Oh ja, Nauwgezet en Wanhopig, daar heb ik een hele tijd geleden weer eens een stukje van gezien. Die reeks heeft wel veel induk op mij gemaakt indertijd. Hm. Misschien iets voor in de trein.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 09:44 schreef mane het volgende:
[..]
http://www.hollanddoc.nl/dossiers/39221631/
Niet alle afleveringen zijn daar terug te kijken, maar wel die met Schama.
Ik wou dat ik zulke heldere zinnen kon schrijven. Ik wil het nu ook lezen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 10:32 schreef mane het volgende:
Het is leuk omdat het een compact boekje is, maar op zeer grappige wijze precies uit de doeken doet waarom zoveel mensen zich ongelukkig voelen. En in plaats van uit te leggen wat je moet doen om dat te verhelpen, vertelt hij juist wat je moet doen om vooral ongelukkig te zijn en te blijven. Teveel geluk is niet goed voor de mens, zo is het uitgangspunt. Ook de welvaartsstaat heeft er baat bij dat mensen hulpeloos en ongelukkig blijven. Het is humoristisch maar erg to the point en ontzettend waar. Wat mij betreft maakt dit boekje uit 1983 alle ingewikkelde zelfhulpboeken die nu op de markt verschijnen irrelevant en overbodig. Het getuigt van veel inzicht in de mens en zijn denkpatronen (dat kan ook wel kloppen want de man werkte als psychotherapeut). Hij geeft veel hilarische voorbeelden en 'oefeningen'.
Dat doet een beetje denken uit Mme. Verdurin uit À la Recherche du Temps Perdu, de burgerdame met sociale aspiraties, die op haar soirées altijd zo uitbundig om de grapjes van de aanwezigen lachte, dat haar kaak op een goede dag uit de kom schoot. Later veinsde ze alleen maar zo hard te lachen door haar gezicht in haar handen te verbergen en te schokschouderen, als ik het wel heb.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 10:39 schreef Z het volgende:
[..]
Wel oppassen met het woord 'hilarisch',
Of met een dramatisch gebaar de hele kaft er ruw van af rijten. Heeft iets symbolisch en scheelt ook weer wat gewicht tijdens het meetorsen.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |