abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71924777
Gisteren, tijdens het omleggen van de leidingen voor een kookeiland, hebben we, per ongeluk uiteraard, de waterleiding (warmwater) doorgeboord. Dit gebeurde nadat we enkele gaten in de vloer moesten boren. De waterleiding lag er helaas precies onder. Een halve cm naar rechts en er was niets aan de hand. De leidingen waren echter weggewerkt in de dekvloer, waardoor we ze niet konden vinden.

We willen nu graag weten wat een normale oplossing hiervoor is. Ik ben zelf geen loodgieter, maar ik ga ervan uit dat we niet de eersten ter wereld zijn die dit overkomt. Hoe wordt dit normaal opgelost?

We hebben de warmwater aanvoer van de ketel uitgeschakeld, zodat we gewoon water kunnen gebruiken. Daarna hebben we rondom de lekkage de boel open gehakt, zodat de flexibele leiding daar bloot is komen te liggen.

Bestaan er reparatiestukken voor deze kleine gaten? Of is het normaal om dan de gehele leiding te vervangen? Ik heb werkelijk waar geen enkel idee, het is me namelijk ook nooit eerder overkomen

Wie helpt? Het opengehakte gat zit nu midden in de woning. Het gaat om een nieuwbouwwoning, het is alleen onze eigen stomme fout geweest.. dom dom dom.

Betekent dit loodgietertje bellen?
mini rulez the world
pi_71924822
Als het koper is, solderen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_71924874
Nee, het is een grijs flexibel stuk slang...
mini rulez the world
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:07:09 #4
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_71924916
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 16:01 schreef Goofyduck het volgende:
het is alleen onze eigen stomme fout geweest.. dom dom dom.
Klopt, maar je bent niet de eerste en vast niet de laatste die t overkomt..
quote:
Betekent dit loodgietertje bellen?
Zou k wel doen, als is t voor de zekerheid...Beter nu paar tientjes teveel, dan later problemen...
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
pi_71924931
Loodgieter bellen die zal de leiding voor een deel vervangen, misschien wel in zijn geheel. Volgens het bouwbesluit is het dacht ik namelijk niet toegestaan om koppelingen in een vloer weg te werken.
Maandag even bij de bouwmarkt even een leidingzoeker kopen om vervolg incidenten te voorkomen.

Heb je geen leidingtekeningen gekregen van de bouwer aangezien het nieuwbouw is?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:09:25 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_71924977
foto? ken wel Unicor / unipipe, maar dat is wit... daar kan een loodgieter zo een sokje tussen persen (kan je zelf niet, neem niet aan dat je een unipipe perstang & bek hebt?)
pi_71925050
ik zal morgen een foto maken van de pijp en die posten, maar morgen zal ik ook maar even contact opnemen met de loodgieter die in deze nieuwbouw wijk werkt. Misschien en hopelijk kan hij zoiets ertussen persen. Dat zal toch een stuk goedkoper zijn dan de gehele leiding vervangen, plus dat dan de rest van de vloer ook open moet, incl wc e.d. omdat hij helemaal naar de ketel doorloopt, boven op zolder..
mini rulez the world
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:50:31 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71925876
Ik hoorde pas hoe een expert dit oplost: gewoon een flexibel stuk slang warmmaken en er tussen "plakken". De details ken ik niet, maar ik zou hier iemand voor laten komen die dat met weinig moeite oplost, zeker als het al uitgehakt is.
censuur :O
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:51:58 #9
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_71925901
Je kan kiezen tussen: Ducktape, Tie-wrap's of WD40. Wat kies je? Ik zou 't wel weten .
Huilen dan.
  Moderator zondag 16 augustus 2009 @ 17:09:46 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_71926283
Enigste optie is even een loodgieter inschakelen, het nadeel van persen is dat de leiding helemaal rondom vrij gehakt moet worden daar je anders niet genoeg ruimte hebt om de persbek om heen te doen.
  zondag 16 augustus 2009 @ 17:16:15 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71926440
Grijze flexibele pijp..... Heb je toevallig vloerverwarming? Dat klinkt namelijk niet als waterleiding maar als vloerverwarming.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_71926687
Ik heeb geen vloerverwarming nee. Het is echt de flexibele grijze slang van het warmwater. We hebben hem afgesloten op de ketel, dus nu hebben we in ieder geval gewoon koud water.
Morgen eerst maar eens een loodgieter raadplegen. Een flexibel stuk warm maken klinkt me goed in de oren. Hopelijk valt het dan mee en kunnen we het ontstane gat weer gewoon dichten.
mini rulez the world
pi_71927308
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 17:16 schreef sanger het volgende:
Grijze flexibele pijp..... Heb je toevallig vloerverwarming? Dat klinkt namelijk niet als waterleiding maar als vloerverwarming.
tis tegenwoordig overal flexpijp, en meestal is inderdaad alleen de verwarmingspijp met een kleucode uitgevoerd
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_71929418
heb pasgeleden geholpen met wat waterleidingen verlengen bij mijn broer. Dit waren uponor unipipe slangen. Grijs kunststof met een aluminium kern. Waarschijnlijk heb jij deze ook. Anders kijk je even waar de slang de wand/vloer uitkomt. Dan zie je daar een tekst op.

Je moet even kijken welke dikte slang je doorboord hebt, en dan daarvoor een rechte perskoppeling halen. Reken op ongeveer 5 euro.
Hierna moet je aan een perstang zien te komen. Deze tang hebben wij geleend bij de Warmteservice Tilburg (http://www.warmteservice.nl, weet niet of andere vestigingen die tang ook te leen hebben). Kost je wel een honderd of 4 aan borg, maar dat krijg je uiteraard terug.

Knip met een tang (niet een gewone zijkniptang, maar wel een speciale, zat ook bij de geleende set) net naast het boorgat (links en rechts). Beide open eindes ontbramen met wederom een handig tooltje uit de koffer.
Hieroverheen kun je dan de perskoppeling zetten. Daarna tang erop en knellen maar. De bek van de tang is inderdaad redelijk groot, maar je moet toch weer aansmeren met cement, en of je dan één of twee kwakjes nodig hebt maakt ook niet veel uit.

Kost je misschien 10 euro, terwijl een loodgieter wel wat meer rekent.
pi_71930628
_VoiD_ dat lijkt me ook een risico als je dat nog nooit gedaan hebt? Een lekkage in je vloer als alles klaar is klinkt als een groter drama dan nu even de expert laten komen.
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_71931939
Kan ook Rehau - RAUTITAN buis zijn.

Bel inelk geval een installateur, er zijn reparatie methoden voor. Ook om de gaten dicht te maken.
pi_71932531
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:28 schreef twixx het volgende:
_VoiD_ dat lijkt me ook een risico als je dat nog nooit gedaan hebt? Een lekkage in je vloer als alles klaar is klinkt als een groter drama dan nu even de expert laten komen.
Dat is het probleem met klussers. Men denkt vaak dat ze dit soort dingen niet kunnen, terwijl heel veel dingen erg makkelijk zijn om te doen.
Denk je dat een loodgieter ook eerst een ellenlange cursus heeft gehad voordat hij met dit spul ging werken?
Na het persen uiteraard niet meteen dichtstorten, maar gewoon op druk laten en desnoods een week wachten. Lekt het dan nog niet, dan is het echt wel goed hoor
pi_71932699
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:32 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Dat is het probleem met klussers. Men denkt vaak dat ze dit soort dingen niet kunnen, terwijl heel veel dingen erg makkelijk zijn om te doen.
Ik ben het deels met je eens; het doen is niet moeilijk en het testen ook niet. Maar is de gemiddelde of beginnende klusser bekend met zaken als het bouwbesluit of NEN?
pi_71948359
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 20:56 schreef styliste het volgende:
tvp, moet zelf leidingen gaan aanleggen en dat flexibele spul is erg interessant..
Mocht je vragen hebben Styliste moet je maar effe mailen of PM'en...

Ik heb 180m van die buis door het huis getrokken dus de DO's en DON'Ts ken ik onderhand wel

Wat betreft dit, net zoals gezegd is, rondom RUIM vrij kappen, stukje er tussenuit knippen en stukje tussen koppelen...

En als het gat niet te groot is kan je met een koppelstuk en 2 schuifhulzen al af... Kosten ongeveer 5 euro...

Je knipt dus een stukje er tussenuit ter breedte van het middenstuk van deze koppeling want de buis komt tegen het opstaande randje aan.

Dan plaats je op beide buizen een schuifhuls:

En dan plaats je de koppeling er tussen en pers je de beide delen af...

Wat betreft degene die net riep dat koppelingen in de vloer en muur niet mogen, dat klopt, maar dit is enkel knelkoppelingen... Pers koppelingen worden ook in de bouw gebruikt en zijn 100% veilig als de huls rondom maar netjes tegen de kraag van de koppeling aan zit... Dus er netjes recht op.
Aansmeren en gaan met die banaan.

Je moet alleen effe uitzoeken wat voor buis je hebt, want dit voorbeeld is met VSH koppelingen en Multicon buis van 14, 16 of 20 mm maar dit kan per merk verschillen maar het systeem blijft hetzelfde en mijn beschrijving ook...

D
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_71948458
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 21:36 schreef twixx het volgende:

[..]

Ik ben het deels met je eens; het doen is niet moeilijk en het testen ook niet. Maar is de gemiddelde of beginnende klusser bekend met zaken als het bouwbesluit of NEN?
Nee, maar daar hebben ze internet en telefoon voor...

Mijn systeem heb ik helemaal zelf aangelegd tot aan de ketel aan toe. En toen effe een afsprak gemaakt met de installateur die alles geleverd had, die is in een kwartiertje door het huis gelopen, heeft alles gecontroleerd, de garantie papieren ingevuld en toen heb ik alle muren dichtgesmeerd.

Soms moet je gewoon wat simpeler denken en als je ergens niet uit komt bel je eens een loodgieter op, en leg je je plan uit, en soms hebben zij een beter idee en doe je het zo....

Vragen kost geen geld
Lach, en de hele wereld lacht met je mee; snurk en je slaapt alleen...
[img]http://mypsn.eu.playstation.com/psn/profile/Dengaman.png[/img]
pi_71950360
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:36 schreef Dengaman het volgende:

[..]
Nee, maar daar hebben ze internet en telefoon voor...
Inderdaad! Wat is die site ook alweer waar ik die verplichte NEN documentatie kan inzien?

Ik heb voor m'n electrisch systeem in m'n oude woning dezelfde 'techniek' toegepast. Eerst alles aangesloten en in orde gemaakt en toen laten controleren (en laten aansluiten op de meter van Eneco).
pi_71954117
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:33 schreef Dengaman het volgende:

[..]

Mocht je vragen hebben Styliste moet je maar effe mailen of PM'en...

Ik heb 180m van die buis door het huis getrokken dus de DO's en DON'Ts ken ik onderhand wel

Wat betreft dit, net zoals gezegd is, rondom RUIM vrij kappen, stukje er tussenuit knippen en stukje tussen koppelen...

En als het gat niet te groot is kan je met een koppelstuk en 2 schuifhulzen al af... Kosten ongeveer 5 euro...

[ afbeelding ]

Je knipt dus een stukje er tussenuit ter breedte van het middenstuk van deze koppeling want de buis komt tegen het opstaande randje aan.

Dan plaats je op beide buizen een schuifhuls:

[ afbeelding ]

En dan plaats je de koppeling er tussen en pers je de beide delen af...

Wat betreft degene die net riep dat koppelingen in de vloer en muur niet mogen, dat klopt, maar dit is enkel knelkoppelingen... Pers koppelingen worden ook in de bouw gebruikt en zijn 100% veilig als de huls rondom maar netjes tegen de kraag van de koppeling aan zit... Dus er netjes recht op.
Aansmeren en gaan met die banaan.

Je moet alleen effe uitzoeken wat voor buis je hebt, want dit voorbeeld is met VSH koppelingen en Multicon buis van 14, 16 of 20 mm maar dit kan per merk verschillen maar het systeem blijft hetzelfde en mijn beschrijving ook...

D

Inderdaad gewoon een reparatiekoppeling toepassen.
pi_71954164
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 16:07 schreef Deetch het volgende:
Loodgieter bellen die zal de leiding voor een deel vervangen, misschien wel in zijn geheel. Volgens het bouwbesluit is het dacht ik namelijk niet toegestaan om koppelingen in een vloer weg te werken.

In zijn geheel vervangen gaat het niet worden, deze leiding is waarschijnlijk zonder mantelbuis ingestort.
Reparatiekoppelingen mogen gewoon gebruikt worden.
pi_71957635
Sjonge jonge, relaxte lui hiero op de bouw.
Geef even een telefoontje naar de loodgieter, die geeft aan dat er vandaag wel een monteur zou langskomen. 2 minuten later komt er een kerel aangewandeld uit het appartenementencomlex in aanbouw recht tegenover ons.
Knipt er een stukje vanaf, perst er inderdaad een bovenstaande koppeling tussen en loopt weer lachend weg.

Geen kosten, halve minuut werk Ik weer blij
mini rulez the world
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')