abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71851309
In Italië hebben de leraars godsdienst in openbare scholen beslist in beroep te gaan tegen de beslissing van de administratieve rechtbank van de provincie Lazio om hen uit te sluiten van de klasseraden en het cijfer voor godsdienst niet te laten meetellen voor het eindexamen. Ook de Italiaanse bisschoppen zijn boos.

Niet minder dan 24 laïcische, protestantse en joodse organisaties hadden de administratieve rechtbank van Lazio om een rechterlijke uitspraak gevraagd. Zij vinden het een vorm van discriminatie dat de cijfers voor het (katholieke) vak godsdienst meetellen op de eindexamenlijst van de Italiaanse leerlingen.

"Dit vonnis is een schande. Godsdienst is een normaal en belangrijk vak, net als alle andere vakken", zegt Mgr. Michele Pennisi, bisschop van Piazza Armerina. Ook de bisschop van Como, Mgr. Diego Coletti, is boos over het vonnis. "Het is een vreemde zaak dat 92 procent van de Italiaanse gezinnen kiest voor het katholieke geloof en dat dit cijfer niet mee mag tellen op de eindlijst." (belga/bdr)

Bron
pi_71851439
Mijn Godsdienstleraar was cool. Als hij iets over Mozes of weet ik veel wie vertelde dan mochten we zelfs slapen, zolang we de les voor de anderen maar niet verkloten.

Daar zouden die Italianen een voorbeeld aan moeten nemen.
pi_71851453
Hebben we een nieuwe spamhoer? Kun je je ook wat meer inhoudelijk bij de discussie betrekken, ipv een nieuwsdump overal?
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 16:16:01 #4
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71851460
quote:
"Dit vonnis is een schande. Godsdienst is een normaal en belangrijk vak, net als alle andere vakken", zegt Mgr. Michele Pennisi, bisschop van Piazza Armerina.
Het is een les in sprookjes en fabeltjes. Niets meer. Niets minder. Sociaal-maatschappelijke kanten van godsdienst zijn wel degelijk interressant, maar dan voornamelijk voor maatschappijleer ofzo.
pi_71851473
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:15 schreef Desunoto het volgende:
Mijn Godsdienstleraar was cool. Als hij iets over Mozes of weet ik veel wie vertelde dan mochten we zelfs slapen, zolang we de les voor de anderen maar niet verkloten.

Daar zouden die Italianen een voorbeeld aan moeten nemen.
Echt waar? Wij zaten elke week films te kijken.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  donderdag 13 augustus 2009 @ 16:18:09 #6
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71851513
Dit vonnis is prachtig!
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71852011
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:15 schreef Desunoto het volgende:
Precies, geeft wel aan wat voor onzin "godsdienst" is... Pfft hoe kan je in een serieus vrij land nou nog sprookjesvertellingen doen op scholen?!
censuur :O
  donderdag 13 augustus 2009 @ 16:38:36 #8
238047 Andiamo
Victory is mine!
pi_71852087
Godsdienst zou aan één kant wel helemaal mogen verdwijnen uit de scholen. Godsdienst doe je maar lekker thuis of in de kerk.

Zoals ik het op de middelbare school kreeg, in de vorm van Levensbeschouwelijke vorming, vond ik het dan weer beter. Dat ging ook wel over geloof, maar dan meer in het algemeen (ook over het niet geloven). Daarmee kun je begrip tegenover elkaars geloof kweken, in plaats van proberen de kinderen te indoctrineren met imo onwaarheden.
pi_71852229
Godsdienstonderwijs is voor mij een neutrale les over alle soorten godsdiensten die er nu in de wereld te vinden zijn, inclusief hoe het is ontstaan.
Het is wel moeilijk neutraal te blijven op een Christelijke school, maar ik heb er nooit hinder van gehad, mijn godsdienst/maatschappijleer leraren waren in mijn ogen goed 'neutraal', ik weet van alle geloven wel wat af.

Ik kan best begrijpen dat die Italiaanse rechter het 'Katholieke' godsdienstonderwijs niet goed keurt.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  † In Memoriam † donderdag 13 augustus 2009 @ 16:50:29 #10
137949 Disana
pi_71852442
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:15 schreef _Qmars_ het volgende:
Hebben we een nieuwe spamhoer? Kun je je ook wat meer inhoudelijk bij de discussie betrekken, ipv een nieuwsdump overal?
  donderdag 13 augustus 2009 @ 17:13:55 #11
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_71853045
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:38 schreef Andiamo het volgende:
Godsdienst zou aan één kant wel helemaal mogen verdwijnen uit de scholen. Godsdienst doe je maar lekker thuis of in de kerk.

Zoals ik het op de middelbare school kreeg, in de vorm van Levensbeschouwelijke vorming, vond ik het dan weer beter. Dat ging ook wel over geloof, maar dan meer in het algemeen (ook over het niet geloven). Daarmee kun je begrip tegenover elkaars geloof kweken, in plaats van proberen de kinderen te indoctrineren met imo onwaarheden.
Precies, als je er al les over wilt geven, geef dan ook les over zo veel mogelijk geloven. Dus wat elk geloof denkt en zegt. Zonder ook maar iets op te dringen aan de leerlingen, zodat die zelf een oordeel kunnen vellen over de verschillende geloven.
pi_71853119
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:16 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Het is een les in sprookjes en fabeltjes.
Je leert bij godsdiensles toch niet de verhalen uit de Bijbel?
Цой жив
  donderdag 13 augustus 2009 @ 17:28:48 #13
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71853440
Ze kunnen de rechtzaak winnen door te bewijzen dat God bestaat, waarmee ze aantonen dat hun vak nuttig is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 13 augustus 2009 @ 17:34:44 #14
pi_71853573
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 17:17 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Je leert bij godsdiensles toch niet de verhalen uit de Bijbel?
Ben je niet in de war met maatschappijleer.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_71853796
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 17:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Ben je niet in de war met maatschappijleer.
Nee. Ik meende dat je bij godsdienstles vooral leert over gebruiken en regels van verschillende godsdiensten, en over verschillen culturen enzo. En aangezien een groot deel van de wereld gelovig is, vind ik het wel belangrijk om daar iets over te weten, dan maakt het geen fuck uit of je zelf wel of niet gelovig bent.
Цой жив
pi_71853864
dan kun je dus gewoon zakken voor je examen als je geen goed katholiek bent.. das dan wel weer sad
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 13 augustus 2009 @ 18:08:00 #17
pi_71854319
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 17:45 schreef Zwoerd het volgende:

[..]

Nee. Ik meende dat je bij godsdienstles vooral leert over gebruiken en regels van verschillende godsdiensten, en over verschillen culturen enzo. En aangezien een groot deel van de wereld gelovig is, vind ik het wel belangrijk om daar iets over te weten, dan maakt het geen fuck uit of je zelf wel of niet gelovig bent.
Dat lijkt me onderdeel van maatschappijleer. Ik ben bang dat een godsdienstles op een religieuze school gewoon indoctrinatie is.
pi_71854451
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 18:08 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat lijkt me onderdeel van maatschappijleer. Ik ben bang dat een godsdienstles op een religieuze school gewoon indoctrinatie is.
Tja, dan ga je toch naar een openbare school?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')