FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / (buitenlandse) cheque innen
Goofupvrijdag 14 augustus 2009 @ 21:40
Ik had een bestelling gedaan bij een Duitse firma.
Ik had vooraf geďnformeerd of het mogelijk was producten, als die anders uitvallen dan verwacht, terug te sturen. Dit was geen probleem.

Ik bestelde o.a. 2 paar schoenen; een paar extra, omdat ik wou kijken of de schoen lekker zat, en welk model er beter uitzag.

Goed, ik besloot het ene paar te houden en de andere terug te sturen. Hiervoor moest ik een formulier invullen met de rede waarom, en ik moest aankruisen of ik een tegoedbon wilde, of dat ze een cheque opstuurden voor het bedrag. Allemaal goed geregeld; ik koos voor de cheque.

Het pakket naar Duitsland versturen kostte mij ca. ¤ 10,- dat nam ik voor lief.

Ik kreeg netjes een bevestiging van ontvangt en ontving de cheque niet te lang daarna.

Ik ging op een zaterdag naar de stad om de cheque in te wisselen, maar het ING-kantoor was gesloten. Ik besloot naar het nabijgelegen postkantoor te gaan, omdat die ook handelingen verrichten voor de ING. Die vertelde mij dat zij geen cheques konden innen en ik naar de ING zelf moest.

Ik ben een andere dag naar het ING-kantoor gegaan. Daar werd mij verteld dat zij geen cheques innamen (bij de bank, nota bene!).
Ik gaf als argument dat een cheque een wettig betaalmiddel is en zij dit dienen te innen, maar zelfs toen er een collega bij gehaald werd, bleef het antwoord dat dit niet mogelijk was.
Ik moest de cheque aangetekend versturen naar de ING (waar ik dus voor de balie stond, alleen een andere vestiging) en dan werd het geld overgemaakt na aftrek van ca. ¤ 10,- kosten.
Ik gaf aan dat dit absoluut belachelijk was en ik hierom in staat ben van bank te wijzigen. Toen bood hij mij aan de cheque per bedrijfspost te versturen; dit kostte mij niets, het kon ca. 2 weken duren maar ik had dan geen garantie dat ie aankwam.
Mijn bloed kookte, maar ik besloot dit toch te doen. Het geld vond ik allang niet belangrijk meer. Ik hoopte eigenlijk dat de envelop kwijt zou raken, zodat ik die kerel alsnog met recht de huid vol; kon schelden.

Gisteren vond ik het wel lang duren voordat het geld op mijn rekening stond en besloot de ING klantenservice te bellen. Ik meldde dat ik het vrij lang vond duren en dat ik het gevoel had dat er reeds 2 weken verstreken waren. Ze vroegen mij wanneer ik de cheque had afgegeven op het kantoor. Ik wist dit niet uit mijn hoofd en had de gegevens niet bij de hand en zei 30 juli (een geschatte datum). Ze vertelde mij dat het 14 dagen kon duren voordat dit verwerkt wordt en ze begon ook nog eens over werkdagen, waardoor ze wat meer rek hadden. Ik moest het nog even afwachten. De daaropvolgende dag stond het geld op mijn rekening (vandaag dus). ¤ 69,99 van de cheque is gestort en er is ¤ 12,30 ingehouden vanwege transfer provisie (¤ 10,-) en toeslag cheques (¤ 2,30).
Ik kijk de gegevens nog eens na en zie dat ik de cheque 20-07-2009 reeds had afgegeven bij het ING kantoor. 14 dagen later, werkdagen of niet, stond het geld dus nog niet op mijn rekening.
Ze rekenen mij dus ¤ 12,30 aan kosten voor de diensten die zij verrichten voor het innen van die cheque, maar ze voeren die diensten niet uit volgens afspraak.

Ik wil een klacht indienen bij de ING, maar hun klantenservice is niet meer bereikbaar en hun online formulier blijft hangen (misschien te druk )

Waar sta je in zo'n situatie als consument?


Is het bij andere banken ook onmogelijk een cheque aan de balie te cashen?
gersvrijdag 14 augustus 2009 @ 21:45
cheques kun je tegenwoordig haast niet meer innen zonder dat het belachelijk veel kost
Salatrelvrijdag 14 augustus 2009 @ 21:46
volgens mij kun je volgende keer beter voor de tegoedbon kiezen
spijkerbroekvrijdag 14 augustus 2009 @ 21:48
Ik heb een cheque uit Ierland gekregen voor het onbeschrijflijke bedrag van 0,03 euro. Die kon ik aan de balie van de SNS innen, maar die moest dan ook opgestuurd worden e.d., met kosten van 13,50 euro. Niet gedaan dus, maar het wás mogelijk.
Dat was in 2004 overigens.
Goofupvrijdag 14 augustus 2009 @ 21:54
klopt, kosten had ik ook wel verwacht, maar zoveel?!

ik had schoenen gekocht voor ¤ 69,99
retoursturen kostte ¤ 9,62
cheque aangetekend versturen ¤ 7,00 (niet gedaan, maar werd geadviseerd)
bankkosten ¤ 12,30
restant ¤ 41,07

Uiteindelijk zou ik maar bijna de helft retourgehad hebben van mijn geld. Had ik inderdaad liever die tegoedbon gehad

[ Bericht 4% gewijzigd door Goofup op 14-08-2009 22:28:41 ]
Mr.Mojitovrijdag 14 augustus 2009 @ 22:17
Je houdt wel van moeilijk doen of niet?
Als jij een klacht wil indienen waar wat mee gedaan wordt zul je een brief moeten schrijven:
ING afdeling betalen
Antwoordnummer 2
6800 PB Arnhem

Ben benieuwd of je het terugkrijgt. Je betaalt namelijk niet om de cheque binnen een aantal werkdagen te innen, maar om de cheque geint te krijgen.

Trouwens, je OP insinueert dat je de cheque via interne post hebt laten verzenden, maar in de post hierboven zeg je dat je 7 euro hebt betaald om de cheque aangetekend te versturen. Wat is het nou?
Mr.Mojitovrijdag 14 augustus 2009 @ 22:21
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 21:48 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik heb een cheque uit Ierland gekregen voor het onbeschrijflijke bedrag van 0,03 euro. Die kon ik aan de balie van de SNS innen, maar die moest dan ook opgestuurd worden e.d., met kosten van 13,50 euro. Niet gedaan dus, maar het wás mogelijk.
Dat was in 2004 overigens.
En het venijnige is dat wanneer de cheque niet geint kan worden het bedrag weer van je rekening wordt afgeschreven en je toch de kosten kwijt bent.
Goofupvrijdag 14 augustus 2009 @ 22:27
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:17 schreef Mr.Mojito het volgende:
Je houdt wel van moeilijk doen of niet?
Ik had me het niet zo moeilijk voorgesteld en feitelijk had het niet zo moeilijk gehoeven natuurlijk.
quote:
Als jij een klacht wil indienen waar wat mee gedaan wordt zul je een brief moeten schrijven:
ING afdeling betalen
Antwoordnummer 2
6800 PB Arnhem
bedankt, ik zal dit adres gebruiken.
quote:
Ben benieuwd of je het terugkrijgt. Je betaalt namelijk niet om de cheque binnen een aantal werkdagen te innen, maar om de cheque geint te krijgen.
Mij werd verteld dat het geld met 2 weken op mijn rekening zou staan; telefonisch werd dit verdraaid naar 14 werkdagen, maar hoe dan ook is mij een termijn gegeven en dat was mijn voorwaarde. Deze voorwaarde is niet nagekomen, maar ik moet hun voorwaarden wel nakomen.
quote:
Trouwens, je OP insinueert dat je de cheque via interne post hebt laten verzenden, maar in de post hierboven zeg je dat je 7 euro hebt betaald om de cheque aangetekend te versturen. Wat is het nou?
Dit werd mij geadviseerd, maar heb ik uiteindelijk niet gedaan. Ik vond het al bijna nutteloos om de cheque nog te innen.
Goofupvrijdag 14 augustus 2009 @ 22:32
Bij mij op het werk worden wel vaker cheques geint afkomstig uit het buitenland en dit gebeurd gewoon aan de balie (Rabobank). Waarom is dit niet mogelijk bij de ING?
Of is het bij de Rabobank soms alleen voor zakelijke klanten mogelijk?
_Michiel_vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:32
Bij alle banken in Australie is het gratis *

*Als je klant bent van die bank
spijkerbroekvrijdag 14 augustus 2009 @ 22:33
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:21 schreef Mr.Mojito het volgende:
En het venijnige is dat wanneer de cheque niet geint kan worden het bedrag weer van je rekening wordt afgeschreven en je toch de kosten kwijt bent.
Die cheque kwam van een groot telecombedrijf aldaar. Dat zou geen probleem zijn geweest.
Goofupvrijdag 14 augustus 2009 @ 22:34
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:32 schreef _Michiel_ het volgende:
Bij alle banken in Australie is het gratis *

*Als je klant bent van die bank
Alleen jammer dat ik dan zoveel reiskosten kwijtben om een cheque te innen
spijkerbroekvrijdag 14 augustus 2009 @ 22:39
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:34 schreef Goofup het volgende:
Alleen jammer dat ik dan zoveel reiskosten kwijtben om een cheque te innen
En dan ook nog klant worden
Mr.Mojitovrijdag 14 augustus 2009 @ 22:40
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:32 schreef Goofup het volgende:
Bij mij op het werk worden wel vaker cheques geint afkomstig uit het buitenland en dit gebeurd gewoon aan de balie (Rabobank). Waarom is dit niet mogelijk bij de ING?
Of is het bij de Rabobank soms alleen voor zakelijke klanten mogelijk?
Ik denk dat het proces hetzelfde is, alleen geeft Rabobank direct een voorschot.
Loisvrijdag 14 augustus 2009 @ 22:54
Ik vind het bedrag aan provisie heel redelijk en de tijdsduur ook. Ik werk bij een zakelijke bank en wij rekenen 30 euro en geven als tijdsduur 3-5 weken.

Chequeverkeer is tijdrovend. De betrokken bank kan er rustig 4 weken over doen om het geld naar de begunstigde bank, in jouw geval ING, te storten.
stapasvrijdag 14 augustus 2009 @ 23:23
d

[ Bericht 52% gewijzigd door stapas op 15-08-2009 09:48:44 ]
spijkerbroekvrijdag 14 augustus 2009 @ 23:34
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 23:23 schreef stapas het volgende:
Rabobank heeft hier een grote fout gemaakt. Ik ben een migrant in NL, en een stuk vermogender dan Rabobank denkt dat ik ben.
Als bedrijf ben ik liever de klant kwijt dan rijk die begint te dreigen met "als jullie niet dit en dat dan ga ik nooit meer met jullie in zee hoor!".
Dat soort blahblah maakt absoluut geen indruk.
stapasvrijdag 14 augustus 2009 @ 23:42
Ik ben nu eenmaal iemand die een bedrijf eerst test met een kleine opdracht. Als die goed is, dan komt er meer. Dan is het inderdaad aan dat bedrijf om uit te maken of ze goede dienstverlening willen leveren. Als je je kleine klanten afzeikt, dan wil ik er ook als grote klant niet bij terecht. Ik heb intussen een indrukwekkende zwarte lijst die ik naar hartelust deel met vrienden en collega's.

[ Bericht 29% gewijzigd door stapas op 15-08-2009 09:49:07 ]
spijkerbroekvrijdag 14 augustus 2009 @ 23:45
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 23:42 schreef stapas het volgende:
Ik ben nu eenmaal iemand die een bedrijf eerst test met een kleine opdracht. Als die goed is, dan komt er meer. Dan is het inderdaad aan dat bedrijf om uit te maken of ze goede dienstverlening willen leveren. Als je je kleine klanten afzeikt, dan wil ik er ook als grote klant niet bij terecht. Ik heb intussen een indrukwekkende zwarte lijst die ik naar hartelust deel met vrienden en collega's.

Ik stoor me aan het feit dat ik blijkbaar een nummer ben in hun systeem. Ik ben altijd persoonlijke dienstverlening gewoon geweest (een ouderwetse Belgische bank), en ben eerlijk gezegd geshockeerd over het gebrek aan dienstverlening bij nederlandse banken. Om over de technologische achterstand nog maar te zwijgen.
poepoe, ik ben onder de indruk hoor! (NOT)

Als je al "geshockeerd" bent over zoiets, dan krijg je het nog lastig in je leven.
Goofupzaterdag 15 augustus 2009 @ 00:24
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:40 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Ik denk dat het proces hetzelfde is, alleen geeft Rabobank direct een voorschot.
onjuist. Bij de Rabobank hoef ik geen aangetekende post te versturen naar het Rabobank kantoor; bij de ING wel.
Goofupzaterdag 15 augustus 2009 @ 00:27
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 22:54 schreef Lois het volgende:
Ik vind het bedrag aan provisie heel redelijk en de tijdsduur ook. Ik werk bij een zakelijke bank en wij rekenen 30 euro en geven als tijdsduur 3-5 weken.

Chequeverkeer is tijdrovend. De betrokken bank kan er rustig 4 weken over doen om het geld naar de begunstigde bank, in jouw geval ING, te storten.
ik vind ¤ 12,30 erg duur, gezien ik zelf veel meer handelingen moet verrichten dan de bank en ik deze kosten niet vergoed krijg. Sterker nog, ik moet als klant nog betalen om een wettig betaalmiddel te innen! Waar ben je dan klant voor en waar is de balie dan nog goed voor?

Tevens moeten ze mij niet beloven dat het geld binnen 14 (werk?)dagen op mijn rekening zal staan. Liegen doen ze maar tegen een ander.
Goofupzaterdag 15 augustus 2009 @ 00:41
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 23:23 schreef stapas het volgende:
(overigens toevoegen dat ik die 12 euro van OP nog net aanvaardbaar vind - 50 euro is belachelijk. Dat is iets als een bakker die 1 euro extra vraagt om het brood te snijden)
De kosten op zich had ik me allang bij neergelegd, maar ik gaf die cheque af onder de voorwaarde dat het binnen 14 dagen op mijn rekening stond. Dit waren de woorden van deze baliemedewerker zelf (en later nogmaals, licht verdraaid, van de klantenservicemedewerkster). Als de bank zich niet aan zijn woord kan houden, hoe kan ik ze dan nog mijn geld toevertrouwen?

Mijn cheque was overigens van binnen Europa, wat eenvoudiger schijnt te zijn voor de bank dan buiten Europa, wat bij jou zo het geval is. Vandaar het verschil in prijs (maar ¤ 50,- is inderdaad zeer hoog!).
Goofupzaterdag 15 augustus 2009 @ 00:43
Ik heb een brief opgesteld en onderaan gezet:
Graag hoor ik van u of u dit een normale gang van zaken vind. Zo ja, dan kunt u een opzeggingsformulier meezenden met uw antwoord.

Opzeggen schijnt ook al een moeilijk iets te zijn bij ING, zag ik in de gauwigheid op Google. Dan heb ik in ieder geval gelijk het juiste formulier.
Mr.Mojitozaterdag 15 augustus 2009 @ 12:25
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 00:24 schreef Goofup het volgende:

[..]

onjuist. Bij de Rabobank hoef ik geen aangetekende post te versturen naar het Rabobank kantoor; bij de ING wel.
Bij de ING moet het ook niet, maar het wordt aangeraden, aangezien het waardedocumenten zijn.
Mr.Mojitozaterdag 15 augustus 2009 @ 12:26
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 00:43 schreef Goofup het volgende:
Ik heb een brief opgesteld en onderaan gezet:
Graag hoor ik van u of u dit een normale gang van zaken vind. Zo ja, dan kunt u een opzeggingsformulier meezenden met uw antwoord.

Opzeggen schijnt ook al een moeilijk iets te zijn bij ING, zag ik in de gauwigheid op Google. Dan heb ik in ieder geval gelijk het juiste formulier.
Geef je rekeningnummer maar, stuur ik 'm meteen op. Kinderachtig gedoe.
Goofupzaterdag 15 augustus 2009 @ 19:10
Ik zie niet in wat kinderachtig is aan klagen over het feit dat je niet terecht kunt bij de balie van je eigen bank met een wettig betaalmiddel. Of dit nu vaak voorkomt of niet.
jortkeldertzondag 16 augustus 2009 @ 03:59
TS huilt over paar tientjes
Zoek liever een baan, dan heb je niet eens zoveel tijd om zoveel moeite te doen voor 2 tientjes
Linkpaginazondag 16 augustus 2009 @ 16:55
Als ik een Amerikaanse cheque inlever betaal ik 12,50 euro bij mijn lokale Rabobank filiaal en 2 werkdagen later staat het op mijn bankrekening als particulier.

Bij het inleveren krijg ik altijd een kopie van het formulier mee zodat ik een bewijs van inleveren heb.
Essebeszondag 16 augustus 2009 @ 17:32
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 19:10 schreef Goofup het volgende:
Ik zie niet in wat kinderachtig is aan klagen over het feit dat je niet terecht kunt bij de balie van je eigen bank met een wettig betaalmiddel. Of dit nu vaak voorkomt of niet.
volgens mij is een buitenlandse check helemaal geen wettig betaalmiddel in Nederland.

Jouw bank biedt echter wel aan, om dit buiten Nld wel gangbare betaalmiddel, voor jou te incasseren tegen een bepaald tarief. Lijkt me een service van jouw bank, wat jij nu aan het afbranden ben
dvrzondag 16 augustus 2009 @ 17:40
TS, je bent een eersteklas klojo. Een cheque, en zeker een buitenlansde, is geen wettig betaalmiddel. De tijd van eurocheques ligt alweer zo'n tien jaar achter ons. De ING kan je cheque 'op conditie van goede afloop' op je rekening bijschrijven, maar moet vervolgens nog maar zien of ze het geld ook daadwerkelijk zullen krijgen van de bank waarop de cheque is uitgeschreven - want die moet namelijk nog zien of de uitgever nog wel rekeninghouder is, en zoja of hij een voldoende saldo aanhoudt om het geld af te schrijven. Veel handelingen en onzekerheden dus, en derhalve veel kosten en een behoorlijk tijdverloop. Moraal: Accepteer nooit een cheque.
EdmondDanteszondag 16 augustus 2009 @ 18:13
Op zich heb ik geen problemen met moeilijk gaan doen vanwege principes, maar hier heb je denk ik alleen jezelf mee.

Als je reactie krijgt van ING zou ik er niet van staan kijken als ze vrolijk je opzegging in orde maken voor je.
Zodat jij vervolgens een nieuwe bank kunt gaan zoeken en een daar rekening kunt openen en alle daarbij komende kosten ook nog eens voor je rekening kunt nemen.

En dan zou ik er niet van staan te kijken als je nieuwe bank ook niet aan jouw standaarden van dienstverlening voldoet.

Maar goed, ik ben wel benieuwd hoe het verder afloopt!
Goofupmaandag 17 augustus 2009 @ 12:23
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 03:59 schreef jortkeldert het volgende:
TS huilt over paar tientjes
Zoek liever een baan, dan heb je niet eens zoveel tijd om zoveel moeite te doen voor 2 tientjes
Ik zeur niet om de tientjes; ik zeur om de service die beloofd wordt en niet wordt nagekomen.
Een baan heb ik en die tientjes kan ik best missen.
Maar als iemand mij zijn woord geeft, moet die zich daar aan houden, vooral een bedrijf/instelling.
Als je als klant een foutje maakt, kost dit je geld, maar als de bank een foutje maakt, heb je daar mee te leven. Ik leg me daar niet zo snel bij neer.
Mr.Mojitodinsdag 18 augustus 2009 @ 09:49
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 12:23 schreef Goofup het volgende:

[..]

Ik zeur niet om de tientjes; ik zeur om de service die beloofd wordt en niet wordt nagekomen.
Een baan heb ik en die tientjes kan ik best missen.
Maar als iemand mij zijn woord geeft, moet die zich daar aan houden, vooral een bedrijf/instelling.
Als je als klant een foutje maakt, kost dit je geld, maar als de bank een foutje maakt, heb je daar mee te leven. Ik leg me daar niet zo snel bij neer.
Nu doe je alsof die baliemedewerker zelf de cheque gaat innen
Goofupdinsdag 18 augustus 2009 @ 12:53
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:49 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Nu doe je alsof die baliemedewerker zelf de cheque gaat innen
Nee, ik heb het geld reeds gestort gekregen, zoals ik ook vermeldde.
Ik ben het alleen niet eens met de handelswijze; het niet kunnen innen van een cheque aan de balie van de bank waar ik klant ben.
Dat is mijn eigenlijke klacht. Vervolgens worden mij dingen beloofd en worden die niet nagekomen (niet binnen de besproken tijd althans).

Ik was het al niet eens met de gang van zaken en dan wordt het nog verkeerd uitgevoerd ook, ten nadele van mij, de klant.