Bing Crosby en Elvis en zo zou ik geen pop noemen. Eerder rythm and blues, of rock and roll, of swing of iets in die geest. Ik hanteer de definitie dat pop zo'n beetje begonnen is met de Beatles, en geperfectioneerd is door MJ. Maar dat is mijn persoonlijke definitie.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:15 schreef Desunoto het volgende:
[..]
In feite is die hele lijst pop.
Ik dacht dat hij het samen met Rod Temperton geschreven heeft? De starlight versie was toch door hem zelf geschreven? Dat lijkt al verdomd veel op het eindresultaat.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:15 schreef matthijst het volgende:
[..]
Ah, het gaat je puur om popmuziek. Dacht standaard top40 spul.
Thriller heeft ie niet zelf geschreven, denk ik?
Als je een bariton stem uit de populaire muziek wilt vergelijken met MJ zijn, wat jij dan noemt bariton, dan kan ik zeggen dat de volgende mensen bariton zijnquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 20:58 schreef Shitney het volgende:
[..]
Serieus, Michael Jackson is van nature een bariton. Ik dacht ook dat hij een tenor of een contratenor was, maar hij was naar het schijnt een bariton. En hij zong inderdaad geforceerd, die hoge stem is aangeleerd. Je kan het ook horen aan zijn normale spraakstem en er bestaan ook nummers waarin hij in zijn lage regionen zingt en daaraan kan je niet eens horen dat hij het is. 2000 watts bijvoorbeeld, de eerste keer dat ik dat nummer hoorde zat ik maar te wachten totdat MJ ging zingen en toen was het nummer afgelopen. Bleek hij het al die tijd al te zijn.
Sowieos tenor idd, maar dat lage stuk is ook sowieso zn eigen stem. Die laagte haalt ie makkelijk.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:22 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Als je een bariton stem uit de populaire muziek wilt vergelijken met MJ zijn, wat jij dan noemt bariton, dan kan ik zeggen dat de volgende mensen bariton zijn
Tom Jones
Levi Tubbs (Four Tops) is misschien nog wel het beste te vergelijken met MJ
En zelfs Corey Taylor van Slipkot is een bariton als ie normaal zingt. Wereldnummer trouwens![]()
Die hebben toch bij lange na niet het hoge timbre van MJ? In 2000 Watts hoor ik nog steeds een tenor hoor. Dat stukje in het begin, dat praten zeg maar, is met behulp van een vocoder gedaan denk ik zomaar.
Ja, maar waarom zou je dat gaan denken? Een beetje raar om mijn naam zomaar op te gooien imo.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:15 schreef Zapato het volgende:
[..]
Nee het idee was dat jij een robijn-kloon zou hebben gemaakt. Nevermind gast.
Rnnz, je denkt toch niet echt dat iemand hier dacht dat jij die kloon was hè? Maar goed. Never mind.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:28 schreef Rnnz het volgende:
[..]
Ja, maar waarom zou je dat gaan denken? Een beetje raar om mijn naam zomaar op te gooien imo.![]()
Maar goed, never mind.
8 octaven? Godsonmogelijkquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:16 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik heb geen idee meer van wie of waar ik het gehoord heb, ik heb dat jaren geleden al eens gehoord. Net zoals ik ook meerdere keren gehoord heb dat hij een bereik van 8 octaven had. Aangezien dat zacht gezegd nogal bijzonder is, is me dat bijgebleven. Of het waar is weet ik natuurlijk ook niet, ik stond niet naast hem in de badkamer als hij stond te zingen.
Maar volgens mij is het een feit dat hij zijn natuurlijke bereik door training veranderd en als het ware "opgerekt" heeft.
Ik vertel ook maar wat ik een aantal producers die met MJ gewerkt hebben heb horen vertellen. Ik heb ook nooit met hem in de studio gestaan. Maar ik heb meerdere bronnen meermaals horen vertellen dat MJ zijn falsetto puur door training gecreëerd heeft en dat dat een van de redenen was waarom hij altijd met dat zachte hoge stemmetje praatte.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:22 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Als je een bariton stem uit de populaire muziek wilt vergelijken met MJ zijn, wat jij dan noemt bariton, dan kan ik zeggen dat de volgende mensen bariton zijn
Tom Jones
Levi Tubbs (Four Tops) is misschien nog wel het beste te vergelijken met MJ
En zelfs Corey Taylor van Slipkot is een bariton als ie normaal zingt. Wereldnummer trouwens![]()
Die hebben toch bij lange na niet het hoge timbre van MJ? In 2000 Watts hoor ik nog steeds een tenor hoor. Dat stukje in het begin, dat praten zeg maar, is met behulp van een vocoder gedaan denk ik zomaar.
Ach, ik weet het niet. Heb even snel het topic doorgelezen, vandaar.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:30 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Rnnz, je denkt toch niet echt dat iemand hier dacht dat jij die kloon was hè? Maar goed. Never mind.
ik zeg toch juist dat me dat vooral is bijgebleven omdat ik het zacht gezegd nogal bijzonder vond. Mij lijkt het ook onmogelijk, maar ik heb geen idee wat MJ wel of niet kon. Ik weet wel zeker dat hij die falsetto heeft aangeleerd. Dat hebben Paul McCartney, Quincy Jones en Stevie Wonder alledrie afzonderlijk in verschillende periodes en op verschillende gelegenheden verteld en eerder vanavond kwam ik weer iemand anders tegen, een of andere producer, die dat ook zegt in een docu, ik kwam er toevallig langs toen ik dat ebony interview aan het zoeken was.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:31 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
8 octaven? Godsonmogelijk
Whitney heeft er al 5 en dat is echt een supersupersuper uitzondering.
Een moderne piano heeft 7 1/4e octaafJij wilt beweren dat MJ meer noten zong als er op een piano kunnen??
Sorry Shitney.
quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:05 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik dacht de eerste keer dat het een duet was, ik was echt verbaasd dat hij alle vocals doet.
Leuk initiatief!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:27 schreef DrDentz het volgende:
Kijk dan wat een grappige OP:
Michael Jackson 29 augustus ballonnen op de Dam
Dit vond ik in een eerder topic op FOK!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:43 schreef ElizabethR het volgende:
Zoiets zal het wel zijn ja Rnnz, lijkt mij ook realistisch, 4 octaven.
Maar zoals met alles over MJ, het wordt allemaal in de hoogte, breedte en lengte uitvergroot om hem maar zo interessant mogelijk te doen lijken.
quote:Michael Jackson heeft een bereik van zo'n 4 octaven. In de jaren 80 was z'n bereik E2-B5, maar op latere leeftijd is z'n stem lager geworden waarbij hij nog steeds de hoge noten kan halen.
Had hier vanavond een discussie over, ik hoorde dat hij gezegd heeft dat hij drie speciale octaven had, en dat hij deze altijd heeft gehad. Dit vertelde hij tijdens een interview met Jesse Jackson in 2003. Weet niet of het waar is, maar de docu op youtube bestaat uit zes delen van tien minuten, ga ik nu niet meer kijken...quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 21:40 schreef Rnnz het volgende:
Ik schat dat Michael zo'n vier octaven had. Laten we niet vergeten dat hij niet alleen de hoogte goed was, maar ook in de laagte behoorlijk kon zingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |