quote:
Nou moet ik jou toch eens een vraag stellen, want jij hebt vierhonderd kilo aubergines ingekocht en euh, ik, ik wou toch eens weten waar jij dat voor bestemd hebt.
- Je moet het zo zien: stel je voor dat er tijden aanbreken waarin de aubergine plotseling een zeldzame vrucht blijkt te zijn geworden.
Jah.
- Dan ben ik voorzien van een enorme stapel, dan wel voorraad, die mij een voorsprong verschaft op de rest van de wereld.
Jaah, ware het niet dat de aubergine een uiterst bederfelijke vrucht is, die het in deze hoeveelheid nog geen twee weken uithoudt en daarom denk ik dat we moeten praten over de financiële kant van de zaak. Ik heb jou gemachtigd, das absoluut waar, maar ik wist natuurlijk nie, dat jij dergelijke strapatsen zou uithalen met het geld dat op mijn rekening stond.
- Maar ik heb immers slechts de weg van mijn hart gevolgd.
Jaah en dat waardeer ik ook ongelofelijk in jou en dat is ook wat mij aan jou bindt, in de erotische zin des woords. Maar ondertussen heb jij voor veertienhonderd tweeënzeventig gulden aubergines in huis gehaald, terwijl ons gezamenlijke maandinkomen via de RWW bijstandsuitkering precies datzelfde bedrag behelst.
- Maar, we kunnen nu toch aubergines eten?
De komende twee weken ja, maar daarna zullen we op een houtje moeten bijten en bovendien heb ik mijn verplichtingen tegenover de huiseigenaar, het gemeentelijk energiebedrijf en PTT Telecommunicatie en dat ben jij gemakshalve vergeten. Zodat wij de tweede helft van de maand rotte aubergines zullen moeten eten, terwijl het licht is afgesloten. Kijk en daarin stel je mij als gelijkwaardige geslachtspartner teleur.
- Mi..misschien had ik het niet moeten doen.
Nou, ik vind dit een ontzettend fijne uitspraak van je en ik geloof dat een volgende keer de vraag vooraf gesteld of je moet overgaan tot de aanschaf van een soortgelijke hoeveelheid bederfelijke waar, een enorme verbetering voor onze relatie zou betekenen.
- Laten we 't hopen.
Jah.