Ik had een bestelling gedaan bij een Duitse firma.
Ik had vooraf geïnformeerd of het mogelijk was producten, als die anders uitvallen dan verwacht, terug te sturen. Dit was geen probleem.
Ik bestelde o.a. 2 paar schoenen; een paar extra, omdat ik wou kijken of de schoen lekker zat, en welk model er beter uitzag.
Goed, ik besloot het ene paar te houden en de andere terug te sturen. Hiervoor moest ik een formulier invullen met de rede waarom, en ik moest aankruisen of ik een tegoedbon wilde, of dat ze een cheque opstuurden voor het bedrag. Allemaal goed geregeld; ik koos voor de cheque.
Het pakket naar Duitsland versturen kostte mij ca. ¤ 10,- dat nam ik voor lief.
Ik kreeg netjes een bevestiging van ontvangt en ontving de cheque niet te lang daarna.
Ik ging op een zaterdag naar de stad om de cheque in te wisselen, maar het ING-kantoor was gesloten. Ik besloot naar het nabijgelegen postkantoor te gaan, omdat die ook handelingen verrichten voor de ING. Die vertelde mij dat zij geen cheques konden innen en ik naar de ING zelf moest.
Ik ben een andere dag naar het ING-kantoor gegaan. Daar werd mij verteld dat zij geen cheques innamen (bij de bank, nota bene!).
Ik gaf als argument dat een cheque een wettig betaalmiddel is en zij dit dienen te innen, maar zelfs toen er een collega bij gehaald werd, bleef het antwoord dat dit niet mogelijk was.
Ik moest de cheque aangetekend versturen naar de ING (waar ik dus voor de balie stond, alleen een andere vestiging) en dan werd het geld overgemaakt na aftrek van ca. ¤ 10,- kosten.
Ik gaf aan dat dit absoluut belachelijk was en ik hierom in staat ben van bank te wijzigen. Toen bood hij mij aan de cheque per bedrijfspost te versturen; dit kostte mij niets, het kon ca. 2 weken duren maar ik had dan geen garantie dat ie aankwam.
Mijn bloed kookte, maar ik besloot dit toch te doen. Het geld vond ik allang niet belangrijk meer. Ik hoopte eigenlijk dat de envelop kwijt zou raken, zodat ik die kerel alsnog met recht de huid vol; kon schelden.
Gisteren vond ik het wel lang duren voordat het geld op mijn rekening stond en besloot de ING klantenservice te bellen. Ik meldde dat ik het vrij lang vond duren en dat ik het gevoel had dat er reeds 2 weken verstreken waren. Ze vroegen mij wanneer ik de cheque had afgegeven op het kantoor. Ik wist dit niet uit mijn hoofd en had de gegevens niet bij de hand en zei 30 juli (een geschatte datum). Ze vertelde mij dat het 14 dagen kon duren voordat dit verwerkt wordt en ze begon ook nog eens over werkdagen, waardoor ze wat meer rek hadden. Ik moest het nog even afwachten. De daaropvolgende dag stond het geld op mijn rekening (vandaag dus). ¤ 69,99 van de cheque is gestort en er is ¤ 12,30 ingehouden vanwege transfer provisie (¤ 10,-) en toeslag cheques (¤ 2,30).
Ik kijk de gegevens nog eens na en zie dat ik de cheque 20-07-2009 reeds had afgegeven bij het ING kantoor. 14 dagen later, werkdagen of niet, stond het geld dus nog niet op mijn rekening.
Ze rekenen mij dus ¤ 12,30 aan kosten voor de diensten die zij verrichten voor het innen van die cheque, maar ze voeren die diensten niet uit volgens afspraak.
Ik wil een klacht indienen bij de ING, maar hun klantenservice is niet meer bereikbaar en hun online formulier blijft hangen (misschien te druk

)
Waar sta je in zo'n situatie als consument?
Is het bij andere banken ook onmogelijk een cheque aan de balie te cashen?
Op dinsdag 17 april 2007 14:13 schreef Gia het volgende over haar kinderen: al zitten die op het vmbo, ze denken in ieder geval logischer dan goofup.