Volgens het AD moet het gesprek met Landzaats zaakwaarnemer nog komen, verder zijn die heel wat zekerder van een vertrek van Makaay.
quote:
Alleen Roy Makaay mag weg uit Kuip
Door WIETSE DIJKSTRA
ROTTERDAM - Vertrek Hofland en De Cler onbespreekbaar. Zaakwaarnemer Landzaat meldt zich volgende week in Rotterdam. ,,Feyenoord moet voor een oplossing zorgen.’’
Roy Makaay mag weg bij Feyenoord. Een tussentijds vertrek van Kevin Hofland en Tim de Cler is onbespreekbaar voor Mario Been, zo kreeg Rob Jansen - zaakwaarnemer van zowel de drie gepasseerde spelers als hun trainer - gisteren in de Kuip te horen. Over de toekomst van Denny Landzaat heeft de club zich nog niet uitgesproken, maar een afspraak met zijn zaakwaarnemer Sigi Lens is reeds gemaakt.
In een officiële verklaring op de eigen website werd de positie van Makaay in zorgvuldig gekozen bewoordingen omschreven. Ook zijn vertrek heet formeel ‘onbespreekbaar’, maar ‘eventueel en met tegenzin’ zou Been best een uitzondering voor de 34-jarige spits willen maken.
De trainer kan zich immers maar al te goed voorstellen dat een speler met zijn staat van dienst niets voelt voor een bijrol. ,,Alleen als Roy Makaay zelf aangeeft dat hij zijn geluk liever ergens anders beproeft en er doet zich voor hem een mooie gelegenheid voor, zal ik me daar niet tegen verzetten,’’ liet Been optekenen.
Met die geste bewijst de trainer zijn club uiteraard een dienst. Het noodlijdende Feyenoord kan zich geen miljoenensalarissen voor reserves permitteren. ,,We moeten naar een lager salarisbudget. Wiskundig gezien is het heel simpel. Iedereen die van de loonlijst afgaat, helpt ons,’’ sprak Feyenoord-directeur Eric Gudde gisteren voor hij aanschoof voor het topoverleg.
Tegenover Rob Jansen en Esther Goergen van het bureau Sport Promotion kwam de Stadionclub met een zware delegatie die bestond uit de directieleden Eric Gudde en Onno Jacobs, trainer Mario Been, technisch directeur Leo Beenhakker en jurist Joris van Benthem. Allen toonden zich tevreden over de uikomst.
Simpel gezegd komt het beleid van de Rotterdammers hierop neer: lukt het deze zomer niet om dure spelers kwijt te raken, dan moet het maar in de winterstop of nog later gebeuren. ,,Deze transferwindow, de volgende óf de daaropvolgende moet dit appeltje zijn geschild,’’ aldus Gudde. ,,Feyenoord moet naar een selectie die per saldo op een lager budget zal uitkomen. Dan zul je wel in je beleid keuzes moeten maken.’’
Gudde benadrukte daarbij nog maar weer eens dat de autonome Been niet onder een hoedje speelt met de clubleiding, die de miljoenensalarissen van Makaay, Hofland, De Cler en Landzaat liever vandaag dan morgen kwijt is.
,,Die insinuatie vind ik niet passend,’’ aldus Gudde. ,,Als er iemand is die zijn keuzes louter maakt op sportieve gronden, dan is het deze trainer wel.’’
Sportief gezien is het overigens ook niet vreemd dat Been graag wil dat Feyenoord het salaris van Hofland en De Cler juist wél nog een seizoen doorbetaalt.
Achter het vaste centrale duo Vlaar en Bahia is Hofland nog altijd een prima alternatief. En een betere vervanger voor aanvoerder Giovanni van Bronkhorst dan Tim de Cler - door Been nog niet zo lang geleden een van de beste linksbacks van Nederland genoemd - is voor Feyenoord moeilijk te bedenken. De Cler en Hofland mogen zich bovendien nog altijd tot de vaste invallers rekenen.
Dat geldt niet voor Denny Landzaat, wiens rol in de Kuip lijkt uitgespeeld. ,,Voor Denny is het vervelend dat hij op de bank zit,’’ zegt Landzaats zaakwaarnemer Sigi Lens. ,,Ik ga luisteren naar wat Feyenoord daarover te vertellen heeft. Volgende week gaan we met elkaar om de tafel zitten. Dan wil ik weten of er nog vertrouwen is in Denny.’’
Lens wil niet op de zaken vooruit lopen. ,,Maar ik ben door Feyenoord uigenodigd om te komen praten,’’ zegt hij. ,,Dan weet je hoe de situatie is.’’
Landzaat zelf heeft de handdoek nog niet gegooid. ,,Denny wil gewoon voor zijn kans gaan. Hij werkt hard, doet wat hij moet doen. Hij komt alleen niet aan spelen toe, dat ziet iedereen. Ik ook.’’
,,Twee seizoenen geleden heeft Feyenoord aan Denny gevraagd om daar te komen spelen. Hij heeft zich losgerukt van Wigan Athletic om dat te doen. Datzelfde verhaal gaat op voor Makaay, Hofland en De Cler. Al die jongens zaten bij een club. Feyenoord heeft ze destijds gevraagd om te helpen. Ze hebben zich niet zelf aangeboden.’’
Dat de luid bejubelde aankopen nu weer worden afgedankt, verbaast Lens, gezien de trend in het opportunistische topvoetbal, niet. ,,Kijk om je heen. Zie wat er in Spanje gebeurt bij Real Madrid, in Engeland bij Manchester City. Of dichterbij huis: kijk naar Ajax, waar een stuk of twaalf spelers weg moeten. Als er ergens een nieuwe trainer komt, weet je dat er een kans is dat je moet vertrekken.’’
Het is woord is nu aan Feyenoord, vindt Lens, want het voornemen van Landzaat is duidelijk ,,De club moet voor een oplossing zorgen. Ik heb nu geen zin om dingen te roepen. Ik wacht af wat Feyenoord te zeggen heeft. Denny heeft niet tegen me gezegd dat hij weg wil. Absoluut niet. Zo zit hij ook niet in elkaar.’’