abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 november 2009 @ 12:46:08 #203
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74503532
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:43 schreef Sloggi het volgende:
De baspartij van 'One of these days' is bijvoorbeeld ook door Gilmour gespeeld.
Nee, nee, bij dat nummer is het eens een keer gespeeld door beiden Eerst hoor je Gilmour, even later komt Waters erbij met een wat doffere klinkende bas, omdat de roadie die nieuwe snaren moest halen liever naar zijn meisje ging.
"The river keeps on flowing, but the banks are ever changing"
(Mostly Autumn - Evergreen)
pi_74503681
Ok, weer wat geleerd .
pi_74504129
quote:
Op zondag 8 november 2009 12:46 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Nee, nee, bij dat nummer is het eens een keer gespeeld door beiden Eerst hoor je Gilmour, even later komt Waters erbij met een wat doffere klinkende bas, omdat de roadie die nieuwe snaren moest halen liever naar zijn meisje ging.
Holy shit details.
  Moderator zondag 8 november 2009 @ 14:26:57 #206
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74506311
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 08:19 schreef webfreak het volgende:

[..]

Tussen Dark Side Of The Moon (1973) en The Wall (1979) zit nogal een kloof.
In de twee tussenliggende platen (Wish You Were Here en Animals) is de muzikale stijl drastisch veranderd. Dus om nou te zeggen "ik ben meer van Dark Side en The Wall" begrijp ik niet helemaal.

Het zijn wel twee totaal verschillende platen ja. Animals is eigenlijk de overgangsplaat. Al wel de misantropie van Waters, maar nog een zeer grote stempel van Gilmour met fenomenaal gitaarwerk, en toch ook mooi spel van Wright. Het intro van Sheep, die warme ietwat treurige synth met zacht op de achtergrond die dreigende bas, bezorgt me nog steeds kippenvel.
quote:
Overigens gaat het mij voornamelijk om de sound van Pulse. Alles klinkt zo aalglad en viezig, in tegenstelling tot het 'rauwe' geluid van de originele platen.
Mee eens, alleen ik vind dat óók gelden voor AMLOR en TDB. Platen die ik nooit meer draai en ook heel weinig gedraaid heb. Dan tien keer liever een plaat als Amused To Death, wat ik echt een heel erg goed album vind.

[ Bericht 16% gewijzigd door Gert op 08-11-2009 14:32:21 ]
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_74510968
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:26 schreef Gert het volgende:
Mee eens, alleen ik vind dat óók gelden voor AMLOR en TDB. Platen die ik nooit meer draai en ook heel weinig gedraaid heb. Dan tien keer liever een plaat als Amused To Death, wat ik echt een heel erg goed album vind.
Zeer eens ja. AMLOR en TDB heb ik niet eens. Ik kan er gewoon niks mee.
Roger's solowerk kan ik dan ook meer mee. Daar reken ik overigens óók The Final Cut onder. Prima plaat, maar voor mij stopte Pink Floyd bij The Wall.
  Moderator zondag 8 november 2009 @ 17:08:09 #208
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74511595
quote:
Op zondag 8 november 2009 16:50 schreef webfreak het volgende:
Daar reken ik overigens óók The Final Cut onder. Prima plaat, maar voor mij stopte Pink Floyd bij The Wall.
Vrijwel een soloplaat ja, maar de nummers waarin Gilmour wél inbreng heeft, horen wat mij betreft allemaal bij de besten, als je de plaat in tweëen deelt.
En het m.i. mooiste stukje van het album is ook "teamwork": eerst de haast sinistere stem van Waters, en daarna een magistraal stukje gitaarwerk van Gilmour (vanaf 1:22).

De tekst op de hoes is trouwens veelzeggend. m.b.t het solo-gehalte van de plaat.

the final cut
a requiem for the post war dream
by roger waters
performed by pink floyd
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_74516910
The Fletcher Memorial Home is wat mij betreft ook een topper. Not Now John is ook een topplaat, maar niet echt 'des Floyds'.
pi_74518315
Op zich heeft Pink Floyd wel meer van dat soort pop-achtige nummers gemaakt (Young Lust, Learning to Fly), maar het nummer past totaal niet op The Final Cut. Ik vind 'When the Tigers Broke Free' overigens nog minder passen op het album, die staat qua tekst verder behoorlijk ver van de andere nummers af.
  Moderator zondag 8 november 2009 @ 20:35:10 #211
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74518853
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:24 schreef Ereinion het volgende:
Op zich heeft Pink Floyd wel meer van dat soort pop-achtige nummers gemaakt (Young Lust, Learning to Fly), maar het nummer past totaal niet op The Final Cut. Ik vind 'When the Tigers Broke Free' overigens nog minder passen op het album, die staat qua tekst verder behoorlijk ver van de andere nummers af.
Die stond ook niet op het oorspronkelijke album.
In de geremasterde versie van TFC is-ie er tussen gepropt, uitgerekend tussen One Of The Few en The Heroes Return in.
Wél een mooi nummer trouwens. Qua stijl pas het wel op het album. Maar meer nog op The Wall (in de film zit-ie wél).
  zondag 8 november 2009 @ 20:52:51 #212
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74520065
quote:
Op zondag 8 november 2009 20:24 schreef Ereinion het volgende:
Juist niet, het is voor de zoveelste keer Waters' gejammer over de dood van zijn vader, zoals ook in "The post war dream" te horen is
En idd, "Not now John" past niet op "Finaal Kut", daar is het nummer te goed voor (lees: enige nummer met David Gilmour op zang)
  zondag 8 november 2009 @ 21:06:17 #213
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_74521296
Ik snap echt niet hoe je Not now John het beste nummer van The Final Cut kunt vinden. Maar dat het niet bij de rest van het album past, daar zijn we het wel over eens.

De rest van het album is gelukkig een stukje beter
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 8 november 2009 @ 21:11:52 #214
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74521730
quote:
Op zondag 8 november 2009 21:06 schreef fripper het volgende:
Ik snap echt niet hoe je Not now John het beste nummer van The Final Cut kunt vinden. Maar dat het niet bij de rest van het album past, daar zijn we het wel over eens.

Ja, om mee te frisbeeën
  Moderator zondag 8 november 2009 @ 21:18:42 #215
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74522232
quote:

Het is niet echt een Floyd-nummer en het neigt naar schreeuwerig. Maar ik vind het wel een prettig intermezzo in de verder zo zwaarmoedige plaat.
pi_74531114
Ik vind two suns in the sunset verreweg het beste "final cut' nummer.

"Like the moment when your brakes lock
And you slide toward the big truck
And stretch the frozen moments with your fear
And you'll never hear their voices
And you'll never see their faces
You have no recourse to the law anymore"

Kippenvel, iedere keer als ik dat nummer draai.
My soul is painted like the wings of butterflies
pi_74531344
quote:

Ik kan ook niks met dat nummer. Ik bedoel: aardig rockertje, maar dat is het dan ook. Weinig bijzonders. Wel verfrissend is dat het niet zo pathetisch en theatraal is als de rest van de plaat
pi_74533795
Ik snap die discussies nooit over Roger Waters en David Gilmour. Ik zou echt niet weten wie wat heeft gemaakt.

Gister heb ik een paar Pink Floyd albums geluisterd, The Wall, Wish You Were Here en Animals. Vooral Shine On You Crazy Diamond vind ik prachtig.
  maandag 9 november 2009 @ 12:14:12 #219
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74536533
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:40 schreef Gewas het volgende:
Ik snap die discussies nooit over Roger Waters en David Gilmour. Ik zou echt niet weten wie wat heeft gemaakt.

Gister heb ik een paar Pink Floyd albums geluisterd, The Wall, Wish You Were Here en Animals. Vooral Shine On You Crazy Diamond vind ik prachtig.
Na dat nummer hadden ze gewoon moeten stoppen, het valt toch niet te overtreffen.
pi_74536974
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:14 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Na dat nummer hadden ze gewoon moeten stoppen, het valt toch niet te overtreffen.
Qua individueel nummer is het idd misschien het beste wat ze ooit gemaakt hebben, maar WYWH was wat mij betreft zeker niet het beste album. Dat viel dus nog wél ruimschoots te overtreffen.
  maandag 9 november 2009 @ 16:42:23 #221
159761 Arn0
Abbey Road
pi_74545366
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:30 schreef scanman1 het volgende:
maar WYWH was wat mij betreft zeker niet het beste album. Dat viel dus nog wél ruimschoots te overtreffen.
Maar dat is, vind ik persoonlijk, nooit gebeurd.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_74548249
quote:
Op maandag 9 november 2009 16:42 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Maar dat is, vind ik persoonlijk, nooit gebeurd.
Tja, dat zie ik dan anders aangezien ik The Wall het beste album ooit gemaakt vind
  maandag 9 november 2009 @ 18:35:28 #223
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_74548443
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:14 schreef Mostlyanthony het volgende:
Maar dan wel part 2 hè.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_74556512
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:35 schreef elcastel het volgende:

[..]

Maar dan wel part 2 hè.
Hier kan ik me geheel bij aansluiten. Maargoed, voor mij is WYWH wel het toppunt van Pink Floyd. Daarna werd het minder, maar ze brachten alsnog zeer goed werk uit wat mij betreft.
Burning bridges gives you so much more
pi_74557286
Vanmiddag nog Obscured by Clouds beluisterd. Toch ook een goede plaat, lekkere luistermuziek.
pi_74557700
Animals is het toppunt van Pink Floyd
  maandag 9 november 2009 @ 22:53:17 #227
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74558010
quote:
Op maandag 9 november 2009 22:43 schreef Siniti het volgende:
Animals is het toppunt van Pink Floyd
Daar begon juist het recyclen
pi_74558581
quote:
Op maandag 9 november 2009 22:32 schreef Sloggi het volgende:
Vanmiddag nog Obscured by Clouds beluisterd. Toch ook een goede plaat, lekkere luistermuziek.
Wot's Uh The Deal
pi_74560027
quote:
Op maandag 9 november 2009 22:53 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Leg uit?
pi_74560591
Ach, zo heeft iedereen z'n eigen favoriet.
Zelf heb ik bijvoorbeeld niet zo gek veel met WYWH, en is Animals mijn absolute Floyd-favoriet.
  dinsdag 10 november 2009 @ 07:39:22 #231
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_74562860
quote:
Op maandag 9 november 2009 22:53 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Ik vind Animals een heel andere plaat dan WYWH en DSOTM. Totaal onvergelijkbaar zelfs naar mijn mening.
pi_74564018
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 07:39 schreef fripper het volgende:

[..]

Ik vind Animals een heel andere plaat dan WYWH en DSOTM. Totaal onvergelijkbaar zelfs naar mijn mening.
Ja, maar het klopt wel dat de nummers Dogs en Sheeps al waren geschreven, en alleen de tekst wat aangepast werd om in het Animals concept te passen.
pi_74565106
Animals vind ik een van hun beste albums, prachtige sfeer.

The Wall vind ik opzich goed maar ik vind het wel zwaarmoedig.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 10:03:34 ]
pi_74565673
Van Animals moet snel een geremasterde versie komen. Jammer dat die plaat zo dof klinkt; muzikaal een van de beste platen, qua mix e.d. een van de minste.
pi_74568110
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 10:26 schreef Sloggi het volgende:
Van Animals moet snel een geremasterde versie komen. Jammer dat die plaat zo dof klinkt; muzikaal een van de beste platen, qua mix e.d. een van de minste.
+ de lange versie van Pigs met Snowy White

edit:

pi_74571219
quote:
Is me nooit opgevallen eigenlijk. Maar ik heb de cd versie, weet niet of dat wat uitmaakt?

Moet zeggen dat ik geremasterde versies niet altijd beter vind. Zo had ik een album van The Moody Blues op cd en heb later de originele LP gekocht en het was alsof je een compleet ander album luisterde. Veel mooiere sfeer (naar mijn mening).

Ik luister nu trouwens Ummagumma. Vooral het live gedeelte vind ik mooi.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2009 13:49:18 ]
  dinsdag 10 november 2009 @ 15:52:08 #237
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_74575817
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 11:48 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

+ de lange versie van Pigs on the wing met Snowy White

edit:

Die kende ik nog niet. Mooi
pi_74576500
quote:
De productie van de plaat was inderdaad behoorlijk matig. Het komt heel erg mat over.
pi_74576651
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 13:35 schreef Gewas het volgende:

[..]

Is me nooit opgevallen eigenlijk. Maar ik heb de cd versie, weet niet of dat wat uitmaakt?
Nee, luister maar eens naar Animals en daarna naar Dark Side of The Wall. Animals klinkt heel dof en mat, zoals hierboven wordt gezegd. Dark Side bijvoorbeeld klinkt juist heel vol en warm. Echt een wereld van verschil.
  dinsdag 10 november 2009 @ 21:47:44 #240
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74586696
quote:
Op maandag 9 november 2009 23:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Leg uit?
Het is dus al aangegeven dat Dogs en Sheep al waren geschreven...plus dat "Pigs (Three different ones)" wel erg veel weg heeft van "Have a cigar", en de baslijn van "Sheep" gewoon een kopie is van "One of these days", dan blijft alleen het 84 seconden lange "Pigs on the wing" over als origineel nummer, die vervolgens op het eind van de plaat met een andere tekst wordt overgedaan.
Gaan we door met "The Wall", dan ontdekken we dat "Mother" erg veel lijkt op "Pigs on the wing" en de riff van "Another brick in the wall part II" is een vereenvoudige versie van "Dogs". Dus hoe goed het allemaal moge klinken, van creativiteit was er maar weinig over.
  Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 22:00:18 #241
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74587273
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 21:47 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Het is dus al aangegeven dat Dogs en Sheep al waren geschreven...plus dat "Pigs (Three different ones)" wel erg veel weg heeft van "Have a cigar", en de baslijn van "Sheep" gewoon een kopie is van "One of these days", dan blijft alleen het 84 seconden lange "Pigs on the wing" over als origineel nummer, die vervolgens op het eind van de plaat met een andere tekst wordt overgedaan.
Gaan we door met "The Wall", dan ontdekken we dat "Mother" erg veel lijkt op "Pigs on the wing" en de riff van "Another brick in the wall part II" is een vereenvoudige versie van "Dogs". Dus hoe goed het allemaal moge klinken, van creativiteit was er maar weinig over.
Dat soort gelijkenissen vind ik wel érg vergezocht hoor. De bas van Sheep een kopie van One Of These Days? Kom op zeg.
Dus alles monotone baslijnen zijn vanaf nu kopiëen van elkaar? De sfeer van de Sheep-baslijn is totáál anders dan die van OOTD.
En ABITW II is een uitstapje. Wat mij betreft niet erg geslaagd, maar dat het een slap aftreksel van Dogs is, vind ik weer ver gezocht. Totáál ander nummer.
pi_74587731
Laten we even niet vergeten dat we allemaal van the Floyd houden, hé jongens?
pi_74588251
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 22:00 schreef Gert het volgende:

[..]

Dat soort gelijkenissen vind ik wel érg vergezocht hoor. De bas van Sheep een kopie van One Of These Days? Kom op zeg.
Dus alles monotone baslijnen zijn vanaf nu kopiëen van elkaar? De sfeer van de Sheep-baslijn is totáál anders dan die van OOTD.
En ABITW II is een uitstapje. Wat mij betreft niet erg geslaagd, maar dat het een slap aftreksel van Dogs is, vind ik weer ver gezocht. Totáál ander nummer.
Precies, ABITW II en Mother vormen maar een heel klein onderdeel van The Wall, zeggen dat het beste eraf was omdat je wat vergezochte gelijkenissen kan vinden met eerdere nummers, tja, lijkt me een wat overtrokken reactie. Dan kan je net zo goed zeggen dat de creativiteit al op was bij Dark Side of the Moon, want Time klinkt wel heel erg als Childhood Ends

Ik ben het wel eens dat na WYWH het niveau ietsje minder was, vooral omdat Rogers teveel dictator ging spelen, maar Animals en The Wall zijn beide gewoon fantastische albums die in geen enkele collectie mogen ontbreken (en The Final Cut vind ik ook erg goed).
  dinsdag 10 november 2009 @ 22:37:10 #244
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74588700
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 22:25 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Precies, ABITW II en Mother vormen maar een heel klein onderdeel van The Wall, zeggen dat het beste eraf was omdat je wat vergezochte gelijkenissen kan vinden met eerdere nummers, tja, lijkt me een wat overtrokken reactie. Dan kan je net zo goed zeggen dat de creativiteit al op was bij Dark Side of the Moon, want Time klinkt wel heel erg als Childhood Ends

Nee, dan was die creativiteit al op bij "More" omdat "Cirrus Minor" een gelijksoortig einde heeft als "A saucerful of secrets" ...en "The Nile Song" en "Ibiza Bar" zijn twee keer hetzelfde nummer.
pi_74614665
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 22:37 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Nee, dan was die creativiteit al op bij "More" omdat "Cirrus Minor" een gelijksoortig einde heeft als "A saucerful of secrets" ...en "The Nile Song" en "Ibiza Bar" zijn twee keer hetzelfde nummer.
Als je zelfs Pink Floyd oncreatief wil noemen vraag ik me ernstig af wat voor jou nog door mag gaan als creatief Ze hebben zo'n unieke sound die je alleen bij hun muziek terug kan vinden: luister 100 rcokplaten van alles wat er voor en na PF is gemaakt, en jje ontdekt dat de PF-sound anders is dan alle andere.
  woensdag 11 november 2009 @ 22:04:42 #246
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74619213
Yes, Genesis (met Peter Gabriel), Queen
Ach kom, als zelfs David Gilmour stelt dat Pink Floyd "the laziest band ever" was... Ze hebben indruk kunnen maken met technologie, maar muzikaal gezien waren er veel betere bands.
pi_74620472
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:04 schreef Mostlyanthony het volgende:
Yes, Genesis (met Peter Gabriel), Queen
Ach kom, als zelfs David Gilmour stelt dat Pink Floyd "the laziest band ever" was... Ze hebben indruk kunnen maken met technologie, maar muzikaal gezien waren er veel betere bands.
Als Gilmour dat ooit gezegd heeft, dan heeft hij gevoel voor humor in de vorm van zelfspot Ik hebt het over originaliteit en origineel waren ze zeker en dat kan je mooi vinden of je vind het bagger dat is iets totaal anders.
  woensdag 11 november 2009 @ 22:46:58 #248
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74620676
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:40 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]

Als Gilmour dat ooit gezegd heeft, dan heeft hij gevoel voor humor in de vorm van zelfspot Ik hebt het over originaliteit en origineel waren ze zeker en dat kan je mooi vinden of je vind het bagger dat is iets totaal anders.
Lees dan je berichtjes maar na, want je vroeg echt om 'creatief'. Oh, origineel was het zeker wel. Maar of origineel en creatief hetzelfde is...
pi_74621836
Er waren muzikaal veel betere bands? Ik vraag me af welke band(naast King Crimson ) een dergelijke album-output van hoge kwaliteit heeft kunnen verwezenlijken zoals Pink Floyd.
  woensdag 11 november 2009 @ 23:58:59 #250
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74622612
quote:
Op woensdag 11 november 2009 23:26 schreef Gatenkaas het volgende:
Er waren muzikaal veel betere bands? Ik vraag me af welke band(naast King Crimson ) een dergelijke album-output van hoge kwaliteit heeft kunnen verwezenlijken zoals Pink Floyd.
Dat is een behoorlijk subjectieve vraag. Pink Floyd heeft net zo goed bagger uitgegeven (Ummagumma, Finaal Kut) naast meesterwerkjes als Dark Side en WYWH. (Zelf schijnt de band ook een bloedhekel te hebben aan Atom Heart Mother, maar daarover ben ik persoonlijk wat meer vergevingsgezind).
Wat voor de één hoge kwaliteit is, hoeft dat voor een andere niet te zijn. De eerste band die echt goed gevonden wordt door iedereen in de hele wereld moet nog opgericht worden (en naar alle waarschijnlijkheid zal dat ook nooit gebeuren)
pi_74622645
De laatste tijd wordt amper iets positiefs gezegd in dit topic. Alleen maar gezeken.
Doe es weggaan.
pi_74622656
quote:
De eerste band die echt goed gevonden wordt door iedereen in de hele wereld moet nog opgericht worden
The Beatles komen het meest daarvoor in aanmerking, lijkt me.

sorry Siniti
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_74622695
quote:
Op donderdag 12 november 2009 00:00 schreef Gordijn het volgende:
De laatste tijd wordt amper iets positiefs gezegd in dit topic. Alleen maar gezeken.
Doe es weggaan.
Alsjeblieft dan:
WISH YOU WERE HERE IS EEN VAN DE BESTE ALBUMS ALLER TIJDEN, HAAST ONOVERTROFFEN DOOR WELKE BAND DAN OOIT!!!!

Zo beter?
pi_74623433
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:46 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Lees dan je berichtjes maar na, want je vroeg echt om 'creatief'. Oh, origineel was het zeker wel. Maar of origineel en creatief hetzelfde is...
originaliteit is het gevolg van creativiteit
pi_74623488
quote:
Op donderdag 12 november 2009 00:55 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]

originaliteit is het gevolg van creativiteit
Nope. Als ik bijvoorbeeld een plaat vol met scheten opneem, is zoiets origineel, want nooit gedaan. Maar is dat creatief?
pi_74623544
quote:
Op woensdag 11 november 2009 23:58 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Dat is een behoorlijk subjectieve vraag. Pink Floyd heeft net zo goed bagger uitgegeven (Ummagumma, Finaal Kut) naast meesterwerkjes als Dark Side en WYWH. (Zelf schijnt de band ook een bloedhekel te hebben aan Atom Heart Mother, maar daarover ben ik persoonlijk wat meer vergevingsgezind).
Wat voor de één hoge kwaliteit is, hoeft dat voor een andere niet te zijn. De eerste band die echt goed gevonden wordt door iedereen in de hele wereld moet nog opgericht worden (en naar alle waarschijnlijkheid zal dat ook nooit gebeuren)
muzieksmaak is ook heel subjectief. Maar volgens mij ben ik heel objectief als ik zeg dat Pink Floyd een heel uniek stijl heeft en dat iedere plaat van deze band opzich ook weer heel uniek is, Dat maakt dat je het of een kut sound vind of hemelsmooi, wat ik dan ook weer heb bij bepaalde platen van Pink Floyd. Maar dat is met elke band/artiest het geval. Van een schilder kan je ook niet alle doeken even mooi vinden of elk boek van een schrijver, zo gaat dat bij kunstenaars. En bij de meeste bands/artiesten geldt de regel "je bent zo goed als je laatste album" gelukkig gelt dat niet voor Pink Floyd want "The Division Bell" deed het véél minder dan eerdere platen.
pi_74623605
quote:
Op donderdag 12 november 2009 00:59 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Nope. Als ik bijvoorbeeld een plaat vol met scheten opneem, is zoiets origineel, want nooit gedaan. Maar is dat creatief?
Als er een mooi ritme in die scheten zit met de juiste toonhoogtes, moderne opnametechnieken..en goeie songteksten erbij: ja, dan heb je een originele en creatieve plaat

0h ja, live moet het ook goed klinken
pi_74623611
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:06 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]

muzieksmaak is ook heel subjectief. Maar volgens mij ben ik heel objectief als ik zeg dat Pink Floyd een heel uniek stijl heeft en dat iedere plaat van deze band opzich ook weer heel uniek is, Dat maakt dat je het of een kut sound vind of hemelsmooi, wat ik dan ook weer heb bij bepaalde platen van Pink Floyd. Maar dat is met elke band/artiest het geval. Van een schilder kan je ook niet alle doeken even mooi vinden of elk boek van een schrijver, zo gaat dat bij kunstenaars. En bij de meeste bands/artiesten geldt de regel "je bent zo goed als je laatste album" gelukkig gelt dat niet voor Pink Floyd want "The Division Bell" deed het véél minder dan eerdere platen.
Wat versta je onder 'deed het veel minder'? "The Divison Bell" was anders wel de eerste plaat die hier in NL op de eerste plaats van de hitlijsten binnenkwam. DSOTM én WYWH hebben die plaats hier niet eens gehaald. Ook is TDB de enige Pink Floyd-plaat die zowel in de UK als de USA op #1 hebben gestaan. Ter vergeljking: "The Wall" kwam in de UK 'slechts' tot een derde positie. Ook in Zwitserland bereikte TDB een eerste plaats, terwijl in dat land "The Wall" niet verder kwam dan....een 29e plaats! (dat is zelfs voor mij schokkend om te vernemen)
pi_74623724
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:14 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Wat versta je onder 'deed het veel minder'? "The Divison Bell" was anders wel de eerste plaat die hier in NL op de eerste plaats van de hitlijsten binnenkwam. DSOTM én WYWH hebben die plaats hier niet eens gehaald. Ook is TDB de enige Pink Floyd-plaat die zowel in de UK als de USA op #1 hebben gestaan. Ter vergeljking: "The Wall" kwam in de UK 'slechts' tot een derde positie. Ook in Zwitserland bereikte TDB een eerste plaats, terwijl in dat land "The Wall" niet verder kwam dan....een 29e plaats! (dat is zelfs voor mij schokkend om te vernemen)
Ik bedoel dat eerdere Pink Floyd platen over een veel langere periode goed verkochten en nog steeds verkopen. Bijvoorbeeld Dark Side of the Moon in UK 9 x platinum, USA 15x mulit-platinum en Canada 20x platinum, hoewel het album in minder landen op 1 stond dan The Division Bell. Die stond o.a ook in UK, USA en Canda op 1 (en nog veel andere landen) maar haalde daar respectievelijk 2, 3 en 4 x platinum. Ook stond dat album in verhouding tot andere platen (,Dark Side of the Moon, Wish You Were Here en The Wall) minder lang in de hitlijsten. Een album kan beter 5 jaar in de top 10 staan dan twee maanden op één. Dark Side of the Moon heeft zelfs 14 jaar in de Amerikaanse lijsten gestaan en is het op 3 na best verkochte album ooit. Dat bedoelde ik met relatief minder goed. De laatste twee platen van Pink Floyd zijn relatief snel uit de verkooplijsten verdwenen..
pi_74623916
quote:

[..]

Dat is een behoorlijk subjectieve vraag. Pink Floyd heeft net zo goed bagger uitgegeven (Ummagumma, Finaal Kut) naast meesterwerkjes als Dark Side en WYWH.
Ook dat is een kwestie van smaak. Laat ik The Final Cut nou een van de betere Floyd albums vinden. Sowieso zijn erg veel albums van PF naar mijn mening top 10 waardig in een album top 100 aller tijden. Zo zou ik The Wall, The final Cut, DSOTM en WYWH in die top 10 zetten. Net als Amused to death van Waters trouwens.
pi_74623929
quote:
Op donderdag 12 november 2009 00:01 schreef Arn0 het volgende:

[..]

The Beatles komen het meest daarvoor in aanmerking, lijkt me.

sorry Siniti
Aids.
pi_74625467
quote:

[..]

Kom dan zelf niet aan met dergelijke subjectieve argumenten.
pi_74626908
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:30 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]

Ik bedoel dat eerdere Pink Floyd platen over een veel langere periode goed verkochten en nog steeds verkopen. Bijvoorbeeld Dark Side of the Moon in UK 9 x platinum, USA 15x mulit-platinum en Canada 20x platinum, hoewel het album in minder landen op 1 stond dan The Division Bell. Die stond o.a ook in UK, USA en Canda op 1 (en nog veel andere landen) maar haalde daar respectievelijk 2, 3 en 4 x platinum. Ook stond dat album in verhouding tot andere platen (,Dark Side of the Moon, Wish You Were Here en The Wall) minder lang in de hitlijsten. Een album kan beter 5 jaar in de top 10 staan dan twee maanden op één. Dark Side of the Moon heeft zelfs 14 jaar in de Amerikaanse lijsten gestaan en is het op 3 na best verkochte album ooit. Dat bedoelde ik met relatief minder goed. De laatste twee platen van Pink Floyd zijn relatief snel uit de verkooplijsten verdwenen..
Animals stond ook maar een half jaar in de verkooplijsten. Is het daarom volgens jou een mindere plaat?
pi_74635344
quote:
Op donderdag 12 november 2009 10:17 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Animals stond ook maar een half jaar in de verkooplijsten. Is het daarom volgens jou een mindere plaat?
Animals vind ik ook een goede plaat, maar hij verkocht over het algemeen wel minder goed. Mn favoriete PF platen zijn The Piper at the Gates of Dawn, Ummagumma, Dark Side of the Moon en Wish You Were Here.

Muzieksmaak is niet universeel (gelukkig maar want stel je voor dat de hele wereld alleen maar van R&B gaat houden!). Jij schreef in n eerder berichtje dat je Ummagumma n slechte plaat vind. Ik vind Ummagumma een van de beste psychedelische platen die er zijn..lekker zweverig alsof je ergens tussen hemel en aarde zweeft terwijl je hem beluisterd. Maar misschien vind jij het juist een slechte plaat omdat ie zo zweverig is
pi_74650570
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:49 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]

Animals vind ik ook een goede plaat, maar hij verkocht over het algemeen wel minder goed. Mn favoriete PF platen zijn The Piper at the Gates of Dawn, Ummagumma, Dark Side of the Moon en Wish You Were Here.

Muzieksmaak is niet universeel (gelukkig maar want stel je voor dat de hele wereld alleen maar van R&B gaat houden!). Jij schreef in n eerder berichtje dat je Ummagumma n slechte plaat vind. Ik vind Ummagumma een van de beste psychedelische platen die er zijn..lekker zweverig alsof je ergens tussen hemel en aarde zweeft terwijl je hem beluisterd. Maar misschien vind jij het juist een slechte plaat omdat ie zo zweverig is
Ik ben niet de enige, alle Floyd-leden vonden "Ummagumma" achteraf verschrikkelijk. Maar ik geef je op en punt gelijk, ik moet er ook niet aan denken dat iedereen alleen maar R 'n' B goed zou vinden.

Kijk, ik kan me indenken dat er veel mensen nu denken dat ik een Floyd-hater ben. Dat is niet het geval, maar ik heb soms wel het idee dat het allemaal wel erg overgewaardeerd wordt. En dat er wel eens wordt gedacht dat de 'bestverkopende' band ook automatisch de 'beste' band is. Ik vraag me bijvoorbeeld af of "The Wall" wel zo'n groot succes geworden zou zijn als die hitsingle er niet was geweest. Maar goed, of die stelling wel of niet klopt, dat valt toch nooit te bewijzen.

Oh, en ik moet ff nuanceren, dat als ik zeg dat ik "Ummagumma" een slechte plaat vind, ik dus de studioplaat bedoel. De live-plaat mag ik graag beluisteren, al geef ik de voorkeur aan "Live at Pompeii".
  Moderator vrijdag 13 november 2009 @ 01:33:05 #266
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74655152
quote:
Op donderdag 12 november 2009 22:20 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Ik ben niet de enige, alle Floyd-leden vonden "Ummagumma" achteraf verschrikkelijk. Maar ik geef je op en punt gelijk, ik moet er ook niet aan denken dat iedereen alleen maar R 'n' B goed zou vinden.

Kijk, ik kan me indenken dat er veel mensen nu denken dat ik een Floyd-hater ben. Dat is niet het geval, maar ik heb soms wel het idee dat het allemaal wel erg overgewaardeerd wordt. En dat er wel eens wordt gedacht dat de 'bestverkopende' band ook automatisch de 'beste' band is. Ik vraag me bijvoorbeeld af of "The Wall" wel zo'n groot succes geworden zou zijn als die hitsingle er niet was geweest. Maar goed, of die stelling wel of niet klopt, dat valt toch nooit te bewijzen.

Oh, en ik moet ff nuanceren, dat als ik zeg dat ik "Ummagumma" een slechte plaat vind, ik dus de studioplaat bedoel. De live-plaat mag ik graag beluisteren, al geef ik de voorkeur aan "Live at Pompeii".
Je komt zéker niet over als een Pink Floyd-hater, daarvoor ben je veel te goed op de hoogte van hun muziek!
Wél vind ik dat je écht wat te geringschattend doet over de plaats van Pink Floyd in de pophistorie.
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:50:09 #267
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74659450
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 01:33 schreef Gert het volgende:

[..]

Je komt zéker niet over als een Pink Floyd-hater, daarvoor ben je veel te goed op de hoogte van hun muziek!
Wél vind ik dat je écht wat te geringschattend doet over de plaats van Pink Floyd in de pophistorie.
Laten we het maar houden dat dat een kwestie van smaak is. Ik mag graag luisteren naar Floyd, maar voor mijn gevoel is het zonder al die showelementen er om heen nogal saai. (Iets waar ik het voor een keertje met Roger Waters eens ben, hoe is het mogelijk )
Luister ik dan bijvoorbeeld naar Yes, waarin vrijwel alle bandleden hun instrument perfect beheersen, dan vraag ik me af waarom deze band Floyd qua populariteit nooit heeft overtroffen.
Ik lach me echt rot als Roger Waters weer eens wordt gekozen als beste bassist bij bijvoorbeeld Arrow Rocktober. Die man kan gewoon niet bassen, terwijl Chris Squire op dat instrument hele mooie dingen doet. En dan denk ik gewoon dat het komt vanwege de naam "Pink Floyd", en dan vind ik dat overwaardering.
pi_74659737
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:50 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Laten we het maar houden dat dat een kwestie van smaak is. Ik mag graag luisteren naar Floyd, maar voor mijn gevoel is het zonder al die showelementen er om heen nogal saai. (Iets waar ik het voor een keertje met Roger Waters eens ben, hoe is het mogelijk )
Luister ik dan bijvoorbeeld naar Yes, waarin vrijwel alle bandleden hun instrument perfect beheersen, dan vraag ik me af waarom deze band Floyd qua populariteit nooit heeft overtroffen.
Ik lach me echt rot als Roger Waters weer eens wordt gekozen als beste bassist bij bijvoorbeeld Arrow Rocktober. Die man kan gewoon niet bassen, terwijl Chris Squire op dat instrument hele mooie dingen doet. En dan denk ik gewoon dat het komt vanwege de naam "Pink Floyd", en dan vind ik dat overwaardering.
Waarschijnlijk omdat de beheersing van het instrument maar een klein deel uitmaakt van de populariteit van een band, anders zouden we wel allemaal naar concertpianisten luisteren, die hun instrumenten veel beter beheersen dan welke rockband dan ook.

Roger Waters is inderdaad een niet bovengemiddelde bassist. Gelukkig heeft hij natuurlijk wel andere kwaliteten, zijn songteksten zijn beter dan die van welke andere grote rockband.
  Moderator vrijdag 13 november 2009 @ 11:21:28 #269
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74660396
quote:

[..]

Dergelijke verkiezingen zijn eigenlijk gewoon populariteitspolls; met de beheersing van een instrument heeft het weinig te maken. Het is zo'n flauwekul. En dan is er weer een fansite die z'n leden oproept massaal te gaan stemmen en hóp: "we" hebben gewonnen! Triomfantelijkheid alom, op het fan-forum.
Maar ik had het niet over hoe goed Waters bas kan spelen, ik had het over wat de band Pink Floyd heeft neergezet en de credits die ze daarvoor verdienen. En dan doet smaak er niet zoveel toe. Iemand mag DSOTM van mij best een kutplaat vinden, maar dat het een meesterwerk is zullen weinigen betwisten.
Daarnaast zijn er nóg een paar albums die muzikaal, creatief en tekstueel en qua origialiteit van een ongekend hoog niveau zijn. En die omdát ze zo goed zijn, tijdloos zijn geworden en niet gedateerd klinken.

En nou heb ik niet zo'n zin in een vergelijking met een band als Yes, maar als jij de onzin snapt die John Anderson in de loop der jaren aan het papier heeft toevertrouwd: petje af.
Nee da's flauw, maar wat mijn voorganger zegt: een band is méér dan het etaleren van instrumentbeheersing. Misschien scoorde Yes daar wel een 9.5 maar op andere gebieden deden ze het minder.
pi_74673991
quote:
Op donderdag 12 november 2009 22:20 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Ik dacht ook niet dat je een hater was..zou een beetje tegenstrijdig zijn dat je zoveel ins en outs hebt opgezocht van een band die jouw als bagger klinkt En of een band wel of niet als de beste bestempeld wordt is een persoonlijke mening. Ik geef trouwens ook de voorkeur aan Live at Pompeii maar dat is geen plaat van ze en van Ummagumma kén ik alleen de live-plaat dus over de studio opname kan ik niet oordelen.
pi_74674980
quote:

[..]

Je vergelijkt Pink Floyd met Yes..ik vind niet dat je bands met elkaar kan vergelijken. Je kan een voorkeur hebben, maar bijna iedere band streeft naar uniek zijn (er zijn uitzonderingen) en ik denk dat Floyd daar goed in geslaagd is. Ik zou me dan ook erg tekort gedaan voelen als ik een band of artiest was en ik zou worden vergeleken met een andere band. Overwaardering vindt ik pas wanneer iemand het als een feit presenteert dat Pink Floyd de beste band is en andere bands afkraakt. Voorbeeld: "Pink Floyd heeft in vergelijking tot Tool veel betere songteksten. Tool kan absoluut geen teksten schrijven" Dan beledig ik Pink Floyd en Tool door ze met elkaar te vergelijken én Tool door het als een feit weer te geven dat ze geen songteksten kunnen schrijven. Plus dat ik dan PF overwaardeert door feitelijk te stellen dat zij het wel kunnen. Terwijk dat mijn persoonlijke standpunten zijn,

Wanneer kan je iets en wanneer kan je iets niet? En wanneer spreek je terecht van een betere band en overwaardering? Je kunt alleen afgaan op statistische feiten als verkoopcijfers etc..maar zelfs die zijn niet representatief voor de hele wereld. Als Pink Floyd al zijn platen voor 1 euro op de markt zou brengen zou de album verkoop waarschijn vermiljoenvoudigen en zouden ze statistisch ongetwijfeld de beste band ooit genoemd kunnen worden ja..

Maar volgens mij zijn al jouw stellingen ook gewoon meningen en probeer je ze gelukkig niet als feiten te presenteren Ik vind ook dat Roger Waters niet zo goed kan bassen. Ik vergelijk hem niet met andere bassisten,maar ik vind zijn gebas op sommige platen gewoon heel hinderlijk klinken. De voornaamste reden dat ik een Pink Floyd fan ben is omdat ik Gilmour een absolute eerste klas gitarist vind. Maar dat is ook weer voortgekomen uit het feit dat ik zelf een Stratocaster speel en als(beginnende) gitarist is hij mijn streef voorbeeld. Zelf doe ik Gilmour soms ook vergelijken met andere gitaristen (Clapton, Jimmy Hendrix) en dat moet ik ook niet doen want de enige overeenkomst is dat ze alle 3 een Stratocaster bespelen (of bespeelde).

Maar dat is even terzijde..het punt dat ik wil maken is dat je muziek niet met elkaar moet vergelijken. Dat is in mijn mening alleen maar hinderlijk voor je eigen perspectief.

en dan het show-gehalte. Ik vind dat PF in dat opzicht gefaald heeft..waarom moet je varkens laten vliegen en vliegtuigen laten crashen in een stadium om het publiek te kunnen interseren voor de muziek?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordiaantje op 13-11-2009 20:01:09 ]
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:23:06 #272
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74677157
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:25 schreef Jordiaantje het volgende:
De voornaamste reden dat ik een Pink Floyd fan ben is omdat ik Gilmour een absolute eerste klas gitarist vind.
En dat is ook de reden waarom ik Floydfan ben
Overigens was de vergelijking met Yes maar bedoeld als voorbeeld. Ik had ook een andere band kunnen kiezen
  vrijdag 13 november 2009 @ 22:11:11 #273
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_74680785
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:25 schreef Jordiaantje het volgende:
en dan het show-gehalte. Ik vind dat PF in dat opzicht gefaald heeft..waarom moet je varkens laten vliegen en vliegtuigen laten crashen in een stadium om het publiek te kunnen interseren voor de muziek?
Ze wilden gewoon niet de focus op henzelf hebben, en daarvoor gebruikten ze in het begin diaprojecties en lichttechnieken, en later bijvoorbeeld het opbouwen van een muur en vliegende varkens. Het past vanaf het begin al bij de muziek die ze maken. Al zijn ze later licht doorgeslagen, maar dat gaf Gilmour zelf ook toe, geloof ik. Bij Waters (die sowieso al een beetje larger than life is) past dat theatrale beter. De In The Flesh tour dvd bijvoorbeeld.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
pi_74692225
quote:
Op donderdag 12 november 2009 01:14 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Daarmee meet je natuurlijk niet de kwaliteit van een plaat. Men kocht tenslotte toen nog platen vóórdat ze die hadden gehoord.

De reden waarom TDB zo goed liep, was omdat 't het eerste studioalbum van Floyd was in 11 jaar. Men was door het dolle heen. Als Floyd in 2005 (na de live8-opleving) een nieuwe plaat had gemaakt met Waters erbij, zou die waarschijnlijk NOG veel beter verkopen, ongeacht de kwaliteit.
  zaterdag 14 november 2009 @ 13:44:55 #275
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_74693764
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 12:50 schreef webfreak het volgende:

[..]

Daarmee meet je natuurlijk niet de kwaliteit van een plaat. Men kocht tenslotte toen nog platen vóórdat ze die hadden gehoord.

De reden waarom TDB zo goed liep, was omdat 't het eerste studioalbum van Floyd was in 11 jaar. Men was door het dolle heen. Als Floyd in 2005 (na de live8-opleving) een nieuwe plaat had gemaakt met Waters erbij, zou die waarschijnlijk NOG veel beter verkopen, ongeacht de kwaliteit.
In 7 jaar, Momentary Lapse of Reason zat er nog voor. Maar hoe goed deed MLoR het dan? Dan zou je een punt hebben.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
  Redactie Frontpage zaterdag 14 november 2009 @ 13:55:58 #276
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_74693998
Deels heeft WF absoluut gelijk. Tel daar een flinke tournee bij op plus enkele, voor die tijd, zeer mooie visuele promotie.

Verder is TDB absoluut prachtig. Ontzettend goed geproduceerd!
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_74695011
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:44 schreef DrDurden het volgende:

[..]

In 7 jaar, Momentary Lapse of Reason zat er nog voor. Maar hoe goed deed MLoR het dan? Dan zou je een punt hebben.
Oeps, die vergat ik voor het gemak
Je hebt gelijk, 7 jaar. MLoR deed het aardig, 3e plaats in UK en US.

Maar mijn punt blijft hetzelfde: er zat een lange pauze tussen, en een grote periode van inactiviteit. Men zag het als een comeback. Pink Floyd werd meer geboost dan ooit tevoren. Ze deden hun grootste en meest spectaculaire wereldtour ever. Volkswagen bracht ter gelegenheid een (overigens zeer wanstaltige) 'Pink Floyd'-auto op de markt. De meeste PR sinds 1979 met The Wall. Het was gigantisch, in tegenstelling tot het ietwat ondergesneeuwde MLoR en Final Cut.
pi_74697352
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:55 schreef TheGrandWazoo het volgende:
Deels heeft WF absoluut gelijk. Tel daar een flinke tournee bij op plus enkele, voor die tijd, zeer mooie visuele promotie.

Verder is TDB absoluut prachtig. Ontzettend goed geproduceerd!
De productie is inderdaad erg goed. De plaat klinkt ontzettend warm en vol. Maar dat is bij de meeste Floyd-platen zo. De helft van het 'truukje' van DSOTM is de productie: die bepaalt voor een groot deel de genialiteit van die plaat. De muziek is ook goed, maar een plaat als DSOTM kan worden gemaakt of gebroken door de productie.

Misschien een beetje vaag geformuleerd, maar ik hoop dat jullie me begrijpen.
  zondag 15 november 2009 @ 00:07:03 #279
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74710132
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:18 schreef Sloggi het volgende:

[..]

De productie is inderdaad erg goed. De plaat klinkt ontzettend warm en vol. Maar dat is bij de meeste Floyd-platen zo. De helft van het 'truukje' van DSOTM is de productie: die bepaalt voor een groot deel de genialiteit van die plaat. De muziek is ook goed, maar een plaat als DSOTM kan worden gemaakt of gebroken door de productie.

Ja, ik volg je idd. Wie weet zouden "Radio KAOS" en "A momentary lapse of reason" wel populairder zijn geweest als ze niet zo'n afschuwelijke gladde 80's productie hadden.
pi_74715980
jaa over jaren 80 producties ik kom eigenlijk tot de ontdekking dat ik niet één jaren 80 plaat goed vind
pi_74716176
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:38 schreef Jordiaantje het volgende:
jaa over jaren 80 producties ik kom eigenlijk tot de ontdekking dat ik niet één jaren 80 plaat goed vind
Thriller.
  zondag 15 november 2009 @ 14:52:44 #282
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_74716274
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:18 schreef Sloggi het volgende:

Helemaal mee eens, en deze docu laat goed zien wat de inbreng van vooral Alan Parson is.

Echt een pracht album.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_74717790
quote:
Op zondag 15 november 2009 14:47 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Thriller.
gatver zelfs voor een jaren 80 productie is die nog te goedkoop. "Kayleigh" van Marillion mag er wel zijn, net als "To a different corner" van George Michael en "Sacrifice" van Elton John maar daarbij houdt het wel op..

Pink Floyd had wel mogen stoppen na "The Wall" (David Gilmour had toen solo moeten gaan) en artiesten als Madonna, had zich moeten beperken tot de Playboy,en Michael Jackson tot plastischirurgische ingrepen..maar niet tot muziek.
  zondag 15 november 2009 @ 18:11:15 #284
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74720651
quote:
Op zondag 15 november 2009 16:02 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]
. "Kayleigh" van Marillion mag er wel zijn, .

KAYLEIGH???!!! Ken je nog andere Marillion-nummers? Dat nummer valt in dezelfde categorie als "Another brick in the wall"....goed voor het gewone volk, maar de echte fans weten dat er betere nummers bestaan.
pi_74722914
quote:
Op zondag 15 november 2009 18:11 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

KAYLEIGH???!!! Ken je nog andere Marillion-nummers? Dat nummer valt in dezelfde categorie als "Another brick in the wall"....goed voor het gewone volk, maar de echte fans weten dat er betere nummers bestaan.
Ik ben ook geen Marillion kenner..tot mn schaamte, want ik hoor positieve dingen over deze band. Ik zou me er is meer in moeten verdiepen maar eerst wil ik álle ins en outs van Pink Floyd kennen Tegen die tijd dat ik daar alles over weet ga ik me maar is storten op andere mogelijk interesante rockbands.
  zondag 15 november 2009 @ 21:04:29 #286
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74727459
quote:
Op zondag 15 november 2009 19:21 schreef Jordiaantje het volgende:

[..]

Ik ben ook geen Marillion kenner..tot mn schaamte, want ik hoor positieve dingen over deze band. Ik zou me er is meer in moeten verdiepen maar eerst wil ik álle ins en outs van Pink Floyd kennen Tegen die tijd dat ik daar alles over weet ga ik me maar is storten op andere mogelijk interesante rockbands.
Veel succes.
En mocht het zover zijn, hier een Marillion tip: begin met "Brave", "Afraid of sunlight", of "Marbles".
  maandag 16 november 2009 @ 11:16:38 #287
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_74742613
quote:
....goed voor het gewone volk, maar de echte fans weten dat er betere nummers bestaan.
Aha dus hits zijn voor het gewone volk en de echte fans zijn de verhevenen die precies weten welke muziek wel en niet goed is.
pi_74742725
quote:

[..]

Als je Kayleigh met ABitW vergelijkt heb je het niet zo goed begrepen. Het nummer is zeer toegankelijk, maar in de context van Misplaced Childhood is het gewoonweg een goed nummer. Dit in tegenstelling tot ABitW, die onder druk van de platenmaatschappij was geschreven.
Daarnaast is het post-Fish geneuzel, welke jij aanraadt, pas toegankelijke meuk.
  maandag 16 november 2009 @ 11:34:28 #289
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74743162
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:16 schreef elcastel het volgende:

[..]

Aha dus hits zijn voor het gewone volk en de echte fans zijn de verhevenen die precies weten welke muziek wel en niet goed is.
Wel, als jij het niet vervelend vindt om constant te moeten uitleggen dat Floyd meer is dan alleen maar dat eeuwige "Another brick in the wall"...
  maandag 16 november 2009 @ 11:39:45 #290
270149 Mostlyanthony
Formerly Relayer
pi_74743318
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:20 schreef Gatenkaas het volgende:
. Dit in tegenstelling tot ABitW, die onder druk van de platenmaatschappij was geschreven.
WABLIEF??? Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. "Another brick" is altijd een essentieel deel geweest van "The Wall". Vandaar dat er ook drie delen van zijn. het is de 'main theme' van het album. De melodie komt ook terug in de andere nummers (outro van "Waiting for the worms" bijvoorbeeld). Dus stellen dat het onder druk van de platenmaatschappij is geschreven is totale kolder.

En de vergelijking "Kayleigh"- "Another brick" is heel logisch. Twee uitstekende bands maar afgezien van de fans kan bijna niemand een ander nummer van die bands noemen. (Zoals bijvoorbeeld ook Yes met "Owner of a lonely heart")
pi_74743406
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:20 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

Als je Kayleigh met ABitW vergelijkt heb je het niet zo goed begrepen. Het nummer is zeer toegankelijk, maar in de context van Misplaced Childhood is het gewoonweg een goed nummer. Dit in tegenstelling tot ABitW, die onder druk van de platenmaatschappij was geschreven.
Daarnaast is het post-Fish geneuzel, welke jij aanraadt, pas toegankelijke meuk.
Dat ben ik echt niet met je eens. ABitW is (samen met Money) natuurlijk het meest overschatte nummer van Pink Floyd, maar juist in de context van The Wall past hij erg goed.
  maandag 16 november 2009 @ 11:46:58 #292
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_74743509
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:34 schreef Mostlyanthony het volgende:
Wel, als jij het niet vervelend vindt om constant te moeten uitleggen dat Floyd meer is dan alleen maar dat eeuwige "Another brick in the wall"...
Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik mensen iets moét uitleggen, als er iets is waar ik me niet druk om maak is het de muziekkeuze van een ander. Als PF bij ze jeukt omdat ze ABITW goed vinden, dan vinden ze de rest zelf wel, ik ga me niet voordoen als dé kenner die precies weet wat goed en slecht is.
pi_74744329
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:39 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

WABLIEF??? Zulke onzin heb ik nog nooit gehoord. "Another brick" is altijd een essentieel deel geweest van "The Wall". Vandaar dat er ook drie delen van zijn. het is de 'main theme' van het album. De melodie komt ook terug in de andere nummers (outro van "Waiting for the worms" bijvoorbeeld). Dus stellen dat het onder druk van de platenmaatschappij is geschreven is totale kolder.
Ik doelde specifiek op Part 2 en niet op het anthem in het geheel. Dit leek mij duidelijk omdat dit ook het enige deel is van het anthem dat gedraaid wordt op de radio. Het succes van het tweede deel was te danken aan de tekst, welke lekker subversief en makkelijk te verteren is. Waters vermeldde ooit eens in een interview dat hij deze tekst onder druk van de platenmaatschappij moest schrijven en eigenlijk een totaal andere tekst bij Part 2 voor ogen had.
quote:
En de vergelijking "Kayleigh"- "Another brick" is heel logisch. Twee uitstekende bands maar afgezien van de fans kan bijna niemand een ander nummer van die bands noemen. (Zoals bijvoorbeeld ook Yes met "Owner of a lonely heart")
Afgezien deze correlatie loopt de vergelijking mank. De situaties waarin deze bands zich bevonden(helemaal in het geval van Yes, die ten tijde van 90125 een totaal andere band was dan ten tijde van Fragile). In zekere zin was dit ook het geval bij Marillion, die door de platenmaatschappij eigenlijk werd gehinderd in het maken van een toegankelijke plaat, omdat anders de fans weg zouden lopen.

Om terug te gaan op mijn eerdere argument: binnen Misplaced Childhood past Kayleigh perfect. Het is een album die met het oog op toegankelijkheid is gemaakt. Waters schreef The Wall totaal niet met het oog op toegankelijkheid. In dit perspectief is de 13 in een dozijn tekst van ABitW totaal ongepast.
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:42 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Dat ben ik echt niet met je eens. ABitW is (samen met Money) natuurlijk het meest overschatte nummer van Pink Floyd, maar juist in de context van The Wall past hij erg goed.
Het anthem past zeker wel bij The Wall, maar met de tekst van Part 2 werd gewoonweg geprobeerd makkelijk te scoren. Dat vind ik vrij kwalijk voor een band met een dergelijk formaat.
pi_74744366
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:42 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Met Money is wat mij betreft niet veel mis, het enige probleem is dat ik het nummer te vaak heb gehoord. Another Brick stelt inderdaad niet heel veel voor, hoewel de gitaarsolo aardig is (met een erg goede gitaarsound).
pi_74744429
quote:
Op maandag 16 november 2009 11:39 schreef Mostlyanthony het volgende:

[..]

Inderdaad, volkomen onzin. Maar sommigen gaan wel erg ver om een wereldalbum als The Wall naar beneden te halen.
  maandag 16 november 2009 @ 12:26:36 #296
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_74744486
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:22 schreef Sloggi het volgende:
Met Money is wat mij betreft niet veel mis, het enige probleem is dat ik het nummer te vaak heb gehoord. Another Brick stelt inderdaad niet heel veel voor, hoewel de gitaarsolo aardig is (met een erg goede gitaarsound).
Inderdaad, te vaak gehoord, Money, Time, ABITW, SOYCD (part 1).
pi_74744547
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:24 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Inderdaad, volkomen onzin. Maar sommigen gaan wel erg ver om een wereldalbum als The Wall naar beneden te halen.
Volgens mij ging het over de tekst, niet over de muziek.
pi_74745528
Het lijkt me evident dat ABitW part 2 niet meer is dan een goeie poging de hitlijsten te bestormen. Het was de eerste Floyd-single in jaren, en het meest commerciële Floydnummer ooit. Zelfs Waters was niet te beroerd dat toe te geven.

Het is vanuit vele opzichten een on-Floydiaans nummer. Het valt volledig buiten hun stijl, en het buitengewoon elementaire thema (We Don't Need No Education... 3 noten) lijkt louter geschreven voor de herkenbaarheid en het hoge meelal-gehalte. En da's niet erg natuurlijk. Ik heb niks tegen commercie. Maar het blijft één van hun zwakste wapenfeiten tot op de dag van vandaag. En het frustrerende is dat heel veel mensen Pink Floyd louter kennen van één van hun zwakste nummers.
pi_74745723
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:24 schreef scanman1 het volgende:

[..]

Is natuurlijk subjectief.
Jij vindt het een wereldalbum. De PR, de film en de omvang van de liveshows deden dat ook suggereren. Maar meningen kunnen verschillen.

Ik vind The Wall een goeie plaat, maar hij staat bijvoorbeeld niet in mij Floyd albums-top 5. En ondanks dat het sterke plaat is, heb ik er meer op aan te merken dan op andere albums. Wat is daar mis mee? Het is geen onschendbaar werk ofzo. David Gilmour is er ook niet zo gek van, zou je 't hem ook verwijten?
  Moderator maandag 16 november 2009 @ 13:26:57 #300
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_74746116
quote:
Op maandag 16 november 2009 12:20 schreef Gatenkaas het volgende:
In zekere zin was dit ook het geval bij Marillion, die door de platenmaatschappij eigenlijk werd gehinderd in het maken van een toegankelijke plaat, omdat anders de fans weg zouden lopen.
Ja de platenmaatschappij baalde enorm, dat de toegankelijke popsong Kayleigh miljoenen in het laatje deed stromen.
Gelukkig was opvolger Lavender al een minder grote hit. De alternatieve fans zouden eens boos kunnen worden.

En wat betreft ABITW II: als het nou had misstaan op de plaat, een duidelijke creatieve knieval was geweest: dat is het absoluut niét. Het is een bijzonder nummer, de zingende kinderen pasten fantastisch in het concept. De tekst hóórt eenvoudig te zijn, binnen deze context. En de plaat sluit af met een fantastische solo. Het is na duizend keer horen misschien niet meer voor te stellen, maar het is een heel bijzonder, krachtig nummer. Zowel creatief als commercieel een groot succes.
pi_74747277
quote:
Op maandag 16 november 2009 13:26 schreef Gert het volgende:

[..]

Ja de platenmaatschappij baalde enorm, dat de toegankelijke popsong Kayleigh miljoenen in het laatje deed stromen.
Gelukkig was opvolger Lavender al een minder grote hit. De alternatieve fans zouden eens boos kunnen worden.
Het zat 'm eigenlijk in het feit dat de platenmaatschappij van Marillion de band niet kundig genoeg achtte om een toegankelijke plaat te schrijven. Ze waren bang dat Marillion niet alleen een commerciële flater zouden slaan, maar ook haar oude fans met het werk zouden wegjagen.

Gelukkig voor ons is het tegendeel waar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')