Ik weet niet precies wat een terts, of wat de 5:4 is. Maar als je hem 3 v.d. 8 tonen lager wil maken (en de tonen gelijk verspreid zijn) zou je de 8stemachts wortel van 100 nemen, en dat getal daarna tot de derde doen volgens mij. Hetzelfde zou toepasbaar moeten zijn op wat de 5:4 betekent. Sorry dat ik je niet veel verder kan helpen, er zijn hier een boel slimme wiskundigen die waarschijnlijk wel precies weten wat het antwoord is, maar als je haast hebt, heb je hier misschien iets aanquote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:43 schreef NiekL het volgende:
Maar daarom zijn het toch ook juist verhoudingen?
Als je een snaar van 100 meter hebt heb je maar 100 meter extra nodig om 'm een octaaf lager te laten klinken. Maar als je een snaar van 1000 meter hebt heb je 1000 meter extra nodig voor hetzelfde interval lager.
Mijn vraag is hoe je een nieuwe lengte uitrekent op basis van de verhoudingen.
Dus stel: Mijn snaar is 100 centimeter en ik wil 'm een terts (5:4) lager laten klinken, hoe lang moet mijn snaar worden?
Wat ik op wiki vind is een octaaf 2:1 wat betekent dat een twee keer zo hoge frequentie een octaaf lager is. Je terts is 5:4, je moet hem dus *5/4 langer maken, of in je voorbeeld 125 cm.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:03 schreef NiekL het volgende:
De tonen zijn alleen niet gelijk verspreid, het maakt verder ook niet uit als je niks van muziek weet hoor, dat is allemaal niet van belang. Het gaat puur om het rekenen met verhoudingen.
Anyone else?
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:35 schreef oompaloompa het volgende:
Het punt is dus dat het logaritmische verhoudingen zijn, geen lineaire.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |