abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:39:04 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71815667
quote:
Willem-Alexander eist 25.000 van AP per geplaatste foto

Prins Willem-Alexander en prinses Máxima eisen van het Amerikaanse persbureau AP 25.000 euro bij elke geplaatste vakantiefoto in een Nederlands medium.

Een kort geding hierover dient aanstaande vrijdag in Amsterdam. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wil het prinselijk paar een oordeel over rechtmatigheid van de publicatie van vakantiefoto’s in Argentinië, drie weken geleden.

Het echtpaar vindt dat dit in strijd is met de zogenoemde mediacode. Als de rechter een verbod instelt, kan het bedrag, per keer dat een Nederlands medium één van de bewuste foto’s publiceert, oplopen tot een maximum van 250.000 euro. AP was niet bereikbaar voor een reactie.
Niet om het een of ander hoor, maar krijgen Willem-Alexander en zijn gezinnetje niet al genoeg geld uit de gemeenschapsruif betaald? Wat is dit eigenlijk voor gek gedoe?

En bovendien: die Mediacode is toch niet meer dan een informele code, ooit overeengekomen tussen de RVD en de Nederlandse media? Die is feitelijk toch niemand verplicht te volgen?

Wat heeft een internationale media-organisatie eigenlijk uit te staan met de kuren en grillen van ons koningshuis?

[ Bericht 4% gewijzigd door Frutsel op 12-08-2009 16:13:36 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_71815800
De laatste keer dat Willem Alexander 5000 euro eiste (ik meen van Prive), ging dat geld naar een goed doel (voor kinderen). Ik neem aan dat dat nu weer het geval is.
censuur :O
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 12 augustus 2009 @ 12:44:51 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_71815835
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:43 schreef RemcoDelft het volgende:
De laatste keer dat Willem Alexander 5000 euro eiste (ik meen van Prive), ging dat geld naar een goed doel (voor kinderen). Ik neem aan dat dat nu weer het geval is.
Dat dus.
Daarbij hebben ze idd die afspraak waar volgens mij ook in staat dat ze geen beelden zouden gebruiken van andere bronnen.
Maar daar kan ik compleet naast mee zitten.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:45:24 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_71815857
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:39 schreef Ringo het volgende:

[..]

Niet om het een of ander hoor, maar krijgen Willem-Alexander en zijn gezinnetje niet al genoeg geld uit de gemeenschapsruif betaald? Wat is dit eigenlijk voor gek gedoe?

En bovendien: die Mediacode is toch niet meer dan een informele code, ooit overeengekomen tussen de RVD en de Nederlandse media? Die is feitelijk toch niemand verplicht te volgen?

Wat heeft een internationale media-organisatie eigenlijk uit te staan met de kuren en grillen van ons koningshuis?
Moeten die mensen toch zelf weten of dit pikken of niet ? Het is te proberen of je 't een halt kunt toeroepen. Kost ons geen geld dus waar maak je je druk om

Belachelijk gedoe ook van de pers om die mensen steeds maar lastig te vallen.....
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_71815902
kunnen ze beter eisen van de nederlandse media die die fotos gebruiken denk ik
pi_71816033
quote:

[..]

Totaal irrelevant hoeveel het kroonprinselijk paar aan geldelijke vergoeding krijgt.

Mijn gok is dat ze niet willen dat elke malloot met fototoestel hun gezin de privacy ontneemt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:57:12 #7
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_71816230
Ze hebben duidelijke afspraken gemaakt met de media, dat het gezin mee zou werken aan allerlei foto-momenten en vakantie-kiekjes, maar dat ze daarna wel met rust werden gelaten.

Deze media hebben zich daar niet aan gehouden. Ik kan me dan wel voorstellen dat je ze probeert te raken waar het ze echt pijn doet: de portemonnee.
pi_71816351
Ik vind dat alexander en maxima plus kids juist wel erg welwillend zijn naar de media.
laten zich vaak fotograferen en staan de media vaak te woord.

kan het me heel goed indenken dat ze naast de functie van koninklijk paar ook gewoon hun normale prive leven willen behouden zoals elk ander mens.

groot gelijk dat ze nu echter die parasieten aan gaan.

en idd, zoals opgemerkt hier, ik denk dat het geld naar een goed doel zal gaan als ze winnen.
pi_71816383
Ik geef ze groot gelijk. Al houdt hij het geld zelf en gaat hij er in zwemmen.
Ik ben er ook niet van gediend dat men mij en mijn gezin fotografeert en overal op het internet zet. Zou ik ook boos worden en stappen ondernemen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:02:25 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71816408
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:57 schreef Hephaistos. het volgende:
Ze hebben duidelijke afspraken gemaakt met de media, dat het gezin mee zou werken aan allerlei foto-momenten en vakantie-kiekjes, maar dat ze daarna wel met rust werden gelaten.
Het gaat hier toch om een Amerikaans mediabedrijf? Wat heeft dat te schaften met de mediacode tussen de RVD en de Nederlandse media?
pi_71816510
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:02 schreef Ringo het volgende:

[..]

Het gaat hier toch om een Amerikaans mediabedrijf? Wat heeft dat te schaften met de mediacode tussen de RVD en de Nederlandse media?
nederlandse media publiceren dat toch?
ik snap trouwens ook niet waarom men zoveel kiekjes wil zien van een gezinnetje wat in dit geval koninklijk is.

zal me aan mijn reet roesten hoe ze op het strand liggen, zie liever foto's van topless dames
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:05:43 #12
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71816526
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:05 schreef franksetank het volgende:

zal me aan mijn reet roesten hoe ze op het strand liggen, zie liever foto's van topless dames
Topless Maxima
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:06:53 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71816566
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:05 schreef franksetank het volgende:

nederlandse media publiceren dat toch?
Ja en? Als er een gek wordt gepakt die in een Porsche met 250 km/u over de weg jaagt, gaat de boete toch ook niet naar Porsche toe?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:15:54 #14
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_71816851
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:02 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen. Zie alleen net dat AP óók de mediacode heeft ondertekend en toch deze foto's te koop aanbiedt. Het verandert dus eigenlijk niets aan mijn verhaal.
pi_71816873
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:06 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ja en? Als er een gek wordt gepakt die in een Porsche met 250 km/u over de weg jaagt, gaat de boete toch ook niet naar Porsche toe?
ze hebben toch gewoon afspraken gemaakt en alexander en maxima hebben zich altijd keurig aan hun woord gehouden.
en nu verbreekt de nederlandse media haar beloften.

zou jij je dan ook niet keihard genaaid voelen?
als ze dit toelaten zal men steeds verder gaan en krijg je paparazi taferelen op het eind
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:22:59 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_71817042
quote:
als ze dit toelaten zal men steeds verder gaan en krijg je paparazi taferelen op het eind
psies
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:31:23 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71817294
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:15 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen. Zie alleen net dat AP óók de mediacode heeft ondertekend en toch deze foto's te koop aanbiedt. Het verandert dus eigenlijk niets aan mijn verhaal.
Kun je dat met een bron ondersteunen?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:36:43 #18
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_71817462
Voor de volledigheid.
quote:
Mediacode inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van leden van het Koninklijk Huis

De Rijksvoorlichtingsdienst,

Neemt in overweging,

• dat het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het daarmee verwante recht op respect voor zijn of haar privé-, familie- en gezinsleven voor een ieder geldt en derhalve eveneens voor de leden van het Koninklijk Huis;
  • dat de schrijvende en niet-schrijvende pers (hierna te noemen: de media) een wezenlijke functie in een democratische samenleving vervult, hetgeen onder andere tot uitdrukking komt in het eveneens in het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens vastgelegde recht op de vrijheid van meningsuiting;
  • dat beide rechten tevens gelden in de verhouding tussen leden van het Koninklijk Huis enerzijds en de media anderzijds;
  • dat tussen beide rechten geen rangorde geldt en de uitoefening van het ene grondrecht (bijv. de vrijheid van meningsuiting, waaronder begrepen het recht op vrij informatiegaring) op zichzelf geen rechtvaardiging vormt voor de inbreuk op een ander grondrecht (bijv. het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer);
  • dat er een juridisch toereikende rechtvaardiging moet bestaan voor de inbreuk op het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer;
  • dat op grond van rechtspraak van de Nederlandse en Europese rechter moet worden aangenomen, dat het recht om vrijelijk foto’s en artikelen van en over bekende personen te publiceren dient te wijken ten gunste van het recht om met rust te worden gelaten, indien de informatiegaring, resp. publicatie, betrekking heeft op handelingen en gedragingen die louter in de privé-sfeer liggen, de publicatie geen bijdrage levert aan het publieke debat, of de informatie verkregen is op een wijze die als hinderlijk moet worden ervaren;
  • dat uit voornoemde jurisprudentie valt af te leiden, dat het op een hinderlijke wijze verkrijgen van informatie over privé-handelingen en -gedragingen van bekende personen op de openbare weg en in openbare gelegenheden in beginsel ongeoorloofd is te achten;
  • dat uit voornoemde jurisprudentie tevens valt af te leiden, dat het prevaleren van het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer in versterkte mate geldt voor (bekende) personen die geen officiële functie bekleden;
  • dat onderstaande code van toepassing is op de informatieverkrijging die leidt tot berichtgeving over de leden van het Koninklijk Huis – in woord, geschrift en beeld -, voorzover zij niet hun officiële taken uitoefenen;
  • dat nakoming van deze code een bijdrage kan leveren aan een adequate nieuwsvoorziening over de leden van het Koninklijk Huis;
  • dat leden van de media, die handelen in overeenstemming met onderstaande code, uitgenodigd kunnen worden voor alle door de RVD georganiseerde zogenaamde mediamomenten van de leden van het Koninklijk Huis, die met zekere regelmaat kunnen plaats vinden tijdens vakanties, alsmede andere tot hun persoonlijke levenssfeer behorende gebeurtenissen en omstandigheden.

Stelt onderstaande Code in de omgang met leden van de Pers vast:

• De RVD draagt zorg voor de organisatie, aankondigingen en mogelijke poolregelingen ten behoeve van mediamomenten.
  • Naast deze mediamomenten zal de RVD regelmatig bemiddelen in het geven van informatie aan de media door middel van gesprekken, beeldmateriaal, persberichten en de website www.koninklijkhuis.nl.
  • De persoonlijke levenssfeer van de leden van het Koninklijk Huis wordt gerespecteerd, dat wil zeggen, dat zij er op mogen vertrouwen met rust gelaten te worden op de momenten, dat zij niet op grond van hun officiële functies naar buiten treden. Dit geldt derhalve ook voor de minderjarige leden van het Koninklijk Huis (tot en met schooltijd; eventuele vervolgopleidingen).
  • Het ‘met rust laten’ houdt met name in, dat leden van het Koninklijk Huis verschoond blijven van achtervolgende en /of bespiedende fotografen en/of verslaggevers met als doel het maken van foto-opnamen en / of het uitlokken van mondelinge reacties.
  • Bij publicatie zal immer rekening gehouden worden met de veiligheid van de leden van het Koninklijk Huis (bijvoorbeeld autokentekens niet leesbaar op beeldmateriaal) en de privacy van derden (bijvoorbeeld vrienden/kennissen niet herkenbaar op beeldmateriaal), voor zover deze zich in het gezelschap van één van de leden van het Koninklijk Huis bevinden.
  • Het bepaalde in de punten 3 t/m 5 van de code is eveneens van toepassing op de publicatie van beeldmateriaal afkomstig van derden.

Verklaart voorts,

dat in geval deze code of een onderdeel daarvan naar het oordeel van het betrokken lid van het Koninklijk Huis door de media wordt geschonden, passende maatregelen kunnen worden getroffen;

dat onder passende maatregelen onder meer wordt verstaan de (tijdelijke) uitsluiting bij accreditatie en juridische stappen door het betrokken lid van het Koninklijk Huis.

De Rijksvoorlichtingsdienst, 21 juni 2005
  • He's simple, he's dumb, he's the pilot.
      woensdag 12 augustus 2009 @ 13:42:04 #19
    169701 HugoBaas
    Ik ben niet meer hier
    pi_71817611
    Onze kroonprins is een jankerd en zet Nederland lekker voor schut.

Domme stumperd met ze plofkop.
    Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
    Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
    pi_71817709
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 13:42 schreef HugoBaas het volgende:

ah je leest geenstijl
      woensdag 12 augustus 2009 @ 13:50:24 #21
    169701 HugoBaas
    Ik ben niet meer hier
    pi_71817870
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 13:45 schreef franksetank het volgende:

[..]

ah je leest geenstijl
    Als jij het normaal vind als een kroonprins zo uit ze plaat gaat over een paar foto's zegt dat ook genoeg over jou.
    Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 12 augustus 2009 @ 13:51:51 #22
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_71817917
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 13:42 schreef HugoBaas het volgende:

De Kroonprins heeft meer voor NL gedaan dan jij in je hele leven kan en zal doen.
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
    pi_71817956
    quote:
    Zoals ik het lees eisen ze niet direct een schadevergoeding voor gedane zaken, maar een vergoeding voor eventuele toekomstige foto's. Dat lijkt mij eerder een poging om publicaties van foto's te voorkomen, niet om geld op te strijken.
    quote:
    Voor zover ik weet is het een afspraak tussen RVD en media met wederzijdse rechten en verplichtingen. Daar hoef je a priori niet te accepteren natuurlijk, maar volgens mij kan het juridisch wel degelijk zo zijn dat er sancties volgen wanneer beide partijen een dergelijke afspraak accepteren en één van de partijen die afspraken vervolgens schendt.

Het is wel een wat vreemde situatie dat AP hierin betrokken wordt inderdaad.
    Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
      woensdag 12 augustus 2009 @ 13:54:57 #24
    169701 HugoBaas
    Ik ben niet meer hier
    pi_71818003
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 13:51 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

De Kroonprins heeft meer voor NL gedaan dan jij in je hele leven kan en zal doen.
    Dat klopt en daarom vind ik het zo jammer dat ie het nu zo verpest.

Ik had altijd wel een hoge pet van hem op.
    pi_71818040
    quote:

[..]

Welnu, laten we de bron uit je OP erbij pakken:
    quote:
    Rotterdam, 12 aug. Rotterdam, 12 aug. Prins Willem-Alexander en prinses Máxima eisen van het Amerikaanse persbureau AP 25.000 euro bij elke geplaatste vakantiefoto in een Nederlands medium.

Een kort geding hierover dient aanstaande vrijdag in Amsterdam. Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) wil het prinselijk paar een oordeel over rechtmatigheid van de publicatie van vakantiefoto’s in Argentinië, drie weken geleden.

Het echtpaar vindt dat dit in strijd is met de zogenoemde mediacode. Als de rechter een verbod instelt, kan het bedrag, per keer dat een Nederlands medium één van de bewuste foto’s publiceert, oplopen tot een maximum van 250.000 euro. AP was niet bereikbaar voor een reactie.
    quote:
    quote:
    wil het prinselijk paar een oordeel over rechtmatigheid van de publicatie van vakantiefoto’s
    Dat geld boeit ze echt geen reet, indien wel hadden ze wel meer ge-eist. Te weinig eisen heeft weer geen effect ook al word je in het gelijk gesteld.
    More oneness, less categories
    Open hearts, no strategies
    Decisions based upon faith and not fear
    People who live right now and right here
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')