abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:34:45 #1
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_71715372
Ik vraag me af of de Nederlandse overheid vergunningen kan verlenen aan buitenlandse rechtspersonen. Op zichzelf lijkt het mij van wel, tenzij de wet het zelf uitsluit. In sommige wetten staat dat een minister vergunningen kan verlenen aan "in Nederland gevestigde rechtspersonen". Maar dat helpt ook nog niet echt vind ik. Want er staat niet "aan in Nederland gevestigde Nederlandse rechtspersonen". Zonder dat Nederlandse erin zou het kunnen betekenen dat een Engelse Ltd. of een Duitse GmbH hier een kantoortje kan openen en zich kan inschrijven bij de KvK en vervolgens een vergunning kan krijgen. Tenzij er in de toelichting op de wet staat dat er wordt bedoeld statutair gevestigd.

Het probleem lijkt me dat je als overheid naar het buitenland moet om je recht te halen als er een conflict is. Misschien kun je dat oplossen door in de vergunning te bepalen dat Nederlands recht te allen tijde van toepassing is op de vergunning en op de eventuele juridische zaken die eruit voortvloeien.

Hoe denken jullie hierover?
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:53:27 #2
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71715921
Vergunningen? Voor wat?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 21:03:33 #3
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_71716168
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 20:53 schreef eleusis het volgende:
Vergunningen? Voor wat?
Maakt niet uit. Bouwvergunningen, milieuvergunningen, farmaceutische vergunningen,
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_71725005
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 21:03 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Maakt niet uit. Bouwvergunningen, milieuvergunningen, farmaceutische vergunningen,
en niet te vergeten :
- parkeervergunning
- vestigingsvergunning
- drank- en horecavergunning
- gebruiksvergunning
- sloopvergunning
- kapvergunning
- uitritvergunning
- aanlegvergunning
- etc
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  zondag 9 augustus 2009 @ 09:40:29 #5
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_71725131
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 09:17 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

en niet te vergeten :
- parkeervergunning
- vestigingsvergunning
- drank- en horecavergunning
- gebruiksvergunning
- sloopvergunning
- kapvergunning
- uitritvergunning
- aanlegvergunning
- etc
Precies. Weet iemand hier iets over?
pi_71813714
Als er staat "aan in Nederland gevestigde rechtspersonen" dan betekent het ook aan in Nederland gevestigde rechtspersonen. Buitenlandse rechtsvormen/rechtspersonen die in Nederland zijn gevestigd kunnen dus normaal vergunningen aanvragen.

Het zou overigens ook apart zijn als dit niet het geval was. Iets met de vrije Europese markt etc.

Maar hoezo denk je dat de overheid naar het buitenland moet voor juridische kwesties? Het kantoor in Nederland kan dan eventueel gedagvaard worden etc.

Ik zie overigens ook niet echt in waarom ander recht dan het Nederlandse op de vergunningverlening door een Nederlands publiekrechtelijk openbaar lichaam van toepassing zou zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')