abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71678038
Ik wilde in huis wat gladde, bijna spiegelende objecten gaan fotograferen, en heb het zowel met als zonder flits geprobeerd.

-Met flits had als resultaat dat die flits op het object te zien was in de vorm van een lichte plek.
-Zonder flits had als resultaat dat het object er erg wazig en donker uit kwam te zien.

Heeft iemand trucjes om de flits te gebruiken zonder dat je die lichte plek te zien krijgt op het object? Ik heb alle instellingen nagekeken, maar vooralsnog niets gevonden. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

De camera die ik altijd gebruik is een dertien-in-een-dozijn huis-, tuin- en keuken-camera, te weten de Canon Powershot a430. Doorgaans voldoet het apparaat gewoon, dus ik ga geen andere kopen.
pi_71678079
heb je al geprobeerd iets over je flitser te zetten?
een wit plastic bekertje bijvoorbeeld?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_71678115
miss een polarisatie filter? Geen idee of dat echt werkt.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:17:02 #4
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_71678197
andere lampen gebruiken dan de flits. Met simpele klemlampjes of spotjes kom je al een eind, en anders, als het echt om de voorwerpen gaat en niet zozeer om hun omgeving: een zogenaamde lightcube gebruiken.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_71678205
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:13 schreef Mirjam het volgende:
heb je al geprobeerd iets over je flitser te zetten?
een wit plastic bekertje bijvoorbeeld?
Wat ik in eerste instantie heb geprobeerd is links, rechts, voor en achter het object in kwestie voorwerpen plaatsen die als een soort schermpje dienen. Maar dat bleek geen zin te hebben.

Het ging om cd-doosjes die ik van bovenaf wilde fotograferen.

Er zijn uiteindelijk wel foto's uitgekomen, maar de manier waarop was wel erg vreemd: met de camera zowat een meter boven het doosje, op de allerhoogste resolutie (zodat de doosjes toch nog in een redelijk formaat en met leesbare lettertjes op de kiek kwamen), en verder in een soort ballethouding proberen de flits net náást het doosje te krijgen. Terwijl ondertussen tóch het hele doosje op de foto komt.

Dat moet toch op een normalere manier kunnen...

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2009 12:18:32 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:23:27 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_71678363
Omgeving goed verlichten en zonder flits fotograferen lijkt me de beste optie. Heb je trouwens al een omnibounce geprobeerd?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:27:43 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_71678448
gebruik maken van de A stand van je camera, diafragma laag houden, eventueel je iso omhoog, onderwerp met en losse lamp belichten en je flitser uitzetten
klem eventueel een wit vel voor de lamp zodat het licht verzadigd word
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_71678485
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:23 schreef Rewimo het volgende:
Omgeving goed verlichten en zonder flits fotograferen lijkt me de beste optie. Heb je trouwens al een omnibounce geprobeerd?
Die omnibounce lijkt op het eerste gezicht niet bruikbaar bij mijn camera.

De tips in de post hiervoor zal ik eens uitproberen.

[ Bericht 74% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2009 12:30:02 ]
pi_71678556
De reden dat je het flitslichts zo duidelijk terug ziet in de reflectie is omdat je lichtbron (de flits) zo klein is. Het is een hele felle, directe lichtstraal.

Je lost dit op door een veel grotere lichtbron te kiezen. Wat Rewimo zegt over de omgeving verlichten is dus een hele goede oplossing. Je kan ook op andere manieren een veel grotere lichtbron maken, maar daar heb je wat meer spullen voor nodig.
fotografie FTW
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:32:11 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_71678559
Ehm, ik ging uit van een losse flitser, als je die niet hebt is een omnibounce geen oplossing, nee
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_71678585
Plak een spiegeltje oid op je toestel dat de flits naar de dichtst bijnde muur afbuigt.
pi_71681043
wel belichten geen reflexie.

probeer eens je camera in manual. Diafragma naar 16 o.i.d
en dan sluitertijd hoog zetten, en flitsen. en dan beetje proberen
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 14:13:00 #13
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71681791
De powershot A430 is gewoon een point & shoot camera. Maar cd-doosjes kun je toch prima overdag fotograferen, zeker op een dag als vandaag. Hartstikke zonnig. Buiten of bij een raam moet je toch voldoende licht hebben?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71686702
las de camera type verkeerd
pi_71687421
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:29 schreef female81 het volgende:

[..]

Die omnibounce lijkt op het eerste gezicht niet bruikbaar bij mijn camera.

De tips in de post hiervoor zal ik eens uitproberen.
mijn tip van het plastic bekertje is hetze;fde idee
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_71750790
Gewoon buiten doen, liefst op een wat bewolkte dag (zorg dat de doosjes, en de objecten die erin reflecteren, niet in direct zonlicht staan).
  maandag 10 augustus 2009 @ 03:00:20 #17
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71750807
Vloepapier over de flits plaken?
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
  maandag 10 augustus 2009 @ 03:07:40 #18
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_71750837
'vloei' 'vloe' 'floei'het zal wel geen 'flu' papier zijn
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_71751509
Mocht iemand willen weten hoe het precies afliep: Ik heb alle trucjes geprobeerd, maar ze hielpen niet. Die met dat bekertje ook niet.

Het uiteindelijke resultaat is dat ik (zonder flits) maar voor het raam ben gaan staan met de doosjes, in de uren dat het het lichtst was, en dat ik ze op de pc uiteindelijk nog heb zitten photoshoppen (scherpte, contrast). Ze bléven vrij donker en grauw. Maar met het bewerken erbij was het eindresultaat nog redelijk.

Dit was het origineel van de foto van doosje nummer 3 uit de gelinkte verzameling hierboven.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2009 07:22:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')