quote:Geheime supergieren met beestachtig ritme
Veertien seconden gespierde mannenrock. Dat was het enige wat tot gisteravond in een YouTubefilmpje aan muziek bekend was van Them Crooked Vultures. Het nieuws van het 'geheime' concert dat de groep zou geven in de Melkweg sijpelde dit weekend via een online teasercampagne langzaam maar zeker door in de stad.
Dat enkele uren na het begin van de strak georganiseerde voorverkoop op dinsdag het optreden door diverse bronnen al onterecht uitverkocht werd verklaard ¿ aan de kassa van de Melkweg waren gistermiddag nog kaarten verkrijgbaar ¿ was slechts een kleine smet op de hype die de groep deze week in Amsterdam wist te creëren.
Dat het ging om een heuse supergroep met Queens Of The Stone Agefrontman Josh Homme, ex-Nirvanadrummer en Foo Fighterszanger Dave Grohl en bassist John Paul Jones van Led Zeppelin was voor iedereen in de Melkweg wel duidelijk. Grohl en veteraan Jones zijn al langer bevriend en wilden al enkele jaren 'iets leuks' samen doen. Ze vroegen Homme, aan wie Grohl eerder zijn drumkunsten leende op het Queens Of The Stone Age album Songs for the deaf, erbij als zanger/gitarist.
Het concert in de Melkweg begon even na negenen met een minutenlange ovatie, waarop Josh Homme in accentloos Nederlands 'dankejwel' antwoordde. Wat volgde, was ruim zeventig minuten stevige rock, die zwaar leunde op de zang en de hoekige gitaarriffs van de immer stoere Homme.
Zo werd het een sterk aan de muziek van Queens Of The Stone Age verwant optreden, maar dan wel met een beestachtige ritmesectie. Hoe goed Grohl het ook doet met zijn eigen Foo Fighters, als drummer maakt hij toch nog steeds de meeste indruk. De 63-jarige Jones schakelde ondertussen moeiteloos mee met de tempowisselingen en verwisselde zijn bas nu en dan voor de elektrische piano of synthesizer. En er bleek plots nog een extra Vultureslid: de niet onbelangrijke tweede gitarist Alain Johannes.
Naarmate de show vorderde, kwam er meer ruimte voor langere jams en Homme's gitaarsolo's, zoals in hoogtepunten Daffodils en Warsaw. Mooi was de interactie tussen de ervaren rocksterren, die er duidelijk veel lol in hadden om weer eens met een nieuw bandje op pad te zijn. Of Them Crooked Vultures echt meer is dan de som der delen kan Nederland ¿ als de geruchten kloppen ¿ dit weekend nog eens beoordelen tijdens het Lowlandsfestival en later dit jaar als er een album van de supergroep verschijnt. (SANDER KERKHOF)
Them Crooked Vultures Gehoord: Melkweg, Amsterdam 19 augustus
Set List:
Nobody Loves Me
Scumbag Blues
Dead End Friends
New Fang
Mind Eraser
Bandoliers
Interlude w/ Ludes
Gunman
Warsaw
Caligulove
Elephants
Daffodils
Dat is het alquote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:37 schreef Pritt het volgende:
tvp, kan een potentieel goede band worden.
Ja, de sound zit tussen EODM en queens in.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:58 schreef TC03 het volgende:
Door de distortion heen hoor ik wel een EODM-achtige sound.
Ga er maar vanuit. Ze staan in elk geval op Pukkelpop. Daarmee is Lowlands ook wel 99% zeker.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:41 schreef Apfelsaft het volgende:
Ben benieuwd of ze daadwerkelijk op Lowlands staan...
100%!quote:Op donderdag 20 augustus 2009 11:47 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit. Ze staan in elk geval op Pukkelpop. Daarmee is Lowlands ook wel 99% zeker.
quote:When I was just driving back from the show I heard Eric Corton on the radio. He had taken the night off from his program to go to TCV. He was phoning in and telling how it was and that he was hanging out with everybody backstage. He had a talk with Dave Grohl. He said to Dave hey I'll see you on saturday. Then Dave said, how do you know we're playing Lowlands. So yes, it's a definate yes. They are the surprise act on saturday!
23 oktoberquote:Op donderdag 20 augustus 2009 12:57 schreef kreuk050 het volgende:
Gaaf zeg op LL ook!!
Iemand een datum van dat album??
Voor mij was Elephants een echte uitschieter!quote:Op donderdag 20 augustus 2009 14:06 schreef broer het volgende:
Het was echt supervet! Kost je een keer veertig euro, maar dan krijg je ook wel een briljant optreden. Met als uitschieter 'Bandoliers'.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 20:43 schreef =HellFire= het volgende:
Kut. Nu heb ik het gevoel iets gemist te hebben. Was het maar een kutshow. KutbandBen er nu al klaar mee.
Zijn er ook shirtjes online te krijgen?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:27 schreef HeatWave het volgende:
Dat was idd echt heel goed, heb nu ook mijn shirtje maar aan op het werk.
http://store.themcrookedvultures.com/quote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:36 schreef Timo20 het volgende:
[..]
[..]
Zijn er ook shirtjes online te krijgen?
Ja zag `t ja. Morgen toch maar één bestellen van Lowlandsquote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:46 schreef Felixa het volgende:
[..]
http://store.themcrookedvultures.com/
Zowat elke dag is er een nieuw ontwerp verkrijgbaar.
Vanavond? Ze staan er toch morgen, right?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 22:38 schreef Timo20 het volgende:
Het schijnt vanavond trouwens heel cool te zijn geweest op Pukkelpop
Neuh, waren er vanavond.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:23 schreef Siegfried het volgende:
[..]
Vanavond? Ze staan er toch morgen, right?
Leuke dame is dat ook.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 23:49 schreef Siegfried het volgende:
Ah ja I see. Eerste foto's duiken ook al op.
Gisteren had alleen een fotografe van oor accreditatie gekregen. Ik heb haar kort even gesproken en ze mocht foto's maken voor de site van de band. Erg cool!
Nope, dat is I'm Designer van Era Vulgarisquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:25 schreef Cudles het volgende:
Dit speelde ze toch ook in de melkweg?
I know thatquote:Op vrijdag 21 augustus 2009 13:27 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Nope, dat is I'm Designer van Era Vulgaris
Ben ik ook wel benieuwd naar. Ik hoorde wel dat het nogal druk wasquote:Op zondag 23 augustus 2009 12:13 schreef Cudles het volgende:
Zijn er beelden van het Lowlands optreden?
Wel een recensie op 3voor12quote:Op zondag 23 augustus 2009 12:13 schreef Cudles het volgende:
Zijn er beelden van het Lowlands optreden?
Staan er voortaan schermen bij de Grolsch tent?quote:Op maandag 24 augustus 2009 15:54 schreef webfreak het volgende:
Overigens zou ik verwachten dat er beelden gaan uitlekken. Er stonden 4 camera's op (voor de schermen buiten). Dat is echt wel opgenomen.
Nu welquote:Op maandag 24 augustus 2009 16:01 schreef Orbeatle het volgende:
[..]
Staan er voortaan schermen bij de Grolsch tent?
Dat was eerst toch nooit.
Gezien @ LLquote:Op maandag 24 augustus 2009 17:33 schreef maniack28 het volgende:
Gezien @ PP
Wat een kutband, geen zak aan.. maar ik vond Josh Homme toch altijd al een lul dus...
quote:Op maandag 24 augustus 2009 17:33 schreef maniack28 het volgende:
Gezien @ PP
Wat een kutband, geen zak aan.. maar ik vond Josh Homme toch altijd al een lul dus...
Ja ik ben gewoon eerlijk, het gaat nergens over. QOTSA was cool, Foo Fighters is de bom, EODM zuigt de pan uit en dit is gewoon ook niks...quote:Op maandag 24 augustus 2009 18:10 schreef Orbeatle het volgende:
[..]. Wat een verfrissende reactie na al het in-de-hemel-geprijs hier.
De uitgekiende mediacampagne gaat feitelijk nergens over.quote:Op maandag 24 augustus 2009 19:41 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ja ik ben gewoon eerlijk, het gaat nergens over. QOTSA was cool, Foo Fighters is de bom, EODM zuigt de pan uit en dit is gewoon ook niks...
Je kan toch zelf ook wel bedenken dat een band met daarin drie personen die hun respect al lang geleden hebben afgedwongen moet uitdraaien op iets goeds? In dit geval bieden in het verleden behaalde resultaten misschien geen garantie, maar wel goede hoop voor de toekomst.quote:Op maandag 24 augustus 2009 23:19 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
De uitgekiende mediacampagne gaat feitelijk nergens over.
Begrijp me niet verkeerd: groot Grohl en QOTSA liefhebber, maar wat zijn we toch makke schapen zonder dat we wat kennen
quote:Op maandag 24 augustus 2009 23:19 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
De uitgekiende mediacampagne gaat feitelijk nergens over.
Begrijp me niet verkeerd: groot Grohl en QOTSA liefhebber, maar wat zijn we toch makke schapen zonder dat we wat kennen
Precies, dat een bandlid van Led Zeppelin meedoet maakt het bijv. al een stuk specialer.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 09:22 schreef GooseFM het volgende:
[..]
Het is ook voornamelijk het feit dat 3 grote en goede muzikanten de handen ineen hebben geslagen en we gewoon heel erg benieuwd zijn wat daar uit is gekomen. (Dat is iig bij mij het geval)
Natuurlijk wel. Maar de campagne mag van mij wel iets minder "groots"quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 00:09 schreef Apfelsaft het volgende:
[..]
Je kan toch zelf ook wel bedenken dat een band met daarin drie personen die hun respect al lang geleden hebben afgedwongen moet uitdraaien op iets goeds? In dit geval bieden in het verleden behaalde resultaten misschien geen garantie, maar wel goede hoop voor de toekomst.
Precies, grote fan van Homme hier en sinds Songs for the Deaf wilde ik die twee al eens samen op het podium zien staan, als je John Paul Jones er dan ook nog bij krijgt..quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 09:22 schreef GooseFM het volgende:
[..]
Het is ook voornamelijk het feit dat 3 grote en goede muzikanten de handen ineen hebben geslagen en we gewoon heel erg benieuwd zijn wat daar uit is gekomen. (Dat is iig bij mij het geval)
Ik hou ook niet zo van hypes en ik ben er normaal gesproken ook niet gevoelig voor, maar ik ben ook gewoon zo nieuwsgierig wat ze er nou van makenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 10:41 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Maar de campagne mag van mij wel iets minder "groots"
Een tegengeluid dan maar: ik vond het allemaal zwaar tegenvallen op Lowlands, met name door Josh Homme. Ik vind QOTSA op cd ook altijd prima klinken, alleen live komen ze imho niet echt uit de verf. Dave Grohl vond ik wel erg vet achter de drums. Wat mij betreft was het allemaal niet erg pakkend, maar wie weet dat ik m'n mening nog bij stel als ik ze vaker gehoord heb.quote:
maar Grohl z'n eigen liedjes zijn beter (imho) had meer Foo Fighters in mogen zitten van mij.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:04 schreef ranja het volgende:
Maakt toch niet uit? Je kunt je alleen afvragen waarom het steeds een andere naam moet hebben. Kyuss, Queens of the Stoneage, Desert Sessions, Them Crooked Vultures... maar het blijft inderdaad gewoon Homme. En Homme is goed
kyuss is qotsa niet.. en Dave Grohl heeft SFTD en QOTSA gemaakt voor het grote publiek. ZIjn maniakale drumpartijen is wat SFTD die extra jus meegaf. Latere albums zijn alleen maar slechte immitaties imho.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:04 schreef ranja het volgende:
Maakt toch niet uit? Je kunt je alleen afvragen waarom het steeds een andere naam moet hebben. Kyuss, Queens of the Stoneage, Desert Sessions, Them Crooked Vultures... maar het blijft inderdaad gewoon Homme. En Homme is goed
Zeker. Maar ook ik had wel een wat frisser geluid verwacht. Het is eigenlijk qotsa met een andere naam. Komt eigenlijk door de semi-stonersound en valsetto zang van Homme.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 21:16 schreef ranja het volgende:
Misschien, hij is natuurlijk bekend van Nirvana.
Maar denk je dat het Homme, Grohl en Jones daar om gaat? Ik denk het niet. Gewoon muziek maken die ze zelf willen.
In 2001 stonden ze ook al gewoon op het hoofdpodium van Rock Werchter, en niet als opener.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:57 schreef ebeaydojraes het volgende:
Kyuss was ook beter. Maar niet voor het grote publiek. QOTSA voor Dave Grohl zou nooit op hoofdpodia hebben gestaan, maar altijd op B-stages of heel misschien als opener op het hoofdpodium.
Ik vind Kyuss ook nog altijd het beste van Homme. Had gehoopt dat het geluid van TCV misschien weer wat meer die kant op ging.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:50 schreef ranja het volgende:
Ik vind de 2 albums vóór SFTD minstens zo goed. En Kyuss misschien nog wel beter.
Maar goed, dat is mijn smaak.
Verder denk ik niet dat het om het grote publiek gaat. Alledrie doen ze met deze band volgens mij gewoon waar ze zin in hebben, zonder te gokken op groot commercieel succes (nou ja, afgezien van al die geheimzinnigheid rond hun concerten, denk dat ze misschien nog meer gaan verdienen met optredens dan met het album).
België denkt vooruit. Nederland niet.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 08:19 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
In 2001 stonden ze ook al gewoon op het hoofdpodium van Rock Werchter, en niet als opener.
Beetje maf.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:40 schreef Aisumasen het volgende:
Vanavond in het voorprogramma van niemand minder dan Arctic Monkeys, in Brixton Academy, Londen.
Nee, dat zijn de Eagles of Death Metal.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:45 schreef Orbeatle het volgende:
Ze spelen toch ook twee keer in het voorprogramma van AM in de HMH dees jaar?
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:50 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Nee, dat zijn de Eagles of Death Metal.
Oh ja, dat wist ik eigenlijk wel... Ik ben hard toe aan vakantiequote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:50 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Nee, dat zijn de Eagles of Death Metal.
Nou, laat deze band eerst maar eens een wapenfeit neerzetten. Arctic Monkeys hebben er meerdere op hun naam staan.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 13:44 schreef webfreak het volgende:
[..]
Beetje maf.
3 legendes in het voorprogramma van 4 bedplassers.
Als je die onderbroeken-punk wapenfeiten noemtquote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:31 schreef Aisumasen het volgende:
[..]
Nou, laat deze band eerst maar eens een wapenfeit neerzetten. Arctic Monkeys hebben er meerdere op hun naam staan.
quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:33 schreef Aisumasen het volgende:
Ach, niemand pakt je exemplaar van "Tales from Topographic Oceans" af omdat je af en toe naar Arctic Monkeys luistert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |