abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71837146
ik wilde dit eigenlijk in Willem-Alexander straks koning zetten, maar vond het jammer om in KLB te zetten, en daarom open ik hier een soort afsplitsing van de discussie over het koningshuis in dat topic...

de rol van het koningshuis tegenwoordig, waarbij het tot op z'n hoogst een ceremoniële taak is verworden, heeft wat mij betreft weinig zin meer. en beschouw ik ook als geldverspilling. alleen in plaats van het dan maar af te schaffen, ligt de oplossing wat mij betreft in het geven van meer verantwoordelijkheid aan het koningschap, maar om die redenatie uit te leggen zou ik eerst een ander probleem in nederland willen schetsen:

tegenwoordig is onze 'democratie' geen democratie meer, maar een televisiedemocratie: men stemt op degene die het meest hapklare praatje heeft en het best overkomt in zijn mediaoptredens. hier is de politiek zich op gaan instellen, en waait hierdoor met alle winden mee, om maar het grootst mogelijke aantal kiezers binnen te krijgen. hierdoor wordt om de vier jaar het beleid omgegooid, en lastige onderwerpen op de lange baan geschoven. er mist continuïteit in de politiek.

en daar is een mooie taak weggelegd voor het koningshuis. waarbij de koning(in) voorzitter (en niet als almachtige alleenbeslisser) is van een soort 'ministerie supra-plebs', waarbij het doel van dat ministerie is om de continuiteit in beleid te garanderen. om minder invloed aan de waan van de dag te geven, en een echte lange termijn visie neer te leggen hoe het met nederland verder moet.

waarop het huidige politiek stelsel dan een invulling kan geven aan die visie, gebaseerd op (de ideeën van) de eigen achterban. dat het ook echt een 'dagelijks bestuur' is, want nu zijn ze dat al een beetje geworden, alleen mist de lange-termijn daardoor.
Steun je politieke partij, verander je UserIcon!
[UserIcons] Steunt uw partij!
BF4: SeanFerdi
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')