abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71851236
Denkbeeldige vriendjes zijn goed voor de taalvaardigheid en schoolprestaties van kinderen. Dat blijkt uit een recente studie.

Verhaaltjes vertellen
De onderzoeker bestudeerden de taalvaardigheden van 48 schooljongens en -meisjes tussen 5 en 12 jaar, 23 van hen hadden denkbeeldige of onzichtbare vriendjes. Met enkele tests werden hun woordenschat en hun mogelijkheid om een verhaaltje verder te vertellen onderzocht.

Qua woordenschat was er geen groot verschil tussen de kinderen, maar degenen met ingebeelde vriendjes waren duidelijk beter in het vertellen van een verhaaltje.

Latere prestaties
"Omdat de mogelijkheid om verhalen te vertellen een goede voorspeller is van de leesvaardigheden op latere leeftijd, zijn deze verschillen van groot belang voor latere academische prestaties", aldus onderzoeker Reese. "Kinderen met een ingebeeld vriendje oefenen zich meer in het vertellen. En omdat hun vriendjes onzichtbaar zijn, delen ze vaker deze ervaringen met hen met de ouders." (ep)

Bron
  donderdag 13 augustus 2009 @ 16:20:58 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_71851589
Wat een onzin, uit een correlatie kan geen oorzakelijk verband worden afgeleid.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_71851609
ik had vroeger een onzichtbare hond telt dat ook?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_71851752
Tot je ruzie krijgt met je denkbeeldige vriendjes, of dat je denkbeeldige vriendjes dood gaan ofzo
pi_71852161
De hoeveelheid onderzochte kids
pi_71852798
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:20 schreef Flurry het volgende:
Daar zat ik ook meteen aan te denken idd
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_71859852
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:21 schreef littledrummergirl het volgende:
Jij kan beter blaffen
pi_71917383
quote:
Waarom niet? Het is te testen, hoewel het dan wel alleen om verbale intelligentie gaat.
Ik kan me voorstellen dat men tot deze conclusie komt. Als je in je fantasiewereld oefent om denkbeelden duidelijk te verbaliseren zul je dat in het dagelijks leven ook beter kunnen.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_71919419
23 van de 48 mensen hadden een denkbeeldige of onzichtbare maatje. WTF

Hoax.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 16 augustus 2009 @ 14:22:41 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_71922002
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 12:17 schreef nokwanda het volgende:

[..]

Waarom niet? Het is te testen, hoewel het dan wel alleen om verbale intelligentie gaat.
Ik kan me voorstellen dat men tot deze conclusie komt. Als je in je fantasiewereld oefent om denkbeelden duidelijk te verbaliseren zul je dat in het dagelijks leven ook beter kunnen.
Omdat het net zo goed andersom kan zijn: "Slimmere kinderen bedenken vaker denkbeeldige vriendjes" of een derde factor als gemeenschappelijke oorzaak: "Veel fruit eten maakt kinderen slimmer en stimuleert het bedenken van denkbeeldige vriendjes".

Dat er een samenhang wordt gevonden tussen slimme kinderen en het hebben van denkbeeldige vriendjes zegt niets over een eventuele oorzaak-gevolg relatie. Toch wordt zo'n conclusie in de OP getrokken. Die conclusie is dus onzin, de samenhang niet - die is immers onderzocht.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_71922208
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:22 schreef Flurry het volgende:

[..]

Omdat het net zo goed andersom kan zijn: "Slimmere kinderen bedenken vaker denkbeeldige vriendjes" of een derde factor als gemeenschappelijke oorzaak: "Veel fruit eten maakt kinderen slimmer en stimuleert het bedenken van denkbeeldige vriendjes".

Dat er een samenhang wordt gevonden tussen slimme kinderen en het hebben van denkbeeldige vriendjes zegt niets over een eventuele oorzaak-gevolg relatie. Toch wordt zo'n conclusie in de OP getrokken. Die conclusie is dus onzin, de samenhang niet - die is immers onderzocht.
dat dus.
Ik zou het ook eerder andersom zoeken, of eigenlijk wordt dat vaak zo gezegd zelfs.
Slimme kinderen hebben een levendige fantasie > hebben denkbeeldige vriendjes en vinden lezen leuk.

Hoe durven ze dit te publiceren
[quote]Op zondag 16 augustus 2009 01:12 schreef remlof het volgende:
Ik ben nog uit de tijd van de barre winters en de tolerantie [/quote]
pi_71933321
Okay, op die manier. daar zit inderdaad wat in, ja.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_71940953
Ik deed/doe niet aan vrienden
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 17 augustus 2009 @ 06:47:08 #15
250488 Teezie
niet(machine)
pi_71940959
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:21 schreef littledrummergirl het volgende:
Ik ook!! Dat deed die ene van The A-Team en was best cool dus jeweets ik ging ook doen
Chubun Tomata
pi_71942390
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 14:27 schreef Kjerring het volgende:

[..]

dat dus.
Ik zou het ook eerder andersom zoeken, of eigenlijk wordt dat vaak zo gezegd zelfs.
Slimme kinderen hebben een levendige fantasie > hebben denkbeeldige vriendjes en vinden lezen leuk.

Hoe durven ze dit te publiceren
Het valt wel mee hoor. Volgens mij gaat het om deze publicatie:
quote:
A Good Story: Children With Imaginary Companions Create Richer Narratives
Gabriel Trionfi and Elaine Reese

Abstract
In line with theories that children's pretend play reflects and extends their narrative skills, children with imaginary companions were predicted to have better narrative skills than children without imaginary companions. Forty-eight 5-1/2-year-old children and their mothers participated in interviews about children=s imaginary companions. Children also completed language and narrative assessments. Twenty-three of the children (48%) were deemed to have engaged in imaginary companion play. Children with and without imaginary companions were similar in their vocabulary skills, but children with imaginary companions told richer narratives about a storybook and a personal experience compared to children without imaginary companions. This finding supports theories of a connection between pretend play and storytelling by the end of early childhood
In de publicatie staat notabene ook expliciet:
quote:
Because our main finding is limited to a concurrent correlation between children's imaginary companion play and their narrative skills, however, there is always the possibility that children with better language or narrative skills are driven to create an imaginary companion as an outlet for their verbal expression, or that a third variable can account for this relation.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  † In Memoriam † maandag 17 augustus 2009 @ 09:54:03 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71942557
Waarom zijn religieuze mensen dan zo dom?
Carpe Libertatem
  maandag 17 augustus 2009 @ 10:06:49 #18
798 voyeur
bemoeit zich
pi_71942789
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 09:54 schreef Boze_Appel het volgende:
Waarom zijn religieuze mensen dan zo dom?
Omdat het onderzoek slechts aantoont dat mensen met onzichtbare vrienden betere verhaaltjes kunnen vertellen en daar zijn religieuzen heel goed in.
Here we are now, entertain us.
  maandag 17 augustus 2009 @ 11:17:29 #20
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_71944246
Omdat er (volgens een groot deel van de mensen die God tot hun 'vrienden' rekenen en die 'wij' vrije mensen als achterlijk beschouwen) geen discussie mogelijk is met hun God!

Dan kun je dus ook nooit slimmer en creatiever van worden met je verbal skills!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  maandag 17 augustus 2009 @ 11:31:39 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71944585
quote:
Gelukkig maar dat jij er bent om het die onderzoekers te vertellen. Dat zullen ze zelf vast niet weten.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 17 augustus 2009 @ 12:20:15 #22
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_71946151
Wie kent de film Harvey?
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_71947285
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 12:20 schreef Lambiekje het volgende:
Wie kent de film Harvey?
Geweldig
Ik ken een extreem hoogbegaafd meisje dat een aantal van zulke vriendjes heeft (en ze komt overigens uit een miliieu dat nou niet echt bekend staat om hoostaande verbal skills).
Ze had zowaar ook nog social skills.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  maandag 17 augustus 2009 @ 15:55:54 #24
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_71952403
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 11:31 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Gelukkig maar dat jij er bent om het die onderzoekers te vertellen. Dat zullen ze zelf vast niet weten.
Lees eens wat artikelen uit de hoek van de sociale wetenschappen, dan sta je versteld hoe veel volstrekt incompetente onderzoekers daar rondlopen.
pi_71952504
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:55 schreef Flurry het volgende:

[..]

Lees eens wat artikelen uit de hoek van de sociale wetenschappen, dan sta je versteld hoe veel volstrekt incompetente onderzoekers daar rondlopen.
Lees anders eerst mijn eerdere post even.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')