abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71930308
Beste mede Fok!-ers,

Aan het einde van de basischool heb ik een CITO toets gemaakt. Uit deze CITO toets, kwam de score 542. De HAVO/VWO opleiding op school1 te Eindhoven, leek een goede keuze, aangezien zowel de score als het advies van de mentor HAVO/VWO aanraden. Helaas ging het niet goed. Ik besteede geen tijd aan school, heb totaal niets uitgevoerd, en dat resulteerde in een overplaatsing naar leerjaar 1 VMBO-T op school2 te Eindhoven.

Dit ging goed. Tijdens deze vier jaren heb ik veel algemene ontwikkeling opgedaan, helaas niet zoveel als ik denk dat er mogelijk was, aangezien ik denk dat ik niet echt 'thuishoor' in die groep studenten. Aan het einde ben ik geslaagd met een 8,0 gemiddeld, geen enkel probleem.

Ik volg nu een MBO niveau 4 opleiding, op een particuliere onderwijsinstelling zodat ik deze opleiding in 2 jaar afrond, in plaats van 4 jaar. Aan het einde van deze 2 jaren (eind '10), heb ik een volwaardig MBO niveau 4 ICT beheerer diploma.

Maar nu komt het. Ik vind het niet leuk, ik presteer onder mijn kunnen op school, het niveau is niet uitdagend genoeg, ik heb het idee dat ik niets hiermee ga bereiken. Ik wil zo niet verder. De informatie die mij geleerd wordt op MBO niveau, interesseert mij niet, het daagt me niet uit.

Aangezien ik er vol van overtuigd van ben dat ik een VWO diploma kan halen, wil ik na deze opleiding daarvoor gaan. Ik heb meerdere vrienden die VWO of WO volgen en als ik hun boeken doorblader, vind ik uitdagende, interessante leerstof.

Nu weet ik niet precies wat mijn mogelijkheden zijn, kan ik na het afronden, in combinatie met een goed gesprek waarin ik laat zien dat ik zeer gemotiveerd ben en er helemaal voor wil gaan, een HAVO of VWO opleiding volgen? En in welk leerjaar kom ik dan terecht?

Samenvatting:

TS wil na MBO-4 opl. VWO opl. volgen. Is dit mogelijk?
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:16:53 #2
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71930363
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_71930457
ik zou zelf eerder voor HBO kiezen dan
pi_71930461
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:16 schreef Susteren het volgende:

Samenvatting:

zondag 16 augustus 2009 @ 20:21:36 #5
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71930468
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:21 schreef synnath het volgende:

[..]

Samenvatting:

weet ik niet
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_71930476
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:21 schreef the-undertaker het volgende:
ik zou zelf eerder voor HBO kiezen dan
Het enige probleem is dat ik dan vrijwel meteen een richting moet kiezen, en ik weet nog niet welke kant ik precies op wil.
pi_71930484
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:21 schreef Susteren het volgende:

[..]

weet ik niet
Waarom antwoord je dan in dit topic?
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:23:27 #8
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71930513
Je zou via volwasseneducatie nog je vwo diploma kunnen halen.

Meer verstandige keuze lijkt me om eerst in te stromen in het propedeusejaar van het hbo. Hier kun je ervaring opdoen in het hoger onderwijs en raak je wat meer bekend met de methoden die daar bijhoren. Als het je niet bevalt, zorg je dat je je propedeuse in 1 jaar haalt en ga je alsnog naar het WO. Je moet wel beseffen dat de overstap van mbo naar universiteit erg groot is. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat mbo´ers het op het hbo al vrij moeilijk hebben ( ook al zitten er een paar positieve uitschieters tussen).
pi_71930518
denk dat je meer aan een HBO opleiding hebt dan.

terug naar de HAVO/VWO is een klein beetje de omgekeerde wereld :p
*superman has issues. why jump over a building when you can simply walk around the damn thing..*
* the only thing better than a beer, is two beers*
*hmm..... donuts!*
  zondag 16 augustus 2009 @ 20:25:18 #10
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71930557
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:22 schreef synnath het volgende:

[..]

Waarom antwoord je dan in dit topic?
ik antwoord niet
pi_71930599
Lijkt me slimmer om een HBO opleiding te doen.
Wat wil je nu nog met een vwo opleiding bereiken? Na een vwo opleiding moet je toch weer HBO/universiteit gaan doen. Dus ik zou een 3/4 jarige HBO studie doen, en daarna misschien nog een universiraite opleiding van 2 jaar. Als je er nog kracht voor hebt
http://www.byso.nl - Mijn eigen kleding webshop!
pi_71930786
Je kunt met beroepstest doen, zodat je weet welk richting je bij HBO opleiding kan doen.
ik kan domweg jullie niet verstaan!
pi_71930843
Nee. Ik zou HBO doen. WIskunde op VWO haal je niet, Economie enzovoort ook niet. Je mist daarvoor teveel kennis. HBO propedeuse 1 jaar > WO Bachelor is redelijker.
pi_71930924
Hbo idd, of 1 jaar zelf-studie o.i.d. en op je 21ste toelatinstoets WO doen. HBO propedeuse en/of meer geeft je alleen wel meer zekerheid want als je de toets niet haalt ben je nog nergens.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71931077
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:36 schreef Cahir het volgende:
Nee. Ik zou HBO doen. WIskunde op VWO haal je niet, Economie enzovoort ook niet. Je mist daarvoor teveel kennis. HBO propedeuse 1 jaar > WO Bachelor is redelijker.
HBO propedeuse 1 jaar? Een informatica opl. misschien op het fontys? Ik heb al een beetje rondgekeken..maar is dit mogelijk in één jaar? Kan alleen opl. vinden van 3 of 4 jaar..
pi_71931121
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:46 schreef synnath het volgende:

[..]

HBO propedeuse 1 jaar? Een informatica opl. misschien op het fontys? Ik heb al een beetje rondgekeken..maar is dit mogelijk in één jaar? Kan alleen opl. vinden van 3 of 4 jaar..
Propedeuse is de benaming voor het eerste jaar HBO (als je alle vakken gehaald hebt). Op veel universiteiten kun je of met een vwo-diploma, of met een propedeuse beginnen.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  zondag 16 augustus 2009 @ 23:33:42 #17
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71937070
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:46 schreef synnath het volgende:

[..]

quote:
Aangezien ik er vol van overtuigd van ben dat ik een VWO diploma kan halen, wil ik na deze opleiding daarvoor gaan. Ik heb meerdere vrienden die VWO of WO volgen en als ik hun boeken doorblader, vind ik uitdagende, interessante leerstof.
Ik denk dat je wel weet wat een propedeuse is als je omgaat met mensen die een WO studie volgen
:-)
pi_71937329
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 23:33 schreef Dartanion het volgende:

[..]

[..]

Ik denk dat je wel weet wat een propedeuse is als je omgaat met mensen die een WO studie volgen
Ja, want de gespreksonderwerpen bestaan voor het meerendeel uit school/studie/werk, net zoals bij jou .
  zondag 16 augustus 2009 @ 23:49:32 #19
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71937511
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 23:42 schreef synnath het volgende:

[..]

Ja, want de gespreksonderwerpen bestaan voor het meerendeel uit school/studie/werk, net zoals bij jou .
Je hoeft geen sneerende opmerking te plaatsen. Je kan mijn opmerking ook zien als opbouwend commentaar, dat je je misschien nog een keer moet afvragen of je wel geschikt hebt voor het HBO/WO. Een van de compententies die je moet bezitten is zelfsredzaamheid, dat je dus zelf gaat onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. In plaats van je "vraag" op een forum te plaatsen.

Ohjah, uit je OP maak ik op dat je met je "vrienden" over hun "studie" praat aangezien je hun "boeken" door bladerd
:-)
pi_71937766
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 23:49 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Je hoeft geen sneerende opmerking te plaatsen. Je kan mijn opmerking ook zien als opbouwend commentaar, dat je je misschien nog een keer moet afvragen of je wel geschikt hebt voor het HBO/WO. Een van de compententies die je moet bezitten is zelfsredzaamheid, dat je dus zelf gaat onderzoeken wat je mogelijkheden zijn. In plaats van je "vraag" op een forum te plaatsen.

Ohjah, uit je OP maak ik op dat je met je "vrienden" over hun "studie" praat aangezien je hun "boeken" door bladerd
Posten op een forum is dan misschien juist wel de beste actie. Zelfde opbrengst voor minder energie.
pi_71940554
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:14 schreef synnath het volgende:
Beste mede Fok!-ers,

Aan het einde van de basischool heb ik een CITO toets gemaakt. Uit deze CITO toets, kwam de score 542. De HAVO/VWO opleiding op school1 te Eindhoven, leek een goede keuze, aangezien zowel de score als het advies van de mentor HAVO/VWO aanraden. Helaas ging het niet goed. Ik besteede geen tijd aan school, heb totaal niets uitgevoerd, en dat resulteerde in een overplaatsing naar leerjaar 1 VMBO-T op school2 te Eindhoven.

Dit ging goed. Tijdens deze vier jaren heb ik veel algemene ontwikkeling opgedaan, helaas niet zoveel als ik denk dat er mogelijk was, aangezien ik denk dat ik niet echt 'thuishoor' in die groep studenten. Aan het einde ben ik geslaagd met een 8,0 gemiddeld, geen enkel probleem.

Ik volg nu een MBO niveau 4 opleiding, op een particuliere onderwijsinstelling zodat ik deze opleiding in 2 jaar afrond, in plaats van 4 jaar. Aan het einde van deze 2 jaren (eind '10), heb ik een volwaardig MBO niveau 4 ICT beheerer diploma.

Maar nu komt het. Ik vind het niet leuk, ik presteer onder mijn kunnen op school, het niveau is niet uitdagend genoeg, ik heb het idee dat ik niets hiermee ga bereiken. Ik wil zo niet verder. De informatie die mij geleerd wordt op MBO niveau, interesseert mij niet, het daagt me niet uit.

Nu weet ik niet precies wat mijn mogelijkheden zijn, kan ik na het afronden, in combinatie met een goed gesprek waarin ik laat zien dat ik zeer gemotiveerd ben en er helemaal voor wil gaan, een HAVO of VWO opleiding volgen? En in welk leerjaar kom ik dan terecht?

Samenvatting:

Vooropleiding (VWO 5/6 in 1 jaar)

Havo (diploma met een gemiddelde van 6,5)
• Vwo 5e klas (met overgangsbewijs naar de
6e klas)
• Vwo 6e klas en gezakt
• Vwo 6e klas en geslaagd (maar profiel sluit niet
aan bij vervolgonderwijs)

Vooropleiding (HAVO 4/5 in 1 jaar)

Vmbo-TL met bij voorkeur wiskunde met een
cijfergemiddelde van 7,0
• Mavo met 6 vakken op D, waaronder bij voorkeur
wiskunde en twee moderne vreemde talen
met een cijfergemiddelde van 7,0.
• 3e klas havo of vwo (met overgangsbewijs
naar 4e klas)

Maak een afspraak met een Havo/vwo coördinator van de gewenste school of het mogelijk is om Havo 4/5 in 1 jaar te volgen.
Daarna kun je dus vwo in 1 jaar doen en daarna naar het wo.

Als jij denkt dat je op het wo thuis hoort lijkt mij havo->vwo een beter keus dan het HBO.

Edit:

Je bent ruim geslaagd.
Waarom ben je daarna niet direct naar havo 4 gegaan? Terwijl je wist dat je niet thuis hoort op de Mavo en vervolgens mbo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Issje op 17-08-2009 03:01:43 ]
A friend doesn't go on a diet because you are fat
pi_71941915
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 02:55 schreef Issje het volgende:

[..]

Vooropleiding (VWO 5/6 in 1 jaar)

Havo (diploma met een gemiddelde van 6,5)
• Vwo 5e klas (met overgangsbewijs naar de
6e klas)
• Vwo 6e klas en gezakt
• Vwo 6e klas en geslaagd (maar profiel sluit niet
aan bij vervolgonderwijs)

Vooropleiding (HAVO 4/5 in 1 jaar)

Vmbo-TL met bij voorkeur wiskunde met een
cijfergemiddelde van 7,0
• Mavo met 6 vakken op D, waaronder bij voorkeur
wiskunde en twee moderne vreemde talen
met een cijfergemiddelde van 7,0.
• 3e klas havo of vwo (met overgangsbewijs
naar 4e klas)

Maak een afspraak met een Havo/vwo coördinator van de gewenste school of het mogelijk is om Havo 4/5 in 1 jaar te volgen.
Daarna kun je dus vwo in 1 jaar doen en daarna naar het wo.

Als jij denkt dat je op het wo thuis hoort lijkt mij havo->vwo een beter keus dan het HBO.

Edit:

Je bent ruim geslaagd.
Waarom ben je daarna niet direct naar havo 4 gegaan? Terwijl je wist dat je niet thuis hoort op de Mavo en vervolgens mbo.
Waarom raad jij hem aan het in twee jaar te doen als hij gewoon in 1 jaar naar het wo kan gaan via de hbo-weg?
  maandag 17 augustus 2009 @ 10:23:03 #23
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_71943140
pi_71943646
Middelbare schoolonderwijs is waardeloos en echt geen pretje. Ik zou ook HBO doen. En ja, je moet dan een richting kiezen, maar als je dat nu nog niet weet, misschien ook over een jaar niet. Bovendien is er een breed aanbod aan opleidingen waar je geen specifieke VWO-opleiding voor nodig hebt.
pi_71950043
Hmm..Ik zit nu te twijfelen. Zal ik een HBO informatica studie doen op de Fonty's...kan ik daarna doorstuderen naar het WO, pas na de opleiding of na 1 jaar?
pi_71950287
Na een jaar. Met de propedeuse, die je met fatsoenlijke inzet binnen een jaar behaalt, kun je naar de universiteit.
pi_71950323
Oh ja, en ik doe informatica bij fontys, ik begin binnenkort aan de tweede helft van het eerste jaar en dus van mijn propedeuse. Ik heb tot nu toe alles gehaald, A advies. Ik vind het goed te doen Ik ben overigens in februari begonnen, vandaar dat ik nu pas aan de tweede helft begin
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')