Hierbij wat praktische tips:
• Veel grensovergangen kun je als voetganger niet over. Zorg dat je van tevoren een lift regelt. Dit is makkelijker dan je denkt. Veel automobilisten smokkelen net iets meer drank en sigaretten (bijv.) over de grens dan per persoon is toegestaan. Vaak ben jij dan net doorslaggevend genoeg om het legaal te maken. Zolang je in een auto zit kom je de grens wel over (mits visum enzo natuurlijk).
• Zorg voor een portemonnee die je niet gebruikt met maar een klein beetje geld en oude/ongeldige/nutteloze pasjes er in. Mocht je overvallen worden geef je die af en raak je je belangrijkste pasjes/geld dus niet kwijt. Evt. kun je hetzelfde doen met een oude telefoon oid.
• Werk mee als je overvallen wordt. Overvallen zijn erg zeldzaam in die landen (Afghanistan/Pakistan weet ik dan weer niet). Een geweldadige overval is nóg zeldzamer maar is vrijwel altijd te voorkomen door mee te werken.
• Oost-Europa valt echt héél erg mee. De kans op criminaliteit is echt superklein, maar je moet het ook niet opzoeken natuurlijk! In grote steden moet je op je hoede zijn (en blijven), net zoals in Nederland. In dorpen, platte land en natuurgebiden zullen de mensen er niet eens aan denken om iets in jouw nadeel te doen. Tegenovergesteld juist (veelal praatjes maken en maaltijd/slaapplaats aanbieden) als duidelijk is dat je aan het rondreizen bent (en dus niet uit de buurt komt). Veel mensen uit genoemde landen komen nooit of vrijwel nooit in het buitenland en zullen dus érg nieuwschierig zijn naar de verhalen van het magische Nederland

• Je hond zou ik thuislaten bij vriend of familie. Anders wegdoen, of wachten met je trip totdat je hond er niet meer is. De kans is groot dat hij of doodgebeten wordt door bijvoorbeeld straathond of anders overreden wordt door een auto als je ergens via of langs een weg moet lopen. Je kunt bijna zeggen dat hoe Oosterlijker je gaat hoe minder veilig het verkeer is en hoe minder het uitmaakt dat een hond wordt overreden. Sterker nog: ze zullen waarschijnlijk nog denken dat ze je een dienst hebben bewezen omdat je achtervolgt werd door een willekeurige straathond (zoals er zoveel zijn) oid.
Ik zou als alternatief serieus nadenken over dezelfde trip, maar dan per fiets. Vele malen praktischer.
Denk ook alvast na over hoe je terugwilt. Wat als je geld op is en je bent nog niet eens in India aangekomen?