Paulus citeert in zijn brieven van omstreeks 50-55 n.c. al oudere credo's (o.a. over Jezus' opstanding) die geleerden weten terug te dateren rond omstreeks 35-38 n.c.quote:Op zondag 16 augustus 2009 19:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat de mythe al een paar jaar na zijn dood is ontstaan?
Zie daar, een compleet onbegrip voor de joodse orale cultuur van die tijd.quote:Op zondag 16 augustus 2009 19:22 schreef KoosVogels het volgende:
Ooit dat spelletje gedaan op school waarbij je met een verhaal begint bij de eerste persoon, deze fluistert het verhaaltje vervolgens in het oor van zijn buurman. En aan het eind van de rit komt er een heel ander verhaal uit.
Zie daar, de verklaring voor Jezus' goddelijkheid.
Je hebt de schijn wel tegen je. Een goed voorbeeld van bevooroordeeld, arrogant, pretentieus en hypocriet zie ik tot nu toe enkel van jou in deze discussie.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:23 schreef koningdavid het volgende:
Kom op als Dawkins zo kortgeknipt zou worden als Collins in dat interview zou hij net zo gaan janken als bij Expelled, en terecht. Dat hij dergelijke tendentieuze propaganda minder storend vindt, of zelfs grappig vindt, als het om religieuzen gaat tekent duidelijk zijn hypocrisie.
Onderzoek wijst uit dat dit een bron voor "ruis" is. Dat jij het probeert te weerspreken zonder onderbouwd onderzoek, gaat nergens over.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:29 schreef koningdavid het volgende:
De vergelijking met het 'fluisterspel' gaat niet op. Ten eerste werd het niet doorgefluisterd maar doorverteld, de kans om iets verkeerd te verstaan is klein. Ten tweede werd het niet één op één doorverteld maar in grotere groepen, waardoor onderlinge correctie mogelijk is. Ten derde beschouwde men het als 'heilige traditie' wat altijd met enorm nauwkeurigheid gepaard ging. Ten vierde zaten er niet vele schakels tussen ooggetuigen en schrijver, misschien hoogsteens één of twee.
Ah, dat is nogal een statement. Waarin ben ik bevooroordeeld, arrogant, pretentieus en hypocriet?quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:33 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je hebt de schijn wel tegen je. Een goed voorbeeld van bevooroordeeld, arrogant, pretentieus en hypocriet zie ik tot nu toe enkel van jou in deze discussie.
Ach ja, zinloze ad hominems van een gefrustreerd internetatheïstje die er niet tegen kan dat de onfeilbare St. Richard Dawkins eens kritisch tegen het licht wordt gehouden.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:33 schreef Matteüs het volgende:
Ik heb aardig van video's van hem gezien en stukken van hem gelezen (niet alles) maar Dawkins is bij lange na niet zo'n doordrammert en zeker niet zo pretentieus als jij. Dat jij dan met je vinger durft te wijzen is dan een toppunt van arrogantie.
Dawkins is een typisch Britse gentleman, dat ontken ik ook niet. Het gaat mij om de inhoud van wat hij zegt, niet om hoe hij het zegt. Hij gedraagt zich vrijwel altijd netjes en ik heb hem nog nooit iemand zien slaan.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:33 schreef Matteüs het volgende:
Algemeen:
Ik ben nog steeds benieuwd of hier iemand me kan aantonen waar de Dawkins zo schijnt te zijn zoals het hier veronderstelt wordt. Alles wat ik van hem zie is een rustige redenaar die anderen uit laat spreken en zeker in zijn waarde laat. Daarbij is het een man die zijn woorden goed uitkiest, de zaak overdenkt en de andere partij niet direct beledigd.
Inhoudelijk heb ik ook weinig op hem aan te merken, zoals ik al meerdere malen zei en qua stijl is hij - zeker in verhouding tot veel van zijn tegenhangers - vrij beschaafd. Het enige waar ik mij weleens aan kan storen zijn de momenten dat het "over the top" is. En daarmee bedoel ik zoiets als een atheist-bus. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting, misschien kunnen andere mensen het juist enorm waarderen, maar van mij hoeft dat dus niet zo. Like:quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:33 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je hebt de schijn wel tegen je. Een goed voorbeeld van bevooroordeeld, arrogant, pretentieus en hypocriet zie ik tot nu toe enkel van jou in deze discussie.
Ik heb aardig wat video's van hem gezien en stukken van hem gelezen (niet alles) maar Dawkins is bij lange na niet zo'n doordrammert en zeker niet zo pretentieus als jij. Dat jij dan met je vinger durft te wijzen is dan een toppunt van arrogantie.
Algemeen:
Ik ben nog steeds benieuwd of hier iemand me kan aantonen waar de Dawkins zo schijnt te zijn zoals het hier veronderstelt wordt. Alles wat ik van hem zie is een rustige redenaar die anderen uit laat spreken en zeker in zijn waarde laat. Daarbij is het een man die zijn woorden goed uitkiest, de zaak overdenkt en de andere partij niet direct beledigd. Als deze wijze van discussie niet de netste manier is, ben ik benieuwd welk mens dan überhaupt nog aan welke voorwaarden ook kan voldoen om niet afgebrand te worden. Maar zoals te verwachten viel zijn het hoofdzakelijk de religieuzen hier die hem afbranden.
Mooie ironische zin. Eerst zeggen dat 'onderzoek' iets uitwijst (welk ondzerzoek?) en mij kwalijk nemen dat ik niet verwijs naar onderzoek. En ook gewoon mijn argumenten compleet negeren.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:35 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Onderzoek wijst uit dat dit een bron voor "ruis" is. Dat jij het probeert te weerspreken zonder onderbouwd onderzoek, gaat nergens over.
Oh, het zal best onderhevig zijn aan een beetje ruis, maar dat vind ik in dit geval niet zo problematisch. Daarvoor is de kwaliteit en kwantiteit van de bronnen omtrent Jezus, die we hebben, goed genoeg.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:35 schreef Matteüs het volgende:
Feit blijft dat doorvertellen, met name over perioden van jaren, onderhevig is aan ruis. Dat jij dit feit niet leuk vind, doet er niets aan af.
Dit bedoel ik nou. Blaffen en weglopen.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:39 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ah, dat is nogal een statement. Waarin ben ik bevooroordeeld, arrogant, pretentieus en hypocriet?
[..]
Ach ja, zinloze ad hominems van een gefrustreerd internetatheïstje die er niet tegen kan dat de onfeilbare St. Richard Dawkins eens kritisch tegen het licht wordt gehouden.![]()
[..]
Dawkins is een typisch Britse gentleman, dat ontken ik ook niet. Het gaat mij om de inhoud van wat hij zegt, niet om hoe hij het zegt. Hij gedraagt zich vrijwel altijd netjes en ik heb hem nog nooit iemand zien slaan.
Hallo, niet zo hypocriet doen he? Je lijkt Dawkins wel.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:43 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Dit bedoel ik nou. Blaffen en weglopen.
Welke claim betreffende Dawkins heb ik niet goed onderbouwd?quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:43 schreef Matteüs het volgende:
Toon me dan eens die zaken waarvan jij vind dat Dawkins zo is zoals jij beweert. Tot nu toe gedraag je je enkel als een onhebbelijk kind.
Sterker: jij hebt helemaal niets. Maar blijkbaar vind je van jezelf dat jouw uitspraken meer gewicht hebben dan anderen en als ze je tegengas geven, haal je je ongenoegen boven water.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:43 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Mooie ironische zin. Eerst zeggen dat 'onderzoek' iets uitwijst (welk ondzerzoek?) en mij kwalijk nemen dat ik niet verwijs naar onderzoek. En ook gewoon mijn argumenten compleet negeren.![]()
Toon eerst maar eens aan of die bronnen goed genoeg zijn. Tot nu toe zijn het enkel woorden van mensen zoals jij die in woorden geloven.quote:Oh, het zal best onderhevig zijn aan een beetje ruis, maar dat vind ik in dit geval niet zo problematisch. Daarvoor is de kwaliteit en kwantiteit van de bronnen omtrent Jezus, die we hebben, goed genoeg.
Als dat het is... waar hebben we het over?quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:40 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Inhoudelijk heb ik ook weinig op hem aan te merken, zoals ik al meerdere malen zei en qua stijl is hij - zeker in verhouding tot veel van zijn tegenhangers - vrij beschaafd. Het enige waar ik mij weleens aan kan storen zijn de momenten dat het "over the top" is. En daarmee bedoel ik zoiets als een atheist-bus. Maar dat is mijn persoonlijke opvatting, misschien kunnen andere mensen het juist enorm waarderen, maar van mij hoeft dat dus niet zo. Like:
[ afbeelding ]
Wat een player is het ook. xD
Jij wilt niet discussiëren, maar alleen maar op de man spelen.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:47 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Sterker: jij hebt helemaal niets. Maar blijkbaar vind je van jezelf dat jouw uitspraken meer gewicht hebben dan anderen en als ze je tegengas geven, haal je je ongenoegen boven water.
Jij wil niet discussiëren, je wil gelijk hebben.
Ik heb geen idee wat je met die laatste zin bedoelt.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:47 schreef Matteüs het volgende:Toon eerst maar eens aan of die bronnen goed genoeg zijn. Tot nu toe zijn het enkel woorden van mensen zoals jij die in woorden geloven.
Ach uitschelden is misschien wat overdreven, maar ik zou je toch wel graag deze persoonlijke aanval willen zien onderbouwen:quote:
quote:Een goed voorbeeld van bevooroordeeld, arrogant, pretentieus en hypocriet zie ik tot nu toe enkel van jou in deze discussie.
Het valt ook reuze mee. Ik lichtte alleen even toe waarom ik bepaalde zaken van hem "over the top" vind.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:52 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Als dat het is... waar hebben we het over?
Mag een man die normaliter altijd zijn goede gedrag toont, niet een keer genieten van wat show? Ik vind dit te klein om over te vallen. Wat mij meer interesseert zijn de persoonlijke discussies met andere mensen en zijn publieke optredens waar hij in debat gaat.
Geen wonder dat het fout gaat.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:52 schreef koningdavid het volgende:
Ik heb geen idee wat je met die laatste zin bedoelt.
Fout. De tijd die ertussen zat was minimaal 40 jaar.quote:Even kort waarom het goede bronnen zijn:
- Ze zijn, voor historische begrippen, kort na de gebeurtenissen geschreven. In een tijd waarin ooggetuigen nog volop in leven waren.
Welke dan? Plaatsnamen? Dat is het? Of heb je iets meer?quote:- Belangrijke elementen in de bronnen worden bevestigt door niet-christelijke bronnen.
Wederom: welke dan? Dan zijn ze mij en de rest van de wereld waarschijnlijk ontgaan.quote:Er zijn meerdere bronnen die grotendeels hetzelfde berichten zonder tekenen van 'gladstrijken' te vertonen.
Je herhaalt je eerste argument. De geschriften zijn minimaal 40 jaar na Jezus opgeschreven. Wellicht nog later.quote:- De bronnen lijken door ooggetuigen, of mensen dichtbij ooggetuigen, te zijn geschreven.
Dan moet ik al je berichten quoten. Zinloos.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:53 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Ach uitschelden is misschien wat overdreven, maar ik zou je toch wel graag deze persoonlijke aanval willen zien onderbouwen:
Niks op tegen ook. Maar misschien staat die Dawkins wel onder de douche dingen te doen die ook niet normaal zijn. Wat zou mij dat boeien? Het gaat me om de relevante zaken. En tot nu toe heb ik die vraag al 3x gesteld maar van niemand nog iets gezien. Jammer.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:55 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Het valt ook reuze mee. Ik lichtte alleen even toe waarom ik bepaalde zaken van hem "over the top" vind.
Ja, duidelijk communiceren is niet voor iedereen weggelegd.quote:
Mwah, 30 tot 40. Wat ik zeg: voor die tijd is dat vrij snel. De belangrijkste biografie over Alexander de Grote is 400 jaar na zijn dood geschreven. Wat dat betreft val het bij Jezus nog reuze mee.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:59 schreef Matteüs het volgende:
Fout. De tijd die ertussen zat was minimaal 40 jaar.
Plaatsnamen, ambtenaren, heersers, etc. Maar ook Jezus zelf, zijn 'wonderen', zijn veroordeling onder Pilatus en zijn kruisiging.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:59 schreef Matteüs het volgende:
Welke dan? Plaatsnamen? Dat is het? Of heb je iets meer?
De evangeliën waar we het hier over hebben: Markus, Matteus, Lukas en Johannes. Aangevuld met de brieven van Paulus.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:59 schreef Matteüs het volgende:
Wederom: welke dan? Dan zijn ze mij en de rest van de wereld waarschijnlijk ontgaan.
Dus? Dat was in een tijd dat ooggetuigen, of bekenden van ooggetuigen, nog levend waren?quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:59 schreef Matteüs het volgende:
Je herhaalt je eerste argument. De geschriften zijn minimaal 40 jaar na Jezus opgeschreven. Wellicht nog later.
Hoe weet jij dat nou weer dat hij dat niet wist? Tuurlijk wist hij dat. Uit zijn brieven en een boek als Handelingen blijkt dat hij de apostelen regelmatig heeft ontmoet. Daar zal hij vast wel de verhalen gehoord hebben. Ook kende hij Lukas goed, dezelfde Lukas die over de wonderen schreef.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:59 schreef Matteüs het volgende:
De enige die ietswat dichterbij was was Paulus. Maar Paulus sprak bij lange na niet over de Jezus die in de bijbel staat. Hij wist helemaal niets van een Jezus die over water liep of andere wonderen verrichte. Zelfs niet waar Jezus vandaan kwam.
Dit bedoel ik nou. Blaffen en weglopen.quote:Op zondag 16 augustus 2009 20:59 schreef Matteüs het volgende:
Dan moet ik al je berichten quoten. Zinloos.
Wie weet. Mijn punt was meer dat ik het niet zo nodig vind 'het atheïsme' op die manier ook nogeens uit te dragen. Teksten in felle kleuren op bussen als "There's propably no God. Now stop worrying (?) and enjoy your life."quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:02 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Niks op tegen ook. Maar misschien staat die Dawkins wel onder de douche dingen te doen die ook niet normaal zijn. Wat zou mij dat boeien? Het gaat me om de relevante zaken. En tot nu toe heb ik die vraag al 3x gesteld maar van niemand nog iets gezien. Jammer.
Voor mij is het antwoord simpel. Sai Baba kan de nieuwe Jezus niet zijn aangezien het niet overeenkomt met het beeld van Jezus' wederkomst volgens de bijbel.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:19 schreef NDAsilenced het volgende:
Koningdavid:
Is Sathya Sai Baba de nieuwe Jezus? Waarom niet?
Ik weet vrij weinig over de geschiedschrijving van Sathya Sai Baba. Een vergelijking lijkt mij op dit moment niet goed te maken aangezien er nog niet genoeg afstand is t.o.v. Sai Baba. Zullen we een jaar of 40 moeten wachten.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:19 schreef NDAsilenced het volgende:
En waarom kan ik de waarheidswaarde van geschiedschrijving over het verband van jezus met het hogere niet met die van Sai Baba vergelijken?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sathya_Sai_Baba
Ah, daar komt het atheïstische dogma van de onfeilbaarheid van Paus Dawkins I weer bovendrijven.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:19 schreef NDAsilenced het volgende:
Wat betrefd de meningen over Dawkins, ze zijn allen of een strooiman, of volgen niet, de rest is politiek.
Dogma van onfeilbaarheid? Dawkins zelf nota bene geeft toe dat hij wel degelijk feilbaar is. Hij heeft meermalen gezegd dat hij naar de feiten kijkt, en dus als er nieuwe feiten komen waardoor hij zijn mening zal moeten herzien, hij dat ook zal doen. Als God zelf morgen bij Dawkins voor de deur staat zal Dawkins de eerste zijn die zal erkennen dat hij fout zat. Dit in tegenstelling tot nogal wat gelovigen, die tegen alle hedendaagse feitenkennis in blijven volhouden dat er een hogere macht bestaat.quote:Ah, daar komt het atheïstische dogma van de onfeilbaarheid van Paus Dawkins I weer bovendrijven.
Dawkins wel. Veel atheïsten hier niet. Zij kunnen het niet aan dat hun grote held fouten maakt, zelfs niet als het volstrekt duidelijk voor ze uiteengezet wordt.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dogma van onfeilbaarheid? Dawkins zelf nota bene geeft toe dat hij wel degelijk feilbaar is.
Is er 'feitenkennis' die het bestaan van een hogere macht tegenspreekt dan?quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:28 schreef Sloggi het volgende:
Dit in tegenstelling tot nogal wat gelovigen, die tegen alle hedendaagse feitenkennis in blijven volhouden dat er een hogere macht bestaat.
Wel als je uitgaat van een hogere macht die doden tot leven wekt, zelf opstaat uit de dood (ervan uitgaande dat Christus en God één zijn - of is?), het vis laat regenen (zo was het toch?), of dat een god een combinatie van een jakhals en een mens is, etcetera: de natuurwetten.quote:Is er 'feitenkennis' die het bestaan van een hogere macht tegenspreekt dan?
Is het een feit dan dat Jezus nooit is opgestaan uit de dood? Als dat zo is, kan je rijk worden!quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wel als je uitgaat van een hogere macht die doden tot leven wekt, zelf opstaat uit de dood (ervan uitgaande dat Christus en God één zijn - of is?)
Uhm, nee?quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:36 schreef Sloggi het volgende:
, het vis laat regenen (zo was het toch?)
quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:36 schreef Sloggi het volgende:of dat een god een combinatie van een jakhals en een mens is
De natuurwetten leren ons alleen iets over natuurlijke zaken, over het bovennatuurlijke leer het niks.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:36 schreef Sloggi het volgende:
etcetera: de natuurwetten.
Dat is persoonlijk. Volgens jou is er geen aanleiding toe, volgens mij wel.quote:Op zondag 16 augustus 2009 21:36 schreef Sloggi het volgende:
Bovendien wijst niets in de wereld om ons heen op het bestaan van een hogere macht. Dit betekent natuurlijk niet dat die macht per definitie niet aanwezig is, maar waarom geloven in iets als er geen aanleiding toe is?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |