abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 19 augustus 2009 @ 22:45:36 #151
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_72024455
Er zij ook veel *huiskerkdiensten* en die zijn simpelweg niet te tellen.Die mensen kiezen voor eigen kerkdiensten, komen samen in een woonhuis.

Trouwens, wat hebben dit soort dingen met die brand te maken?
pi_72025384
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:45 schreef Loedertje het volgende:
Er zij ook veel *huiskerkdiensten* en die zijn simpelweg niet te tellen.Die mensen kiezen voor eigen kerkdiensten, komen samen in een woonhuis.

Trouwens, wat hebben dit soort dingen met die brand te maken?
Helemaal niets.

En dat is ook meteen het trieste, dat de mate waarin je als ouder verdriet zou mogen hebben van het verlies van 4(!) van je kinderen, onderhevig zou zijn aan het geloof wat je aanhangt en de mate daarvan, danwel aan het aantal kinderen dat je als ouders op de wereld hebt gezet, dan wel je juridisch in je gezin hebt opgenomen.

Cmon!

Niemand van ook de tegendraadse posters zou in de schoenen van deze ouders willen staan, nu!

Denk je eens in een zo groot verlies te lijden, en dan nog eens de meedogenloze kritiek op je af te krijgen die er zo nu en dan hier ( tussen neus en lippen door... no big deal, moet kunnen toch?) klinkt...

Nou... ik ben er wel klaar mee. Ik vind het echt onnoemelijk verdrietig voor die ouders. Ik ga me niet verdiepen in wat ik allemaal zoveel beter had kunnen doen in die situatie die ik nooit heb gekend... ik hoop alleen maar dat het mij en mijn enige kind nooit zal overkomen.
  † In Memoriam † woensdag 19 augustus 2009 @ 23:19:24 #153
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_72025826
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 23:07 schreef Banjerkanjer het volgende:

[

Denk je eens in een zo groot verlies te lijden, en dan nog eens de meedogenloze kritiek op je af te krijgen die er zo nu en dan hier ( tussen neus en lippen door... no big deal, moet kunnen toch?) klinkt...
Net naar de uitzending van eenvandaag gekeken, ook daar *een moeder* die absoluut niet snapt waarom de ouders de kinderen op zolder lieten slapen want ZIJ had dát nóóít gedaan

Misselijkmakend.
pi_72025882
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:09 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Dit is het beeld van de dag. Zie onlangs dezelfde discussie die Donker voerde in het NRC Handelsblad. Helemaal eens met haar standpunt. 1 vandaag had deze beelden ook.
Het was een open vraag hoor, geen waarde-oordeel.
pi_72026011
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 22:16 schreef GeorgKacher het volgende:

[..]

Wat een onzin. Gigantisch veel zware kerken? Welke dan? Noem er dan eens 10. Op de hoeveelheid kerken die Kampen heeft is 10 overigens nog heel weinig. Ik zal je wat verklappen: je komt feitelijk op minder dan drie kerken uit die echt zwaar zijn. Op vele tientallen kerken niet zoveel dacht ik, de overgrote meerderheid is gewoon PKN. De theologische universiteiten trekken nog geen 10 eerstejaars dus zoveel stelt dat nou ook weer niet voor.
Ik refereer aan de tijd dat ik er woonde en dat is 20 jaar geleden, misschien is er veel veranderd. En 'zwaar' is natuurlijk een relatief begrip waar je verschillend over kan denken.

Trekken de theologische universiteiten zo weinig studenten? De pTHu is toch een behoorlijke universiteit.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 18:25:52 #156
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_72048100
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:13 schreef Daantke het volgende:
Ik kende hen ook, verschrikkelijk. Volgens mij hadden ze eerder ook een doodgeboren kindje gekregen maar dat weet ik niet meer zeker (kan ook een ander gezien geweest zijn)
Dat waren ze wel, toen zaten we in groep 7, en toen verteld JP dat. Remember?
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
pi_72051220
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 21:59 schreef Billary het volgende:

[..]

''Je hebt gelovigen en gelovigen'' alle gelovigen zijn niet hetzelfde.
Hoezo zou god beslissen dat die kinderen dood moesten? Dat is gewoon ''in the eye of the beholder''.
Ik geloof wel, maar kijk wel tv, of bv alleen neuken om kinderen te krijgen (alsof dat ook in de bijbel staat), ofterwijl er is gewoon altijd een verschil in ''het geloven''. Je kan het niet simpel op 1 hoop plaatsen.
Wat is geloof als je denkt dat dingen 'zomaar' gebeuren? Als God de dingen niet in de hand heeft, waarom zou je dan überhaupt bidden of hem aanbidden? Natuurlijk weet ik dat gelovigen verschillen van elkaar, maar bepaalde dingen horen er logischerwijs bij (voor zover er enige logica zit in het geloof).
pi_72052411
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 19:57 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Wat is geloof als je denkt dat dingen 'zomaar' gebeuren? Als God de dingen niet in de hand heeft, waarom zou je dan überhaupt bidden of hem aanbidden? Natuurlijk weet ik dat gelovigen verschillen van elkaar, maar bepaalde dingen horen er logischerwijs bij (voor zover er enige logica zit in het geloof).
Jezus zei aan het kruis; Mijn God, mijn God, waarom hebt u mij verlaten?’
Of bv in het begin die 2 broers kane en abel, het is niet dat hij zich echt met zaken gaat bemoeien. Dus het is in principe wel stom om te geloven dat god of jezus jou of mij beschermt tegen kwaad.

Het gaan voor mij om ''het geloven in de basis regels'', en om die niet te verloochenen. Daarom moet je dus meer in jezelf geloven (om het te blijven volgen) Dus geloven in de goede voorbeelden en in jezelf. Niet dat ik nu zo goed ben.. of beter dan een ander.

[ Bericht 3% gewijzigd door Billary op 20-08-2009 20:45:49 ]
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:31:15 #159
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_72052637
Naast in God geloven ook een heleboel mensen in de duivel. In dat licht is het slechte van de duivel afkomstig.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 20:33:52 #160
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_72052734
Ik was op vakantie en als Kampenaar schrok ik me rot toen ik hoorde dat het in Kampen was, heel erg zeg, zoiets geloof je niet, maar 14 mensen in een huis vind ik wel heel veel, en dan vooral in de straat Veenmos, want daar zijn die huizen niet zo groot, dus moesten die kinderen echt met 4 of 5 in een kamer, is ook niet echt fijn.... Die mensen waren ergens opgevangen, maar uit respect vertel ik niet waar, maar een familielid van mij moest daar helpen enzo en mijn oom kende ze wel een beetje, echt heel erg kut zoiets natuurlijk. Zal er morgen eens langs fietsen en kijken of er nog iets te zien is en paar foto's maken.
pi_72064061
Waarom is het eigenlijk zo erg om met veertien mensen in een huis te wonen? Mijn moeder en vader wisten niet anders vroeger, die woonden vroeger ook met z'n elven in een huisje wat ongeveer half zo groot was als die woning van dit gezin. Met een kolenkachel, en een kerstboom met kaarsjes.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2009 09:34:53 ]
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:46:05 #162
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_72065577
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 09:34 schreef Razztwizzle het volgende:
Waarom is het eigenlijk zo erg om met veertien mensen in een huis te wonen? Mijn moeder en vader wisten niet anders vroeger, die woonden vroeger ook met z'n elven in een huisje wat ongeveer half zo groot was als die woning van dit gezin. Met een kolenkachel, en een kerstboom met kaarsjes.
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
  † In Memoriam † vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:54:34 #163
137949 Disana
pi_72065755
Iemand van de school is op de EO op Radio 1. Volgens hem moet je niet vragen waarom, maar waartoe het is gebeurd. Verder zegt hij dat god ook christenen niet spaart.
pi_72066413
Toch iets positiefs: de verkoop van brandmelders is verveelvuldigd in Kampen en omstreken. Ik heb sinsd ik kinderen heb overal rookmelders hangen, dat had veel ellende kunnen voorkomen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 13:15:47 #165
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_72069097
weg

[ Bericht 51% gewijzigd door klaasdj op 21-08-2009 13:27:17 ]
Washington, DC, Chicago.
pi_72073989
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:54 schreef Disana het volgende:
Iemand van de school is op de EO op Radio 1. Volgens hem moet je niet vragen waarom, maar waartoe het is gebeurd. Verder zegt hij dat god ook christenen niet spaart.
Tot dat moment vond ik het een heel goed gesprek. Toen heb ik de radio uitgezet (vooral omdat ik op de plaats van bestemming was aangekomen)

Viel me op dat die man net zo praattte als Bas van der Vlies. Zo archaisch en slepend
pi_72074365
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 10:54 schreef Disana het volgende:
Is er zoveel verschil dan tussen waarom en waartoe .

God is liefde, God is goed, God is groot etc. Ondertussen is de wereld een puinzooi en spaart God ook christenen niet volgens die persoon. Wat een enorme dooddoener en typerend gedrag van gelovigen.
pi_72075913
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:32 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik denk dat hij probeert te zeggen dat je meestal geen antwoord krijgt over waarom en dat je beter kunt vragen: hoe nu verder.
pi_72076955
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:15 schreef GeorgKacher het volgende:

Beelden van de brand.
Ik kan dat echt niet zien als ik eraan denk dat er daar 4 kinderen binnen vast zitten.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  † In Memoriam † vrijdag 21 augustus 2009 @ 18:26:44 #170
137949 Disana
pi_72076996
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 16:32 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

God is liefde, God is goed, God is groot etc. Ondertussen is de wereld een puinzooi en spaart God ook christenen niet volgens die persoon. Wat een enorme dooddoener en typerend gedrag van gelovigen.
Zoals ik het begrijp, maar ik ben atheïst dus wat weet ik, bedoelt hij te zeggen dat er een doel is waarnaar men moet kijken, en dat men niet moet omzien naar het middel. Hij zei immers ook dat god christenen niet spaart.
pi_72079385
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 17:35 schreef LoudGirl het volgende:

[..]

Ik denk dat hij probeert te zeggen dat je meestal geen antwoord krijgt over waarom en dat je beter kunt vragen: hoe nu verder.
Dat is nogal ontwijkend. Het lijkt mij namelijk een legitieme vraag. Als je in God gelooft en zijn woord je leidraad in het leven is waarom zou je niet kritisch mogen kijken naar God als vier van je kinderen omkomen.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:02:56 #172
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_72079564
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 08:58 schreef Winner_Taco het volgende:
14 kinderen in een rijtjeshuis?

Vreselijk triest bericht en sterkte aan de nabestaanden!
Kampen=Griffo
pi_72079622
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 18:26 schreef Disana het volgende:
Zoals ik het begrijp, maar ik ben atheïst dus wat weet ik, bedoelt hij te zeggen dat er een doel is waarnaar men moet kijken, en dat men niet moet omzien naar het middel. Hij zei immers ook dat god christenen niet spaart.
Het doel heiligt de middelen. Als het doel de hemel is en de middelen die God gebruikt om je tot dat doel te laten komen moet je accepteren dat je kinderen omkomen bij een brand? Zoiets zou ik niet kunnen rijmen met God is liefde.

Dat God christenen niet spaart is wel een staaltje pessimisme van de bovenste plank. De lijdensweg die het christelijk leven heet.
  zaterdag 22 augustus 2009 @ 01:36:09 #174
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_72085007
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:02 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Kampen=Griffo
As in gereformeerd of de italiaanse stempelsnijder? Die familie niet gereformeerd hoor, noch enig andere kerk in NL.
Washington, DC, Chicago.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 25 augustus 2009 @ 21:22:11 #175
862 Arcee
Look closer
pi_72153411
quote:
Op vrijdag 21 augustus 2009 20:04 schreef MrX1982 het volgende:
Het doel heiligt de middelen. Als het doel de hemel is en de middelen die God gebruikt om je tot dat doel te laten komen moet je accepteren dat je kinderen omkomen bij een brand? Zoiets zou ik niet kunnen rijmen met God is liefde.

Dat God christenen niet spaart is wel een staaltje pessimisme van de bovenste plank. De lijdensweg die het christelijk leven heet.
Als je echt gelooft, dan geloof je toch dat dit hier op aarde slechts een voorbereiding is op het eeuwige leven hierna en dat de dood juist iets is om naar uit te kijken? Dan ben je volgens het geloof bij God.

Naar mijn mening geeft dat vooral de stupiditeit ervan aan, maar dat terzijde.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_72208463
TRouw geeft meer info over de religieuze groep waartoe deze mensen behoren:

http://www.trouw.nl/relig(...)van_een_sekte__.html
  † In Memoriam † donderdag 27 augustus 2009 @ 18:52:54 #177
137949 Disana
pi_72208695
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 18:45 schreef LoudGirl het volgende:
TRouw geeft meer info over de religieuze groep waartoe deze mensen behoren:

http://www.trouw.nl/relig(...)van_een_sekte__.html
Bedankt. Strenge gemeenschap die doktersbezoek afkeurt.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:16:59 #178
862 Arcee
Look closer
pi_72219719
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 21:22 schreef Arcee het volgende:
Als je echt gelooft, dan geloof je toch dat dit hier op aarde slechts een voorbereiding is op het eeuwige leven hierna en dat de dood juist iets is om naar uit te kijken? Dan ben je volgens het geloof bij God.

Naar mijn mening geeft dat vooral de stupiditeit ervan aan, maar dat terzijde.
quote:
Ons gezin maakt het zeer goed. Wij zijn zeer getroost en ervaren de vrede van God, die alle verstand te boven gaat. Wij willen u hartelijk danken voor elk gebed en voor elke blijk van medeleven. Wij willen u bemoedigen het kleed van rouw en verdriet uit te doen en u te omgorden met het kleed van vreugde. Onze God is een God van vreugde en overwinning. De Heere Jezus heeft de dood voor ons overwonnen. Onze jongens leven!” De plechtigheid mag van de ouders daarom geen rouwdienst heten, maar een ’Opstandingsdienst’.
We moeten dus eigenlijk blij zijn met hun dood, wat idd geheel in lijn is met de Christelijke gedachte.

Wat mij betreft waanzin, maar als je dat oprecht gelooft is dat wel mooi natuurlijk.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  † In Memoriam † vrijdag 28 augustus 2009 @ 01:33:29 #179
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_72219842
quote:
Als God neemt, heeft hij een hoger doel’

KAMPEN - Met gevoel voor symboliek heft Lucas Strijker een beschadigde Bijbel ten hemel. ,,De kaft is aangetast door het vuur in ons huis,’’ zegt de vader van de vier bij de brand in Kampen omgekomen broertjes Jeremy (8), Jeftah (6), Mattanja (4) en Yiron (1). ,,Maar van binnen is hij nog helemaal compleet. Zo groot is de Here Jezus.’’

Bij het weerzinwekkende inferno aan de Veenmos in Kampen raakte de 52-jarige binnenvaartschipper vorige week vier van zijn vijftien kinderen kwijt. Het geloof in God houdt hem en zijn streng christelijke gezin echter op de been, benadrukt hij tijdens de uitvaartdienst in de bomvolle, met zo’n duizend mensen gevulde Bovenkerk in het centrum van Kampen.

,,We hebben niet alleen maar doden te betreuren,’’ zegt hij op rustige en evenwichtige toon, ,,maar we beseffen meer dan ooit dat er een God is die ons liefheeft. Zelden hebben we zo’n diepe rust en zoveel troost gevoeld als in de afgelopen week.’’ De Bovenkerk biedt een hartverscheurend beeld. In het midden staan vier witte doodskistjes op een rij geposteerd, met daarbovenop een foto. Alsof Jeremy, Jeftah, Mattanja en Yiron hun ouders, broertjes en zussen - gezeten op de eerste rijen - toelachen. In de kerk hangt allesbehalve een verstikkende, emotionele sfeer, maar een van geloof, hoop en liefde voor God. Volgens de christelijke traditie verkiest het gezin een opstandingsdienst boven een echte herdenking. De overleden jongens komen nauwelijks aan bod, op een minuut stilte na.

Het tragische verlies van zijn vier zonen dient een hoger doel, zegt vader Lucas Strijker in zijn toespraak. Hij citeert een brief die hij uit Israël heeft ontvangen, het land waar de familie een tijdje een kibboets bewoonde en waar de overleden Yiron het levenslicht zag. ,,Als God iets van ons neemt, doet hij dat alleen om er iets beters voor terug te doen, ook al kunnen wij het even niet goed begrijpen. God heeft hogere gedachten die ons verstand te boven gaan. Dat voelen wij met ons allen. Als je gaat trouwen, is het heel gemakkelijk om te zeggen dat je hem dankbaar bent. Maar in deze situatie merk je echt dat hij er voor ons is. God is liefde.’’

Naast het bewieroken van het geloof betrekt de vader ook aardse zaken in zijn dankwoord. Zo bedankt hij uitvoerig de hulpdiensten, de instanties en de Kamper bevolking voor de geestelijke en materiële hulp. ,,We zijn als koningskinderen behandeld en verzorgd.’’

Na de anderhalf uur durende dienst vertrekt de lijkauto met de vier kistjes naar de - besloten - begrafenisplechtigheid. Het gezin volgt in twee busjes.

Vader Lucas, moeder Emily en de overige kinderen kijken soms wat onwezenlijk om zich heen, maar houden zich groot. Het is een hartverscheurend beeld.

Geweldig als je op die manier troost kunt vinden, tevens onbegrijpelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')