abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72178018
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 20:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik gaan voor de iShares MSCI Europe tracker. Dan heb je een mooie evenwichtig gespreide tracker waarvan de grootste individuele aandelenposities <3% zijn. Beheerkosten zijn wel een fractie hoger dan een AEX tracker (meer spreiding is duurder): 0,35% vs 0,30% voor een AEX tracker (dacht ik).

Maar het beste kun je gewoon zelf even gaan rondneuzen op de ishares website. Kun je ook kijken naar de sector- en landenverdeling in zo'n tracker.

btw: mocht je een beleggersrekening bij Binck willen openen, dan kan je dat via mij doen (andromeda2008@btinternet.com). Krijgen we beiden ¤50 transactiekosten gratis
je moet eerst 5 transacties doen en dan krijgt Selang pas 50 EUR tegoed, wordt dus lang wachten als je slechts 1 tracker koopt
pi_72238994
tvp
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:58:49 #53
204320 Montelly
-|||-------|||-
pi_72409073
SeLang even een praktische vraag. Ben je rijk geworden door beleggen? en zoja waar moeten wij aan denken que netto rendement?

Gewoon heel simpel antwoorden zonder veel filosofisch gedoen.
Vergeet niet te liken en te abonneren op mijn vlog:
https://youtu.be/oavMtUWDBTM?t=25s
pi_72410280
TVP en jank post.

Ik heb mezelf genaaid Aandelen van TomTom gekocht een paar maanden terug voor 3,80 ofzo. Had toen niet zoveel geld, dus iets van 35 aandelen gekocht. Toen moest ik zonodig een iPod Touch kopen en heb ik ze verkocht bij een rendement van 40% ofzo

Inmiddels had ik meer dan 7 euro per aandeel winst kunnen maken

Toch bijna 200 euro misgelopen Is toch veel geld voor mij. 2 maanden werken

Maar zit nu weer te kijken nieuwe aandelen te kopen. Heb alleen niet zoveel geld beschikbaar.
pi_72418213
Van winstnemen is nog niemand armer geworden.
40% in korte tijd is een heel mooi rendement. Leuke besteding toch?
Je had ook op de top kunnen kopen en dan had je nu verlies geleden.
quote:
Op donderdag 3 september 2009 20:29 schreef Snuf. het volgende:
TVP en jank post.

Ik heb mezelf genaaid Aandelen van TomTom gekocht een paar maanden terug voor 3,80 ofzo. Had toen niet zoveel geld, dus iets van 35 aandelen gekocht. Toen moest ik zonodig een iPod Touch kopen en heb ik ze verkocht bij een rendement van 40% ofzo

Maar zit nu weer te kijken nieuwe aandelen te kopen. Heb alleen niet zoveel geld beschikbaar.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_72419754
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:58 schreef Montelly het volgende:
SeLang even een praktische vraag. Ben je rijk geworden door beleggen? en zoja waar moeten wij aan denken que netto rendement?

Hij is 2 maanden op vakantie.
  vrijdag 4 september 2009 @ 12:39:26 #57
266696 Tobey
ignorance is bliss....
pi_72429113
quote:
Op donderdag 3 september 2009 20:29 schreef Snuf. het volgende:
TVP en jank post.

Er is nooit iets mis mee, om winst te pakken. Dat is altijd nog beter dan verlies nemen
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:58 schreef Montelly het volgende:

Maar op de vraag of SeLang enigszins succes heeft gehad met beleggen moet je gewoon de vorige [Centraal] beleggen en aandelen even lezen. Daar valt genoeg te lezen. En Montelly, juist die filosofische manier is iets wat goed is. Hij is vrij sceptisch, maar dat zorgt er ook voor dat hij niet snel veel fouten maakt. Al belegt hij ook al wel 15 jaar denk ik
pi_72449596
Ook ik wil beginnen met beleggen. Lange termijn, voor wat extra inkomen als ik kleinkinderen heb ofzo.... Eerst een flink bedrag in één keer, en daarna liefst iedere maand bijstorten. Ik ga voor een selectie ETFs, en vraag me het volgende af:

• Is er een broker waar ik iedere maand zeg ¤50-200 (later ws. meer per maand) bij kan storten in iShares oid zonder enorm hoge kosten?

• Is Binck verder een goede broker voor ETFs, of kun je met een internationale oriëntatie beter voor een grote internationale broker gaan?

Thanks!

[ Bericht 5% gewijzigd door PC1984 op 04-09-2009 23:30:31 ]
  • pi_72965844
    k ga ook maar eens beginnen, al dat geld staat toch maar op de bank weg te kwijnen tegen een inmiddels belachelijk lage rente.
    pi_73307121
    Hallo allemaal, Ik zit te denken om ook te beginnen met aandelen. Ik zat de te denken aan in het begin 200 euro en na verloop van tijd misschien een keer 1000 euro te beleggen.

Nu weet ik alleen niet bij welke bank ik moet zijn.

Alex.nl, website ziet er goed uit, alleen tarieven vind ik duur
    Binck.com, website ziet er goed uit
    Lynx, website vind ik niet geweldig, wel lage tarieven volgens de site
    Beurs.nl, kan zo snel geen tarieven vinden op de website.

Welke raden jullie mij aan en wat zijn jullie ervaringen met de banken? Ik zit zelf sterk te denken om voor de Binck bank te gaan.
    pi_73307405
    quote:
    Op vrijdag 2 oktober 2009 15:16 schreef Twisted_Logic het volgende:
    Hallo allemaal, Ik zit te denken om ook te beginnen met aandelen. Ik zat de te denken aan in het begin 200 euro en na verloop van tijd misschien een keer 1000 euro te beleggen.

Nu weet ik alleen niet bij welke bank ik moet zijn.

Alex.nl, website ziet er goed uit, alleen tarieven vind ik duur
    Binck.com, website ziet er goed uit
    Lynx, website vind ik niet geweldig, wel lage tarieven volgens de site
    Beurs.nl, kan zo snel geen tarieven vinden op de website.

Welke raden jullie mij aan en wat zijn jullie ervaringen met de banken? Ik zit zelf sterk te denken om voor de Binck bank te gaan.
    Als je iedere keer in ordes van 200 euro gaat beleggen kun je beter niet beleggen. Je moet immers rekening houden met transactiekosten die in jouw geval al snel tegen de 5% van je inlegbedrag aanhikken.
    Wat betreft brokerervaring. Binck is lekker snel en overzichtelijk en sinds kort zijn de gemiddelde tarieven ook schappelijk omdat ze werken met een nieuw systeem.
    Ain't nothing to it but to do it.
    Greece
    pi_73308044
    Dus het beste kan je gelijk voor 1000 euro aan aandelen kopen en die een tijd vast houden?
    pi_73348620
    ja.
    steck bratwurst in dein sauerkraut :)
      maandag 5 oktober 2009 @ 22:09:02 #64
    31087 tummeke
    (place disclaimer here)
    pi_73408315
    Heb me vorige week ook maar even aangemeld bij Binck
    Idee is om 1000 euro aan te kopen van 1 of 2 Mid Cap bedrijven. Met name gezien de transactiekosten.

Ja ik hoor/zie het iedereen zeggen: spreiden.. Maar met een geringe inleg en een actieve/avontuurlijke instelling lijkt dit me op het moment de beste strategie.. De aandelen die ik op het oog heb verwacht ik op den duur toch wel flink te zien stijgen.. Zo niet dan is het jammer maar geen ramp Ik zie het op dit moment vooral als hobby en als leergeld..
    Wat dat betreft lijken turbo's me ook wel interessant, maar daar waag ik me nog maar even niet aan

Ik heb trouwens nergens gezien waar je op kunt geven wie je heeft verwezen voor de actie van het transactietegoed?
    pi_73496732
    quote:
    Op maandag 5 oktober 2009 22:09 schreef tummeke het volgende:
    Heb me vorige week ook maar even aangemeld bij Binck
    Idee is om 1000 euro aan te kopen van 1 of 2 Mid Cap bedrijven. Met name gezien de transactiekosten.

Ja ik hoor/zie het iedereen zeggen: spreiden.. Maar met een geringe inleg en een actieve/avontuurlijke instelling lijkt dit me op het moment de beste strategie.. De aandelen die ik op het oog heb verwacht ik op den duur toch wel flink te zien stijgen.. Zo niet dan is het jammer maar geen ramp Ik zie het op dit moment vooral als hobby en als leergeld..
    Wat dat betreft lijken turbo's me ook wel interessant, maar daar waag ik me nog maar even niet aan

Ik heb trouwens nergens gezien waar je op kunt geven wie je heeft verwezen voor de actie van het transactietegoed?
    1 ding, 500 EUR per aandeel, 10 EUR voor aankoop. 10 EUR voor verkoop. 20/500 = 4% winst die je moet halen om je kosten er uit te halen. dat is met 1000 eur 2%....
      vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:57:07 #66
    31087 tummeke
    (place disclaimer here)
    pi_73513720
    quote:
    Op donderdag 8 oktober 2009 19:29 schreef PabloLopez het volgende:

[..]

1 ding, 500 EUR per aandeel, 10 EUR voor aankoop. 10 EUR voor verkoop. 20/500 = 4% winst die je moet halen om je kosten er uit te halen. dat is met 1000 eur 2%....
    Klopt... Dat heb ik al overwogen.. Is iets wat je toch wel houdt met leergeld .. Maar ik verwacht dat die 2 of 4 % in de komende periode wel te overstijgen valt met een ondergewaardeerd aandeel..

Een ander alternatief is er toch niet echt wil niet meer dan 1000¤ erin steken op dit moment..
    pi_73521600
    Vraagje.

Tijdje geleden voor een klein bedrag, gewoon om even te bekijken hoe het spelletje gaat, voor een klein bedrag Fortis gekocht toen ze op instorten stonden. Stonden toen op 0,82 cent. 100 aandelen gekocht, dus 82,- eu.
    Inmiddels natuurlijk alweer 329 euro waard

Vraag is, wanneer winst nemen? Wat zijn jullie verwachtingen?
    pi_73854318
    quote:
    winst nemen wanneer je het een mooi bedrag vindt
    de AEX kan door naar de 400 .. maar net zo goed weer terug naar 250. niemand weet het
    ik zit ook in Fortis, stijgt tot nu toe alleen maar, dus ik wacht rustig af
      woensdag 13 januari 2010 @ 19:24:00 #69
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_76774360
    Dag mensen, ik wil ook maar eens gaan beginnen
    Ik zag bij de Binck demo het volgende:

Daar kunnen we beiden wel van profiteren denk ik dan, mocht die actie nog bestaan . Dus mocht dit nog bestaan, dan kan je mij PMmen

Geregeld

[ Bericht 9% gewijzigd door PiRANiA op 14-01-2010 17:44:30 ]
      donderdag 14 januari 2010 @ 11:27:39 #70
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_76800104
    quote:
    Op woensdag 13 januari 2010 19:24 schreef PiRANiA het volgende:
    Dag mensen, ik wil ook maar eens gaan beginnen
    Ik zag bij de Binck demo het volgende:
    [ afbeelding ]

Daar kunnen we beiden wel van profiteren denk ik dan, mocht die actie nog bestaan . Dus mocht dit nog bestaan, dan kan je mij PMmen
    Je hebt een PM

Edit: Binck heeft nu zelfs een actie dat je beiden 100 euro aan transacties gratis krijgt (actie loopt nog tot 15 februari). Andere mensen die nog op zoek zijn naar een goede broker mogen me ook een PM sturen, dan meld ik je wel aan en krijgen we dus beiden 100 euro credit

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 15-01-2010 06:39:58 ]
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
      donderdag 14 januari 2010 @ 15:32:40 #71
    162670 DoimeN
    Nee, het boeit me niets!
    pi_76809479
    quote:
    Op vrijdag 9 oktober 2009 15:16 schreef Klaphark het volgende:
    Vraagje.

Tijdje geleden voor een klein bedrag, gewoon om even te bekijken hoe het spelletje gaat, voor een klein bedrag Fortis gekocht toen ze op instorten stonden. Stonden toen op 0,82 cent. 100 aandelen gekocht, dus 82,- eu.
    Inmiddels natuurlijk alweer 329 euro waard

Je zou eigenlijk atlijd een strategie moeten ontwikkelen zoiets als dit:
    - Als het aandeel xx% rendement heeft verkoop ik het.
    - Als het aandeel xx% negatief rendement heeft, langer dan xx maanden/weken neem ik het verlies want dan is het goedkoper om het ergens anders in te inversteren.

Tenminste dat is wat ik overal lees, en het is supermoeilijk want je ziet vaak dat mensen heel 'eager' worden bij winst en juist te lang verlies laten staan.

M.a.w ik kan je niet helpen, eigenlijk niemand tot zover mijn waardeloze advies.

Wat wel in mijn hoofd blijft malen, en waar jullie misschien antwoord op weten, is wat nou het beste werkt?
    Dus eindeloos modellen maken en daar streepjes in trekken? Of juist kijken naar de waarden/verhoudingen?
    --------------------------------------------------------------------------------------------
    Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
      vrijdag 15 januari 2010 @ 08:17:25 #72
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_76838820
    quote:
    Op donderdag 14 januari 2010 15:32 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Je zou eigenlijk atlijd een strategie moeten ontwikkelen zoiets als dit:
    - Als het aandeel xx% rendement heeft verkoop ik het.
    - Als het aandeel xx% negatief rendement heeft, langer dan xx maanden/weken neem ik het verlies want dan is het goedkoper om het ergens anders in te inversteren.

Tenminste dat is wat ik overal lees, en het is supermoeilijk want je ziet vaak dat mensen heel 'eager' worden bij winst en juist te lang verlies laten staan.

M.a.w ik kan je niet helpen, eigenlijk niemand tot zover mijn waardeloze advies.
    Niet weten wat te doen met een positie die op 'winst' en/of 'verlies' staat duidt erop dat een belegger/ speculant geen systeem heeft en (met alle respect) maar wat aankloot. Zelf maak ik een strict onderscheid tussen 'beleggen' en 'speculeren'. Dit zijn compleet verschillende disciplines die ook verschillende (soms zelfs tegengestelde) marktacties vereisen.

Bij een beleggen kijk je naar de onderliggende winst die een asset genereert en je koopt als naar jouw oordeel die winsten interessanter zijn dan andere alternatieven. Hoewel verschillende beleggers verschillende criteria hebben (bijvoorbeeld welke winst/ risico verhouding ze bereid zijn te accepteren) kun je na vaststelling van die criteria behoorlijk objectief beoordelen of een asset hieraan voldoet en of je dus zou moeten kopen of verkopen (binnen een bepaalde onzekerheidsmarge uiteraard). Beleggen is per definitie lange termijn, want korte termijn marktbewegingen hebben geen significante relatie met de onderliggende winsten. En gelukkig maar zou ik bijna zeggen, want daardoor ontstaan er soms exceptioneel goede koop- en verkoopkansen. Maar in principe is het gewoon een kwestie van beoordelen of de onderliggende winsten van een asset de aankoopprijs rechtvaardigen. Wat de 'koers' daarna doet is van ondergeschikt belang, totdat de asset dusdanig wordt overgewaardeerd dat een beter alternatief is (staatsobligatie, cash, ander aandeel, etc). Een koersdaling triggert in principe nooit een actie. Immers, als een aandeel op 20 euro koopwaardig was, dan is het alleen maar meer koopwaardig op 10 euro. Een stoploss is daarom voor beleggers een onzinconcept. De enige acties die een verkoop triggeren zijn een overwaardering (die objectief is vast te stellen) of een herbezinning op je fundamentele research. Maar dat laatste zou weinig moeten voorkomen omdat je kijkt naar een langere termijn en een jaartje tegenslag betekent niet dat een goed bedrijf opeens crap is.

Bij speculeren ga je een positie aan in de hoop dat je die later tegen voor jou gunstige voorwaarden aan een andere marktpartij kwijt kunt. In de meeste gevallen vereist dat dat je slimmer bent dan de markt (beleggen vereist dat niet). Je moet daarom een systeem hebben dat je een 'edge' geeft. Want waarom zou jij het beter weten dan je tegenpartij? (note: je tegenpartij is meestal een professional. Retail investors (particulieren) zijn maar een klein % van het handelsvolume). Dit systeem legt je entry- en exitconditie op en daarmee zijn die dus 100% gedefinieerd.
    quote:
    Wat wel in mijn hoofd blijft malen, en waar jullie misschien antwoord op weten, is wat nou het beste werkt?
    Dus eindeloos modellen maken en daar streepjes in trekken? Of juist kijken naar de waarden/verhoudingen?
    Wat naar mijn ervaring en research het beste werkt is lange termijn beleggen in een gespreide portefeuille (bijvoorbeeld een indextracker). Voorwaarde voor een acceptabel rendement is echter dat je op een fatsoenlijk niveau koopt en dat is de laatste jaren nogal een probleem omdat de markt bijna continue is overgewaardeerd geweest (en ook nu weer is). Het te verwachten rendement is nauwelijks interessant tov een spaarrekening + opportunitycost (als je te hoog koopt geef je de kans weg om later veel lager te kunnen kopen).

Ikzelf heb aardig wat Technische Analyse dingetjes getest op historische data en geconcludeerd dat de meest gebruikte indicatoren (moving average, Stochastics, MACD, RSI, ROC, etc) weinig voorspellende waarde hebben (of in elk geval dat een eventuele 'edge' vaak niet tradable is: een eventueel voordeeltje valt weg tegen spread en transactiekosten). Dit is overigens precies wat je zou verwachten, aangezien die dingen vanzelf hun winstgevendheid verliezen als iedereen ze gaat gebruiken. Er zullen best winstgevende strategieen bestaan, maar naar de standaarddingetjes hoef je niet meer te kijken imo. Het mooie is dat je strategieen tegenwoordig eenvoudig met historische data zelf kunt backtesten op je PC dus je hoeft geen geld te riskeren om erachter te komen dat iets niet werkt. Ik kan iedereen die in dit soort 'technische' strategieen is geinteresseerd aanraden om eens wat dingetjes te backtesten. Het kan je inzicht enorm vergroten.

Btw: enkele analyses met enigzins bruikbaar resultaat staan hier:
    Mythbusters: 50-daags moving average
    Moving average gebruikt als 'stoploss'
    TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 15-01-2010 08:28:52 ]
    "If you want to make God laugh, tell him about your plans"
    Mijn reisverslagen
    pi_77417224
    Wellicht eens leuk om een mooie OP te bouwen voor dit topic. Om beginnersvragen af te vangen en mensen op weg te helpen. Ik wil dat wel op me nemen. Als mensen input voor zoiets hebben. Let me know via PM ofzo.

Zoiets: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1349352/0 alleen dan wat compacter!
    pi_78416581
    TVP, zit te denken aan wat aandelen te kopen maar eerst eens wat meer inlezen.
    Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
    pi_78526130
    Ik ben me druk aan het inlezen wat betreft beleggen en aandelen. Ik wil graag zelf bepalen wat en wanneer ik koop / verkoop. Omdat ik een ontzettende beginner ben heb ik een hele hoop veel te makkelijke vragen die jullie mij vast kunnen uitleggen.

Kun je elk aandeel elk moment kopen en verkopen? Geld er ook een "beschikbaarheids factor"?, Met fysieke goederen werkt het vraag en aanbod principe. Kunnen aandelen van, laten we zeggen, KPN "op" zijn? Of zijn aandelen onbeperkt te kopen? Wie bepaalt hoeveel aandelen er op de markt rondgaan? Hetzelfde geld andersom, kun je aandelen zomaar "verkopen", moet iemand anders ze dan overnemen of verdwijnen ze dan?

Volgens mij is Alex een betrouwbare site, als je nou 20k aan aandelen hebt en Alex gaat failliet, wat dan?

En als je nou daar aandelen koopt en die aandelen geven elk jaar recht op dividend, wordt dat dan naar je Alex account gestort of je bankrekening?
    pi_80560551
    De beschikbaarheids factor wordt liquiditeit genoemd maar speelt meestal niet echt een grote rol aangezien je als particulier er toch niet zoveel geld in een fonds stopt. Het is gewoon vraag en aanbod idd: per fonds zijn er een X aantal aandelen in bezit van het publiek en als je maar genoeg biedt zal er altijd wel iemand zijn aandelen willen verkopen. Aantal aandelen wordt bepaald door het bedrijf. Bij het verkopen moet er idd een andere partij zijn.

Dunno hoe je contract met Alex is, maar je hebt meestal zelf een claim op je aandelen. Dus de schuldeisers van Alex kunnen er niet bij.

Waarom is dit topic dood?
    pi_80584935
    Is allemaal verplaatst naar [AEX], misschien dit topic daar ook even een kickje heen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')