quote:
Op donderdag 14 januari 2010 15:32 schreef DoimeN het volgende:[..]
Je zou eigenlijk atlijd een strategie moeten ontwikkelen zoiets als dit:
- Als het aandeel xx% rendement heeft verkoop ik het.
- Als het aandeel xx% negatief rendement heeft, langer dan xx maanden/weken neem ik het verlies want dan is het goedkoper om het ergens anders in te inversteren.
Tenminste dat is wat ik overal lees, en het is supermoeilijk want je ziet vaak dat mensen heel 'eager' worden bij winst en juist te lang verlies laten staan.
M.a.w ik kan je niet helpen, eigenlijk niemand

tot zover mijn waardeloze advies.
Niet weten wat te doen met een positie die op 'winst' en/of 'verlies' staat duidt erop dat een belegger/ speculant geen systeem heeft en (met alle respect) maar wat aankloot. Zelf maak ik een strict onderscheid tussen 'beleggen' en 'speculeren'. Dit zijn compleet verschillende disciplines die ook verschillende (soms zelfs tegengestelde) marktacties vereisen.
Bij een beleggen kijk je naar de onderliggende winst die een asset genereert en je koopt als naar jouw oordeel die winsten interessanter zijn dan andere alternatieven. Hoewel verschillende beleggers verschillende criteria hebben (bijvoorbeeld welke winst/ risico verhouding ze bereid zijn te accepteren) kun je na vaststelling van die criteria behoorlijk objectief beoordelen of een asset hieraan voldoet en of je dus zou moeten kopen of verkopen (binnen een bepaalde onzekerheidsmarge uiteraard). Beleggen is per definitie lange termijn, want korte termijn marktbewegingen hebben geen significante relatie met de onderliggende winsten. En gelukkig maar zou ik bijna zeggen, want daardoor ontstaan er soms exceptioneel goede koop- en verkoopkansen. Maar in principe is het gewoon een kwestie van beoordelen of de onderliggende winsten van een asset de aankoopprijs rechtvaardigen. Wat de 'koers' daarna doet is van ondergeschikt belang, totdat de asset dusdanig wordt overgewaardeerd dat een beter alternatief is (staatsobligatie, cash, ander aandeel, etc). Een koersdaling triggert in principe nooit een actie. Immers, als een aandeel op 20 euro koopwaardig was, dan is het alleen maar meer koopwaardig op 10 euro. Een stoploss is daarom voor beleggers een onzinconcept. De enige acties die een verkoop triggeren zijn een overwaardering (die objectief is vast te stellen) of een herbezinning op je fundamentele research. Maar dat laatste zou weinig moeten voorkomen omdat je kijkt naar een langere termijn en een jaartje tegenslag betekent niet dat een goed bedrijf opeens crap is.
Bij speculeren ga je een positie aan in de hoop dat je die later tegen voor jou gunstige voorwaarden aan een andere marktpartij kwijt kunt. In de meeste gevallen vereist dat dat je slimmer bent dan de markt (beleggen vereist dat niet). Je moet daarom een systeem hebben dat je een 'edge' geeft. Want waarom zou jij het beter weten dan je tegenpartij? (note: je tegenpartij is meestal een professional. Retail investors (particulieren) zijn maar een klein % van het handelsvolume). Dit systeem legt je entry- en exitconditie op en daarmee zijn die dus 100% gedefinieerd.
quote:
Wat wel in mijn hoofd blijft malen, en waar jullie misschien antwoord op weten, is wat nou het beste werkt?
Dus eindeloos modellen maken en daar streepjes in trekken? Of juist kijken naar de waarden/verhoudingen?
Wat naar mijn ervaring en research het beste werkt is lange termijn beleggen in een gespreide portefeuille (bijvoorbeeld een indextracker). Voorwaarde voor een acceptabel rendement is echter dat je op een fatsoenlijk niveau koopt en dat is de laatste jaren nogal een probleem omdat de markt bijna continue is overgewaardeerd geweest (en ook nu weer is). Het te verwachten rendement is nauwelijks interessant tov een spaarrekening + opportunitycost (als je te hoog koopt geef je de kans weg om later veel lager te kunnen kopen).
Ikzelf heb aardig wat Technische Analyse dingetjes getest op historische data en geconcludeerd dat de meest gebruikte indicatoren (moving average, Stochastics, MACD, RSI, ROC, etc) weinig voorspellende waarde hebben (of in elk geval dat een eventuele 'edge' vaak niet tradable is: een eventueel voordeeltje valt weg tegen spread en transactiekosten). Dit is overigens precies wat je zou verwachten, aangezien die dingen vanzelf hun winstgevendheid verliezen als iedereen ze gaat gebruiken. Er zullen best winstgevende strategieen bestaan, maar naar de standaarddingetjes hoef je niet meer te kijken imo. Het mooie is dat je strategieen tegenwoordig eenvoudig met historische data zelf kunt backtesten op je PC dus je hoeft geen geld te riskeren om erachter te komen dat iets niet werkt. Ik kan iedereen die in dit soort 'technische' strategieen is geinteresseerd aanraden om eens wat dingetjes te backtesten. Het kan je inzicht enorm vergroten.
Btw: enkele analyses met enigzins bruikbaar resultaat staan hier:
Mythbusters: 50-daags moving averageMoving average gebruikt als 'stoploss'TA: Steun en weerstandsniveaus, werken ze echt?[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 15-01-2010 08:28:52 ]