Geen idee of dit ook valt onder opzoeken, maar ik heb net dus gekeken wat het antwoord wel moest zijn (ik dacht mede door Tong's reactie dat ik het niet goed had en ben erg nieuwsgierig). Ik kwam er achter dat ik het toch goed had, dus vandaar alvast een vraag. Mocht het volledig in strijd met de regels zijn dan accepteer ik uiteraard de minpunten, maar zo gaat het spel in elk geval door;
Een pandemie (uit het Grieks: παν betekent alle, δεμος betekent mensen/volk) is een epidemie op wereldwijde schaal. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) kan een pandemie ontstaan wanneer aan de volgende drie eisen is voldaan:
• Het opkomen van een ziekte die nieuw is aan de populatie;
• De ziekte infecteert mensen en veroorzaakt zware klachten;
• De ziekte verspreidt gemakkelijk onder mensen.
Een ziekte die erg wijd verspreid is of veel mensen doodt is niet meteen een pandemie; de ziekte moet ook infecterend zijn. Zo is kanker bijvoorbeeld wel een ziekte die veel doden veroorzaakt heeft maar wordt het niet als een pandemie gezien omdat het niet overgedragen kan worden.
Er zijn sowieso 6 verschillende soorten pandemieën (geweest) tot nu toe (de drie verschillende soorten pest tel ik dan als 1 pandemie)
Noem 4 van deze pandemieën
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3