Ik heb 7 vrienden en een hoop kennissen. Topic gaat niet over mij. Maar het viel me dus op dat er elke week wel een topic geopend wordt dus hier kunnen ze er ook met elkaar eens over praten.quote:
Helemaal niet. Als er zoveel mensen met dit probleem kampen, hoe kan het dan sneu zijn? Er zijn een miljoen eenzame Nederlanders, die zijn niet allemaal sneu. Het is een maatschappelijk verschijnsel.quote:
Ik heb net een Amerikaans stelletje gehad, echt een geweldige tijd mee gehad!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:06 schreef kwaakvaak het volgende:
Als je het niet erg vind om internationale contacten op te doen, geef je dan als couchsurfer op.
Ik heb zelf een tijdje in Amsterdam (Slotervaart) gewoond. Ik was daar voor een stage en moet zeggen dat ik me ook aardig geïsoleerd voelde in mijn vrije tijd. De enige manier om oppervlakkig mensen te ontmoeten, was naar de kroeg gaan. Maar meestal ging ik een rondje fietsen, want dan was de avond zo voorbij.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 12:30 schreef dataman het volgende:
Neu hoor Stokkie,
Ik verveel me gewoon helemaal de pleuris. Ik ben nieuw in town(amsterdam), en ik mis sociale interactie. Ik werk in een datacenter, dus daar hoef je per definitie al niets van te verwachten. Vrienden heb ik meer dan genoeg, maar die wonen allemaal ver of heel erg ver weg. Ik heb dan gelukkig wel iedere 2-3 weken logees uit alle hoeken van europa over de vloer, maar anders zou ik ook echt doordraaien.
Ik ben totaal niet verlegen of sociaal gehandicapt, maar het lukt me nu hier totaal niet om een kringetje te bouwen. Ik ga uit, zoveel als ik kan, vaak met maatjes die van wat verder komen en ik heb een vriendschap overgehouden aan de eerste maand dat ik hier een kamer had. Maar die gast is ook alleen in Amsterdam. En zit ook met hetzelfde probleem.
Ik ben 30, dus waarschijnlijk te laat om in een studentenhuis te gaan wonen. Ik weet ook niet of ik dat wel zou willen. Ik zou ook een roommate kunnen nemen, maar das ook zo wanhopig. Zoals het er nu naar uit ziet ben ik hier volgend jaar toch weer pleite. Ik zou zelfs een vriendin kunnen zoeken, maar das weer zo gemeen....
Het hoeft ook allemaal niet diepgaand, maar gewoon wat imensen waar je met een paar man op de bank ploft met een sixpackje.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:19 schreef Maartel het volgende:
Kan TT niet enigszins genuanceerd worden?
Herkende me wel in één van die topics waar je naar refereert, maar helemáál geen vrienden is dan ook weer wat overdreven (in mijn geval iig). Plus dat de titel nogal erg sneuig klinkt, als een variant op 'no life-er' ofzo
Ik sluit me daar bij aan. Op mij is de de TT wel van toepassing, maar ik denk dat ook mensen die wel een paar vrienden hebben eenzaam kunnen zijn. Een topic voor vriendloze mensen is vanzelfsprekend op minder mensen van toepassing dan een topic voor eenzame mensen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:41 schreef verleiding het volgende:
Het klinkt nu niet super aantrekkelijk voor die mensen, met zo'n TT.
Ik durf mezelf nooit uit te nodigen, bang dat het raar ofzo is.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:04 schreef mafkees01 het volgende:
Jezelf uitnodigingen werkt het beste. En open zijnVrienden zijn zo gemaakt, als je maar chill en oke bent. Als je een saaie of dooie bent dan sta je zo weer met lege handen
Dan kun je altijd nog zelf mensen uitnodigen. En verder is het helemaal niet zo gek om jezelf uit te nodigen, ligt er een beetje aan hoe goed je die mensen kent.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:37 schreef Beach het volgende:
[..]
Ik durf mezelf nooit uit te nodigen, bang dat het raar ofzo is.
als ze je liever niet mee hebben merk je dat meestal toch wel snel genoeg.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:55 schreef Seven.of.Nine het volgende:
[..]
Dan kun je altijd nog zelf mensen uitnodigen. En verder is het helemaal niet zo gek om jezelf uit te nodigen, ligt er een beetje aan hoe goed je die mensen kent.
Tja, het is lastig om meer dan oppervlakkige contacten te maken, heb ik zelf ook last van, zodra ik van studie- of werkrichting verander, heb ik al snel geen contact meer met de mensen met wie ik daarvoor vaak optrok. Maar in je nieuwe omgeving krijg je daar weer nieuwe mensen voor terug. Dus dit is niet echt een probleem.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 18:31 schreef Maartel het volgende:
Nou, ik 'meld me dan ook maar aan'.
Deels uit een ander topic:
Met name sinds de middelbare school, toen iedereen ging studeren en ik ging werken, kom ik weinig nieuwe potentiele vriendschappen tegen.. Het gaat iig niet zo vanzelf als het in schooltijd ging ("we fietsen vanuit hetzelfde dorp naar school dus spreken we elkaar dagelijks 2 uur op de fiets, en trekken automatisch daarbuiten met elkaar op").
Tijd vrijwilligerswerk gedaan, in de horeca gewerkt en daarmee wel tig mensen ontmoet waarmee het
gezellig ouwehoeren is in de kroeg, maar 't gaat nooit veel verder dan dat...
In die tijd voldeed het prima, een stuk of 3 echte vrienden, en tig kennissen om mee te stappen/af en toe bij te kletsen.. maar zodra ik met dat (vrijwilligers)werk stopte, verwaterden die contacten vrijwel direct.
In de tijd zelf kwamen we al amper één op één bij elkaar over de vloer, dus die stap dan ineens zetten gaat toch vrij moeizaam.
Ik durf ook nauwelijks iemand thuis uit te nodigen ofzo, omdat ik bang ben dat ze dat als andere (relationele) interesse opvatten, en ook wel een beetje omdat ik denk "als ze dat zouden willen hadden ze het zelf al voorgesteld..".Bovendien voel ik als ik iemand uit zou nodigen om iets leuks te doen een enorme druk van "oje, nu moet ik er dus voor gaan zorgen dat het leuk en gezellig is, en dat ze me aardig blijven vinden"..
Met collega's idem dito.. heb het op de werkvloer best gezellig, ze nodigen me ook wel af-en-toe uit voor dingen, maar heb dan toch altijd een beetje t gevoel dat ze dat alleen maar uit beleefdheid doen..
Apart, je zoekt vrienden en tegelijkertijd verwaarloos je je andere vrienden. Ik zou ermee beginnen om die vrienden te houden, want het kenmerk van echte vrienden is meestal dat je ze al lang kent. Echte vrienden zijn mensen die je altijd kunt bellen, dan moet je ook veel contact met ze hebben, anders komen dingen zo uit de lucht vallen. Meestal wonen echte vrienden ook in de buurt, omdat de meeste mensen gemakzuchtig zijn en niet eerst een uur willen rijden om iemand te ontmoeten.quote:Bovendien heb ik aan de andere kant ook moeite mijn, al bestaande, vriendschappen, te onderhouden, omdat, met name als ik het redelijk druk heb, mijn behoefte aan alleen zijn soms veel groter is dan de behoefte wat met vrienden te doen.. op één of andere manier voelt dat dan ook altijd als een soort 'opgave'.
Is er helemaal niets wat je leuk vindt? Sport, theater, politiek, weet ik veel. Als je iets namelijk leuk vindt om te doen, is het geen moeten meer maar kijk je ernaar uit en ga je er met plezier naartoe. Blijkbaar ben je bang ofzo, want er zal toch wel iets zijn dat je leuk vindt.quote:Ik heb er wel eens aan gedacht bij een 'club' oid te gaan, maar er zijn weinig tot geen dingen die me echt dusdanig interesseren dat ik er een curcus over zou willen volgen (ik houd sowieso niet van op gezette tijden elke week hetzelfde 'moeten'), dus als ik het zou doen zou het vooral zijn met het idee 'dan ontmoet ik eens wat mensen', en loop ik ws wekelijks vooral bezig te zijn met 'en? is het al gelukt? heb ik er al vrienden bij?'
Tja, het feit dat ik nogal vaak van werk/studie ben geswitcht de afgelopen jaren, en noodgedwongen nogal 'onder mijn niveau' werk (waardoor ik vaak niet echt aansluiting vind bij collega's) zal ook niet echt helpen..quote:Op woensdag 19 augustus 2009 18:59 schreef hetzwartegat het volgende:
Tja, het is lastig om meer dan oppervlakkige contacten te maken, heb ik zelf ook last van, zodra ik van studie- of werkrichting verander, heb ik al snel geen contact meer met de mensen met wie ik daarvoor vaak optrok. Maar in je nieuwe omgeving krijg je daar weer nieuwe mensen voor terug. Dus dit is niet echt een probleem.
In het geval van collega's die ik al jaren niet heb gesproken zou 't wat vreemd zijn (een beetje te 'hoi, ik ben eenzaam, dus zoek ik je na 3 jaar maar eens op!'). In m'n laatste functie was ik leidinggevende, wat ws. sowieso nogal een 'eenzaam' vak is, vrijwel al het personeel was 10 jaar jonger.. kon er op de werkvloer wel mee kletsen (al voelde dat vaak ook als deel van m'n werk), maar het zijn niet direct mensen waar ik snel voor m'n lol mee zou afspreken. (Niets ten nadele van hen overigens)quote:Waarom bel je niet een keer een oud-collega op waarmee je altijd goed kon optrekken. Een beetje initiatief loont. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als in andere topics; je hebt niets te verliezen, nodig de persoon uit, komt die persoon kijk je of de avond leuk is en of het een vervolg kan krijgen. Als iets mislukt, is dat geen probleem. Je hebt niks verloren, de volgende week nodig je iemand anders uit.
Ik 'houd' m'n vrienden nog wel, maar in periodes waarin ik 5 dagen per week werk, en al de hele dag onder de mensen ben, ben ik 's avonds/in het weekend vaak maar wát blij dat ik in m'n eentje op de bank kan zitten zonder sociaal gedoe. De vrienden die ik heb kennen me onderhand wel, en weten hoe ik wat dat betreft enigszins autistisch in elkaar zit, maar het is zeker niet de makkelijkste basis om contacten te leggen.quote:Apart, je zoekt vrienden en tegelijkertijd verwaarloos je je andere vrienden. Ik zou ermee beginnen om die vrienden te houden, want het kenmerk van echte vrienden is meestal dat je ze al lang kent. Echte vrienden zijn mensen die je altijd kunt bellen, dan moet je ook veel contact met ze hebben, anders komen dingen zo uit de lucht vallen. Meestal wonen echte vrienden ook in de buurt, omdat de meeste mensen gemakzuchtig zijn en niet eerst een uur willen rijden om iemand te ontmoeten.
De meeste dingen die ik leuk vind zijn nogal 'solistische' dingen, zoals schrijven, monteren, muziek luisteren, dj-en.. Niet echt dingen om samen te doen zeg maar.. Meestal gaat daar ook mijn voorkeur naar uit boven 'iets met vrienden doen' omdat ik vrijwel alle 'groeps-activiteiten' saai vindtquote:Is er helemaal niets wat je leuk vindt? Sport, theater, politiek, weet ik veel. Als je iets namelijk leuk vindt om te doen, is het geen moeten meer maar kijk je ernaar uit en ga je er met plezier naartoe. Blijkbaar ben je bang ofzo, want er zal toch wel iets zijn dat je leuk vindt.
Vrienden tellenquote:Op woensdag 19 augustus 2009 11:42 schreef Seven.of.Nine het volgende:
[..]
Ik heb 7 vrienden en een hoop kennissen.
Tja, als je niets mist, is het de vraag of je eigenlijk wel een probleem hebt. Toch zou ik wel de contacten met je vrienden onderhouden, ook al heb je er niet altijd zin in. Misschien dat je ze later nog eens nodig hebt en wel behoefte hebt aan contact; bijvoorbeeld als je ontslagen wordt om maar eens een noodscenario te noemen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 19:42 schreef Maartel het volgende:
[..]
Ik 'houd' m'n vrienden nog wel, maar in periodes waarin ik 5 dagen per week werk, en al de hele dag onder de mensen ben, ben ik 's avonds/in het weekend vaak maar wát blij dat ik in m'n eentje op de bank kan zitten zonder sociaal gedoe.
[..]
Je hebt toch ook inspiratie nodig? Of haal je die allemaal uit boeken of dvd's? Misschien is een schrijfcursus iets of naar optredens gaan (van dj's of andere muziek). Als je een bepaalde muziekstijl leuk vindt, kun je misschien gelijkgestemden vinden om ervaringen uit te wisselen. Wat monteer je als ik vragen mag?quote:De meeste dingen die ik leuk vind zijn nogal 'solistische' dingen, zoals schrijven, monteren, muziek luisteren, dj-en.. Niet echt dingen om samen te doen zeg maar.. Meestal gaat daar ook mijn voorkeur naar uit boven 'iets met vrienden doen' omdat ik vrijwel alle 'groeps-activiteiten' saai vindt![]()
Bij veel mensen wel ja, bij mij heeft het meestal een negatief effect.quote:
Ga bij een hobby- of sportvereniging. Ik ben een aantal weken terug op salsales gegaan. Na de 2e les ben ik met een meid wat wezen drinken en na de 4e les zijn we met een groepje dingen gaan doen. En ik ben echt geen enorme hunk ofzo.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:21 schreef dataman het volgende:
Helaas is het voor mij geen kwestie van mezelf ergens uitnodigen of via via mensen leren kennen.....
Ik ken echt he-le-maal niemand hier (op 1 gast na, die verder ook niemand kent). Dat maakt het juist lastig.
Sport doet 't inderdaad meestal erg goedquote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:21 schreef dataman het volgende:
Helaas is het voor mij geen kwestie van mezelf ergens uitnodigen of via via mensen leren kennen.....
Ik ken echt he-le-maal niemand hier (op 1 gast na, die verder ook niemand kent). Dat maakt het juist lastig.
Inderdaad, sluit je aan bij een sportvereniging. Wees sportief (succesvol in je sport), hartelijk, en drink na een potje voetbal/basketbal/whatever met de rest mee.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 16:36 schreef zquing het volgende:
[..]
Sport doet 't inderdaad meestal erg goed
Dat zijn dan de keuzes die je maakt, werk je om te leven of leef je om te werken. Ja 't is nu wel moeilijk, maar jij hebt ook nu een sociaal probleemquote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:04 schreef dataman het volgende:
Catbert: Ik kan niet zomaar tegen mijn baas zeggen dat ik alleen nog maar tussen 9 en 5 op werkdagen wil werken ?
Beetje realistisch aub. Natuurlijk heeft mijn werk prioriteit. Ik moet ook eten en een dak boven mijn hoofd hebben. Er is voor mij geen vangnetje. En werk ligt momenteel niet voor het oprapen.
Ik had een andere TT gemaakt.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 18:12 schreef Lips het volgende:
Sorry maar bij de TT dacht ik dat je een how to had geschreven
Nee, maar ik zie niet waarom je baas niet mee kan werken aan een paar vaste avonden waarop je iets met anderen kan doen. Als je aangeeft dat je zo geen sociaal leven kan opbouwen kan ik me nauwelijks voorstellen dat daar geen rekening mee gehouden kan worden.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 19:04 schreef dataman het volgende:
Catbert: Ik kan niet zomaar tegen mijn baas zeggen dat ik alleen nog maar tussen 9 en 5 op werkdagen wil werken ?
mischien moet je een minder hippe kroeg proberen.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:30 schreef dataman het volgende:
Geen tijd, ruimte en geld voor. Bedrijf is nieuw, en werktijdenwet is niet van toepassing. Als ik die ruimte moet krijgen dan betekent dat een onevenredig zware extra belasting van mijn collega's die een even zwaar rooster als ik hebben.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:04 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nee, maar ik zie niet waarom je baas niet mee kan werken aan een paar vaste avonden waarop je iets met anderen kan doen. Als je aangeeft dat je zo geen sociaal leven kan opbouwen kan ik me nauwelijks voorstellen dat daar geen rekening mee gehouden kan worden.
Ik kan dat uit ervaring afraden. Met alcohol op is het even leuk, maar uiteindelijk eindig ik alleen, mezelf verachtend op een bankje in een park waar ik mezelf verrot scheldt als ik weer bij bewustzijn kom. Geen goed idee.quote:
Mee eens. Ik mis als ik vrienden probeer te maken altijd een soort stappenplan en ik blijf daardoor altijd hangen in de fase van oppervlakkige gesprekken als je elkaar af en toe tegen komt.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:37 schreef F04 het volgende:
Een tutorial van A tot Z zou wel handig zijn.
Bedankt voor de mededeling.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 01:42 schreef Geranium_Opa het volgende:
Ik heb geen vrienden ook geen behoefte aan, heb ook nog autisme dus dat verklaart een hoop.
Vreemd.... want mijn sociale methodes hebben me nu niet bepaald tot eenzaamheid gebracht.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:02 schreef katerwater het volgende:
Sorry hoor Chevelle, maar "praten om te praten" werkt heus niet, hoor. Zomaar praten komt meestal vreemd over.
Punt 4: je negatieve zelfbeeld verbergen lijkt me ook niet verstandig. Mensen hebben het snel door wanneer je je anders voordoet. Het helpt juist als je verteld dat je een beetje zenuwachtig bent en introvert.
Dat ligt eraan hoe en wat natuurlijk. Ik praat zelf eigenlijk best wel vaak met wildvreemde mensen, soms meng ik me in een gesprek, soms spreekt een ander mij aan. Denk dat ik iedere week wel een praatje maak. De truc is om er veel bij te lachen, denk ik. Mensen zien mij echt niet als weirdo maar gewoon als aardig meisje. Maar inderdaad, het moet niet geforceerd overkomen en dat voorkom je onder andere door veel te lachen en door zelfvertrouwen uit te stralen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 10:56 schreef Catbert het volgende:
Ja, want willekeurige mensen op straat aanspreken gaat je ook echt iets anders opleveren dan "wierdo" reacties. Zelfde geldt voor dat verhaal in de rij bij de kassa. Mensen die zomaar opeens gaan praten voor of achter je zijn gewoon vreemd.
Als je mensen leert kennen op een natuurlijke manier zal 't toch gaan klikken met een aantal daarvan. Het enige wat je dus moet doen is iets gaan doen waar je andere mensen met dezelfde interesses leert kenne. Teamsport, dansles, opties genoeg. Proberen contact te forceren gaat je niet lukken, mensen zullen je hoogstwaarschijnlijk aankijken met een blik van "ga weg".
Tuurlijk, ik maak ook wel eens een praatje, maar dan moet er tenminste iets van een aanleiding voor zijn. Veel mensen zitten er gewoon niet echt op te wachten. Ik vind het bijvoorbeeld als ik in de trein zit meestal vervelend dat iemand tegen me aan begint te beppen, tenzij 't een lekker ding is.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:37 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Dat ligt eraan hoe en wat natuurlijk. Ik praat zelf eigenlijk best wel vaak met wildvreemde mensen, soms meng ik me in een gesprek, soms spreekt een ander mij aan. Denk dat ik iedere week wel een praatje maak. De truc is om er veel bij te lachen, denk ik. Mensen zien mij echt niet als weirdo maar gewoon als aardig meisje. Maar inderdaad, het moet niet geforceerd overkomen en dat voorkom je onder andere door veel te lachen en door zelfvertrouwen uit te stralen.
Je onderschat de kracht van lief zijn. Je moet niet overdreven zelfzeker overkomen als je dat niet bent. Dat staat in contrast met jezelf zijn. Het is niet omdat je toegeeft dat je zenuwachtig bent, dat je een naïeve snol bent... Ik vind je visie eenzijdig.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 15:15 schreef 68Chevelle het volgende:
En om op punt 4 terug te komen, als je zo overkomt, ga je gegarandeerd mensen tegen komen die er misbruik van maken, macht zit in het aard van het beestje, wil je dat riskeren, veel plezier maar je bent gewaarschuwd.
Ik vind jouw reactie daarop problematisch, ik zeg niet dat je moet overdrijven, slechts voorkomen dat je er als een laffe lamlendige zoutzak erbij staat doet wonderen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:53 schreef katerwater het volgende:
[..]
Je onderschat de kracht van lief zijn. Je moet niet overdreven zelfzeker overkomen als je dat niet bent. Dat staat in contrast met jezelf zijn. Het is niet omdat je toegeeft dat je zenuwachtig bent, dat je een naïeve snol bent... Ik vind je visie eenzijdig.
Nou echt niet hoor!quote:Op woensdag 26 augustus 2009 10:56 schreef Catbert het volgende:
Ja, want willekeurige mensen op straat aanspreken gaat je ook echt iets anders opleveren dan "wierdo" reacties. Zelfde geldt voor dat verhaal in de rij bij de kassa. Mensen die zomaar opeens gaan praten voor of achter je zijn gewoon vreemd.
Als je mensen leert kennen op een natuurlijke manier zal 't toch gaan klikken met een aantal daarvan. Het enige wat je dus moet doen is iets gaan doen waar je andere mensen met dezelfde interesses leert kenne. Teamsport, dansles, opties genoeg. Proberen contact te forceren gaat je niet lukken, mensen zullen je hoogstwaarschijnlijk aankijken met een blik van "ga weg".
Juistem!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:50 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Nou echt niet hoor!
Ik sta vaak zat in de rij te wachten. Als er een meisje achter me staat met ranzige olijven en ik zie dat dan kijk ik haar altijd met zo'n vieze blik aan. Echt zo van: Vind je dat lekker? Dat zou voor mij een straf zijn! Ik krijg ze echt niet weg. En bingo, je hebt een gesprek... Ik weet niet hoe jij het aanpakt, maar bij mij werkt dat gewoon hoor...
Juist! Hehe, dat is de spirit. Overigens is het niks zeggen, ook erg merkbaar in de metro elke ochtend. Die zit elke ochtend stampvol, je zit hutje mutje tegen elkaar aan. Iedereen heeft een stoïcijns gezicht, men zegt niks tegen elkaar.. iedereen is zo gefocust op zijn eigen leventje. Toch best apart.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:42 schreef mafkees01 het volgende:
Ik krijg ze altijd enthousiast op die manier. Maargoed: het ligt er ook aan hoe je het brengt wellicht...
Mensen in de rij zeggen nooit wat tegen elkaar en staan altijd als dode kippen vooruit te kijken. Als jij het dan wel doet is dat juist extra leuk. Als een meisje dat bij mij zou doen zou ik dat ook leuk vindenHet gaat niet direct om te kijken of het relatiemateriaal is, maar gewoon met een neutrale blik onder het mom van: leuk gesprek
Wie weet wat er alsnog uit kan rollen. Je zou zomaar met een 06 nummer weg kunnen stappen terwijl je aardbeien voor je pa ging halen
Hmmmm.... dat heb ik ook......maar voor mij is dat dan ook mijn standaard "ik ben weer eens te vroeg mijn nest uitgekomen" gezicht.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:52 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Juist! Hehe, dat is de spirit. Overigens is het niks zeggen, ook erg merkbaar in de metro elke ochtend. Die zit elke ochtend stampvol, je zit hutje mutje tegen elkaar aan. Iedereen heeft een stoïcijns gezicht, men zegt niks tegen elkaar.. iedereen is zo gefocust op zijn eigen leventje. Toch best apart.
Ik heb op dat moment ook absoluut niet de behoefte met iemand te gaan praten. Nogmaals; als het een enorm lekker ding is, is het wat anders, maar dit topic gaat over vrienden maken, niet over meiden regelen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:52 schreef sitting_elfling het volgende:
Juist! Hehe, dat is de spirit. Overigens is het niks zeggen, ook erg merkbaar in de metro elke ochtend. Die zit elke ochtend stampvol, je zit hutje mutje tegen elkaar aan. Iedereen heeft een stoïcijns gezicht, men zegt niks tegen elkaar.. iedereen is zo gefocust op zijn eigen leventje. Toch best apart.
Je bedoelt de mensen die op zoek zijn neem ik aan?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 21:18 schreef Onbepaald het volgende:
Ben ik nu de enige die het verband ziet (of is het al eens gezegd hier?)
Als de mensen die reageren in dit topic eens met elkaar afspreken en -wellicht- vrienden worden, dan is het probleem opgelost! Of is het niet zo simpel?
klopt ook niet helemaal, want de meeste van mijn beste vrienden heb ik via een forum leren kennen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 22:47 schreef mafkees01 het volgende:
Daarnaast zoek je chille mensen waarmee je een klik hebt... Vrienden maak je via vrienden, niet via een forum
Ja goed, jij zit ook in een andere leeftijdsklasse. Ik praat over de tiener en twintiger. Niet de bijna 40erquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 17:59 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
klopt ook niet helemaal, want de meeste van mijn beste vrienden heb ik via een forum leren kennen.
En toch is dat vaak heel lastig en veel werk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 23:59 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Als je niet autistisch bent, is het allemaal best aan te leren. Humor, lachen, interesse tonen, dat zijn de belangrijkste dingen.
Tja. Als je dat blijft geloven en zo bezig blijft voor jezelf goed te praten waarom je niks onderneemt gaat 't nooit komen.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:10 schreef benzin het volgende:
En toch is dat vaak heel lastig en veel werk.
Je moet het gewoon spontaan en met een big smile brengen. Dan lukt het bijna altijd wel.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 00:50 schreef mafkees01 het volgende:
[..]
Nou echt niet hoor!
Ik sta vaak zat in de rij te wachten. Als er een meisje achter me staat met ranzige olijven en ik zie dat dan kijk ik haar altijd met zo'n vieze blik aan. Echt zo van: Vind je dat lekker? Dat zou voor mij een straf zijn! Ik krijg ze echt niet weg. En bingo, je hebt een gesprek... Ik weet niet hoe jij het aanpakt, maar bij mij werkt dat gewoon hoor...
Heeft bij mij ook wel tijd in beslag genomen. Wat de doorslag gaf was dat ik gewoon schijt kreeg aan wat mensen over mij denken. Dan is spontaan zijn veel makkelijker. En schijt krijgen aan mensen was voor mij een kwestie van vaak stil staan bij de vraag of het belangrijk was wat deze persoon in deze situatie van mij dacht. Na een half jaar kwam ik tot de conclusie dat alleen mijn familie er echt toe deed. En toen begon ik vrienden te maken en nu doet het er ook toe wat zij vinden.quote:Op woensdag 9 september 2009 12:10 schreef benzin het volgende:
[..]
En toch is dat vaak heel lastig en veel werk.
Ik weet dat ik ook veel te vaak stil sta bij wat anderen van me denken. En misschien zou ik daar dan ook moeten beginnen.quote:Op woensdag 9 september 2009 17:14 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Wat de doorslag gaf was dat ik gewoon schijt kreeg aan wat mensen over mij denken. Schijt krijgen aan mensen was voor mij een kwestie van vaak stil staan bij de vraag of het belangrijk was wat deze persoon in deze situatie van mij dacht.
Ik geloof dat niet alleen, ik ondervind het. Het is voor mij gedrag dat niet van nature komt.quote:Op woensdag 9 september 2009 13:25 schreef Catbert het volgende:
[..]
Tja. Als je dat blijft geloven en zo bezig blijft voor jezelf goed te praten waarom je niks onderneemt gaat 't nooit komen.
Geloof mij, er valt echt een last van je schouders als je er niet/minder bij stil staat wat anderen van je denken.quote:Op donderdag 10 september 2009 20:39 schreef benzin het volgende:
[..]
Ik weet dat ik ook veel te vaak stil sta bij wat anderen van me denken. En misschien zou ik daar dan ook moeten beginnen.
[..]
Ik geloof dat niet alleen, ik ondervind het. Het is voor mij gedrag dat niet van nature komt.
Ik ben ook een 'apart' geval. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik mezelf tegenwoordig niet negatief apart meer. Ik heb dat eigenlijk een beetje omgedraaid naar opvallend/bijzonder. Het verandert ook niet op 1 dag. Bij mij heeft dat wel een paar jaar geduurd.quote:Op vrijdag 11 september 2009 17:42 schreef GimmeGore het volgende:
[..]
Geloof mij, er valt echt een last van je schouders als je er niet/minder bij stil staat wat anderen van je denken.
Ik ben zelf redelijk onzeker en heb heel veel zelfkritiek, maar sinds ik ben opgehouden me wat aan te trekken van anderen voel ik me een stuk beter.
En ik heb het idee dat mensen dat ook aan mij zien (dat ik beter in mn vel zit dus)
Het is nog wel iets wat me tegenhoudt in contact maken met anderen. Er zit bij mij nog heel erg ingebakken dat mensen mij raar vinden (ik ben nou eenmaal een "apart" geval) en ik ben nog altijd bang voor negatieve/afwijzende reacties.
Ik heb dan ook niet heel veel vrienden, maar die paar vrienden die ik heb betekenen dan ook heel veel voor me.
Ja, dat snap ik ook wel, maar het is voor mij lastig. Ik bedoel ik kan wel net doen of het me niet interesseert, maar dat doet het wel.quote:Op vrijdag 11 september 2009 17:42 schreef GimmeGore het volgende:
Geloof mij, er valt echt een last van je schouders als je er niet/minder bij stil staat wat anderen van je denken.
Ik durf dat niet te doen, want ik weet niet zeker of ik echt vooruit ben gegaanquote:Op vrijdag 11 september 2009 20:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Ja, dat gaat ook hand in hand. Dat je ineens beseft dat mensen jou best OK vinden en dat je jezelf ook OK vindt. Eigenlijk moet je het een beetje per jaar bekijken, je gaat ieder jaar weer vooruit en doordat je het in jaren bekijkt, zie je ook de vooruitgang ineens. Het kan nooit kwaad om een vergelijking te maken tussen jezelf een jaar geleden en nu, zeker niet als het resultaat een positieve invloed heeft op je zelfbeeld.
Dat proces neemt tijd in beslag.quote:Op maandag 14 september 2009 15:37 schreef benzin het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik ook wel, maar het is voor mij lastig. Ik bedoel ik kan wel net doen of het me niet interesseert, maar dat doet het wel.
En over een jaartje ben je dan veel minder bezig met anderen wat je vinden. Beloofd.quote:Op donderdag 10 september 2009 20:48 schreef Seven.of.Nine het volgende:
benzin, wen jezelf aan om elke keer als je zoiets denkt, je af te vragen of het er echt toe doet. Gewoon echt stilstaan bij die vraag.
Snap ik. Maar doe het toch maar, want ook van achteruit gaan kun je best wel leren, bijvoorbeeld waarom je achteruit gaat. Dan kun je daar in de toekomst lering uit trekken. Post het desnoods hier, kunnen anderen je er ook tips over geven.quote:Op maandag 14 september 2009 16:37 schreef Beach het volgende:
[..]
Ik durf dat niet te doen, want ik weet niet zeker of ik echt vooruit ben gegaan
Als jij het zegt. Ik zal het proberen.quote:Op maandag 14 september 2009 20:28 schreef Seven.of.Nine het volgende:
En over een jaartje ben je dan veel minder bezig met anderen wat je vinden. Beloofd.
Had ik het me maar aan laten praten... Ik praat het mezelf aan.quote:Op vrijdag 11 september 2009 19:46 schreef Seven.of.Nine het volgende:
Over tijdje bedenk je je ineens dat je jezelf best tof vind en dat je helemaal niet zo apart bent als dat je je altijd aan hebt laten praten.
Klopt wel denk ik. Makkelijk is het nog steeds niet voor me, ik heb echt regelmatig van die momenten dat ik iets stoms doe en dat ik denk dat iedereen het ziet. (En daar wil ik toch wel vanaf)quote:Op woensdag 16 september 2009 00:43 schreef GimmeGore het volgende:
ik weet dat het moeilijk is.
Wat bij mij werkte was het principe: fake it till you make it.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |