Ik heb ook nog een leuke - zelf meegemaakt!
Zo'n 5 jaar geleden waren we op vakantie in Griekenland, Zakynthos. Op een dag gingen we het eiland verkennen met onze huurauto. Rond de lunch stopten we ergens bij een wegrestaurantje. Omdat we beiden een beetje last hadden van onze stoelgang, wilden we daar wat salade eten en verder gaan. Na een aantal minuten komt bij mij aandrang, dus ik excuseer mij. Vriendelijke ober (tevens eigenaar) brabbelt vanalles in het Grieks (terwijl het geen probleem was om in het Engels bestellen) en begeleidt me naar zijn toilet. Dat ding was zo krap, dat je achter de pot moest gaan staan, om de deur dicht te krijgen. De deur kon ook niet helemaal open, want dan botste hij tegen de pot.... Slot op de deur kreeg ik er met moeite op, maar ik kon eindelijk mijn gang gaan.
Na een aantal minuten was ik klaar (het nadeel van last hebben van je stoelgang is o.a. de niet te misverstane geur...) dus ik wilde snel gaan.... Ik had direct de klink in mijn handen...

Enfin, palletje teruggevonden op de vloer en opnieuw proberen - maar het slot weigerde elke beweging. Niet linksom, niet rechtsom - nada.

Na wat gemor, dacht ik: via het raam dan maar. Dus ik draai me om en realiseer me dat de raam die in dit hokje zat niet meer was dan een aantal willekeurig weggehaalde bakstenen.... geen optie dus.
Weer klooien met dat slot totdat ik op een gegeven moment de draaiknop ervan in mijn handen heb - afgebroken. Ik kreeg dat ding niet meer terug geplaatst en ben vervolgens op de deur gaan slaan en heb staan roepen. Na een minuut reageerde de vriendelijke ober en hoewel ik hem niet zag - moet hij ongetwijfeld in paniek voor de deur met zijn armen hebben staan zwaaien. Ik vroeg om een schroevendraaier zodat ik de scharnieren eruit kon halen en hij gaf aan in gebrekkig Engels dat hij het snapte en zo terugkwam.
Na twee minuten hoor ik verschillende stemmen van Griekse mannen voor de deur. Mijn vriendin kwam eens kijken waar ik bleef en zag ze op een kluitje staan - druk gebarend. Een van die mannen roept op een gegeven moment heel hard "stand back!" - mijn vriendin slaakt een gil - ik begrijp er geen reet meer van

en vervolgens komt een hakbijl door de deur zijlen! De kok was zich ermee komen bemoeien en bleef slaan totdat hij 1 paneel, de klink en het slot eruit had.... Ik was bevrijd

- maar durfde de eigenaar niet aan te kijken (bang voor een fikse schadevergoeding die ik zou moeten betalen...). Hij grijpt me echter vast, omhelst me en jammert duizendmaal excuses. Hij had mij tijdens ons wandelingetje naar het toilet willen waarschuwen voor het slechte slot maar had dat in het Grieks gedaan ipv Engels. We moesten en zouden 's avonds bij hem terug moeten komen om gratis te eten als vorm van excuses. De arme man had de tranen in zijn ogen staan en het zou voor hem veel betekenen als we terugkwamen. En dat hebben we; we hebben heerlijk gegeten, goed gelachen en een royale fooi achtergelaten.
Check mijn
website en mijn band:
The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)