abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77070249
Maar het was evengoed vrij simpel.
pi_77079707
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:42 schreef Joshua. het volgende:
Die curses heb ik gedaan dat was zo simpel dat iedereen dat moet kunnen halen.
Ja, dat jij een curses kan doen is sowieso al knap
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  donderdag 21 januari 2010 @ 08:54:02 #104
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77085126
Het gaat er op zich niet om of de cursus moeilijk is. Maar waar ik over viel is dat yvette doet alsof gastouder zijn voor 4 kinderen onder de 4 zo'n peuleschil is en dat je er zoveel mee verdiend...
En dan noemt ze het brutobedrag wat mensen verdienen en dan lijkt het al helemaal veel. Dat je zelf alle verzekeringen, goederen, belastingen etc moet betalen laat ze even buiten beschouwing...
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:19:40 #105
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_77089503
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 19:42 schreef Joshua. het volgende:
Die curses heb ik gedaan dat was zo simpel dat iedereen dat moet kunnen halen.
Dit is precies wat ik bedoel. Een persoon die cursus niet goed weet te spellen vindt het al ontzettend makkelijk. Dus als 75% stopt omdat de regels iets scherper worden geeft dat precies het niveau en de mentaliteit aan die sommigen hebben.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:27:18 #106
83103 yvette1982
pi_77089795
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 08:54 schreef Asyniur het volgende:
Het gaat er op zich niet om of de cursus moeilijk is. Maar waar ik over viel is dat yvette doet alsof gastouder zijn voor 4 kinderen onder de 4 zo'n peuleschil is en dat je er zoveel mee verdiend...
En dan noemt ze het brutobedrag wat mensen verdienen en dan lijkt het al helemaal veel. Dat je zelf alle verzekeringen, goederen, belastingen etc moet betalen laat ze even buiten beschouwing...
Ik zeg niet dat het heel veel is. Maar ik vind het veel geld voor wat er tegenover staat. Bovendien denk ik dat je jaarlijks hierover zeer weinig belasting hoeft te betalen omdat de verdiensten vermoedelijk niet in schijf 3 of verder komen.
  donderdag 21 januari 2010 @ 11:43:28 #107
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77090404
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:27 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het heel veel is. Maar ik vind het veel geld voor wat er tegenover staat. Bovendien denk ik dat je jaarlijks hierover zeer weinig belasting hoeft te betalen omdat de verdiensten vermoedelijk niet in schijf 3 of verder komen.
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid kinderen en dagen dat je opvang geeft. Mijn gastouder werkt 5 dagen in de week van 's ochtend kwart over 7 tot 's avonds 6 uur. Dat is toch wel een behoorlijke full-time baan met bijbehorende (belasting)kosten.
  donderdag 21 januari 2010 @ 13:01:39 #108
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77093455
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 11:27 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Je betaalt er gewoon inkomstenbelasting van 33% over hoor!
En ik vind je redenering nog steeds krom. Jij vind dat het veel geld is wat iemand krijgt voor volledige verantwoordelijkheid voor een kind van een ander?
¤4 euro bruto per uur, kom op zeg! Daar kom ik echt mijn nest nog niet eens voor uit...
En ja als je 4 kinderen opvangt heb je er ¤16 per uur bruto (iets meer als ¤10 netto), maar dan moet ik ook 4x zo hard rennen. En je moet zelf zorgen voor pensioen, ziekte-uitkeringen, water-gas-licht en andere voorzieningen...
Ik vind dat je er best veel voor moet doen!

Gastouder was gewoon iemand die als ouder zijnde jouw kind opving en daar een vergoeding voor kreeg. Dat je kind dan fijn in een 'thuissituatie' was.
Toen ging de overheid werken van ouders (lees:moeders) stimuleren en werd middels regelingen geregeld dat je vergoedingen/toeslagen kreeg als je je kind wegbracht naar kdv of gastouder.
Alleen hadden ze de hoeveelheid daarvan overschat en toen kwamen ze met tekorten te zitten en hebben ze deze constructie maar bedacht.
  donderdag 21 januari 2010 @ 14:19:56 #109
83103 yvette1982
pi_77096581
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 13:01 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Je betaalt er gewoon inkomstenbelasting van 33% over hoor!
En ik vind je redenering nog steeds krom. Jij vind dat het veel geld is wat iemand krijgt voor volledige verantwoordelijkheid voor een kind van een ander?
¤4 euro bruto per uur, kom op zeg! Daar kom ik echt mijn nest nog niet eens voor uit...
En ja als je 4 kinderen opvangt heb je er ¤16 per uur bruto (iets meer als ¤10 netto), maar dan moet ik ook 4x zo hard rennen. En je moet zelf zorgen voor pensioen, ziekte-uitkeringen, water-gas-licht en andere voorzieningen...
Ik vind dat je er best veel voor moet doen!

Gastouder was gewoon iemand die als ouder zijnde jouw kind opving en daar een vergoeding voor kreeg. Dat je kind dan fijn in een 'thuissituatie' was.
Toen ging de overheid werken van ouders (lees:moeders) stimuleren en werd middels regelingen geregeld dat je vergoedingen/toeslagen kreeg als je je kind wegbracht naar kdv of gastouder.
Alleen hadden ze de hoeveelheid daarvan overschat en toen kwamen ze met tekorten te zitten en hebben ze deze constructie maar bedacht.
Dat hebben ze bedacht omdat er zo makkelijk fraude mee te plegen is.
Je hebt geen gelijk betreffende de belasting.
pi_77097215
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:19 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Niet? Hoe denk jij dit allemaal zo goed te weten? Ben je zelf soms gastouder (geweest)?

Ik namelijk wel en ik kan je zeggen dat er niets klopt van wat jij denkt te weten over gastouderschap op álle vlakken. Wat een ge-emmer zeg. Je geeft zelf al aan dat je DENKT dat er niet veel belasting over betaald hoeft te worden. Heb je mooi verkeerd gedacht want de gastouders houden écht niet zo veel over.
pi_77097304
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:19 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

En waarom weet jij dit allemaal zoveel beter?

Mijn vraag was al gesteld
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_77100893
De hele dag voor 4 kleine kinderen zorgen vind ik nog wel zwaar werk.
  donderdag 21 januari 2010 @ 16:25:07 #113
83103 yvette1982
pi_77102273
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 14:33 schreef maartjeh het volgende:

[..]

Niet? Hoe denk jij dit allemaal zo goed te weten? Ben je zelf soms gastouder (geweest)?

Ik namelijk wel en ik kan je zeggen dat er niets klopt van wat jij denkt te weten over gastouderschap op álle vlakken. Wat een ge-emmer zeg. Je geeft zelf al aan dat je DENKT dat er niet veel belasting over betaald hoeft te worden. Heb je mooi verkeerd gedacht want de gastouders houden écht niet zo veel over.
Nee, ben ik niet geweest. Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.
Ik zei dat ik vermoed dat er niet veel belasting betaald hoeft te worden. En aangezien ze allemaal verschillend verdienen; en ik niet weet hoeveel dat is kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen.

Volgens jullie gemekker is het allemaal zo weinig, dus als ik bijvoorbeeld uit ga van een belastbaar resultaat van 8.000,- per jaar. Zonder inkomsten door te schuiven naar de partner, hypotheekrente, ziektekosten of andere fiscale trucs te gebruiken ben ik je hier slechts circa 425,- belasting over verschuldigd. Dat lijkt me dus niet veel.
pi_77102373
Ik ben juist gestopt als gast ouder omdat het zo weinig verdient.
pi_77102430
Je kunt beter prive adressen hebben.
  donderdag 21 januari 2010 @ 16:35:09 #116
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77102703
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:25 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Nee, ben ik niet geweest. Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.
Ik zei dat ik vermoed dat er niet veel belasting betaald hoeft te worden. En aangezien ze allemaal verschillend verdienen; en ik niet weet hoeveel dat is kan ik dat natuurlijk ook niet met zekerheid zeggen.

Volgens jullie gemekker is het allemaal zo weinig, dus als ik bijvoorbeeld uit ga van een belastbaar resultaat van 8.000,- per jaar. Zonder inkomsten door te schuiven naar de partner, hypotheekrente, ziektekosten of andere fiscale trucs te gebruiken ben ik je hier slechts circa 425,- belasting over verschuldigd. Dat lijkt me dus niet veel.
Sinds wanneer hanteert de belastingdienst tarieven van 5%?
Hoe kom je aan dat bedrag?
pi_77102873
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:27 schreef Joshua. het volgende:
Ik ben juist gestopt als gast ouder omdat het zo weinig verdient.
Dat heb ik ook vaak gehoord. Ik heb tijdens mijn jeugd verschillende 'gast ouders' gehad. Maar hoorde altijd dat mijn ouders een relatief hoog bedrag moest afstaan aan die instantie (dacht dat dat Humanitas was) en dat mijn gast ouders daar maar een klein percentage van terugkregen, wat in schril contrast stond van wat mn ouders moesten betalen. Vond dat altijd maar wat apart.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77103773
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:35 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Haha grappig, die 5%. Dat zou een lachertje zijn. Helaas is de werkelijkheid minimaal 6x zo veel.
pi_77103849
quote:

[..]

Ik betaalde gewoon 33% hoor
En dat dan van de 4,50 per uur die ik bruto kreeg.
Oja, en zonder vakantiegeld, zonder ziektewet en zonder fatsoenlijke randvoorwaarden.

Maar verder heb je gelijk, je wordt er vast miljonair mee
pi_77104067
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:01 schreef freecell het volgende:

[..]

Oja, en zonder vakantiegeld, zonder ziektewet en zonder fatsoenlijke randvoorwaarden.

Maar verder heb je gelijk, je wordt er vast miljonair mee *
Het eerste jaar is het ook 33% belasting hanteren. Het 2e jaar gaat dit zelfs vaak omhoog naar 42%. En ja, dat allemaal van dat bruto loontje.

Ik werkte als gastouder 50 uur in 5 dagen, en daarmee had ik nog steeds niet mijn loon wat ik had als leidster op een kinderdagverblijf, waar ik maar 36 uur in de week werkte. Na een jaar vroeg ik me wel af waar ik mee bezig was, want hoe zeer ik het ook naar mijn zin had, dat was 't me toch echt niet waard hoor. Al die onzekerheden wat betreft ziektewet, pensoen opbouwen, geen vakantiegeld, etc., en dan die rompslomp van de belastingdienst er nog bij.

* Daarom stoppen zoveel gastouders er ook mee vanwege financiële redenen.
  donderdag 21 januari 2010 @ 17:25:40 #121
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77104779
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:01 schreef freecell het volgende:

[..]

Maar verder heb je gelijk, je wordt er vast miljonair mee
Je hoeft er ook bijna niks voor te doen joh!
  donderdag 21 januari 2010 @ 17:41:18 #122
6644 ElizabethR
Bangers & Mash
pi_77105326
quote:

[..]

Maar dat ik gelijk heb is in mijn vorige berichten toch wel duidelijk geweest.
Nee, niet echt.
quote:
Als je een en ander niet met zekerheid kunt zeggen en alleen maar vermoedens hebt zou je eens wat minder hoog van de toren kunnen blazen.
quote:
Volgens jullie gemekker .........
Vooral zo doorgaan, briljante terminologie om als serieuze gesprekspartner gezien te worden.

Het is maar goed dat je, althans volgens je ondertitel, een vent bent, anders zou ik behoorlijk last van plaatsvervangende schaamte krijgen. Je bent nog een troll ook.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_77106701
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 17:25 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Je hoeft er ook bijna niks voor te doen joh!
Daarom moest ik na 24 weken zwangerschap denk ik ook stoppen van de verloskundige omdat het te zwaar werd lichamelijk
  donderdag 21 januari 2010 @ 18:24:23 #124
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77106959
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 18:17 schreef freecell het volgende:

[..]

Daarom moest ik na 24 weken zwangerschap denk ik ook stoppen van de verloskundige omdat het te zwaar werd lichamelijk
Nee joh, dat geeft nou net je niveau en mentaliteit weer!
pi_77108183
ik heb een goed genoeg verdienende fiscale partner om gewoonlijk de algemene heffingskorting uitbetaald te krijgen; die aftrekken van m'n totaal verschuldigde belasting is weinig zinvol om te bekijken hoeveel me dit netto oplevert. Dat betekent dat ik over de 5 euro bruto per uur ca 35% belasting betaal en 5% ziektekosten (want zelfstandige). Netto uurloon is dus ongeveer 3 euro.
pi_77109922
Als het loon dan zo laag is, is het dan wel loon/een baan? Is het dan geen ´vriendendienst´, met een kleine (onkosten)vergoeing? Niet om de arbeid te bagetelliseren hoor, maar een cursus en zo´n laag loon, dan lijkt het me geen baan in de volle zin van het woord...? En misschien moet je het loon dus ook totaal niet in verband zien met uurloon voor andere banen, maar echt als vergoeding ofzo.
pi_77110309
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Als het loon dan zo laag is, is het dan wel loon/een baan? Is het dan geen ´vriendendienst´, met een kleine (onkosten)vergoeing? Niet om de arbeid te bagetelliseren hoor, maar een cursus en zo´n laag loon, dan lijkt het me geen baan in de volle zin van het woord...? En misschien moet je het loon dus ook totaal niet in verband zien met uurloon voor andere banen, maar echt als vergoeding ofzo.
1. Het is geen cursus.
2. Als gastouder ben je officieel ZZP-er, dus 'zelfstandige zonder personeel', en dat is zeker wel een beroep/baan.
pi_77111527
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:38 schreef Pyttpytt het volgende:
Dat is wel per kind hè? Dus als je op 4 kinderen past is het al weer 12,- per uur.
Alleen op 4 passen wordt me met mijn eigen hummels erbij wel een beetje te veel
  donderdag 21 januari 2010 @ 21:17:57 #129
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77115221
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 19:46 schreef maartjeh het volgende:

[..]

1. Het is geen cursus.
2. Als gastouder ben je officieel ZZP-er, dus 'zelfstandige zonder personeel', en dat is zeker wel een beroep/baan.
helaas ben je geen zzp-er. Je bent gelijkgesteld aan Alpha-hulp. Wat dus betekent dat je niet de voordelen van de zzp-er hebt qua kosten aftrek. Je mag geen huur rekenen, je energiekosten mag je officieel niet verrekenen enz. En dus ook de eerste 2 jaar geen starterspremie. Ja, je kunt als zelfstandige je inschrijven bij de KvK, maar dan koppelt de belastingdienst je weer los van het gastouderbureau en zijn je vraagouders dus de klos. (en dit is wat ik tot op heden te horen heb gekregen van de belastingdienst, dus als iemand mij het tegendeel kan geven..... graag).
pi_77116150
Nou Chacama mijn gob adviseerde me juist om me bij de KvK in de schrijven indien ik wat meer kindjes op wilde vangen. Ik vroeg ook of ik dan los van hen kwam te staan maar dat was niet zo zei ze me. Voor mij hoeft het niet, ik heb aan twee kindjes genoeg, dus ik heb me er verder ook niet in verdiept.
Een beetje vreemd, maar wel lekker
  donderdag 21 januari 2010 @ 22:36:37 #131
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77120175
Ok Beef. Dat is dan weer goed om te weten. Thanks. toch nog maar eens naar kijken dan weer.
pi_77131245
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 21:17 schreef chacama het volgende:

[..]

helaas ben je geen zzp-er. Je bent gelijkgesteld aan Alpha-hulp. Wat dus betekent dat je niet de voordelen van de zzp-er hebt qua kosten aftrek. Je mag geen huur rekenen, je energiekosten mag je officieel niet verrekenen enz. En dus ook de eerste 2 jaar geen starterspremie. Ja, je kunt als zelfstandige je inschrijven bij de KvK, maar dan koppelt de belastingdienst je weer los van het gastouderbureau en zijn je vraagouders dus de klos. (en dit is wat ik tot op heden te horen heb gekregen van de belastingdienst, dus als iemand mij het tegendeel kan geven..... graag).
De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was. Zo stond dat ook bj mij op papier.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:03:39 #133
83103 yvette1982
pi_77134847
quote:
Op donderdag 21 januari 2010 16:35 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik heb de 8.000,- aangehouden als voorbeeld.
De heffingskorting van 2.074 gaat er natuurlijk wel van af. Ik moet bekennen dat ik wel een foutje heb gemaakt. In dit geval zou je dan 614,- moeten betalen.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 12:42:23 #134
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77136097
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:03 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

De heffingskorting van 2.074 gaat er natuurlijk wel van af. Ik moet bekennen dat ik wel een foutje heb gemaakt. In dit geval zou je dan 614,- moeten betalen.
ja dat snap ik dat het een voorbeeld is
Maar hoe bereken je die 614?
pi_77136378
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 12:03 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Welk gedeelte van 'je krijgt het bruto en betaalt dus gewoon 33%' begrijp je nu niet?
  vrijdag 22 januari 2010 @ 13:15:40 #136
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77137355
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:11 schreef maartjeh het volgende:

[..]

De Belastingdienst heeft mij zelf verteld dat ik ZZP-er was. Zo stond dat ook bj mij op papier.
Verwarring alom dus. Nou, dan weet ik het nu dus echt niet meer. Als ZZP-er heb je namelijk wel meer mogelijkheden tot kostenaftrek. Het zou logisch zijn, maar wat mij verteld werd was omdat je gekoppeld ben aan een GOB dat je dan niet als ZZP-er kunt functioneren, want als ZZP-er moet je minimaal 3 klanten per jaar hebben. En - nogmaals zoals mij het verteld werd - gelden de koppelingen met de ouders niet als afzonderlijke klanten omdat ze via het GOB lopen en het GOB voor de belastingdienst gezien wordt als jouw 'klant'. Je zou dus met meerdere GOB's in zee moeten gaan, maar dat willen die juist weer niet. Dus weer tijd voor verder onderzoek.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 19:21:44 #137
83103 yvette1982
pi_77184763
Even over een andere boeg gooien. Wat vinden jullie ervan dat de gastoudersbureau's zoveel geld pakken. Die verdienen een hoop geld terwijl ze minder hard werken dan de gastouders zelf. En wij zijn jaarlijks een hoop geld kwijt terwijl ze er geen reet voor doen of dingen doen die je zelf ook wel kunt.

Stel mr. x heeft een gastouderbureau die je kan gebruiken om je belastinggeld te krijgen. Maar verder doen ze vrij weinig. Uiteraard wel de dingen die nodig zijn om recht te hebben op de belastingtoeslag zoals de kassiersfunctie.
Daar vragen ze dan wel slechts circa 300 euro per jaar voor. Zou je dan naar diegene overstappen?
pi_77185014
Zo'n gastouderbureau had ik
Geen succes wat mij betreft.

Als de gastouder ziek is heeft iedereen een probleem, je kan voor níks bij ze terecht en er is één keer iemand geweest om de veiligheid van mijn huis te checken en die is alleen in de woonkamer geweest en heeft koffie gedronken
  zaterdag 23 januari 2010 @ 19:32:03 #139
83103 yvette1982
pi_77185063
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 10:11 schreef maartjeh het volgende:

[..]

je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 19:33:42 #140
83103 yvette1982
pi_77185121
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:30 schreef freecell het volgende:
Zo'n gastouderbureau had ik
Geen succes wat mij betreft.

Als de gastouder ziek is heeft iedereen een probleem, je kan voor níks bij ze terecht en er is één keer iemand geweest om de veiligheid van mijn huis te checken en die is alleen in de woonkamer geweest en heeft koffie gedronken
Maar wat nu als je zelf al gastouders hebt, dan kan je daar toch nog gebruik van blijven maken. En als blijkt dat dit belangrijk is dan kan hij een vervanger standby hebben staan.
Er is alleen denk ik wel een probleem dat de gastouder ook ingeschreven moet staan bij dat bureau vrees ik.
pi_77185263
quote:
Op vrijdag 22 januari 2010 13:15 schreef chacama het volgende:

[..]

Verwarring alom dus. Nou, dan weet ik het nu dus echt niet meer. Als ZZP-er heb je namelijk wel meer mogelijkheden tot kostenaftrek. Het zou logisch zijn, maar wat mij verteld werd was omdat je gekoppeld ben aan een GOB dat je dan niet als ZZP-er kunt functioneren, want als ZZP-er moet je minimaal 3 klanten per jaar hebben. En - nogmaals zoals mij het verteld werd - gelden de koppelingen met de ouders niet als afzonderlijke klanten omdat ze via het GOB lopen en het GOB voor de belastingdienst gezien wordt als jouw 'klant'. Je zou dus met meerdere GOB's in zee moeten gaan, maar dat willen die juist weer niet. Dus weer tijd voor verder onderzoek.
Als je je inschrijft bij de KvK heb je bepaalde kostenaftrek-posten die je niet hebt als je 'enkel' als ZZP-er op papier staat. Dat is mij verder niet verteld, dat als ik aan een GOB gekoppeld zou zijn ik geen ZZP-er zou zijn. Ik hoefde ook niet persé als ZZP-er op papier te staan wat mij betreft. Ik heb via één GOB meerdere gezinnen tegelijkertijd gehad, was allemaal geen probleem.
Nouja, ik snap er geen drol meer van.
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:21 schreef yvette1982 het volgende:
Even over een andere boeg gooien. Wat vinden jullie ervan dat de gastoudersbureau's zoveel geld pakken. Die verdienen een hoop geld terwijl ze minder hard werken dan de gastouders zelf. En wij zijn jaarlijks een hoop geld kwijt terwijl ze er geen reet voor doen of dingen doen die je zelf ook wel kunt.

Stel mr. x heeft een gastouderbureau die je kan gebruiken om je belastinggeld te krijgen. Maar verder doen ze vrij weinig. Uiteraard wel de dingen die nodig zijn om recht te hebben op de belastingtoeslag zoals de kassiersfunctie.
Daar vragen ze dan wel slechts circa 300 euro per jaar voor. Zou je dan naar diegene overstappen?
Het GOB waar mijn vraaggezinnen en ik bij zaten vroeg per maand 50,- per kind (gezin waar ik 't meeste werkte (3 dagen - 30 uur in de week) betaalde dus 150,- per maand aan het GOB. De vertegenwoordigster van het GOB is 2 keer langsgeweest; één keer om de contracten te laten ondertekenen en één keer voor een inventarisatie. Ik (en de vraaggezinnen waar ik bij werkte) vonden die bedragen belachelijk en helemáál als je die bekijkt naast het werk wat het GOB voor ons verrichtte. Want inderdaad; ik ben één keer ziek geweest, en het GOB zou vervanging proberen te regelen, maar die was er -natuurlijk- niet.
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:32 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

je moet ff een verklaring arbeidsrelatie aanvragen. Dan krijg je vast duidelijkheid.
Ik moet helemaal niets en ik ben gestopt als gastouder omdat het zo slecht verdiend. Maar goed, dat is allemaal niet waar, dus eh..?
pi_77185656
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:33 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Maar wat nu als je zelf al gastouders hebt, dan kan je daar toch nog gebruik van blijven maken. En als blijkt dat dit belangrijk is dan kan hij een vervanger standby hebben staan.
Er is alleen denk ik wel een probleem dat de gastouder ook ingeschreven moet staan bij dat bureau vrees ik.
Ik was de gastouder
Wij hadden elkaar al gevonden en hebben gewoon een goedkoop bureau uitgezocht. En als gastouder geef ik aan dat ik dat dus nóóit weer zou doen

En een vervanger stand-bye hebben staan is nog niet zo makkelijk voor 4 dagen per week
pi_77185709
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:32 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Het UWV had anders ook geen idee. Die hebben mij twee maanden heen en weer gestuurd tussen 'afdeling zelfstandigen' en 'afdeling werknemers' en uiteindelijk kreeg ik niks omdat het gastouderbureau weigerde door te geven dat ik zwanger was
pi_77185854
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:50 schreef freecell het volgende:

[..]

En een vervanger stand-bye hebben staan is nog niet zo makkelijk voor 4 dagen per week
Dat gaat zegmaar gewoon niet.
Maar wij het GOB waar ik zat daar vroegen ze in het eerste gesprek of je zou willen invallen voor andere gastouders mochten zij ziek en jij vrij zijn. Ik had zoiets van 'tuurlijk, want als ik zelf een keer ziek wordt zou ik ook graag een invaller willen aanbieden aan mijn vraaggezinnen'. Maar volgens mij was ik de enige die eens ingevallen heeft voor een zieke, want toen ik eens ziek was was er opeens niemand beschikbaar.

Ja, je moet natuurlijk maar net vrij zijn die dag, maar er zijn genoeg gastouders die maar 2 of 3 dagen in de week werken als gastouder en daarnaast niets doen.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 20:10:30 #145
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77186240
Dat is dan wel het voordeel bij het gastouderbureau waar ik zit. Als mijn gastouder vakantie heeft of langdurig ziek, dan kan ik een vraag indienen bij de 'buren'. Het gastouderbureau en de plaatsing kdv zitten naast elkaar op kantoor. Als er dan plek is op het kdv mogen de meiden daarheen. tuurlijk is het geen garantie wat ze kunnen geven, want vol is vol op het kdv. maar er zijn ook daar wel eens kindjes ziek en de vakanties van de mijn gastouder vallen gelijk met de schoolvakanties dus met extra kans op ruimte op het kdv. Als mijn gastouder plotseling ziek is, dan is mijn man gewoon de klos. Als zelfstandig ondernemer schuift ie dan met zijn werk zodat ik thuis kan zijn bij de meiden en neemt hij mijn werk over in de zaak.
pi_77235472
Ik liep even tegen dit topic aan en omdat mijn vrouw ook gastouder is en Franchise-ondernemer van een GOB is denk ik jullie een aantal vragen te beantwoorden.

Franchise Formule

Als gastouder kun je als ZZP aan de gang. Dit gaat via de Franchise-formule. Kort uitgelegt begin jij je ondernemersschap gerelateerd aan een bestaande onderneming, in dit geval een GOB. In het franchise-contract staan de voorwaarden die het GOB aan jou stelt (goed doornemen!!!).

Wat is het verschil tussen Gastouder en een ZZP Gastouder?

Eigenlijk zit er voornamelijk voordelen voor de gastouder die ZZP wordt aan. Dit zal ik zometeen even uitleggen. Het GOB heeft er ook voordelen bij, omdat als je Franchise-contract ondertekent je vaak een duidelijke intentie geeft om een langeperiode onder haar onderneming aanwezig te zullen zijn.

Maar goed het belangrijkste. Voor een gastouder met minimaal 3 vraagouders/opdrachtgevers per jaar (ja ook die van een kindje die misschien maar 1 week hebt opgevangen) en minimaal 1270 uur (inclusief administratie en schoonmaak) per jaar aan kinderopvang besteed is heel erg financieel interessant.
Dit komt namelijk doordat je als ZZP de eerste 5 jaar van een aantal belastingvoordelen kunt genieten. Een paar voorbeelden zijn:

- Zelfstandigenaftrek (eerste 5 jaar van je onderneming)
- Startersaftrek (eerste 3 jaar van je onderneming)
- Invensteringsaftrek (eerste jaar van je onderneming)
- Kinderopvang is vrijgesteld van BTW-opgave.. Dit is omdat wij geen producten verkopen.

Dit zijn allemaal kreten die je nu weinig zegt en ook heelveel uitleg nodig hebben en ik zal je aanraden om eens te zoeken op internet en te kijken bij de belastingdienst. Of in ons geval hebben wij via het GOB een gesprek gehad met een belastingadviseur en laten uitrekenen.

Mijn vrouws situatie

Mijn vrouw past nu op 3 kinderen in 3 dagen (excl. eigen!). Dit zorgt inclusief elk van de dagen een halfuur schoonmaak en een half uur administratie dat zij 10 uur per dag er mee bezig is. Dat is 30 uur per week en 120 per maand.

Ivm vakanties en soms vervroegt ophalen is het veilig om dit niet keer 12 maanden te doen, maar om 11 maanden te pakken. In ons geval kom je dan op ongeveer 1320 uur terecht en dus 3 opdrachtgevers. Het mooie van deze aftrekposten als ZZP is dat je de eerste 5 jaar alles wat je bruto verdient eigenlijk praktisch gezien ook netto verdient en daarnaast in de eerste jaren dankzij de aftrekposten geld ontvangt van de belastingdienst. Door te zorgen dat een gedeelte hiervan op zij neer gezet wordt .. kun je zo als ZZP de eerste 8 a 10 jaar een beter inkomen regelen. Daarnaast heb je de vrijheid om je tarief te verhogen als ZZP (je bent eigen baas!).

Dus kort gezegd. Als je de ondernemingsuren en 3 opdrachtgevers hebt en je hebt de juiste papieren zoals in 2010 nodig hebt.. ben je dief van je eigen portemonnee om geen ZZP/Franchise-ondernemer te gaan worden.

Wij hebben nu een mooie bordje naast de deur hangen met de naam van mijn vrouw's onderneming. En zeg nou zelf.. het is toch wel stoer om reclame te ontvangen t.a.v. "De Directie" ...

The Little Angels is de naam geworden.

Zwangerschap en Ziekte

Ja niet de ideale combinaties met het gastouderschap, maar goed het kan gebeuren. In het geval van zwangerschap heb je als ZZP gewoon recht op een zwangerschapsuitkering via UWV. Dit is sinds Feb 2008 volgens mij veranderd.

In geval van ziekte ligt het maar net eraan wat je hebt afgesproken met het GOB en wat er zwart/wit staat in het Franchise Contract. In mijn vrouwssituatie ligt de verantwoordelijkheid volledig bij het GOB en bij de vraagouders zelf.

Maar 1 flink nadeel aan ZZP is, 1 dag niet gewerkt is 1 dag niks verdient. Hiervoor zijn vast en zeker allemaal verzekeringen en je doet er ook goed aan om je hier in te verdiepen. Vooral mocht je chronisch ziek worden.

Mocht je dit op lange termijn van plan zijn, kijk dan ook even naar pensioen zaken!

Daarnaast wordt je in je eigen vakantie, maar ook in de vakantie van de vraagouders niet uitbetaald. Vandaar ook die 11 maanden ...

Excuses voor de sommige onsamenhangende zinnen, maar het is nog al laat.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheRealFalcon op 25-01-2010 00:37:38 ]
  maandag 25 januari 2010 @ 21:45:53 #147
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77268677
Super, dankejwel! Hier kan ik mee verder.
pi_77276026
Graag gedaan! Bedenk trouwens nog aantal handige tips voor een beginnend Franchise Gastouder.

Geldstromen

Het GOB heeft voor jouw onderneming de taak om het geld in rekening te brengen bij de Vraagouders. Zij heeft een contract met de Vraagouders en jij als ondernemer hebt een contract met de Vraagouders. Het GOB brengt haar eigen kosten in rekening. Daarnaast zal zij vaak een vast aantal uren per maand overlegt hebben met de Vraagouders en deze per maand in rekening brengen. Het GOB zorgt aan het einde van het jaar ervoor dat de Vraagouders een afrekening krijgen. Of deze voor hun positief of negatief uitvalt ligt aan de goede schatting van de opvanguren. Vaak komen deze uren per maand over 1 met wat de Vraagouders hebben opgegeven voor hun Kinderopvangtoeslag-aanvraag bij de Belastingdienst.

Jouw taak als Franchise-nemer van het GOB om te zorgen voor een Factuur tnv de Vraagouders. Deze factuur is gebaseerd op de daadwerkelijk afgenomen uren. Deze uren zullen in een overzicht moeten staan en ondertekend moeten zijn door de Vraagouders. Je doet er dus goed aan om eerst de Vraagouders te laten ondertekenen en daarna de daadwerkelijke factuur op te maken. Dit overzicht wat de Vraagouders ondertekenen wordt vaak een Maandstaat of Urenstaat genoemd.

Nu is het aan jou om te zorgen dat de door jouw opgemaakte factuur en urenstaten bij het GOB op tijd binnen komen, zodat het GOB het bedrag van jouw Factuur kan overmaken naar jouw rekening. In het Franchise-contract staat vaak wel beschreven voor wanneer dit moet gebeuren. Dat zijn geen wettelijke afspraken, maar gewoon afspraken tussen jouw als ZZP en het GOB.

De verdiensten voor 3 kinderen, 3 dagen in de week opvangen. 9 uur per dag. Met een uurtarief van 4,40 komt al gauw uit op een bruto bedrag van 1435 euro per maand uit. Slechts een voorbeeld.

Administratie

Om dit allemaal in goede banen te leiden en aan het einde van het jaar jouw belastingaangifte te kunnen indienen is een goede Administratie een vereiste. De zaken die daar minimaal in terug moet zien komen zijn:

1. Opvanguren + Inkomsten daarvan
2. Ondernemingsuren van je zelf. Dus ook de schoonmaak en administratie tijden.
3. Kosten die je hebt gemaakt aan je onderneming. Denk aan veiligheidsvoorzieningen voor in huis, speelgoed, papier, postzegels, maar ook snoepgoed of poetsdoekjes. Zolang je van alles de rekening en bonnetjes maar goed bewaard. Wat helpt is in je boekhouding even bij elk kostenplaatje een nummertje te zetten en dit ook op de bon te zetten. Bonnetjes kunnen nog weleens wat gaan vervagen. Vandaar.
4. Facturen + Urenstaten. Hierboven al uitgebreid uitgelegd.

Zolang je maar zorgt dat dit alles duidelijk genoteerd hebt staan is het:

1. Voor jouw controleerbaar en overzichtelijk.. zowel financieel als hoeveel tijd je spendeert aan je onderneming.
2. En is de Fiscus blij en uiteindelijk jij.

Voorbeeld van een Franchise Gastouder Administratie spreadsheet

Ik wil hierbij onze spreadsheet beschikbaar stellen, voor de gastouders die beter inzichtelijk willen krijgen waar ze hun tijd en geld aan spenderen. Dit voorbeeld kan zowel voor een niet-franchiser als franchiser handig zijn.

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0Aie_B0KCdqvwdGhqcUdyVEdURzF5N3RwaWlVTF9MSHc&hl=nl

Via Bestand --> Downloaden als --> Excel ... kan je de spreadsheet openen met Excel op je pc of mac.

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag.

Belastingaangifte

De belastingaangifte voor een eigen onderneming is net even wat moeilijker dan die als particulier. Je doet er dan ook goed aan om even 100 a 150 (is aftrekbaar!) te spenderen aan een goede belastingaccountant die de aangifte kan opmaken en naar akkoord van jullie kan versturen naar de Belastingdienst.

Je kunt het in principe zelf ook doen, maar daar ben je wel even zoet mee en is niet voor iedereen weggelegd.

Had ik al gezegd dat de kosten aftrekbaar zijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door TheRealFalcon op 26-01-2010 00:40:02 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')