abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71782979
Laatst heb ik voor iets minder dan $20 het computerspelletje Democracy 2 aangeschaft. Google er maar eens op, ik wil hier niet voor spamhoer worden uitgemaakt. Het is een uitermate interessant spel, dat goed laat zien hoe complex onze / de Amerikaanse democratie in elkaar zit. Het spel is namelijk gebaseerd op een twee-partijenstelsel. Je zit als regering tussen twee vuren: doen wat goed is voor het land, en doen wat de kiezers willen.

In het spel zitten modellen die misschien niet helemaal kloppen, maar desondanks geeft het MI toch best een redelijk beeld van de problematiek. Ik ben dus voortvarend als een fiscaal conservatief aan de slag gegaan. Een van de levels is de huidige Amerikaanse politiek met een enorm tekort. Eerst de accijnzen op benzine verhoogd, toen de BTW verhoogd en daarna zowel corporate tax als income tax verlaagd. Dat werkt: van een tekort van 100 miljard per kwartaal naar een overschot van 50 miljard per kwartaal. Helaas zat er in het spel ook een kredietcrisis ingebouwd, waardoor het BNP gigantisch achteruit holde. In het volgende kwartaal waren de inkomsten dan ook nihil, zodat mijn "vlaktax" plotseling als een molensteen om m'n nek hing. Het tekort liep verder op, en mensen waren ontevreden vanwege de belabberde ziekenhuizen. Rustig blijven zitten, verder geen gekke dingen doen, maar het hielp voor geen meter.

Bij de verkiezingen werd ik finaal weggestemd.

Het mooie van een spel is dat je zelf zaken kunt veranderen. Ik heb toen de regeerperiode verlengd naar 10 jaar. Een soort van Chavez move dus. Nu lukte het wel om genoeg kiezers achter me te krijgen, want zodra de economie weer aantrok kon ik geld gaan uittrekken voor projecten om vervuiling tegen te gaan, wat in het spel invloed heeft op de gezondheid van mensen. Uiteindelijk (tegen mijn zin) nog wat geld uitgegeven aan healthcare en het lukte me om 30 jaar lang in de regering te blijven, terwijl 90% van de kiezers achter me stonden.

Een aanrader.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 10:22:07 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_71783107
Hmm, het eerste deel wel een paar keer gedaan.
Is het nog steeds turn-based en dat je drie moves per maand (ofzo) mag maken of is het allemaal wat interessanter geworden?
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_71783182
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:15 schreef Lyrebird het volgende:
Het mooie van een spel is dat je zelf zaken kunt veranderen. Ik heb toen de regeerperiode verlengd naar 10 jaar. Een soort van Chavez move dus. Nu lukte het wel om genoeg kiezers achter me te krijgen, want zodra de economie weer aantrok kon ik geld gaan uittrekken voor projecten om vervuiling tegen te gaan, wat in het spel invloed heeft op de gezondheid van mensen. Uiteindelijk (tegen mijn zin) nog wat geld uitgegeven aan healthcare en het lukte me om 30 jaar lang in de regering te blijven, terwijl 90% van de kiezers achter me stonden.

Een aanrader.
En toen verlengde je de regeerperiode naar 80 jaar, waarna je nooit meer bent weggestemd.
pi_71783220
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:26 schreef Picchia het volgende:

[..]

En toen verlengde je de regeerperiode naar 80 jaar, waarna je nooit meer bent weggestemd.
Nee, 10 jaar is het maximum. Achteraf gezien is het waarschijnlijk wel mogelijk om binnen 4 jaar het zaakje op de rails te krijgen, maar dat vergt wat oefening. In de praktijk hebben ze die luxe natuurlijk niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_71783245
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:22 schreef -skippybal- het volgende:
Hmm, het eerste deel wel een paar keer gedaan.
Is het nog steeds turn-based en dat je drie moves per maand (ofzo) mag maken of is het allemaal wat interessanter geworden?
Als ik de kritieken goed begrijp, is het spel een beetje geupdate, maar is er qua spelvreugde en opties weinig veranderd.
pi_71785189
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:29 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Als ik de kritieken goed begrijp, is het spel een beetje geupdate, maar is er qua spelvreugde en opties weinig veranderd.
eens naar kijken dan.

je had toch een soortgelijk spel maar dan moest jej ezelf eerst van een dictatuur ontdoen en een revolutie organiseren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 12 augustus 2009 @ 01:43:16 #7
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_71808022
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:15 schreef Lyrebird het volgende:Het mooie van een spel is dat je zelf zaken kunt veranderen. Ik heb toen de regeerperiode verlengd naar 10 jaar. Een soort van Chavez move dus.
Even om een misverstand uit de weg te helpen: een presidentstermijn duurt in Venezuela 6 jaar. Daarna kun je herkozen worden
[b]@RemiLehmann[/b]
  woensdag 12 augustus 2009 @ 04:22:06 #8
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71809051
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

eens naar kijken dan.

je had toch een soortgelijk spel maar dan moest jej ezelf eerst van een dictatuur ontdoen en een revolutie organiseren
Klinkt erg gaaf. Weet je wellicht hoe het spelletje heet?
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 04:26:43 #9
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_71809057
Republic volgens mij.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_71812521
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 04:26 schreef reem het volgende:
Republic volgens mij.
dankje
http://www.gamespot.com/p(...)evolution/index.html
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_71817883
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:15 schreef Lyrebird het volgende:
Het is een uitermate interessant spel, dat goed laat zien hoe complex onze / de Amerikaanse democratie in elkaar zit. Het spel is namelijk gebaseerd op een twee-partijenstelsel. Je zit als regering tussen twee vuren: doen wat goed is voor het land, en doen wat de kiezers willen.

In het spel zitten modellen die misschien niet helemaal kloppen, maar desondanks geeft het MI toch best een redelijk beeld van de problematiek.
Ik zie niet in hoe het een goed model kan zijn als de wil van de campagnefinanciers er niet in zit.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71821484
Het probleem van deze simulaties is dat ze zo politiek correct als de neten zijn.
pi_71822231
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:56 schreef SeventhWave het volgende:
Het probleem van deze simulaties is dat ze zo politiek correct als de neten zijn.
Dan is Tropico meer wat voor jou
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_71824307
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:56 schreef SeventhWave het volgende:
Ik kom iedere keer na een jaar of 8 op een sociaal paradijs uit, dus dat kan wel kloppen. De modellen in het programma kloppen MI niet helemaal, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Het is meer de complexiteit van de politiek, waarbij wat goed voor het land is, niet meteen als goed door de kiezer wordt beoordeeld. En andersom precies hetzelfde.
pi_71826324
Ik bedoel voornamelijk dat een op genetica gericht beleid geen optie is. De simulaties zijn zodoende conform aan het linkse bio-egalitaristische ideaal. Democrazy heeft bijvoorbeeld geen optie voor de doodstraf. Abortus is van zeer groot belang, maar speelt in Democrazy geen rol. Legale en illegale immigratie is niet gescheiden zover ik kan zien, blijkbaar is het dus geen optie om alleen hoog opgeleide mensen binnen te halen. Ook moet ik miljoenen spenderen om illegale immigranten buiten de deur te houden, in plaats van een paar zak centen om net als Noord Korea daar de doodstraf op te zetten.

Het correct implementeren van genetisch feedback in zo'n spel is natuurlijk zeer moeilijk, maar het is lachwekkend hoe het volledig genegeerd wordt, en zodoende maakt het de simulaties weinig interessant voor mij.
pi_71826847
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:59 schreef SeventhWave het volgende:
Ik bedoel voornamelijk dat een op genetica gericht beleid geen optie is.
Wat bedoel je ?
Een staatsbeleid met sociaaldarwinistische beginselen: vermoord de zwakkeren
Inclusief racisme: vermoord en deporteer de niet-blanken.
pi_71833646
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:59 schreef SeventhWave het volgende:
Ik bedoel voornamelijk dat een op genetica gericht beleid geen optie is.
Goh heel apart ook. Heeft overigens weinig of niets met links of rechts te maken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_71836781
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
Wat bedoel je ?
Een staatsbeleid met sociaaldarwinistische beginselen: vermoord de zwakkeren
Inclusief racisme: vermoord en deporteer de niet-blanken.
Moet toch kunnen in een spelletje? Kan je ook Zimbabwe spelen en alle blanken uitmoorden, voor de verandering.
pi_71837282
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:25 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Moet toch kunnen in een spelletje? Kan je ook Zimbabwe spelen en alle blanken uitmoorden, voor de verandering.
Massamoord in een spelletje.... Als dat niet mogelijk is in dit spel dan is er voor jou geen lol meer an ?
Nou ja.. je maakt de indruk dat je het ook serieus bedoelde ..
pi_71839566
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 00:47 schreef Bluesdude het volgende:
Massamoord in een spelletje.... Als dat niet mogelijk is in dit spel dan is er voor jou geen lol meer an ?
Nou ja.. je maakt de indruk dat je het ook serieus bedoelde ..
Is het ook massa moord als je in een spelletje abortus legaliseert? De doodstraf invoert? Of de publieke gezondheidszorg afschaft?

Linkse huilie.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 08:19:46 #21
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71840139
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 05:19 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Is het ook massa moord als je in een spelletje abortus legaliseert? De doodstraf invoert? Of de publieke gezondheidszorg afschaft?

Linkse huilie.
"Boehoehoe ik kan mijn eigen minderwaardigheid niet doen verdwijnen doordat ik in een spelletje niet alle zwarten mag uitroeien."
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71841889
BTW, je kunt in Democracy 2 wel de doodstraf invoeren, en ook aangeven op welke misdaden de doodstraf staat. Daar heb je wel behoorlijk wat politiek kapitaal voor nodig.
pi_71843166
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 05:19 schreef SeventhWave het volgende:

[..]

Linkse huilie.

dat noemt men geen massamoorden.. maar je mag van mij -afhankelijk van de situatie- bepaalde gevolgen wel massamoord noemen....
onderwijl ga je een duidelijke uitleg uit de weg...
wat is je geneticabeleid die je wilt uitvoeren als spel? en wil je dat ook in de realiteit ?
waarom suggereer je dat daar massamoord in voorkomt en dat je daar een kick van krijgt?
pi_71843681
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 11:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

dat noemt men geen massamoorden.. maar je mag van mij -afhankelijk van de situatie- bepaalde gevolgen wel massamoord noemen....
onderwijl ga je een duidelijke uitleg uit de weg...
wat is je geneticabeleid die je wilt uitvoeren als spel? en wil je dat ook in de realiteit ?
waarom suggereer je dat daar massamoord in voorkomt en dat je daar een kick van krijgt?
In strategy games kies jij ook altijd de meest politiek correcte optie omdat je dat in het echt ook zou willen?

Bij zulke games kies ik er toch regelmatig voor om bijvoorbeeld een hele stad uit te moorden omdat mij dat in het spel financieel beter uitkomt of voor de stabiliteit van mijn empire vanwege de religie in die stad maar dat hoeft van mij geen realiteit te worden.
pi_71844515
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 11:30 schreef Chewie het volgende:

[..]

In strategy games kies jij ook altijd de meest politiek correcte optie omdat je dat in het echt ook zou willen?

Bij zulke games kies ik er toch regelmatig voor om bijvoorbeeld een hele stad uit te moorden omdat mij dat in het spel financieel beter uitkomt of voor de stabiliteit van mijn empire vanwege de religie in die stad maar dat hoeft van mij geen realiteit te worden.
idd in shooters schiet ik ook vaak de civillians mee dood omdatz e vaak toch alleen maar in de weg lopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')