Ja, de basisstrategie op medullair en stamniveau is longitudinaal denken en transversaal. Dus hoe hoog zit de laesie en waar in de breedte. Enige anatomische kennis is wel vereist; het verloop van de langebaansystemen bijvoorbeeld. Op stamniveau moet je globaal weten waar de kernen zich bevinden.quote:Op dinsdag 1 september 2009 20:44 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Gelukkig komen we op hetzelfde uit![]()
Heb jij trouwens een goede strategie om de lokalisatie van een centrale laesie aan te pakken? Ik heb het idee dat er vast wel een systematiek voor verzonnen is.
Kijk hier kan ik iets meequote:Op dinsdag 1 september 2009 21:44 schreef intoxicated het volgende:
Bij een polyneuropathie is het eigenlijk vooral het cumulatief effect van alle schade in het gehele verloop van een zenuw, waarbij je er bij de langste zenuwen (= die naar de voeten) het vroegst last van krijgt. In theorie zou je dus eerst een opstijgende sensibiliteitsstoornis vanaf de voeten krijgen en pas laat gaan ook de handen meedoen.
Poeh, wat een ingewikkelde voorbeelden, wat dacht je van diabetes of vitB12 deficientie?quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:15 schreef EricT het volgende:
ja ik kom ook uit op NO deficiënties en Vasculitis, wat dus systemisch lijkt te zijn.
Borderline by proxy telt niet DDM. Je moet jezelf snijden, niet de irritante patienten.quote:
ja want borderliners doen massaal aan automutilatie!quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:27 schreef starla het volgende:
[..]
Borderline by proxy telt niet DDM. Je moet jezelf snijden, niet de irritante patienten.
DD van bijna flauwvallen in een discotheek?quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:50 schreef Pluizel het volgende:
[..]
ja want borderliners doen massaal aan automutilatie!
Als ik tijd heb zal ik morgen eens een casusje plaatsen, al zijn ze absoluut niet moeilijk.
Oh wacht, kan er nu ook wel even eentje neerzetten:
Een studente van 17 jaar wordt rond middernacht door vrienden naar de huisartsenpost gebracht nadat ze bijna is flauwgevallen in de discotheek.
DD, anyone?
morgen gaan we de casus "naspelen" (want het gaat om het consultvoeren) dus dan heb ik de juiste antwoorden.
quote:Op dinsdag 1 september 2009 23:10 schreef starla het volgende:
Eitje....hemodynamisch significante aortaklepstenose bij acute reuma. Omdat ze hiervoor ook NSAID's kreeg in combinatie met de alcohol, kreeg ze een maagbloeding waarbij de ontstane hypovolemie tot een exacerbatie leidde van de aortaklepstenose.
Op plaatst 2 in m'n DD staat GHB-intoxicatie. Op 3 conversieverschijnselen. Ergens onderaan vasovagale collaps.
Waarom zoekt iemand contact met een HAP als je bijna bent flauwgevallen? En waarom dan ook een DD. Oh wacht ik had bijna buikpijn. Ik ga nu even naar de HAP. Ik lees het morgen wel!quote:Op dinsdag 1 september 2009 22:50 schreef Pluizel het volgende:
[..]
ja want borderliners doen massaal aan automutilatie!
Als ik tijd heb zal ik morgen eens een casusje plaatsen, al zijn ze absoluut niet moeilijk.
Oh wacht, kan er nu ook wel even eentje neerzetten:
Een studente van 17 jaar wordt rond middernacht door vrienden naar de huisartsenpost gebracht nadat ze bijna is flauwgevallen in de discotheek.
DD, anyone?
morgen gaan we de casus "naspelen" (want het gaat om het consultvoeren) dus dan heb ik de juiste antwoorden.
inlijstenswaardigquote:Op dinsdag 1 september 2009 21:56 schreef dotKoen het volgende:
Ah, het is de studentenpastor opgevallen dat niemand zijn kerk meer bezoekt. https://owiwebserver.umcn.nl/prikbord/topics/view/15316![]()
(en nee, ik heb (nog) niet gereageerd op dat topic)
Kan iemand mij vertellen hoe je een wetenschappelijke opleiding kan rijmen met geloof, met name geneeskunde?quote:Op dinsdag 1 september 2009 21:56 schreef dotKoen het volgende:
Ah, het is de studentenpastor opgevallen dat niemand zijn kerk meer bezoekt. https://owiwebserver.umcn.nl/prikbord/topics/view/15316![]()
(en nee, ik heb (nog) niet gereageerd op dat topic)
Dat vraag ik mij al ruim twee jaar af.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:07 schreef Laertes het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen hoe je een wetenschappelijke opleiding kan rijmen met geloof, met name geneeskunde?
Het één sluit het ander toch niet uit? Kijk, als je evolutiebioloog wilt worden kan ik me daar iets bij voorstellen, maar een gelovige kan net zo goed iemand genezen als een atheist.quote:Op woensdag 2 september 2009 13:07 schreef Laertes het volgende:
[..]
Kan iemand mij vertellen hoe je een wetenschappelijke opleiding kan rijmen met geloof, met name geneeskunde?
Uiteraard, en voor de meeste vakgebieden geldt dat gelovigen in principe niet onder doen voor seculieren (hoewel er toch een negatieve correlatie tussen religie en intelligentiequote:Op woensdag 2 september 2009 14:48 schreef starla het volgende:
[..]
Het één sluit het ander toch niet uit? Kijk, als je evolutiebioloog wilt worden kan ik me daar iets bij voorstellen, maar een gelovige kan net zo goed iemand genezen als een atheist.
Dan moet God wel extreem dom zijn, wat ook de zooi op aarde verklaart.quote:Op woensdag 2 september 2009 15:16 schreef dotKoen het volgende:
Uiteraard, en voor de meeste vakgebieden geldt dat gelovigen in principe niet onder doen voor seculieren (hoewel er toch een negatieve correlatie tussen religie en intelligentie).
quote:Op woensdag 2 september 2009 17:02 schreef MaxC het volgende:
Na mijn ervaringen kan geloof alleen in beperkte mate met Geneeskunde mogelijk zijn.
Eerste jaar veel aanvaringen gehad met een streng christelijk meisje.
Zoals als er samen een opdracht maandag ingeleverd moest worden we het absoluut niet op zondag mochten maken waardoor ik weer in de problemen kwam.
Daarnaast een opdracht over euthanasie en abortus weigeren te maken waardoor we als groep in problemen kwamen
quote:Op woensdag 2 september 2009 17:02 schreef MaxC het volgende:
Na mijn ervaringen kan geloof alleen in beperkte mate met Geneeskunde mogelijk zijn.
Zoals als er samen een opdracht maandag ingeleverd moest worden we het absoluut niet op zondag mochten maken waardoor ik weer in de problemen kwam.
Daarnaast een opdracht over euthanasie en abortus weigeren te maken waardoor we als groep in problemen kwamen
Dan was jullie planning ook niet goed, op zondag studeren...quote:Op woensdag 2 september 2009 17:02 schreef MaxC het volgende:
Dat is gewoon dom van haar, dé kans om ijzersterke argumenten te geven (die er overigens niet zijn).quote:Op woensdag 2 september 2009 17:02 schreef MaxC het volgende:
Omg, dat is wel heel naar :| Je kan toch niet gewoon je kop in het zand steken, alleen maar omdat jij vindt dat euthanasie en abortus niet kunnen? Ze moet hoe dan ook de procedures leren omdat ze later wél patiënten moet helpen die eventueel zoiets willen (al is het alleen maar doorverwijzen naar iemand die het wel wil doen....)quote:Op woensdag 2 september 2009 17:02 schreef MaxC het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |