abonnement Unibet Coolblue
pi_71917178

(foto: Swetsenegger)

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsland
quote:
IJsland (Ísland in het IJslands) is een eiland en land, dat tussen Groenland en Europa in ligt. Het is omringd door de Atlantische Oceaan, de Straat Denemarken (tussen IJsland en Groenland) en de Noordelijke IJszee. Het noordoosten van het land ligt net binnen de poolcirkel. De hoofdstad Reykjavik ligt aan de zuidwestkust en is 's werelds meest noordelijke hoofdstad (64°08' noorderbreedte). IJsland is het meest westelijk gelegen land van Europa.
quote:
Statistiek

96% van de inwoners woont in steden (1 december 2004)
Reykjavik heeft 114.000 inwoners (1 oktober 2005); buiten de regio van Reykjavik is Akureyri de enige stad van enige omvang (17.000 inwoners, 1 oktober 2005)
Toename aantal inwoners over 2003: 0,96%
Geschat aantal inwoners in 2010: 304.711 (1 december 2004)
Aantal geboortes per 1000 inwoners: 14,0 (1 december 2004)
Aantal overledenen per 1000 inwoners: 6,0 (1 december 2004)
Gemiddeld aantal geboortes per vrouw: 1,97 (1 december 2004)
Kindersterfte: 2,4 per 1000 geboortes (2003)
Kindersterfte in eerste levensweek: 1,69 per 1000 geboortes (2003)
Migratiesaldo in 2001: +968
Bevolkingsdichtheid in 2004: 2,8 inwoners per km² (1 december 2004)
Levensverwachting: mannen 78,7 jaar; vrouwen 82,5 jaar (2001-2003)
Economie: Bruto Nationaal Product van 2003: 810.844 miljoen ISK (2004)
Economische groei in 2002: -0,5%
BNP per inwoner in 2003: 36.519 US-dollars (2004)
Belasting: inkomstenbelasting, in procenten: 37,73 (2005)
(Er is een speciale belasting (2%) bij inkomsten boven ISK 350.000 p.p. per maand (2005).)
btw, in procenten (1 maart 2007): 24,5, 14,0 of 7,0
Aantal auto's per 1000 inwoners: 647 (2004)
Aantal dokters per 1000 inwoners: 3,6 (2002)
Er is geen spoorwegennet.
IJsland kent geen eigen krijgsmacht. Het leger van de Verenigde Staten bewaakte tot 1 oktober 2006 op basis van een militair verdrag uit 1951 het land en zijn territoriale wateren vanuit een marinevliegbasis in Keflavík. Na deze datum zullen de Verenigde Staten nog wel garant staan voor de defensie van IJsland, maar zal de marinevliegbasis gesloten worden.
Popzangeres Björk (Guðmundsdóttir) is van IJslandse afkomst, net zoals de post-rockband Sigur Rós.
De funk fusionband Mezzoforte komt uit IJsland.
quote:
Feestdagen (Hátíðir og merkisdagar)

1 januari: nýársdagur (nieuwjaarsdag).
6 januari: þrettándi, de dertiende dag. Laatste dag van de IJslandse Kerstmis (zie ook: Jólasveinar).
Eind januari wordt de oude gecombineerde januari/februarimaand Þorri gevierd, het Þorrablót.
Bolludagur ("bolletjesdag"). Bolletjesdag was vroeger de maandag voor de vastendagen en wordt nu gevierd door (veel) gebakjes of bolletjes met room (rjómabollur) te eten bij de koffie.
Sprengidagur ("explosiedag"). Deze dag was vroeger de laatste dag voor het begin van de vastendagen en er mocht toen zoveel gegeten als mogelijk (en voorradig) was. Nu wordt het met een speciale maaltijd, bestaande uit gezouten vlees en bonen, gevierd.
Öskudagur ("asdag"). De eerste dag van de vastendagen die begon op een woensdag. Dit is nu een vrije dag.
Sumardagurinn fyrsti; de eerste donderdag na 18 april: eerste dag van de (oude) zomer. IJsland kende vroeger maar twee jaargetijden: zomer en winter.
Sjómannadagurinn; de eerste zondag in juni: opgedragen aan de zeevaarders (vissers, reders etc.).
Listahátið; begin juni op even jaren: Reykjaviks internationale kunstfestival.
17 juni: þjóðhátið; belangrijk nationaal volksfeest op sjautjándi júní . Ter gelegenheid van het feit dat IJsland op 17 juni 1944 een republiek werd.
Verslunarmannahelgi ("handelsweekend"); eerste weekend in augustus.
Síldarævintyri ("haringavontuur"); feest op eerste weekend en maandag in augustus in Siglufjörður (Noord-IJsland).
Þjóðhátið Vestmannaeyjar; volksfeest op de Westman-eilanden begin augustus.
September: tijd waarin de schapen vanuit de bergen en vlakten bijeengedreven worden voor sortering. Vaak een festijn.
Fyrsti vetrardagur; eind oktober: eerste dag van de (oude) winter.
1 december: (voornamelijk) studentenfeest ter gelegenheid van de afscheiding van Denemarken in 1918.
24 december: aðfangadagur; kerstavond.
25 en 26 december: Jól; Kerstmis.
31 december: gamlarskvöld; oudejaarsavond.
Fotografisch ziet 't land er zo uit


(foto: Swetsenegger)

Paardrijden kan er ook goed:

(foto: umberrella)

Thingvellir in de herfst:


(foto: Inu)

Panorama's:




(foto's: Rory78)

Vestmannaeyar:


(foto: PAA-053)

Bolungarvík:


(foto: PAA-053)


Reyjavík:



[ Bericht 12% gewijzigd door Roel_Jewel op 16-08-2009 12:19:09 ]
pi_71917415
Excuse me, maar dit was de/mijn laatste post:
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 11:55 schreef christvs het volgende:
Zo gister eindelijk een (kort) tripje ijsland geboekt !

Van 16 tot 20 oktober hebben we een hotel in Reykjavik. Vanuit Reykjavik willen we uitstapjes gaan doen.
Nu zit ik rond te kijken naar excursies. De golden circle gaan we zeker doen, dat staat al vast .

Ik kwam ook een excursie tegen dat je meegaat met een groep om het noorderlicht te kijken, de gids weet dan de beste plekjes. Heeft iemand dit gedaan, of is dit zonde van het geld?

Ook hoorde ik hier meerdere suggesties. Zoals het schiereiland Snaefellsnes, dit zou in een dag te doen zijn? Dat doe je dan met een huurauto neem ik aan?

Ik hoorde dat Vestmannaeyjar ook heel mooi is. Air Iceland heeft hier een dagelijkse vlucht heen. Met vertrek om 8:00 am en terugkeer om 5:35 pm. Zou dit genoeg tijd zijn om het eiland een beetje te bekijken, als dagtrip?

Ik hoop dat iemand mij hier wat meer duidelijkheid kan geven . Alvast bedankt!
pi_71917450
Nog minder dan twee weken en dan mag ik twee weken van dit mooie land gaan genieten
  zondag 16 augustus 2009 @ 13:33:00 #4
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_71919973
Ik wil al zó lang naar IJsland... maar niemand wil met me mee En ik heb eigenlijk vrij weinig zin om alleen te gaan, dus ik tvp even om me te verlekkeren aan de verhalen van een ander
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_71923783
Snaeffelsness is zeker mooi, maar volgens mij niet in 1 dag te doen. Zeker niet als je zo kort blijft en maar op 1 plek logeert.
pi_71926002
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 13:33 schreef Pien85 het volgende:
Ik wil al zó lang naar IJsland... maar niemand wil met me mee En ik heb eigenlijk vrij weinig zin om alleen te gaan, dus ik tvp even om me te verlekkeren aan de verhalen van een ander
Ik ben een paar weken terug van een autorondtrip van 2 weken daar en ik wil zo met je mee hoor

(tevens verkapte tvp )
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  FOK!fotograaf zondag 16 augustus 2009 @ 23:11:57 #7
160750 moonmovies
zeg maar Peer...
pi_71936375
tvp
Friends are like potatoes. If you eat them, they'll die...
-------------------------------------
www.theinvision.nl
pi_71941860
Ik vlieg over een paar uur Ik heb er echt zo'n zin in! Eerst een week summer school in Reykjavik en dan liftend/bussend naar Akureyri voor nog een week
pi_71941875
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:13 schreef Inu het volgende:
Ik vlieg over een paar uur Ik heb er echt zo'n zin in! Eerst een week summer school in Reykjavik en dan liftend/bussend naar Akureyri voor nog een week
Enjoy!
pi_71942669
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:13 schreef Inu het volgende:
Ik vlieg over een paar uur Ik heb er echt zo'n zin in! Eerst een week summer school in Reykjavik en dan liftend/bussend naar Akureyri voor nog een week
Ik wil ook weer!

Have fun!
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  maandag 17 augustus 2009 @ 20:52:06 #11
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_71961342
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:13 schreef Inu het volgende:
Ik vlieg over een paar uur Ik heb er echt zo'n zin in! Eerst een week summer school in Reykjavik en dan liftend/bussend naar Akureyri voor nog een week
Je blijft niet een hele week in Akureyri neem ik aan?
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_71963456
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:52 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Je blijft niet een hele week in Akureyri neem ik aan?
Nee, ik wil een week in het noorden rondkijken. Ga denk ik zo'n buspas kopen dat je een week lang mee kan op alle bussen die er rijden

Ben nu bij mijn gastmevrouw in Reykjavik, net weer door het centrum gelopen, echt heerlijk om weer terug te zijn
pi_71966985
Ik heb inmiddels al gevonden dat een dagje Westman islands mogelijk is . Gewoon met Air Iceland ben je er in 25 minuten. Vervolgens kun je het eiland verkennen per tourbus, en er is nog meer te doen. Dat lijkt me wel gaaf!

Voor de Golden Circle klinkt Go Travel Iceland heel goed. Een kleine organisatie die op tripadvisor geweldige reviews krijgt. Ze zijn ook de helft goedkoper dan de lokale grayline...... En er kunnen maximaal 17 personen per tour mee, mooi rustig dus. Ze bieden ook dagtours aan naar Snæfellsnes, klinkt wel aantrekkelijk! Is er ook iemand die toevallig een keer zo'n northern lights tour heeft gedaan? Lijkt me wel erg leuk eigenlijk.
pi_71967083
Je kunt ook heel makkelijk overnachten op de Westman Island, scheelt veel in de kosten als je gewoon met de boot gaat

Waarom huur je eigenlijk niet gewoon een autotje en doe je zelf de trips?... Auto kost zo'n 300 euro voor een week namelijk
pi_71968173
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 23:17 schreef Inu het volgende:
Je kunt ook heel makkelijk overnachten op de Westman Island, scheelt veel in de kosten als je gewoon met de boot gaat

Waarom huur je eigenlijk niet gewoon een autotje en doe je zelf de trips?... Auto kost zo'n 300 euro voor een week namelijk
Overnachten hoeven we er niet. We willen er gewoon een dagje zijn. En 46 euro p.p. retourtje, daar gaan we niet failliet aan .

We gaan liever met zo'n tour mee omdat de gidsen van Go Travel Iceland zo goed schijnen te zijn. Heel aardig en ze weten een shitload aan informatie over ijsland. En aangezien er maar weinig mensen in zo'n busje kunnen, en ik betwijfel of die in oktober vol zal zitten, lijkt ons dit de leukste manier voor deze tripjes.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:36:21 #16
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_71975187
pvt...
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_71989140
Is er trouwens iemand die voor mij wat Skyr mee terug kan nemen naar Nederland? Ik mis mijn favoriete IJslandse toetje!
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
pi_72029788
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 20:11 schreef myxomatosekonijn het volgende:
Is er trouwens iemand die voor mij wat Skyr mee terug kan nemen naar Nederland? Ik mis mijn favoriete IJslandse toetje!
Ja Skyr is hier nergens te krijgen en zooo lekker

Ik heb een half jaar in een dependance van het ziekenhuis in Hafnarfjördur gewerkt en in de weekenden gingen we met een ijslandse reisclub overal heen.
Alles gezien, veel bergen/gletschers beklommen en wat een mooi land is het
Alles wordt tussen de regels bepaald.
pi_72051721
Weten jullie een website oid waarop je verzoekjes kan plaatsen voor mede-reizigers?

Ik wil volgende week graag naar het noorden, maar ik vind dat bussen toch wel erg lastig met maar 1 bus per dag... Dus als ik nu 2 of 3 anderen vindt die ook willen kan ik een auto huren
pi_72088034
http://www.grapevine.is/F(...)re-Best-of-Reykjavik

De leukste 'alles' in Reykjavik. Goed artikel .
pi_72101196
Menningarnótt Gister tot 12 uur overal concerten en uiteindelijk vuurwerk in de haven Nu onderweg naar Kolaportid, de vlooienmarkt
pi_72123776
Gisteren mijn vliegticket naar Akureyri geboekt Vliegen is gewoon goedkoper dan de bus... ik neem de bus terug over Kjölar om zo ook nog wat van het binnenland te zien
pi_72123999
Nog een paar dagen en dan kan het avontuur beginnen
pi_72127730
Icelandair heeft een aanbieding, een retourtje Reykjavik vanaf 199 euro. Voor 100 euro meer kun je ook nog drie nachten in een hotel in Reykjavik overnachten. Je moet alleen wel vrij snel beslissen en de vakantie moet ergens tussen 1 oktober en 30 april zijn.

Meer info en voorwaarden op http://www.icelandair.nl/

Ik heb geen idee wat de normale prijzen zijn, maar ik wilde het hier toch even melden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')