quote:IJsland (Ísland in het IJslands) is een eiland en land, dat tussen Groenland en Europa in ligt. Het is omringd door de Atlantische Oceaan, de Straat Denemarken (tussen IJsland en Groenland) en de Noordelijke IJszee. Het noordoosten van het land ligt net binnen de poolcirkel. De hoofdstad Reykjavik ligt aan de zuidwestkust en is 's werelds meest noordelijke hoofdstad (64°08' noorderbreedte). IJsland is het meest westelijk gelegen land van Europa.
quote:Statistiek
96% van de inwoners woont in steden (1 december 2004)
Reykjavik heeft 114.000 inwoners (1 oktober 2005); buiten de regio van Reykjavik is Akureyri de enige stad van enige omvang (17.000 inwoners, 1 oktober 2005)
Toename aantal inwoners over 2003: 0,96%
Geschat aantal inwoners in 2010: 304.711 (1 december 2004)
Aantal geboortes per 1000 inwoners: 14,0 (1 december 2004)
Aantal overledenen per 1000 inwoners: 6,0 (1 december 2004)
Gemiddeld aantal geboortes per vrouw: 1,97 (1 december 2004)
Kindersterfte: 2,4 per 1000 geboortes (2003)
Kindersterfte in eerste levensweek: 1,69 per 1000 geboortes (2003)
Migratiesaldo in 2001: +968
Bevolkingsdichtheid in 2004: 2,8 inwoners per km² (1 december 2004)
Levensverwachting: mannen 78,7 jaar; vrouwen 82,5 jaar (2001-2003)
Economie: Bruto Nationaal Product van 2003: 810.844 miljoen ISK (2004)
Economische groei in 2002: -0,5%
BNP per inwoner in 2003: 36.519 US-dollars (2004)
Belasting: inkomstenbelasting, in procenten: 37,73 (2005)
(Er is een speciale belasting (2%) bij inkomsten boven ISK 350.000 p.p. per maand (2005).)
btw, in procenten (1 maart 2007): 24,5, 14,0 of 7,0
Aantal auto's per 1000 inwoners: 647 (2004)
Aantal dokters per 1000 inwoners: 3,6 (2002)
Er is geen spoorwegennet.
IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden.
Popzangeres Björk (Guðmundsdóttir) is van IJslandse afkomst, net zoals de post-rockband Sigur Rós.
De funk fusionband Mezzoforte komt uit IJsland.
Fotografisch ziet 't land er zo uitquote:Feestdagen (Hátíðir og merkisdagar)
1 januari: nýársdagur (nieuwjaarsdag).
6 januari: þrettándi, de dertiende dag. Laatste dag van de IJslandse Kerstmis (zie ook: Jólasveinar).
Eind januari wordt de oude gecombineerde januari/februarimaand Þorri gevierd, het Þorrablót.
Bolludagur ("bolletjesdag"). Bolletjesdag was vroeger de maandag voor de vastendagen en wordt nu gevierd door (veel) gebakjes of bolletjes met room (rjómabollur) te eten bij de koffie.
Sprengidagur ("explosiedag"). Deze dag was vroeger de laatste dag voor het begin van de vastendagen en er mocht toen zoveel gegeten als mogelijk (en voorradig) was. Nu wordt het met een speciale maaltijd, bestaande uit gezouten vlees en bonen, gevierd.
Öskudagur ("asdag"). De eerste dag van de vastendagen die begon op een woensdag. Dit is nu een vrije dag.
Sumardagurinn fyrsti; de eerste donderdag na 18 april: eerste dag van de (oude) zomer. IJsland kende vroeger maar twee jaargetijden: zomer en winter.
Sjómannadagurinn; de eerste zondag in juni: opgedragen aan de zeevaarders (vissers, reders etc.).
Listahátið; begin juni op even jaren: Reykjaviks internationale kunstfestival.
17 juni: þjóðhátið; belangrijk nationaal volksfeest op sjautjándi júní . Ter gelegenheid van het feit dat IJsland op 17 juni 1944 een republiek werd.
Verslunarmannahelgi ("handelsweekend"); eerste weekend in augustus.
Síldarævintyri ("haringavontuur"); feest op eerste weekend en maandag in augustus in Siglufjörður (Noord-IJsland).
Þjóðhátið Vestmannaeyjar; volksfeest op de Westman-eilanden begin augustus.
September: tijd waarin de schapen vanuit de bergen en vlakten bijeengedreven worden voor sortering. Vaak een festijn.
Fyrsti vetrardagur; eind oktober: eerste dag van de (oude) winter.
1 december: (voornamelijk) studentenfeest ter gelegenheid van de afscheiding van Denemarken in 1918.
24 december: aðfangadagur; kerstavond.
25 en 26 december: Jól; Kerstmis.
31 december: gamlarskvöld; oudejaarsavond.
quote:Op zondag 16 augustus 2009 11:55 schreef christvs het volgende:
Zo gister eindelijk een (kort) tripje ijsland geboekt!
Van 16 tot 20 oktober hebben we een hotel in Reykjavik. Vanuit Reykjavik willen we uitstapjes gaan doen.
Nu zit ik rond te kijken naar excursies. De golden circle gaan we zeker doen, dat staat al vast.
Ik kwam ook een excursie tegen dat je meegaat met een groep om het noorderlicht te kijken, de gids weet dan de beste plekjes. Heeft iemand dit gedaan, of is dit zonde van het geld?
Ook hoorde ik hier meerdere suggesties. Zoals het schiereiland Snaefellsnes, dit zou in een dag te doen zijn? Dat doe je dan met een huurauto neem ik aan?
Ik hoorde dat Vestmannaeyjar ook heel mooi is. Air Iceland heeft hier een dagelijkse vlucht heen. Met vertrek om 8:00 am en terugkeer om 5:35 pm. Zou dit genoeg tijd zijn om het eiland een beetje te bekijken, als dagtrip?
Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid kan geven. Alvast bedankt!
Ik ben een paar weken terug van een autorondtrip van 2 weken daar en ik wil zo met je mee hoorquote:Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Pien85 het volgende:
Ik wil al zó lang naar IJsland... maar niemand wil met me meeEn ik heb eigenlijk vrij weinig zin om alleen te gaan, dus ik tvp even om me te verlekkeren aan de verhalen van een ander
Enjoy!quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:13 schreef Inu het volgende:
Ik vlieg over een paar uurIk heb er echt zo'n zin in! Eerst een week summer school in Reykjavik en dan liftend/bussend naar Akureyri voor nog een week
Ik wil ook weer!quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:13 schreef Inu het volgende:
Ik vlieg over een paar uurIk heb er echt zo'n zin in! Eerst een week summer school in Reykjavik en dan liftend/bussend naar Akureyri voor nog een week
Je blijft niet een hele week in Akureyri neem ik aan?quote:Op maandag 17 augustus 2009 09:13 schreef Inu het volgende:
Nee, ik wil een week in het noorden rondkijken. Ga denk ik zo'n buspas kopen dat je een week lang mee kan op alle bussen die er rijdenquote:Op maandag 17 augustus 2009 20:52 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Je blijft niet een hele week in Akureyri neem ik aan?
Overnachten hoeven we er niet. We willen er gewoon een dagje zijn. En 46 euro p.p. retourtje, daar gaan we niet failliet aanquote:Op maandag 17 augustus 2009 23:17 schreef Inu het volgende:
Je kunt ook heel makkelijk overnachten op de Westman Island, scheelt veel in de kosten als je gewoon met de boot gaat
Waarom huur je eigenlijk niet gewoon een autotje en doe je zelf de trips?... Auto kost zo'n 300 euro voor een week namelijk
Ja Skyr is hier nergens te krijgen en zooo lekkerquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:11 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Is er trouwens iemand die voor mij watSkyr
mee terug kan nemen naar Nederland?
Ik mis mijn favoriete IJslandse toetje!
![]()
Nog twee dagenquote:Op maandag 24 augustus 2009 21:51 schreef Roel_Jewel het volgende:
Nog een paar dagen en dan kan het avontuur beginnen
quote:
Gister was goed hequote:Op maandag 31 augustus 2009 22:24 schreef Roel_Jewel het volgende:
Groeten vanuit Grundarfjörður. Wat een geweldig weer al drie dagen
. Wel véél wind. Damn, kreeg soms lastig de autodeur open
.
Al heel veel gezien. Schitterende landschappen. Alleen al vandaag hier op Snæfellsnes lavavelden, schitterende kliffen, de gletsjer en een vulkaankrater gezien
. Erg mooi. Vindt m'n camera ook trouwens. Nu al zo'n 500 foto's gemaakt
.
Kan ik me voorstellenquote:Op maandag 31 augustus 2009 22:35 schreef Inu het volgende:
[..]
Gister was goed heEn vanochtend toen ik terugvloog prachtig uitzicht over het hele eiland
Qua temperatuur denk ik wel, wat was de gemiddelde temp toen je er was?quote:
de 'grot der geliefden' ook gevonden?quote:Op dinsdag 1 september 2009 11:42 schreef Inu het volgende:
[ afbeelding ]
Vlakbij Dimmu Borgir, scheur tussen de tectonische platen
Nee man, dat is juist de charme van ijsland. En gewoon 70 rijden... dan merk je het slechte wegdek niet.quote:Op zaterdag 5 september 2009 22:30 schreef Roel_Jewel het volgende:
En owja, wat een KUTWEG naar de Dettifoss toe![]()
. Dat ze goddomme iets aan die weg doen in plaats van een bordje plaatsen dat die weg slecht is. Dat had ik al door ja. Bijna 30 km door elkaar geschud. Zelfs het. UV-filter van een van m'n cameralenzen getrild
.
Gisteren geweestquote:Op zaterdag 5 september 2009 23:24 schreef E.T. het volgende:
[..]
de 'grot der geliefden' ook gevonden?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hmja, dat hield ik me de eerste vijf kilometer ook voor, maar daarna begon 't toch snel vervelend te wordenquote:Op zaterdag 5 september 2009 23:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee man, dat is juist de charme van ijsland. En gewoon 70 rijden... dan merk je het slechte wegdek niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |