abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71898238
quote:
'Islamscholen sluiten andere culturen uit'

http://www.spitsnieuws.nl(...)uiten_andere_cu.html

Binnen orthodoxe islamitische scholen is totaal geen ruimte voor andere culturen en geloven. Tot die conclusie komt Hennie Metsemakers, een onderwijzeres die een jaar gewerkt heeft op de As Siddieqschool in Amsterdam.

Metsemakers vertelt haar ervaringen in het Parool van vandaag, als reactie op de oproep van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch om orthodoxe bewegingen van subsidie te voorzien. "We moesten apart eten in de pauzes. Ook werden we anders begroet, en als ongelovig bestempeld", aldus Metsemakers, die ook de onderwijsinspectie heeft ingeschakeld.

Verboden

Metsemakers kreeg naar eigen zeggen de opdracht om kinderen wijs te maken dat het christendom zou worden afgeschaft. "Rond de kerst had ik grachtenhuizen met lichtjes in de klas gezet, om iets te vertellen over het feest zonder het over kerstmis te hebben. Dat werd me verboden", aldus de onderwijzeres in de krant.
Ja tuurlijk laten we er nog meer geld in stoppen.
pi_71898297
Ik ben van mening dat je kinderen sowieso niet moet misbruiken, geestelijk geweld moet aandoen door hen te leren dat hun vriendjes na hun verdiende dood eeuwig en voor altijd zullen branden omdat ze nu eenmaal in een andere Sinterklaas geloven. Maar de echte Sinterklaas houdt van iedereen, hè!

Toch slaat 'islamscholen' hier kennelijk op 'de school waar ik gewerkt heb'.
pi_71898342
quote:
AMSTERDAM - Orthodoxe islamitische scholen bieden geen enkele ruimte aan andere culturen en geloven. Zij werken de integratie tegen. Niet-moslimleraren op deze scholen worden vriendelijk, met alle egards, maar niet als volwaardige collega's behandeld.

Dit stelt onderwijzeres Hennie Metsemakers, die een jaar gewerkt heeft bij de As Siddieqschool, nadat deze twee van de drie gesloten scholen van Siba (Stichting Islamitische Basisscholen Amsterdam) had overgenomen.

Aanleiding voor haar noodkreet, die vandaag in Het Parool te lezen is, was de oproep van stadsdeelvoorzitter Ahmed Marcouch orthodoxe bewegingen te subsidiëren. Volgens Metsemakers is de democratie hiermee niet gediend.

Metsemakers meent dat zij en andere niet-moslimleden van het onderwijzend team van de As Siddieq ('De waarheidsgetrouwe') in Zeeburg subtiel werden buitengesloten.

''In de pauzes moesten we apart eten,'' zegt Metsemakers. ''Wij mochten niet hetzelfde begroet worden als moslimonderwijzers, niet met het woord salem, vrede, want niet-moslims kunnen niet weten wat vrede is. Andersdenkenden worden bestempeld als ongelovig.''

Metsemakers heeft inmiddels de onderwijsinspectie ingeschakeld. Ze werd anderhalf jaar geleden geschorst omdat zij ook de gebruiken van andere religies in de lessen noemde. Metsemakers, van wie het jaarcontract vorig jaar niet werd verlengd: ''Ik had een tijdbalk getekend en daarop de belangrijkste gebeurtenissen van een aantal geloven vermeld.''

''Ook had ik rond de kerst grachtenhuizen met lichtjes in de klas laten zetten om iets te vertellen over het feest rond het licht zonder het speciaal over kerstmis te hebben. Dat werd me verboden.'' Het ergste, zo zegt Metsemakers, vond ze nog dat ze de opdracht kreeg de kinderen te vertellen dat het christendom afgeschaft zal worden.

Enkele jaren geleden vertrokken ook al enkele onderwijzers bij de As Siddieqschool wegens een 'uitzonderlijk orthodoxe houding van het bestuur'. Een interimbestuurder werd weggestuurd.

Volgens Metsemakers is het bestuur er inmiddels in geslaagd de orthodoxe signatuur in alle gelederen door te voeren, ook al bestaat de helft van het team uit niet-moslimleerkrachten.

Metsemakers is niet over één nacht ijs gegaan. ''Nadat ik mijn ervaringen vele maanden heb laten bezinken, heb ik besloten om mijn verhaal aan een groter publiek toe te vertrouwen.''

Zij was vol idealen bij de school gaan werken. ''Ik ging ervan uit dat gezinnen die hun kinderen naar deze school sturen, meer cohesie vertonen dan gezinnen waar men nergens bij betrokken is. De leiding was attent en lief, maar blijkt een onderliggende agenda te hanteren.''

De school wil volgens haar kinderen leren dat zij geen vrienden mogen zijn van ongelovigen. ''Alleen moslims kunnen immers goede mensen zijn.''
Bij As Siddieq is men niet bereikbaar voor commentaar. Een medewerker zegt wel dat hij Metsemakers een goede collega vindt, maar dat hij een spreekverbod heeft. Bij het bestuur van de school, ondergebracht bij administratiekantoor Al ASR, is niemand te bereiken. (TON DAMEN)
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:39:24 #4
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_71898445
Zo is ons geloof nu eenmaal. Gezien de godsdienstvrijheid die we met zijn allen hebben in Nederland hebben "jullie" dit maar te slikken. Dus: lusten én lasten.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_71898476
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:39 schreef BansheeBoy het volgende:
Zo is ons geloof nu eenmaal. Gezien de godsdienstvrijheid die we met zijn allen hebben in Nederland hebben "jullie" dit maar te slikken. Dus: lusten én lasten.

²
Uhm lusten?
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:42:08 #6
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_71898507
Ach, orthodoxe scholen zijn niet nieuw, wij hebben hier een reformatorische school, waar de meisjes verplicht een rokje aan moeten enzo. Me dunkt dat daar ook geen plaats is voor andere culturen en geloven.
Geen idee of die wel subsidie krijgen trouwens, maar dat lijkt me ook geen goed idee.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_71898523
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:42 schreef Hukkie het volgende:
Ach, orthodoxe scholen zijn niet nieuw, wij hebben hier een reformatorische school, waar de meisjes verplicht een rokje aan moeten enzo. Me dunkt dat daar ook geen plaats is voor andere culturen en geloven.
Geen idee of die wel subsidie krijgen trouwens, maar dat lijkt me ook geen goed idee.
Ja, dat is precies zo.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:56:02 #8
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_71898776
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:40 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

Uhm lusten?
Godsdienst is een verrijking voor elke samenleving, elke erudiete persoon zal dit kunnen bevestigen. Ik begrijp de (welse) selectie verontwaardiging niet. Zeker niet van die lerares, wel zolang mogelijk inkomen vergaren aldaar en pas als ze er niet meer werkt een boekje open doen.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:56:06 #9
3542 Gia
User under construction
pi_71898778
Ik blijf door dit soort berichten voorstander van het afschaffen van alle bijzonder onderwijs.

Gewoon één soort onderwijs, waar aandacht besteed kan worden aan elk geloof, zodat kinderen leren begrip te hebben voor andere geloven, zonder één geloof in het bijzonder belangrijker te achten. Verder vind ik dat op een dergelijke school geen geloven gepraktiseert mogen worden. Onderwijs en geloof dus in die zin gescheiden houden. Je geloof belijden doe je maar thuis of in een gebedshuis, niet op school.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:57:32 #10
3542 Gia
User under construction
pi_71898807
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:56 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Godsdienst is een verrijking voor elke samenleving, elke erudiete persoon zal dit kunnen bevestigen. Ik begrijp de (welse) selectie verontwaardiging niet. Zeker niet van die lerares, wel zolang mogelijk inkomen vergaren aldaar en pas als ze er niet meer werkt een boekje open doen.

²
Zodra een katholieke school het dragen van hoofddoekjes niet toe wil staan is de wereld te klein. Terwijl moslimkindjes in elk geval wel welkom zijn op die school.

Wmb wordt deze school keihard de les gelezen.
pi_71898858
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:56 schreef Gia het volgende:
Gewoon één soort onderwijs, waar aandacht besteed kan worden aan elk geloof
Mits er wordt verteld dat het allemaal onzinnig geloof is, niet strookt met de werkelijkheid. Ja.
pi_71898870
Op alle scholen in nederland moeten gewoon alle culturen behandeld worden, ook op islamscholen, daar moeten dus ook het christendom/jodendom/boedhisme en andere culturen
pi_71899106
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:57 schreef Gia het volgende:

[..]

Zodra een katholieke school het dragen van hoofddoekjes niet toe wil staan is de wereld te klein. Terwijl moslimkindjes in elk geval wel welkom zijn op die school.

Wmb wordt deze school keihard de les gelezen.
En als op een reformatorische school vrouwen een rok moeten dragen, en TV en internet thuis gefilterd moeten worden anders wordt je niet toegelaten, haalt vrijwel iedereen zijn schouders op en beschouwd het als een soort 'plaatselijke gekte', moeten ze toch zelf weten ..
pleased to meet you
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:31:01 #14
3542 Gia
User under construction
pi_71899508
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:11 schreef moussie het volgende:

[..]

En als op een reformatorische school vrouwen een rok moeten dragen, en TV en internet thuis gefilterd moeten worden anders wordt je niet toegelaten, haalt vrijwel iedereen zijn schouders op en beschouwd het als een soort 'plaatselijke gekte', moeten ze toch zelf weten ..
Hé, als meisjes op een islamitische school een hoofddoek willen dragen, mogen ze dat toch ook zelf weten. Als ze in hun vrije tijd een hoofddoek willen dragen, omdat ze denken dat hun geloof dat voorschrijft, mogen ze dat ook zelf weten.
Ik bemoei me toch niet met hun privéleven, waarom dan wel commentaar geven op het privéleven van gereformeerden?

Waarom zouden meiden in een gereformeerde gemeenschap dan geen rok mogen dragen?

Verder vind ik ook dat een niet reformatorische school van dergelijke meisjes mag eisen dat ze bij de gymles of zo gewoon een broek dragen. Net zoals ze dit van moslim meisjes moeten mogen eisen.

Natuurlijk is het ook nog eens zo dat een hoofddoek zonder meer een geloofsuiting is. Het dragen van een rok is dat niet. Ik draag vaak genoeg een rok en ben niet gereformeerd.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:33:20 #15
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_71899548
En dan zijn er nog zelfhatende idioten die een totalitaire ideologie als de Islam in bescherming gaan nemen.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_71899575
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:33 schreef Tarak het volgende:
En dan zijn er nog zelfhatende idioten die een totalitaire ideologie als de Islam in bescherming gaan nemen.
Zelfhatende Nederlanders die opkomen voor de rechten van individuen, .
pi_71899738
quote:
Metsemakers kreeg naar eigen zeggen de opdracht om kinderen wijs te maken dat het christendom zou worden afgeschaft.
Is dit werkelijk het enige sprookje wat ze daar horen?

Heb het nu niet over de Koran, want volgens mij niet zo heel veel mis met de Koran, maaaar!

Vrees meer voor lesgeven in discriminatie. Hoe anderen te discrimineren op niet-geloof etc, etc.

Begin die indoctrinatie van wat rechtvaardigheid is voor die schoolleiding, terwijl dit voor ons discriminatie is eng te vinden.

Het niet mogen praten met een ongelovige. Of het niet mogen helpen van een ongelovige? Dit gaat mij dus allemaal veel te ver. Apart zitten op een andere plek omdat je geen moslim bent? Sluiten die schoollll!.

En even voor de duidelijkheid. heb het niet over elke moslim, want heb dat nog nooit meegemaakt hier met moslims.

Op deze school leren ze dus de Apartheid/racisme/discriminatie?
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:48:17 #18
94405 Tarak
pi_71899834
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:34 schreef Monidique het volgende:

[..]

Zelfhatende Nederlanders die opkomen voor de rechten van individuen, .
De Islam is juist tegen rechten voor individuen, de Islam is een collectieve ideologie waarin individuele rechten ondergeschikt zijn aan de ideologie. Juist mensen die voor individuele rechten zijn, bekritiseren het verwerpelijke waardensysteem van de Islam.

Het is niet voor niets dat het met de rechten van individuen zo slecht gesteld is in de Islamitische wereld dat is een logisch uitvloeisel van de aangehangen ideologie.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_71899947
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:48 schreef Tarak het volgende:
Juist mensen die voor individuele rechten zijn, bekritiseren het verwerpelijke waardensysteem van de Islam.
Bekritiseren het, ja, en gaan het dan niet verbieden en gunnen de individuen hun rechten.
pi_71899974
ik zeg "állemaal aan de gebroeders Grimm"!
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 13:55:23 #21
94405 Tarak
pi_71899978
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:43 schreef Waterwereld het volgende:

Ja, want islamieten zijn door "progressief links" als zielig gedefinieerd en zielige mensen mogen het wel. Primair onderscheid tussen goed en kwaad, dat onderscheid weet links niet meer te maken....

Zie ook deze link:
http://www.euronet.nl/users/bc/boek/solli.html
quote:
De wetten van het progressieve denken

1
De intellectuelen die voor de nare gewoonten van andere culturen overlopen van begrip, die beweren dat we onze waarden niet zomaar aan de immigranten mogen opleggen omdat waarden nu eenmaal relatief zijn en het uiterst imperialistisch en paternalistisch, zo niet racistisch is om te menen dat onze waarden beter zijn dan de waarden van andere culturen; diezelfde intellectuelen leggen ten aanzien van het verleden vaak wel een grote mate van waardenvastheid aan de dag. Het koloniseren van Afrika was bijzonder schandalig, de Amerikaanse slavenhouders waren grote schoften, Columbus was een grote schoft, enzovoorts. Ook deze schoften leefden in een cultuur die, dit keer door de afstand in de tijd, beduidend van de onze afweek, maar merkwaardig genoeg is dat geen grond voor clementie.

Een opmerkelijk verschijnsel, want je zou verwachten dat waarden ofwel als absoluut werden beschouwd; geldig op alle plaatsen en in alle tijden; ofwel als relatief; zowel plaatsgebonden als tijdgebonden. De combinatie van relativisme met betrekking tot plaats en absolutisme met betrekking tot tijd is dus nogal raadselachtig.

Maar dit raadsel verdwijnt al snel zodra de eerste wet van Croughs wordt toegepast: 'De wet van het abjecte Westen'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen westers en niet-westers kiest de progressieve intellectueel voor niet-westers'.

Door toepassing van de wet van het abjecte Westen wordt het samengaan van cultuurrelativisme en 'tijdsabsolutisme' afdoende verklaard. Columbus versus de indianen, de Amerikaanse slavenhouders versus de slaven, de kolonialen versus de gekoloniseerden : dit zijn allemaal gevallen van conflicten tussen 'westers' en 'niet-westers'. In deze gevallen zou waardenrelativisme te zeer in het voordeel uitvallen van 'het Westen'. (Bijvoorbeeld: 'je moet de daden van de kolonialen zien in hun tijd, toen vond men dat nu eenmaal gewoon', etc.) Bij tegenwoordige conflicten tussen 'westers' en 'niet-westers' past wel waardenrelativisme, omdat dit in het voordeel uitvalt van 'niet-westers'.

Ook het opmerkelijke verschijnsel dat de onderdrukking van de zwarte bevolking in Zuid-Afrika op een voortdurende stroom van heftige veroordelingen van onze intellectuelen kon rekenen, terwijl de vaak veel zwaardere onderdrukking van de zwarte bevolking in andere delen van Afrika nauwelijks enige belangstelling wist te wekken, kan met behulp van de wet van het abjecte Westen eenvoudig werden verklaard. In Zuid-Afrika was sprake van een conflict tussen westers (blank) en niet-westers (zwart); dit in tegenstelling tot de overige delen van Afrika, waar het conflict ging tussen niet-westers en niet-westers - en dus niet interessant was voor onze intellectuelen. Het welzijn van de zwarte bevolking kon onze menslievende intellectuelen duidelijk gestolen werden; hen was het er alleen om te doen 'het Westen' aan te vallen en als 'antiracist' te poseren.

Een ander merkwaardig verschijnsel is met deze wet ook te verklaren: het feit dat verlichte geesten nog dagelijks emmeren over het schandelijke onrecht van de westerse slavenhandel, terwijl over de slavenhandel door Arabieren nooit met een woord gerept wordt; en dat terwijl in het Westen de slavenhandel al in de vorige eeuw is afgeschaft, terwijl de Arabieren de slavenhandel pas in de jaren zestig en zeventig van deze eeuw begonnen af te schaffen. (In Mauretanie werd de slavernij pas in 1980 afgeschaft, terwijl in Soedan in 1990 nog steeds slavenhandel plaatsvond; zie The economist, 6 januari 1990). De wet van het abjecte Westen weet dit opmerkelijke fenomeen zonder problemen te verklaren.
pi_71899982
Zie hier deze link om duidelijk te maken hoe ik denk.
pi_71899991
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:43 schreef Waterwereld het volgende:

[..]

Is dit werkelijk het enige sprookje wat ze daar horen?

Heb het nu niet over de Koran, want volgens mij niet zo heel veel mis met de Koran, maaaar!

Vrees meer voor lesgeven in discriminatie. Hoe anderen te discrimineren op niet-geloof etc, etc.

Begin die indoctrinatie van wat rechtvaardigheid is voor die schoolleiding, terwijl dit voor ons discriminatie is eng te vinden.

Het niet mogen praten met een ongelovige. Of het niet mogen helpen van een ongelovige? Dit gaat mij dus allemaal veel te ver. Apart zitten op een andere plek omdat je geen moslim bent? Sluiten die schoollll!.

En even voor de duidelijkheid. heb het niet over elke moslim, want heb dat nog nooit meegemaakt hier met moslims.

Ja dus:
quote:
De school wil volgens haar kinderen leren dat zij geen vrienden mogen zijn van ongelovigen. ''Alleen moslims kunnen immers goede mensen zijn.''
pi_71900025
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:55 schreef Monidique het volgende:
Zie hier deze link om duidelijk te maken hoe ik denk.
Welke link?
Liever leven zonder liefde, dan liefde zonder leven
pi_71900044
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 13:55 schreef Tarak het volgende:

[..]

Ja, want islamieten zijn door "progressief links" als zielig gedefinieerd en zielige mensen mogen het wel. Primair onderscheid tussen goed en kwaad, dat onderscheid weet links niet meer te maken....

Zie ook deze link:
http://www.euronet.nl/users/bc/boek/solli.html
[..]
Behalve 'Witte linkse intellectuelen schenken aandacht aan Zuid-Afrikaans racisme!' en 'Witte linkse intellectuelen schenken geen aandacht aan Soedan!' nog enige concrete onderbouwing voor de stelling dat de progressieve houding ervan uitgaat dat de niet-blanken zielig zijn en niet bekritiseerd mogen worden? Of hebben we hier toch meer te doen met een zogenaamd stroman-argument?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')