Ik zeg 2, mijn vader aan wie ik het vroeg ook, en de meerderheid van de poll stemmers blijkbaar ookquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:07 schreef hugecooll het volgende:
Als iemand aan jou vraagt om 30 door de helft te delen, zeg je dan 15, 60 of 2?
Ieder normaal mens zegt dan namelijk 15
Denk nou eens na over je niet logische berekeningquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:36 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Ik zeg 2, mijn vader aan wie ik het vroeg ook, en de meerderheid van de poll stemmers blijkbaar ook
Oeh, nog meer mensen die het topic niet lezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 04:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Denk nou eens na over je niet logische berekening
30÷2 = 15
30÷15 = 2
2+10 = 12
Zie je zelf niet dat dat een beetje dom is?
Dit lijkt me meer een gevalletje van meegaan met degene die het eerst gestemd heeft
(Jouw berekening kost je een extra stap en komt altijd op 2 uit)
Extra stap, waar heb je het in allahs naam over?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 04:38 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Denk nou eens na over je niet logische berekening
30÷2 = 15
30÷15 = 2
2+10 = 12
Zie je zelf niet dat dat een beetje vreemd is?
Dit lijkt me meer een gevalletje van meegaan met degene die het eerst gestemd heeft
(Jouw berekening kost je een extra stap en komt altijd op 2 uit)
Ik deel helemaal niks, lees de op van deel 1 eens.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:03 schreef hugecooll het volgende:
Je deelt toch eerst door 2 om de helft te krijgen, vervolgens doe je precies dezelfde berekening omgekeerd om tot hetzelfde getal (2) te komen :[
Ik heb het mijn wiskunde docenten nog nooit horen zeggenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:11 schreef hugecooll het volgende:
Daarnet deelde je nog wel, anders kwam je niet op 2 uit
Anyway, het feit dat het taalkundig wat scheef is, betekent niet dat dit een hersenkraker is..."delen door de helft" wordt vrij regelmatig gebruikt en ik heb nog nooit iemand zich er zo in zien verdiepen omdat hij het niet begreep(Op dat vorige topic na dan)
Delen door mijn uitkomst? Waar doe ik dat dan? Elke berekening is precies even langquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:16 schreef hugecooll het volgende:
Niet, delen door 2 en er dan 10 bij optellen heeft 1 stap minder dan delen door 2, dan delen door je uitkomst en er dan 10 bij optellen
Misschien dat het iets regionaals is, maar ik begreep wel direct wat er bedoeld werd
Dus die twee helften maken bij elkaar op de een of andere manier 4? Waardoor 1 helft 2 word? Een helft is immers altijd ergens van, en de helft van 4 is 2. Of neem je aan dat twee helften 1 is? Dan zou de helft 0,5 zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 05:57 schreef hugecooll het volgende:
Dat is een gegeven, daarvoor hoef je niets te berekenen. Er zijn namelijk altijd 2 helften
De helft van 100 kan wel 2 zijn, als er 98 stukjes aan de ene kant zit en 2 aan de andere.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:09 schreef Dennis_enzo het volgende:
Hoe kom je erbij dat de helft gelijk is aan 2? Is de helft van 100 ook 2?
Jij zegt: 30 gedeeld door de helft is gelijk aan 30 gedeeld door 2.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:25 schreef hugecooll het volgende:
helft de; v(m) -en één vd twee gelijke delen waarin iets verdeeld is
Dan zijn het twee delen, niet twee helftenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:15 schreef woutabest het volgende:
[..]
De helft van 100 kan wel 2 zijn, als er 98 stukjes aan de ene kant zit en 2 aan de andere.
Nee, er zijn 2 helften (= 2)quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:30 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Jij zegt: 30 gedeeld door de helft is gelijk aan 30 gedeeld door 2.
Dus: 'de helft' is gelijk aan 2.
Dus: Het geheel is 4.
Waar komt die 4 vandaan?
En daar gaat het hele topic over, delen door de helft is niet hetzelfde als halverenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:45 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, er zijn 2 helften (= 2)
In principe vragen ze op een vreemde manier om het te halveren, dus om het door 2 te delen.
Dit dus, wiskundige mensen laten niks over aan interpretatie. De vraag zelf is per definitie al fout, en als je de vraag letterlijk neemt is het antwoord 12quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 06:48 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
En daar gaat het hele topic over, delen door de helft is niet hetzelfde als halverenJe zal nooit een wiskundedocent tegenkomen die je vraagt iets door de helft te delen
Er staat 'de helft'. Aangezien er niet bijstaat waarvan die helft is, is de meest aannemelijke conclusie dat ze de helft van het eerdergenoemde getal bedoelen, zoals "Er lopen 10 mannen over straat, de helft heeft een snor".quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:28 schreef hugecooll het volgende:
Nee, als er zou staan "zijn helft", dan zou het 12 zijn
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:46 schreef FinancialBubble het volgende:
pfff het antwoord is natuurlijk 1810
Verklaring:
Delen door iets = vermenigvuldigen met het omgekeerde.
dus
30 delen door de helft = 30 vermenigvuldigen met het dubbele
dus
30 delen door de helft = 30 vermenigvuldigen met 60
dus
30 x 60 = 1800
En tel er uiteindelijk 10 bij op
1800 + 10 = 1810
Dan noem je ook wel zo'n beetje de enige fixed-wing die dat kan, als je die paar Russische knock-off's en prototypen niet meeteltquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:38 schreef Dennis_enzo het volgende:
Een harrier kan opstijgen zonder voorwaarts momentumVerder was het natuurlijk vrij logisch achteraf, maar ik moest toch even nadenken.
De volgende poll zet ik hem erbijquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 17:46 schreef FinancialBubble het volgende:
pfff het antwoord is natuurlijk 1810
Verklaring:
Delen door iets = vermenigvuldigen met het omgekeerde.
dus
30 delen door de helft = 30 vermenigvuldigen met het dubbele
dus
30 delen door de helft = 30 vermenigvuldigen met 60
dus
30 x 60 = 1800
En tel er uiteindelijk 10 bij op
1800 + 10 = 1810
quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 16:49 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Er staat 'de helft'. Aangezien er niet bijstaat waarvan die helft is, is de meest aannemelijke conclusie dat ze de helft van het eerdergenoemde getal bedoelen, zoals "Er lopen 10 mannen over straat, de helft heeft een snor".
Je verwacht toch niet 'iets regionaals' in zoiets als een IQ testquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:07 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik zei toch al dat het waarschijnlijk iets regionaals was ofzo lol
Niks regionaals, maar gewoon een verschil tussen het wel of niet snappen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 18:07 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik zei toch al dat het waarschijnlijk iets regionaals was ofzo lol
Is de vraagstelling nog steeds hetzelfde? Dan zijn het namelijk nog steeds retards.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:55 schreef Arn0 het volgende:
De vraag is ondertussen aangepast, 12 staat er nu bij
Geen idee, vind het niet meer terug. Op de Nederlandse is het nog dezelfde, bij de Belgische versie was het wel aangepast.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:58 schreef Rock-shocker het volgende:
[..]
Is de vraagstelling nog steeds hetzelfde? Dan zijn het namelijk nog steeds retards.
Dat is omdat in het Engels hetzelfde woord gebruikt wordt voor half en een helftquote:Op woensdag 19 augustus 2009 00:27 schreef Dennis_enzo het volgende:
De engelse is trouwens net zo kut:
[ afbeelding ]
Na onderzoek blijken de meeste Engelsen 70 het beste antwoord te vinden, maar ze vinden hem ook raar.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breukenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 23:12 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Niks regionaals, maar gewoon een verschil tussen het wel of niet snappen.
25 kan niet met de gegeven vraag, zie eerdere uitleg.
Dus of je snapt het en is het dus 12, of je snapt het niet en denk je dat het iets anders is.
Zeggen dat wiskunde per regio verschilt
Naja, als je iets "door de helft" snijdt, dan doe je dat door het midden zodat je 2 gelijke delen overhoudt.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 03:54 schreef Dennis_enzo het volgende:
'Als we x zeggen, bedoelen we y' is niet echt wiskundig verantwoord. Net zoals die kerel in het vorige topic 'ja als de leraar -52 zegt bedoelt hij eigenlijk (-5)2'
Volgens mij heeft de meerderheid hier delen door breuken (absoluut niet iets regionaals) allang gehad, alleen is het totaal irrelevant. Waarom zou je bij 'de helft' denken aan 2? Hooguit zou het antwoord 70 kunnen zijn, dan deel je door een half, maar dat wordt taalkundig gezien niet gevraagd.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 01:16 schreef hugecooll het volgende:
[..]
http://nl.wikibooks.org/wiki/Rekenen/Breuken#Delen_door_breuken
"Als we iets met 1/2 vermenigvuldigen, is dat hetzelfde als delen door 2. We zeggen wel dat we iets "door de helft" delen, maar we bedoelen eigenlijk iets in twee helften delen, in tweeën delen."
Dat de meerderheid hier daar nog nooit van gehoord heeft, deed mij denken dat het misschien iets is dat alleen in deze omgeving wordt gezegd. Dat bedoelde ik
Nog even speciaal voor die knakker die beweerde zelfs zijn TI gebruikt te hebben en op 25 uitkwam:quote:Op woensdag 19 augustus 2009 03:54 schreef Dennis_enzo het volgende:
'Als we x zeggen, bedoelen we y' is niet echt wiskundig verantwoord. Net zoals die kerel in het vorige topic 'ja als de leraar -52 zegt bedoelt hij eigenlijk (-5)2'
Nee, wat ik bedoel is dat "de helft" geen waarde heeft, maar dat ze daadwerkelijk bedoelen "door de helft delen" als in "het in 2 gelijke delen verdelen"quote:Op woensdag 19 augustus 2009 10:46 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de meerderheid hier delen door breuken (absoluut niet iets regionaals) allang gehad, alleen is het totaal irrelevant. Waarom zou je bij 'de helft' denken aan 2? Hooguit zou het antwoord 70 kunnen zijn, dan deel je door een half, maar dat wordt taalkundig gezien niet gevraagd.
30 / de helft = 2
30 / een half = 60
30 / twee = 15
Dat komt omdat die mensen dom zijn. 30 gedeeld door de helft is gewoon 2, dat is de enige juiste interpretatie.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 17:56 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Nee, wat ik bedoel is dat "de helft" geen waarde heeft, maar dat ze daadwerkelijk bedoelen "door de helft delen" als in "het in 2 gelijke delen verdelen"
Beetje scheef maja
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |