Ik zeg 2, mijn vader aan wie ik het vroeg ook, en de meerderheid van de poll stemmers blijkbaar ookquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:07 schreef hugecooll het volgende:
Als iemand aan jou vraagt om 30 door de helft te delen, zeg je dan 15, 60 of 2?
Ieder normaal mens zegt dan namelijk 15
Denk nou eens na over je niet logische berekeningquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:36 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ik zeg 2, mijn vader aan wie ik het vroeg ook, en de meerderheid van de poll stemmers blijkbaar ook
Oeh, nog meer mensen die het topic niet lezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 04:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Denk nou eens na over je niet logische berekening
30÷2 = 15
30÷15 = 2
2+10 = 12
Zie je zelf niet dat dat een beetje dom is?
Dit lijkt me meer een gevalletje van meegaan met degene die het eerst gestemd heeft
(Jouw berekening kost je een extra stap en komt altijd op 2 uit)
Extra stap, waar heb je het in allahs naam over?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 04:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Denk nou eens na over je niet logische berekening
30÷2 = 15
30÷15 = 2
2+10 = 12
Zie je zelf niet dat dat een beetje vreemd is?
Dit lijkt me meer een gevalletje van meegaan met degene die het eerst gestemd heeft
(Jouw berekening kost je een extra stap en komt altijd op 2 uit)
Ik deel helemaal niks, lees de op van deel 1 eens.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:03 schreef hugecooll het volgende:
Je deelt toch eerst door 2 om de helft te krijgen, vervolgens doe je precies dezelfde berekening omgekeerd om tot hetzelfde getal (2) te komen :[
Ik heb het mijn wiskunde docenten nog nooit horen zeggenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:11 schreef hugecooll het volgende:
Daarnet deelde je nog wel, anders kwam je niet op 2 uit
Anyway, het feit dat het taalkundig wat scheef is, betekent niet dat dit een hersenkraker is..."delen door de helft" wordt vrij regelmatig gebruikt en ik heb nog nooit iemand zich er zo in zien verdiepen omdat hij het niet begreep(Op dat vorige topic na dan)
Delen door mijn uitkomst? Waar doe ik dat dan? Elke berekening is precies even langquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:16 schreef hugecooll het volgende:
Niet, delen door 2 en er dan 10 bij optellen heeft 1 stap minder dan delen door 2, dan delen door je uitkomst en er dan 10 bij optellen
Misschien dat het iets regionaals is, maar ik begreep wel direct wat er bedoeld werd
Dus die twee helften maken bij elkaar op de een of andere manier 4? Waardoor 1 helft 2 word? Een helft is immers altijd ergens van, en de helft van 4 is 2. Of neem je aan dat twee helften 1 is? Dan zou de helft 0,5 zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:57 schreef hugecooll het volgende:
Dat is een gegeven, daarvoor hoef je niets te berekenen. Er zijn namelijk altijd 2 helften
De helft van 100 kan wel 2 zijn, als er 98 stukjes aan de ene kant zit en 2 aan de andere.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:09 schreef Dennis_enzo het volgende:
Hoe kom je erbij dat de helft gelijk is aan 2? Is de helft van 100 ook 2?
Jij zegt: 30 gedeeld door de helft is gelijk aan 30 gedeeld door 2.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:25 schreef hugecooll het volgende:
helft de; v(m) -en één vd twee gelijke delen waarin iets verdeeld is
Dan zijn het twee delen, niet twee helftenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:15 schreef woutabest het volgende:
[..]
De helft van 100 kan wel 2 zijn, als er 98 stukjes aan de ene kant zit en 2 aan de andere.
Nee, er zijn 2 helften (= 2)quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Jij zegt: 30 gedeeld door de helft is gelijk aan 30 gedeeld door 2.
Dus: 'de helft' is gelijk aan 2.
Dus: Het geheel is 4.
Waar komt die 4 vandaan?
En daar gaat het hele topic over, delen door de helft is niet hetzelfde als halverenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:45 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, er zijn 2 helften (= 2)
In principe vragen ze op een vreemde manier om het te halveren, dus om het door 2 te delen.
Dit dus, wiskundige mensen laten niks over aan interpretatie. De vraag zelf is per definitie al fout, en als je de vraag letterlijk neemt is het antwoord 12quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
En daar gaat het hele topic over, delen door de helft is niet hetzelfde als halverenJe zal nooit een wiskundedocent tegenkomen die je vraagt iets door de helft te delen
Er staat 'de helft'. Aangezien er niet bijstaat waarvan die helft is, is de meest aannemelijke conclusie dat ze de helft van het eerdergenoemde getal bedoelen, zoals "Er lopen 10 mannen over straat, de helft heeft een snor".quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:28 schreef hugecooll het volgende:
Nee, als er zou staan "zijn helft", dan zou het 12 zijn
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |