Recessies, iedereen wordt er op dit moment wel mee geconfronteerd. Als het niet financiëel is dan wel met de vele nieuwsberichten.
Creëert de media wel een juist perspectief? Uit studies blijkt dat een negatieve formulering van een boodschap betrokkenheid, attitudeverandering of gedragsverandering eerder stimuleert dan positieve informatie. Op de één of andere manier wegen negatieve impulsen dus zwaarder dan minder negatieve of positieve impulsen. Veel nieuwsprogramma’s zijn uiteindelijk wel commerciëel ingesteld en willen zoveel mogelijk kijkers. Wel koste wat kost dus.
“We zijn de zin voor perspectief helemaal kwijt. Mensen hebben 200 keer meer kans om te sterven door kanker dan door moord, maar moord krijgt wel twee keer zoveel media-aandacht. Idem voor terroristische aanvallen. Het echte probleem is de cultuur van angst die is ontstaan en de angsten die mensen worden aangepraat."Een paar weken geleden had Peter R. De Vries het in RTL boulevard nog over het werkelijke aantal moorden in Nederland over het jaar 2008. Er is hier ook een onderzoek naar gedaan en hierbij werd aan de burger gevraagd hoe hoog zij dit aantal zou inschatten. De inschattingen variëerden van duizend moorden tot een paar duizend moorden per jaar. Het werkelijke aantal is 159.
Democratisch, dat is Nederland wel maar is dit dan niet een soort van misleiding en een verkeerd beeld geven van de werkelijkheid door middel van de meest negatieve berichten om meer kijkers te trekken?
Persoonlijk ga ik liever uit van het positieve, niet naïef wel realistisch. Het geeft me minder stress en er valt met positiviteit veel meer te bereiken.
Zo zie ik ook graag het positieve in van de financiële crisis.
AngstAngst is van nature een overlevingsinstinct en de voeder van onze zintuigen. Het maakt je scherp, waakzaam en geeft met regelmaat signalen.
Angst geeft ons dus vooral focus en die focus zouden we best goed kunnen gebruiken. De druk die een werknemer normaal voelt om te presteren zal de werkgever gaan voelen door de recessie.
Uit angs/onzekerheid wil met juist zekerheid creëeren. Dit gebeurd in het bedrijfsleven maar ook bij de burgers zelf. Zulke situaties kunnen veel mooie dingen creëeren, op economisch gebiedt zal er veel naar innovatie gestreefd worden en de werknemers zelf zien ook in dat zij in zichzelf zullen moeten investeren om zekerheid te creëeren.
De concurrentie neemt toe en er ontstaat meer strijd in het spel.
Strijd > Winnen > Willen/Wilskracht > (Wat) > Doelstellingen
Als je iets echt wil valt er vaak meer uit te halen dan wanneer dit niet het geval is. Dit is een tijd waarin de werknemers en onderneming willen om te overleven en voor de overheid de beste tijd om hier in te investeren.
Bedrijven en overheid kunnen juist in deze tijden het beste investeren in scholing. De mensen hebben doelstellingen en zijn gemotiveerder. Die investeringen worden meteen efficiënter besteedt door de overheid en bedrijven, de kracht van de economie neemt toe en wij als consument kunnen o.a. weer profiteren van het toegenomen productaanbod door de innovatie.
De financiële crisis, hoe denk jij erover?