abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71845569
Hoi.

September 2010 wil ik beginnen met de studie psychologie. Daarvoor is enige wiskunde kennis vereist. Ik weet dat tegen deze wiskunde aangekeken wordt als zijnde 'simpel' enzo, desalniettemin beheers ik het niet en moet ik het dus wel kennen
Mijn wiskunde voorkennis is ronduit slecht. Ik doe momenteel een HBO studie, maar daar zit geen wiskunde in. Ik heb de laatste keer wiskunde gehad op mijn 15e toen ik het VMBO afsloot. Dat is nu 7 jaar geleden. Buiten dat de wiskunde op het VMBO natuurlijk geen fuck voorstelt vergeleken met de wiskunde van het VWO, heb ik er ook al zo lang niets meer aan gedaan dat ik waarschijnlijk bijna vooraan moet beginnen.

Hoe kan ik nou het best vóór september 2010 mijn wiskunde A kennis op VWO eindniveau krijgen? Moet ik dan gewoon beginnen met een wiskundeboek uit het tweede of derde jaar van VWO, en zo opwerken? Is er geen snellere methode?

Ter illustratie, deze toets 'moet' je halen om psychologie te kunnen studeren bij de Vrije Universiteit in Amsterdam : http://www.psy.vu.nl/down(...)Voorbeeld%202005.pdf
Dat is dus wat ik moet kennen/kunnen.

Veel tijd eraan besteden vind ik niet erg. Ik vind wiskunde zelfs best leuk. Er moet alleen genoeg vooruitgang in zitten, anders ben ik bang dat ik gedemotiveerd raak. Het moet dus in een aardig tempo gaan
  donderdag 13 augustus 2009 @ 12:43:15 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71845601
Welk nut dient wiskunde voor psychologie!?
pi_71845635
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:43 schreef Yi-Long het volgende:
Kansberekening etc.

Hoewel alle studenten met een VWO-opleiding formeel geschikt zijn, is gebleken dat zij die weinig wiskunde in hun vooropleiding hebben gehad veel moeite hebben met de studies psychologie en pedagogiek. Wie bijvoorbeeld niet begrijpt wat een lineaire functie is kan haast niet begrijpen hoe psychologen en pedagogen de relatie vaststellen tussen bijvoorbeeld intelligentie en schoolprestaties. Ook zal iemand met gebrekkige wiskundekennis moeite hebben om te snappen waarom een leerling die vandaag hoog scoort op een rekentoets een paar weken later op dezelfde toets een grote kans heeft om een lagere score te behalen. Ongemerkt is in psychologische en pedagogische kennis heel wat wiskunde verpakt. De Faculteit Psychologie en Pedagogiek hecht daarom net als haar Nederlandse zusterfaculteiten veel belang behoorlijke wiskundekennis van aankomende studenten (Niveau: VWO Wiskunde A1)

http://www.psy.vu.nl/fpp.(...)g/wiskundetoets.html
pi_71845645
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:43 schreef Yi-Long het volgende:
Statistiek!

Tien jaar geleden had ik die test zo kunnen maken.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_71845661
Ik zou beginnen met het boek dat gebruikt wordt voor de HAVO 2 t/m 5, en dan overstappen op die van het VWO.

Direct VWO doen mis je misschien wat tussenstappen en voorkennis die je later gaat opbreken.

Die vragen komen me trouwens over als wiskunde B. (A was met verhaaltjes toch? Trein van A naar B met snelheid x en trein van B naar A met snelheid y enzo)
Dum de dum
pi_71845745
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:46 schreef Fe2O3 het volgende:
Ik zou beginnen met het boek dat gebruikt wordt voor de HAVO 2 t/m 5, en dan overstappen op die van het VWO.

Direct VWO doen mis je misschien wat tussenstappen en voorkennis die je later gaat opbreken.

Die vragen komen me trouwens over als wiskunde B. (A was met verhaaltjes toch? Trein van A naar B met snelheid x en trein van B naar A met snelheid y enzo)
Ze zeggen zelf Wiskunde A1 niveau Maar dat hele systeem is volgens mij niet al te lang geleden weer helemaal aangepast, dus misschien heb jij het systeem van vroeger nog in gedachten
pi_71845798
Waarom trouwens eerst HAVO wiskundeboeken? Mensen beginnen wanneer ze VWO doen toch ook gewoon met VWO wiskunde en niet HAVO? Dus het lijkt me vreemd als ik dan iets zou missen qua stof.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 12:57:18 #8
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71845918
Begin met 'basisboek wiskunde' van Craats of met 'basisboek rekenen' (als je echt helemaal vanaf het begin wilt beginnen). Bestel daarna een examenbundel en probeer aan de hand van de kennis die je hebt en werk wat oude examens door (roep eventueel de hulp in van het internet of een vwo'er). Desnoods volg je nog de online cursus van de RuG (nestor.rug.nl, naam: hbo, wachtwoord: gaststudent. dan naar summercourse 'wiskunde'). Dan moet het helemaal goedkomen dacht ik zo. Ik ga hetzelfde traject volgen dit studiejaar.
pi_71845930
Psycholoog tegen patient:

Psycholoog : Volgens de statistiek behoor je tot de probleemgevallen

?
  donderdag 13 augustus 2009 @ 12:59:49 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71845981
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:45 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Kansberekening etc.

Hoewel alle studenten met een VWO-opleiding formeel geschikt zijn, is gebleken dat zij die weinig wiskunde in hun vooropleiding hebben gehad veel moeite hebben met de studies psychologie en pedagogiek. Wie bijvoorbeeld niet begrijpt wat een lineaire functie is kan haast niet begrijpen hoe psychologen en pedagogen de relatie vaststellen tussen bijvoorbeeld intelligentie en schoolprestaties. Ook zal iemand met gebrekkige wiskundekennis moeite hebben om te snappen waarom een leerling die vandaag hoog scoort op een rekentoets een paar weken later op dezelfde toets een grote kans heeft om een lagere score te behalen. Ongemerkt is in psychologische en pedagogische kennis heel wat wiskunde verpakt. De Faculteit Psychologie en Pedagogiek hecht daarom net als haar Nederlandse zusterfaculteiten veel belang behoorlijke wiskundekennis van aankomende studenten (Niveau: VWO Wiskunde A1)

http://www.psy.vu.nl/fpp.(...)g/wiskundetoets.html
Dat soort zaken kun je toch ook prima achterkomen door de communicatie met de persoon die je behandelt!? Oftewel goed luisteren. En verder lijkt het me volledig logisch dat mensen heel verschillend kunnen scoren voor verschillende wiskunde onderdelen.

Ik zie het nut er niet echt van in, als we het echt hebben over de pure pschologie, dus om 1-op-1 mensen te helpen.
Als je het daarna op een veel groter vlak gaat bekijken, dus echt wanneer het gaat om sociaal-maatschappelijk vlak, OK... dan kan ik er wel inkomen, maar dan lijkt me logisch rationaal (oorzaak-gevolg) nadenken nog steeds belangrijker.

Ik zie ook wel dat dat ook in Wiskunde voorkomt, maar ik zou er geen ECHT groot belang aan hangen. Vooral omdat ik denk dat wanneer je psychologie gaat doen, je dat vooral doet uit een interresse in mensen en dus een wat hoger EQ dan andere mensen, en dat blijkt er in de praktijk nogal eens op neer te komen dat er weinig interresse/aanleg is in de 'koude' vakken zoals wiskunde, wat uiteraard ook zijn uitwerking heeft op de cijfers voor dat vak...
pi_71846074
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:59 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Dat soort zaken kun je toch ook prima achterkomen door de communicatie met de persoon die je behandelt!? Oftewel goed luisteren. En verder lijkt het me volledig logisch dat mensen heel verschillend kunnen scoren voor verschillende wiskunde onderdelen.

Ik zie het nut er niet echt van in, als we het echt hebben over de pure pschologie, dus om 1-op-1 mensen te helpen.
Als je het daarna op een veel groter vlak gaat bekijken, dus echt wanneer het gaat om sociaal-maatschappelijk vlak, OK... dan kan ik er wel inkomen, maar dan lijkt me logisch rationaal (oorzaak-gevolg) nadenken nog steeds belangrijker.

Ik zie ook wel dat dat ook in Wiskunde voorkomt, maar ik zou er geen ECHT groot belang aan hangen. Vooral omdat ik denk dat wanneer je psychologie gaat doen, je dat vooral doet uit een interresse in mensen en dus een wat hoger EQ dan andere mensen, en dat blijkt er in de praktijk nogal eens op neer te komen dat er weinig interresse/aanleg is in de 'koude' vakken zoals wiskunde, wat uiteraard ook zijn uitwerking heeft op de cijfers voor dat vak...
Maar je gaat al de mis in bij je aanname dat psychologen enkel mensen behandelen. Dat is niet waar de bachelor en master psychologie je voor opleiden. De psycholoog die jij bedoelt heeft de post-master 'gz-psycholoog' eerst nog voltooid. Die duurt ook nog eens 4 jaar. De meeste master psychologen komen in het onderzoek en bedrijfsleven terecht.

Hoe dan ook, laten we het hier gewoon over de wiskunde hebben aangezien dat mijn vraag was

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-08-2009 13:03:50 ]
pi_71846121
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:57 schreef GR het volgende:
Begin met 'basisboek wiskunde' van Craats of met 'basisboek rekenen' (als je echt helemaal vanaf het begin wilt beginnen). Bestel daarna een examenbundel en probeer aan de hand van de kennis die je hebt en werk wat oude examens door (roep eventueel de hulp in van het internet of een vwo'er). Desnoods volg je nog de online cursus van de RuG (nestor.rug.nl, naam: hbo, wachtwoord: gaststudent. dan naar summercourse 'wiskunde'). Dan moet het helemaal goedkomen dacht ik zo. Ik ga hetzelfde traject volgen dit studiejaar.
Ow dat is mooi! Een gratis wiskunde cursus dus, als ik het goed begrijp?
Straks even nakijken Thanks.
pi_71846140
Gebruik het boek ‘Wiswijs’, als je die uitwerkt zit je wel ongeveer op Wiskunde A1 niveau.

Het is zelfs binnen een maand of twee te doen (ook al is je wiskundekennis 0), het stelt niet zo veel voor. Wiskunde A1 is het makkelijkst van alle type Wiskunde van ’t VWO.
pi_71846185
Als ik jou was zou ik bijles nemen van een docent die ook werkzaam is in het voortgezet onderwijs. Die kan je waarschijnlijk goed advies geven en ondersteunen, want uitleg af en toe is waarschijnlijk wel handig anders maak je erg snel fouten die je zelf misschien niet opmerkt. Wiskunde A is niet zo heel moeilijk, maar als je nooit wiskunde hebt gehad lijkt het soms wel ingewikkelder dan het is en dan is het wel handig als iemand je de bedoeling er van kan uitleggen.
pi_71846198
quote:
Grafische rekenmachine is toegestaan
ooo, leer daar mee omgaan en je bent bijna klaar
gr gr
pi_71846493
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 12:59 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Stel je hebt twee kinderen met adhd. Een behandel je, de ander niet. Nu haalt die ene voor zijn volgende proefwerk een 6, en degene die je niet behandelt een 5.8. Was je behandeling effectief of was dat puur toeval?

Nu hetzelfde verhaal maar het behandelde kind haalt een 9.

Juist omdat je weinig direct meetbare dingen bestudeert (bv. scheikunde waar vrij veel direct meetbaar is), moet je veel kennis van statistiek hebben om te kunnen berekenen of iets echt effectief is of niet. Daarnaast is het "helpen van mensen" slechts een zeer klein gedeelte van wo psychologie, veel studenten gaan andere richtingen op zoals neuro-onderzoek, marketing, testen (bv van iq e.d.) en voor al die richtingen heb je wiskunde nodig.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 13 augustus 2009 @ 13:20:34 #17
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71846518
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:03 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Maar je gaat al de mis in bij je aanname dat psychologen enkel mensen behandelen. Dat is niet waar de bachelor en master psychologie je voor opleiden. De psycholoog die jij bedoelt heeft de post-master 'gz-psycholoog' eerst nog voltooid. Die duurt ook nog eens 4 jaar. De meeste master psychologen komen in het onderzoek en bedrijfsleven terecht.

Hoe dan ook, laten we het hier gewoon over de wiskunde hebben aangezien dat mijn vraag was
Nee, ik weet wel dat psychologen niet alleen mensen behandelen. Een neef van me doet nu in Amsterdam of Duitsland (tijd niet gesproken) ook een soortgelijke studie m.b.t. de relatie tussen maatschappij en gedrag.

Het lijkt me alleen persoonlijk nogal vreemd voor een opleiding als psychologie om zo sterk de nadruk te leggen op eisen voor een 'koud' vak, omdat je in de praktijk vaak ziet dat mensen die heel graag en goed zijn op 'sociaal' gebied enzo (ik bedoel niet naar de kroeg gaan ofzo, maar gewoon mensenkennis, empathie, interresse in oorzaak-gevolg bij mensen, etc etc), vaak ook een redelijke 'afkeer' hebben voor vakken als economie en wiskunde, want uiteraard ook van invloed zal zijn op hun motivatie en dus cijfers voor dat soort vakken.

Ik zou dan bij de toelating voor die opleiding de eisen OP DAT VLAK dus niet van groot belang maken, en vervolgens kun je tijdens die opleiding, wanneer je dus de juiste mensen binnen hebt, er gewoon voor zorgen dat ze op die gebieden toch goed onderwijs krijgen (en aangezien ze dan wel het verband zien met hun eigenvakgebied, zal de motivatie dan ook wat hoger liggen).

Maar goed, ik kan het mis hebben.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 13:23:58 #18
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71846617
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:19 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Stel je hebt twee kinderen met adhd. Een behandel je, de ander niet. Nu haalt die ene voor zijn volgende proefwerk een 6, en degene die je niet behandelt een 5.8. Was je behandeling effectief of was dat puur toeval?

Nu hetzelfde verhaal maar het behandelde kind haalt een 9.

Juist omdat je weinig direct meetbare dingen bestudeert (bv. scheikunde waar vrij veel direct meetbaar is), moet je veel kennis van statistiek hebben om te kunnen berekenen of iets echt effectief is of niet. Daarnaast is het "helpen van mensen" slechts een zeer klein gedeelte van wo psychologie, veel studenten gaan andere richtingen op zoals neuro-onderzoek, marketing, testen (bv van iq e.d.) en voor al die richtingen heb je wiskunde nodig.
Dat begrijp ik allemaal, maar volgens mij heb je voor dat voorbeeld dat je stelt geen hogere wiskunde nodig, maar gewoon logisch nadenken en afwegen. Tenminste, zo zie ik dat. Je kunt wel alles na gaan rekenen, maar in dit soort gevallen is dat meer om een statistische bevestiging te krijgen, ipv dat je er daadwerkelijk opeens een nieuw onverwacht antwoord op krijgt.
pi_71846639
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:20 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Nee, ik weet wel dat psychologen niet alleen mensen behandelen. Een neef van me doet nu in Amsterdam of Duitsland (tijd niet gesproken) ook een soortgelijke studie m.b.t. de relatie tussen maatschappij en gedrag.

Het lijkt me alleen persoonlijk nogal vreemd voor een opleiding als psychologie om zo sterk de nadruk te leggen op eisen voor een 'koud' vak, omdat je in de praktijk vaak ziet dat mensen die heel graag en goed zijn op 'sociaal' gebied enzo (ik bedoel niet naar de kroeg gaan ofzo, maar gewoon mensenkennis, empathie, interresse in oorzaak-gevolg bij mensen, etc etc), vaak ook een redelijke 'afkeer' hebben voor vakken als economie en wiskunde, want uiteraard ook van invloed zal zijn op hun motivatie en dus cijfers voor dat soort vakken.

Ik zou dan bij de toelating voor die opleiding de eisen OP DAT VLAK dus niet van groot belang maken, en vervolgens kun je tijdens die opleiding, wanneer je dus de juiste mensen binnen hebt, er gewoon voor zorgen dat ze op die gebieden toch goed onderwijs krijgen (en aangezien ze dan wel het verband zien met hun eigenvakgebied, zal de motivatie dan ook wat hoger liggen).

Maar goed, ik kan het mis hebben.
Mensen die empathisch goed zijn maar geen interesse hebben in wiskunde etc en graag mensen behandelen zonder een academische basis kunnen altijd SPW of toegepaste psychologie gaan doen. Om verantwoord mensen te kunnen behandelen op WO niveau moet je gewoon begrijpen waarom de ene methode beter werkt dan de andere en dat betekent verstand van statistiek. Ik wil hier graag met je verder over praten, maar ook deze thread niet vervuilen, misschien kunnen we de "discussie" ergens anders verder voeren?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 13 augustus 2009 @ 13:35:51 #20
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_71846973
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:24 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Mensen die empathisch goed zijn maar geen interesse hebben in wiskunde etc en graag mensen behandelen zonder een academische basis kunnen altijd SPW of toegepaste psychologie gaan doen. Om verantwoord mensen te kunnen behandelen op WO niveau moet je gewoon begrijpen waarom de ene methode beter werkt dan de andere en dat betekent verstand van statistiek. Ik wil hier graag met je verder over praten, maar ook deze thread niet vervuilen, misschien kunnen we de "discussie" ergens anders verder voeren?
Nee, ik begrijp je wel, en ik begrijp 'het' nu ook wel.
Ik was niet op de hoogte dat er voor andere psychologische opleidingen dus minder waarde wordt gehecht aan die Wiskunde A, en dan is het verder volkomen logisch dat er bij dit soort gerichte opleidingen wel naar gevraagd wordt, want die mensen waar ik het dan over had die kunnen dus op hun interressegebied toch gewoon een opleiding doen zodat je daarna optimaal gebruik kunt maken van hun kwaliteiten. Dus dat lijkt me dan verder in orde.

Ik was even bang dat er mensen hierdoor buiten de boot zouden vallen die in principe prima gekwalificeerd zijn om psycholoog te worden, maar dus niets met wiskunde zouden hebben. dat blijkt, na je uitleg, dus wel mee te vallen

Thanks voor de verdere uitleg.
pi_71849997
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:05 schreef Muzz_ het volgende:
Gebruik het boek ‘Wiswijs’, als je die uitwerkt zit je wel ongeveer op Wiskunde A1 niveau.

Het is zelfs binnen een maand of twee te doen (ook al is je wiskundekennis 0), het stelt niet zo veel voor. Wiskunde A1 is het makkelijkst van alle type Wiskunde van ’t VWO.
Deze tip ga ik maar eens opvolgen denk ik

Op de website van RuG kon ik niet inloggen met de gegevens die hierboven vermeld werden. Vervolgens heb ik ingelogd met een andere algemene account, maar zag nergens die wiskunde 'summercourse' staan.
Maar goed, het moet ook wel lukken met dit boek denk ik. Op Bol.com staan er 2 reviews en beide mensen waren erg tevreden over het boek.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 15:50:55 #22
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_71850764
havovwo.nl
Als je er meer nodig hebt, kun je de CD bestellen.

Alle theorie die je nodig hebt kun op wikipedia vinden, maar op Google vind je meer en ook simpeler uitgelegd.
Jesus hates you.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 16:11:43 #23
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71851347
Ik had even een foutje gemaakt. De naam bij nestor.rug.nl is 'gaststudent' en wachtwoord is 'hbo'. Vervolgens zie je rechtsonder 'summercourse wiskunde' staan. Succes
pi_71851805
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:11 schreef GR het volgende:
Ik had even een foutje gemaakt. De naam bij nestor.rug.nl is 'gaststudent' en wachtwoord is 'hbo'. Vervolgens zie je rechtsonder 'summercourse wiskunde' staan. Succes
Het is idd gelukt. Thanks!
pi_71852154
Wiskunde A1 bestaat sinds augustus officieel niet meer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')