abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71698686
Naar aanleiding van dit topic: Oud studenten Engels: wat doe jij nu voor werk? zit ik met een aantal vragen. Ik wil graag Nederlandse taal en cultuur aan de universiteit studeren. Het liefst ga ik niet het onderwijs in; ik neig zelf meer naar de commerciėle kant, of de journalistieke. Graag zou ik van afgestudeerde neerlandici willen weten wat voor werk ze nu doen en hoe ze aan hun baan gekomen zijn. Is het als neerlandicus/neerlandica (of gewoon als alfa) echt zo moeilijk om aan een baan op niveau te komen?
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 00:03:45 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71698945
Ik zou eerder voor een technische studie kiezen vooral als jongen.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_71699685
Haha, heb je mijn taalfoutje ook gelijk even verbeterd;)

Volgens mijn vriend kan je opzich met universitair denkniveau elke kant op maar volgens mij heb je als neerlandicus wel minder mogelijkheden in je vakgebied dan een student Engels..
pi_71705023
Nou dat is niet helemaal waar want de praktijk is tegenwoordig ander gezien de verschuivingen in de maatschappij en het feit dat bijna iedereen goed engels kan.
75 topics = FIN
pi_71705168
Het is in ieder geval veel moeilijker dan met een technische / praktische richting.

Mijn zus heeft 2 universitaire diploma's; Romaanse (dus spaans-frans) en dan nog eens Master frans-nederlands met een jaartje doctoraat erbij, en ze vindt gewoon geen werk op niveau. Nu werkt ze op een secretariaat waar ze de standaard zaken doet zoals de post verdelen binnen het bedrijf, de standaard briefjes schrijven, de affiches maken, telefoons opnemen... Altijd tijdelijke jobs om zwangerschappen te overbruggen, maar iets vast vindt ze gewoon niet. Ikzelf heb een technische richting gedaan, ik ben zelfs nog niet klaar en ik word al minimaal 2 tot 3x per week opgebeld door bedrijven die een werkaanbieding doen.

1 Tip; wil je werkzekerheid; ga voor een technische richting. Masters of science & Master of arts zijn zeer veel gevraagd. Het moet je natuurlijk wel een beetje interesseren ook .

Talen & vooral filosofie ed zijn wel leuk, maar om daar werk mee te vinden moet je gewoon veel geluk hebben want ze zijn niet veel gevraagd. Het is niet voor niets dat die vaak als waardeloze diploma's beschouwd worden; je moet er ook voor werken om ze te halen & achteraf ben je er niet zoveel mee.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_71710558
Tsja, ik wil zelf les gaan geven of vertalen, en in die richting vind je altijd qwel iets lijkt me. Ik weet niet wat jouw zus wil?

Trouwens is het niet zo dat iedereen goed Engels spreekt. De meeste Nederlanders spreken slechter Engels dan ze denken!! En als Engels zo belangrijk is, is er juist vraag naar goede docenten lijkt me.

Oh, en niet iedereen KAN een technische studie doen, ik heb daar zelf bijvoorbeeld helemaal geen aanlrg voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')