Ik vind vooroordelen dom. Dus dat zijn die uitzonderingen die de regel bevestigen zegmaar. Je hebt best domme WOers. PVV stemmen is een HELE harde afknapper bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 23 september 2009 15:58 schreef Maeghan het volgende:
Hier moet ik toch even zeggen dat deze interpretatie van 'slim' weinig te maken heeft met intelligentie of opleidingsniveau. Ken echt megaveel 'intelligente' mensen met een partij vooroordelen waar je eng van wordt.
Iedereen denkt in hokjes en stereotypen. Zo werken we nu eenmaal. Mijns inziens is een vooroordeel pas een vooroordeel als je je daar door laat leiden. Ik iemand die ik leer kennen bijvoorbeeld niet uit de weg omdat ze 'maar' VMBO gedaan heeft. Als ik online ga daten ga ik geen mensen opzoeken die VMBO gedaan hebben. Hoop dat je snapt waar ik de grens "vooroordeel" leg. Ik heb ook een beeld bij het stereotype VMBOerquote:Verder zijn vooroordelen voor een groot deel onbewust. Je hebt ook van die testjes op internet, om je eigen vooroordelen te meten. Ik ben voor m'n gevoel toch een intelligent, goed ontwikkeld iemand die geen vooroordelen heeft, en dat bleek dan toch niet helemaal waar te zijn. En ook in het echt ben ik weleens tegen dingen aangelopen waardoor ik me realiseerde dat ik toch een beetje met oogkleppen op rondgelopen had.
Absoluut. Ik heb ze ook. Maar ik kan en wil me daar wel overheen zetten.quote:Edit: misschien is 'slim' zijn wel de bereidheid om je vooroordelen te erkennen en opzij te zetten.
Het is nogal kort door de bocht. Of ik een meid uiteindelijk leuk vind is een totaalplaatje. uiterlijk, uitstraling, intelligentie, enthousiasme, sportiviteit, interesses, etc.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:04 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik vind de definitie "slim" sowieso nog een ingewikkeld verhaal.
Wanneer is iemand slim?
Je moet 't niet zien als een harde eis in de zin van dat haar IQ boven de 140 moet liggen ofzo, maar ja wel ongeveer.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:16 schreef Xs2Shanna het volgende:
Dus in jouw eisenlijstje komt altijd voor : Intelligentie?
Verschil moet er wezenquote:Dat is echt het laatste waar ik aan denk.
Het is bij mij het eerste waar ik aan denk.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:16 schreef Xs2Shanna het volgende:
Dus in jouw eisenlijstje komt altijd voor : Intelligentie?
Dat is echt het laatste waar ik aan denk.
Hoezo zou een intelligent gesprek saai zijn? Ik vind niks tegen elkaar zeggen pas echt saai.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef Xs2Shanna het volgende:
Maar wat is je verwachting van je partner dan?
Voor mij is het belangerijk dat ik lol kan hebben met iemand. Niet dat we s'avonds aan het eten zitten, en alleen maar saaie gesprekken moeten houden.
Dat is ook belangrijk. Maar het een sluit het ander niet uit.quote:Ik houd van humor, en gezelligheid, ik vind het belangrijk dat iemand voor je klaar staat als dat nodig is, iemand waar je lekker tegenaan kan kruipen...., maa rook iemand die zijn eigen hobby's heeft, zijn eigen intresses, en mij in mijn waarde laat (en andersom natuurlijk).
Als ik met m'n vriendin de algemene beschouwingen niet kan bespreken of andere zaken op het journaal, dan is dat een afknapper. Ik kan heel slecht tegen mensen die geen mening hebben over dit soort dingen.quote:Intresses hebben niks met slim of intelligentie te maken. Maar het heeft te maken met het feit of je partner zich in jou hele leven en jou persoon intresseert........................
Dat is heel slim maar dat boeit natuurlijk niks, da's geen gespreksonderwerp. Voor een wiskundige zou dat misschien wel weer een pluspunt zijn.quote:Daarom de vraag, wat is slim? Als je de wortel van elk getal kunt opsommen?
Dat dus wel. Als een meid geen mening heeft over de hoofddoekbelasting van Wilders is dat een minpunt.quote:Als je weet hoe het met politiek zit?
Als je dat niet zou kunnen beredeneren is dat een minpunt jaquote:Als je weet hoe het komt dat de aarde rond is en niet vierkant?
Je hebt het hier niet over een stukje algemene ontwikkeling maar over hele specifieke werkgerelateerde zaken. Ik wil liever geen vrouw die weet wat een UML diagram isquote:Als ik zeg platts, zegt iedereen hier "huh"? Dan denk ik ook niet, die is dom zeg! Dan denk ik... ze hebben er nog nooit van gehoord.
Is dat het enige waar je op in gaat?quote:Op woensdag 23 september 2009 16:30 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik heb de match tussen intelligentie en saai nooit genoemd.
Een voorbeeld wat ik al gaf met mijn ex, is dat hij mijn grapjes niet begreep. Gewoon omdat ze te 'ingewikkeld' waren, omdat hij geen algemene kennis had en dus niet begreep over wie het precies ging, of bijvoorbeeld geen taalgrapjes begreep oid. Dus intelligentie kan een 'vereiste' zijn om lol met iemand te kunnen maken, afhankelijk van je gevoel voor humor.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef Xs2Shanna het volgende:
Voor mij is het belangerijk dat ik lol kan hebben met iemand. Niet dat we s'avonds aan het eten zitten, en alleen maar saaie gesprekken moeten houden. Ik houd van humor, en gezelligheid, ik vind het belangrijk dat iemand voor je klaar staat als dat nodig is, iemand waar je lekker tegenaan kan kruipen...., maa rook iemand die zijn eigen hobby's heeft, zijn eigen intresses, en mij in mijn waarde laat (en andersom natuurlijk).
Niet 1 op 1 nee. Het is niet zo dat iemand die intelligent is automatisch andere interesses heeft dan iemand die minder intelligent is. In het algemeen is mijn ervaring echter wel dat minder intelligente mensen over het algemeen minder breed geinteresseerd zijn en toch meer gericht zijn op huisje, boompje, beestje - zolang ze hun eigen dingetjes hebben maken ze zich niet druk over de politiek in Zuid-Afrika of de biodiversiteit in Ghana. Dus op zich is er wel verschil vind ik.quote:Intresses hebben niks met slim of intelligentie te maken. Maar het heeft te maken met het feit of je partner zich in jou hele leven en jou persoon intresseert........................
Op zich waar. Maar er is een grens. Als ik het heb over Helene Cixous, verwacht ik niet dat iedereen precies weet wie dat is. Als iemand haar niet kent, dan denk ik inderdaad 'hij/zij heeft er nog nooit van gehoord'. Maar als iemand niet weet wie George Bush is bijvoorbeeld, of nog nooit heeft gehoord van Einstein, dan ligt het voor mij toch iets anders.quote:Daarom de vraag, wat is slim? Als je de wortel van elk getal kunt opsommen? Als je weet hoe het met politiek zit? Als je weet hoe het komt dat de aarde rond is en niet vierkant? Als ik zeg platts, zegt iedereen hier "huh"? Dan denk ik ook niet, die is dom zeg! Dan denk ik... ze hebben er nog nooit van gehoord.
Ik geloof wel in domme mensen en heb er genoeg ontmoet. Mensen die met alle inzet van de wereld niet verder kwamen dan ongeschoold werk of op hun tenen moesten lopen voor MBO2. En dat heeft niets met inzet te maken en het zou ook niet eerlijk zijn tegen die mensen te zeggen dat ze zich niet hard genoeg inzetten.quote:Slim zijn is geen begrip. Ik geloof niet in domme mensen, ik geloof wel dat het met inzet te maken heeft.
Mee, maar ik vind wel dat als jij over haar om wat voor'n reden dan ook enthousiast bent, je vriend nieuwsgierig zou moeten zijnquote:Op woensdag 23 september 2009 17:17 schreef Maeghan het volgende:
Als ik het heb over Helene Cixous, verwacht ik niet dat iedereen precies weet wie dat is.
Intresses hebben niks met slim of intelligentie te maken. Maar het heeft te maken met het feit of je partner zich in jou hele leven en jou persoon interesseert.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef Xs2Shanna het volgende:
Voor mij is het belangerijk dat ik lol kan hebben met iemand. Niet dat we s'avonds aan het eten zitten, en alleen maar saaie gesprekken moeten houden. Ik houd van humor, en gezelligheid, ik vind het belangrijk dat iemand voor je klaar staat als dat nodig is, iemand waar je lekker tegenaan kan kruipen...., maa rook iemand die zijn eigen hobby's heeft, zijn eigen intresses, en mij in mijn waarde laat (en andersom natuurlijk).
[quote]
Mijn man en ik hebben enorme lol, maar wel het soort humor wat mijn exschoonzus bv niet begreep.
In humor zit ook heel veel gradaties
Je trekt het ook naar het uiterste, er zijn gewoon echt domme mensen, daar is niks mis mee alleen zou ik er geen relatie mee willen.quote:Daarom de vraag, wat is slim? Als je de wortel van elk getal kunt opsommen? Als je weet hoe het met politiek zit? Als je weet hoe het komt dat de aarde rond is en niet vierkant? Als ik zeg platts, zegt iedereen hier "huh"? Dan denk ik ook niet, die is dom zeg! Dan denk ik... ze hebben er nog nooit van gehoord.
Iedereen heeft zijn minpunten, ik ben bv niet goed in schrijftaal, dat heeft zijn redenen en nu gaat het al een stuk beter, daar heb ik inderdaad wel moeite voor moeten doen en heeft dus ook met inzet te maken.quote:Slim zijn is geen begrip. Ik geloof niet in domme mensen, ik geloof wel dat het met inzet te maken heeft.
Volgens mij komt daar jouw heftige reactie een beetje vandaan. Een al dan niet bewust inferieuriteitsgevoel omdat je 'maar' MBO gedaan hebt. Een teamgenoot van me heeft ook 'maar' MBO gedaan en dat is een hele leuke gast. Dus nee, ik vind je niet om alleen je MBO wel of niet leuk. Dat bepaal ik wel als we wat gedronken hebbenquote:Op donderdag 24 september 2009 10:56 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ik kan wel vertellen waarom ik nooit verder ben gegaan dan MBO, het trok mijn interesse gewoon niet. Wat dat betreft zullen jullie mij dus geen fijn persoon vinden.
Voor een deel. Ik denk dat er ook een stuk algemene ontwikkeling bij komt kijken. Iemand die 't nieuws bijvoorbeeld helemaal niet volgt, tja, dat vind ik niet erg 'slim'.quote:Ik krijg het niet voor elkaar om een boek open te slaan en er iets uit te leren. Het lukt me gewoon niet. Legt iemand het uit, hoeft iemand het maar 1 keer te vertellen, dan weet ik het. Maar zelf leren gaat me slecht. Ik heb ook zowel de middelbare als de mbo gehaald zonder ooit een boek open te slaan. Natuurlijk, ik kan veel beter, maar ik heb de concentratie en discipline daar niet voor. Ik ben op mijn 14e gaan werken, om mijn paard te onderhouden. En ik kan nu spreken van een aardige carriere, waar geen van mijn diploma's bij aan het woord gekomen zijn. Maar ik noem mijzelf absoluut niet slim, omdat ik niet weet wanneer iemand slim is. Waaraan meet je of iemand slim is, ik denk dat slim zijn en intresses veel samen hangen. Als politiek iemand niet intresseert, hoe het niet te betekenen dat diegene dom is, maar de intresses ergens anders liggen.
Heb je gelezen wat ik typte? ik heb geen diploma.quote:Op donderdag 24 september 2009 10:56 schreef Xs2Shanna het volgende:
Toch weet ik nog niet wanneer je iemand slim noemt. Ze noemen mij ook slim, maar ik heb alleen maar een MBO opleiding. Ben je slim als je carriere maakt, of als van alles iets weet?
Ik weet het echt niet hoor.![]()
Ik kan wel vertellen waarom ik nooit verder ben gegaan dan MBO, het trok mijn interesse gewoon niet. Wat dat betreft zullen jullie mij dus geen fijn persoon vinden. Ik krijg het niet voor elkaar om een boek open te slaan en er iets uit te leren. Het lukt me gewoon niet. Legt iemand het uit, hoeft iemand het maar 1 keer te vertellen, dan weet ik het. Maar zelf leren gaat me slecht. Ik heb ook zowel de middelbare als de mbo gehaald zonder ooit een boek open te slaan. Natuurlijk, ik kan veel beter, maar ik heb de concentratie en discipline daar niet voor. Ik ben op mijn 14e gaan werken, om mijn paard te onderhouden. En ik kan nu spreken van een aardige carriere, waar geen van mijn diploma's bij aan het woord gekomen zijn. Maar ik noem mijzelf absoluut niet slim, omdat ik niet weet wanneer iemand slim is. Waaraan meet je of iemand slim is, ik denk dat slim zijn en intresses veel samen hangen. Als politiek iemand niet intresseert, hoe het niet te betekenen dat diegene dom is, maar de intresses ergens anders liggen.
Maar waarom? Ik heb een universitaire opleiding gevolgd en ik ben er niet gelukkiger van geworden of rijker, ik heb er geen leuke baan mee kunnen vinden, niks. Ik werk al drie jaar in mbo-functies waarin ik me rotverveel, die lichamelijk belastend zijn en waar ik geen collega's heb waar ik normaal mee kan praten. Ik heb mijn bachelor gehaald en daarna twee masters niet afgemaakt, dus mijn familie vond dat ook nog eens heel fout dat ik met m'n studie stopte, werd heel erg onder druk gezet om door te gaan ondanks dat ik het eigenlijk al jaren niet naar m'n zin had. Terwijl ik achteraf maar van een ding spijt heb, en dat is dat ik niet eerder ben gestopt.quote:Op donderdag 24 september 2009 11:11 schreef Xs2Shanna het volgende:
Ja, maar daar heb ik bewust voor gekozen! En dat is natuurlijk wat anders dan niet kiezen. Soms denk ik weleens, had ik maar doorgeleerd, maar dan kijk ik kritisch naar mijn leven, waarin ik een hoop kan veroordelen, en een goede baan heb, en mezelf gelukkig voel. Ik denk dat ambitie je persoonlijk verder kan brengen dan veel en hoge opleidingen.
Humor en intelligentie hebben heel veel met elkaar te maken.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef Xs2Shanna het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |