Welkom in één van de kramen van de Asielactie Vlooienmarkt!
Momenteel loopt in F&F de Asielactie voor de Stichting Dierenthuis, waar dieren die kansloos zijn voor adoptie in asiels een permanent plaatsje krijgen en liefdevol worden verzorgd. Het lopende topic vind je HIER. De opbrengst (excl. verzendkosten, maar die komen sowieso voor mijn rekening) van deze Vlooienmarkt, waar deze kraam een onderdeel van is, komt geheel ten goede aan deze actie. GPS-dinges Magellan eXplorts 100Gekocht om het geocachen te proberen, maar het komt er niet zo van...
Linkje naar onderstaande reviewquote:
Omdat ik in de auto reuze tevreden was met mijn Garmin Streetpilot i3 navigatie zocht ik voor het geocachen een GPS ontvanger van hetzelfde merk.
Echter, de Geko vond ik er wat fragiel uitzien, en ook Magellan staat goed bekend.
Aankoop
De prijzen liepen op het moment van aankoop uiteen van €95,- tot €160,- bij de verschillende (internet)shops. Ik heb hem voor € 99,- bij Correct in Rotterdam vandaan. Op het eerste gezicht lijk je te kunnen kiezen uit een groot aantal kleuren, maar van dichtbij blijkt dat elke uitvoering zijn eigen kleur heeft. De eXplorist 100 is dus oranje. Niet echt mijn smaak maar ik ben er inmiddels aan gewend.
In de doos
In de doos zit naast de GPS ontvanger een lange en korte Engelse handleiding en een CD-Rom met Nederlandstalige handleiding in PDF. Maar bij Correct kreeg ik ook de geprinte Nederlandse versie mee.
Eenmaal uitgepakt het beschermfolie er afgehaald en twee AA penlights erin gestopt. Nadat de taal is geselecteerd is de GPS direct gebruiksklaar. In het boekje staat dat je de powerknop enkele seconden ingedrukt moet houden om het apparaat in te schakelen, maar een korte klik is voldoende.
De ontvangst
Uiteraard duurt het de eerste keer even voordat hij genoeg satellieten ziet, maar daarna werkt hij voorbeeldig. Je hoeft hem niet recht voor je neus te dragen, als je hem aan een koordje (niet meegeleverd) aan je pols laat bengelen werkt hij nog steeds prima. Ook in de auto/het vliegtuig werkt hij goed.
Bediening / Features
De schermen zijn programmeerbaar. Dus je kunt kiezen of je snelheid, hoogte, afstand, koers, afwijking of iets dergelijks in beeld wilt hebben.
Dat de knoppen onder het display zitten is perfect gekozen van Magellan. Ze zijn echter wel wat klein. Dat is geen probleem, behalve wanneer je in de auto zit en de GPS zit al schuddend in zijn beugeltje. Dan druk je nog wel eens mis. Nog een misser is dat de knopjes niet verlicht zijn wanneer je de displayverlichting aan zet (oranje!). Dat is in het begin even lastig. Het ‘joystickje’ is klein, en bij snel typewerk (bijvoorbeeld wanneer je een POI een naam geeft) lastig te bedienen. Ook kun je je naam, adres en telefoonnummer invoeren zodat dit altijd in het Info menu van de GPS terug te vinden is. Wanneer je het apparaatje verliest en de vinder is héél eerlijk zou hij hem terug kunnen geven!
Conclusie
Voor mijn doel (geocachen) is het een perfect apparaatje. Een cache is zo ingevoerd (hij kan er 500 onthouden) en hij wijst direct als een soort kompasroos de juiste richting en afstand aan. Het tracklog wat hij onthoud brengt je zonder problemen terug naar je auto.
Verder alleen maar hulde voor deze dappere GPS van Magellan. Hij geeft enorm veel waar voor zijn geld. De behuizing is super robuust, hij is waterdicht en absoluut hufterproof. Het display is altijd goed afleesbaar en met geocachen brengt hij me tot de meter nauwkeurig bij de schat. Met een setje batterijen kun je gerust héél lang de tijd nemen je cache te vinden, ze beloven 12 uur bij Magellan. Dat zou best kunnen kloppen.
Wil je graag kaarten, dan kun je de eXplorist 200 kopen, die echter ruim één keer zo duur is.
Handleiding etc zijn nog aanwezig, maar over de doos ben ik niet helemaal zeker. Goed nieuws: ik zal er een ander doosje omheen doen

Verzendkosten (pakketpost) volledig voor mijn rekening

Richtprijs € 25,00