijkomen,

de km vergoeding is 19 cent/km onbelast,
werkgever mag echter van 0 tot onbeperkt reiskosten vergoeden, bij meer dan 19 cent moet er alleen belasting over worden betaald.

Als je wel een leaseauto krijgt betaal je belasting over de waarde van de auto, hoogte afhankelijk van uitstoot
Daarnaast kan je werkgever een eigen bijdrage vragen voor heet gebruik van de auto
pi_72008997
TS gaat het lastig krijgen denk ik.
Sowieso zit het economisch klimaat niet mee om met bizarre vragen over leaseauto's aan te komen. Te meer daar het alleen voor woon-werkverkeer is. De werkgever zal, als hij slim is, aangeven dat het de zaak van TS is hoe hij komt als hij maar komt om te doen waar hij voor is aangenomen.
Dan zit hij op ¤ 0,00 en TS wil een leasebak, toch snel zo'n ¤800,00 tot ¤1000,00 p.m. voor de wekgever.
Potje uitonderhandelen en TS mag, nogmaals mede door de huidige omstandigheden, blij zijn met die NS-trajectkaart!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_72009008
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:31 schreef Captain Pervert het volgende:
Als het antwoord op vraag 1 ja is, is het dan een idee om te zeggen: maak van die 214 euro bijtelling, dan doe ik een eigen bijdrage en dan heb ik een leasebak. Uitgaande van een leaseauto van 450 euro p/m kost me dat zo'n 230 euro, dikke prima.
Je haalt dingen door elkaar. Wat jij aan bijtelling betaalt is tussen jou en de fiscus. (strikt genomen is het belasting die je betaalt over in natura ontvangen loon: het privegebruik van de auto). Voor de werkgever spelen er hele andere bedragen, afhankelijk van de leasemaatschappij en merk/type auto kan dat beginnen bij E600 per maand.

Verder, zoals al opgemerkt, is reiskostenvergoeding geen recht. Het kan dus best zijn dat de werkgever zegt 'je ziet maar hoe je hier komt, die kosten betaal je lekker van je salaris'. Ook zal het bij veel bedrijven zo zijn dat je alleen een leasebak krijgt als je een functie hebt waarbij je veel onderweg moet zijn. Als je iedere dag naar je vaste werkplek op kantoor rijdt, is een leaseauto zeker in deze tijd zeker niet vanzelfsprekend (en zelfs wat onwaarschijnlijk).
pi_72009023
Ik denk niet dat er veel leaseauto's zijn die all in maar 450 ¤ per maand kosten.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  woensdag 19 augustus 2009 @ 13:52:32 #12
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72009068
De werkgever betaald geen bijtelling, die betaal jij. De werkgever betaald de leasekosten en brandstofkosten (en eventueel onderhoud). De leasekosten en brandstof samen kom je al snel op 700-800 per maand. Na eventuele eigen bijdrage kom je dan op ca. ¤ 550,00.

Dat is vele malen duurder dan de 2 x 67 = 134 km x 0,19 = ¤ 25,46 x maximaal 214 dagen/12 maanden = ¤ 454,04 per maand (als je die al zou krijgen.......).

Oftewel, bad chance. Meeste kans dat je een NS maandkaart krijgt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72009153
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:51 schreef Adfundum het volgende:
Ik denk niet dat er veel leaseauto's zijn die all in maar 450 ¤ per maand kosten.
Op www.directlease.nl kun je e.e.a. berekenen, daar komen toch wel een aantal auto's uit die in die prijsklasse zitten (maar goed, da's dan met 'n verhoogd eigen risico en geen vervangend vervoer bij onderhoud etc). Dat zijn overigens ook auto's waar je geen 130km per dag in wilt zitten...
pi_72009643
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:31 schreef Captain Pervert het volgende:
Hoi hoi,

Ik zit met het volgende. Kort gezegd: ik heb een nieuwe baan waar ik een salariswens van 2400 euro bruto heb neergelegd. Het salarisgesprek moet nog komen.
Ik moet naar de nieuwe baan dagelijks 2 x 67 km rijden, en mijn huidige auto redt het niet lang meer. De zorgeloosheid qua onderhoud van een leaseauto trekt mij wel.

Om goed voorbereid te zijn op het salarisgesprek, heb ik de volgende vragen.

1. Stel je voor hij gaat akkoord met 2400. Wordt een km-vergoeding daar bovenop geteld? Hoeveel is dit doorgaans, 8 cent/km? Dat zou voor mij uitkomen op een vergoeding van 214 euro per 4 weken. Hij kan ook zeggen: ik vergoed een treinabonnement. Een NS jaartrajectabbonement kost ongeveer 260 euro.

Als het antwoord op vraag 1 ja is, is het dan een idee om te zeggen: maak van die 214 euro bijtelling, dan doe ik een eigen bijdrage en dan heb ik een leasebak. Uitgaande van een leaseauto van 450 euro p/m kost me dat zo'n 230 euro, dikke prima.

2. Is het betalen van een bijtelling voor de werkgever op de 1 of andere manier aantrekkelijker dan een km-vergoeding? Dan kan ik dit idee beter aan hem verkopen.

Praat ik poep of snijdt dit hout??
Bij een salaris van 2400 bruto zit over het algemeen geen leasebak, tenzij je vertegenwoordiger bent. Die dingen worden toegekend als je ze voor je functie nodig hebt, niet om het voor woon-werkverkeer gemakkelijker te maken, daar is een reiskostenvergoeding voor, vaak met een premie/incentive als je voor een OV oplossing kiest. Voor het toekennen van leaseauto's zijn er bij de grotere bedrijven voorschriften/staffels, en horen ze dus simpelweg bij een functie. Stel, ik zeg stel, dat jij een functie krijgt waarin je volgens hun arbeidsvoorwaarden recht zou hebben op een lease auto, dan zal daar simpelweg een XX bedrag voor staan, en kan je er afhankelijk van het bedrijf nog wat bij ritselen met een eigen bijdrage, maar dat soort opties zie je steeds minder.

De bijtelling waar jij het over hebt is voor jouw privé, aangezien de belastingdienst dit ziet als loon in natura. Dit is dus 14 tot 25% van de nieuwwaarde van de auto. Simpel voorbeeld van de belastingdienst: "U hebt van uw werkgever het hele kalenderjaar een auto waarvan de catalogusprijs ¤ 20.000 is. Met deze auto rijdt u meer dan 500 privékilometers. Als u uw loon per maand krijgt, is de bijtelling 1/12 x 25% x ¤ 20.000 = ¤ 417 per maand." Die 417 euro moet je dus optellen bij je salaris, en belasting over betalen.

Die 2400 bruto is het salaris, de kilometervergoeding is afhankelijk van de afstand, dus die wordt er apart bij berekend. Vaak is er wel een maximum aan gebonden, dus rekenen met de volledig gereden afstand is geen garantie dat een bedrijf ook zoveel vergoeding geeft. Bedrijven hanteren vaak een staffel, denk aan een 0-5, 5-10, 10-25, 25-50 en 50+ kilometer, dus mogelijk vergoeden ze je alleen 2x50 km per dag, en zo kom je al wat lager uit qua vergoeding.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_72009689
En dan nog de aloude opm:

Jij kiest ervoor om werk te zoeken wat zover van je woonplaats gelegen is...
  woensdag 19 augustus 2009 @ 14:34:03 #16
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72010234
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:51 schreef Adfundum het volgende:
Ik denk niet dat er veel leaseauto's zijn die all in maar 450 ¤ per maand kosten.
Heb zelf een peugeot 207 1.4 3-deurs is de prijs daarvan is 505E op basis van 30000km/jaar. Dus met tankpas. met 15k KM is 'ie maar 381E per maand.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72010587
Bedenk dit: je werkgever hoeft nu NIETS aan je uit te geven voor je vervoer.
Stel dat hij die 214 euro netto aan je betaald voor reiskosten, dan kost het hem ook 214 euro netto.

Stel dat hij je een auto geeft die hem incl brandstof 700 euro pm kost ex btw, dan kost hem dat die 700 euro -214 euro. Dus die 500 zou jij dan van jouw bruto salaris in moeten leveren. Die 214 krijg je natuurlijk niet meer, dus je gaat er in principe 500 euro bruto + 214 euro netto op achteruit.

Uiteraard bespaar je wel je vaste lasten + brandstof van je eigen auto, dus je moet berekenen hoeveel je prive rijd etc.

Wat je baas kwijt is aan de auto hangt uiteraard af van het aantal km's van het contract, de auto en de looptijd.
pi_72010814
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 14:34 schreef Catbert het volgende:

[..]

Heb zelf een peugeot 207 1.4 3-deurs is de prijs daarvan is 505E op basis van 30000km/jaar. Dus met tankpas. met 15k KM is 'ie maar 381E per maand.
Maar TS geeft aan dat 'ie dagelijks 130km gaat rijden (met 200 werkdagen kom je dan op 26k), dus kom je al gauw op 'n contract van 30kkm/jaar of meer (en dat is met vrij minimale privekilometers)
  woensdag 19 augustus 2009 @ 15:00:00 #19
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_72010908
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En vaak zit er dan nog altijd een maximum op , en zal de TS maar 25 km enkele reis of zo vergoed gaan krijgen.
Bij ons is tot 30 km, maar boven de 50 krijg je toch nog ¤ 0.09
Als je, bij mijn werkgever, boven het maximum zit wordt daar aan het eind van het jaar rekening mee gehouden in de berekening van de fiscale ruimte reiskosten.
Dan krijg je, onder bepaalde voorwaarden, een deel van je salaris netto ipv bruto uit de bronnen die je ter beschikking hebt. Weet niet exact wat de voorwaarden zijn.

Ik woon zo dicht bij mijn werk dat ik geen reiskostenvergoeding krijg. Alle vergoedingen die ik krijg komen uit mijn fiscale ruimte.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_72010967
Waarom koop je niet gewoon zelf een andere (goedkope) auto?
Eerlijk gezegd zal het mij de rozen boeien als werkgever hoe je naar je werk komt. Als je er maar op tijd bent en je werk doet.
Als je voor je werk geen auto nodig hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een werkgever mee wil werken aan een lease-constructie. Duur en heisa.
En dan nog, is het voor een werkgever vaak nog goedkoper om een tweedehands auto te kopen voor de zaak en z'n medewerkers daar in te laten rijden mocht dat nodig zijn.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 15:12:10 #21
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72011267
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:01 schreef lezzer het volgende:
Als je voor je werk geen auto nodig hebt, lijkt het me onwaarschijnlijk dat een werkgever mee wil werken aan een lease-constructie. Duur en heisa.
Als ze je nodig hebben, en je komt anders niet bij ze werken, dan is het niet zo'n issue. Hebben ze voor jou 10 anderen dan is het anders. in de IT zijn leaseautos hardstikke normaal. Ik zou zelf ook geen eigen meer willen, te veel gedoe.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72011330
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 13:55 schreef anboni het volgende:

[..]

Op www.directlease.nl kun je e.e.a. berekenen, daar komen toch wel een aantal auto's uit die in die prijsklasse zitten (maar goed, da's dan met 'n verhoogd eigen risico en geen vervangend vervoer bij onderhoud etc). Dat zijn overigens ook auto's waar je geen 130km per dag in wilt zitten...
DirectLease adverteert altijd met lage prijzen. Ter vergelijking, mijn Renault Clio kost mijn werkgever rond de 800 euro per maand incl. onderhoud en brandstof. De auto zelf kost me aan bijtelling rond de 450 euro, wat netto dan weer een euro of 220 is zo uit mijn hoofd. Verkijk je er dus niet op!

Voor TS: proberen kan altijd, nee heb. Ja kun je krijgen.
pi_72011393
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 14:13 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Bij een salaris van 2400 bruto zit over het algemeen geen leasebak, tenzij je vertegenwoordiger bent. Die dingen worden toegekend als je ze voor je functie nodig hebt, niet om het voor woon-werkverkeer gemakkelijker te maken, daar is een reiskostenvergoeding voor, vaak met een premie/incentive als je voor een OV oplossing kiest. Voor het toekennen van leaseauto's zijn er bij de grotere bedrijven voorschriften/staffels, en horen ze dus simpelweg bij een functie.
Heeft niets met de grootte van je bedrijf te maken volgens mij hoor. Ik werk bij een middelgroot bedrijf (1500 man) en heb een binnenfunctie op 14 KM van mijn werkplek. En toch rijd ik al jaren lease. Tis gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde voor me.
pi_72011424
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:12 schreef Catbert het volgende:

[..]

Als ze je nodig hebben, en je komt anders niet bij ze werken, dan is het niet zo'n issue. Hebben ze voor jou 10 anderen dan is het anders. in de IT zijn leaseautos hardstikke normaal. Ik zou zelf ook geen eigen meer willen, te veel gedoe.
Van "nodig hebben" is volgens mij niet echt meer sprake.
Maar goed, ik zit in een andere branche.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 15:21:36 #25
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72011545
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 15:17 schreef lezzer het volgende:
Van "nodig hebben" is volgens mij niet echt meer sprake.
IT branche trekt flink aan hoor. Andere bedrijven ook. Bovendien is de TS niet aan 't solliciteren omdat 'ie weg moet afaik.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')