abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71664751
Sinds novemben vorig jaar ben ik in dienst bij mijn werkgever (bijbaan) met een nulurencontract. Nu heb ik dat altijd prima gevonden, ik werkte namelijk toch altijd wel 20+ uur dus geld kreeg ik sowieso wel. Nu ben ik echter bezig met een hypotheek en kom ik door dit nulurencontract niet in aanmerking voor een hypotheek met NHG.

Ik wil dus graag dat zij mij een contract voor een X aantal uur gaan geven. Dat zou voor hen in de praktijk niets moeten uitmaken, omdat ik toch altijd wel dat X aantal uur zal gaan werken. Ik heb dit ook aangegeven dat ik dit graag zou willen, maar ik ben bang dat voordat ik dat contract echt heb we wel weer een aantal weken, zoniet maanden, verder zijn. Daar wil ik liever niet op wachten.

Nu kwam ik het volgende tegen betreffende een nulurencontract:
quote:
- De werkgever betaalt u alleen loon voor de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan.
- Bovenstaande afspraak geldt alleen voor de eerste zes maanden van de arbeidsrelatie. Na die zes maanden moet de werkgever loon doorbetalen, ook als er geen of minder werk is, tenzij daarover andere afspraken gemaakt zijn in uw cao. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden.
Nu is dat mooi meegenomen, maar kan ik hiermee ook een urencontract afdwingen voor het gemiddelde aantal uur dat ik heb gewerkt of is het alleen doorbetaling? Dus stel ik heb de afgelopen 3 maanden X uur gewerkt, dat ik een contract moet krijgen voor dat X aantal uur ipv het nulurencontract?

Ik zit overigens in de CAO Welzijn en Maatsch. dienstverlening, ik heb daarin zo snel geen uitzonderingen kunnen vinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lausteen op 06-08-2009 22:25:31 ]
  donderdag 6 augustus 2009 @ 22:36:21 #2
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_71665392
Ik snap niet helemaal wat je vraag is maar ik vermoed dat het op het volgende neerkomt: je werkt al zes maanden ongeveer 20 uur per week bij je huidige werkgever en wil eigenlijk een contract van 20 uur aangezien dat voor jouw gunstiger uitkomt?

In jouw geval is er sprake van een rechtsvermoeden van arbeidsomvang. Dat betekend dat jouw werkgever zich heeft verplicht aan het mogelijk maken van 20 uur arbeid per week omdat je in de afgelopen drie maanden gemiddeld 20 uur arbeid hebt kunnen leveren (artikel 610b boek 7 title 10).

Concreet gezegd betekend dat dat je recht heb op een contract van 20 uur per week omdat je in de afgelopen maanden gemiddeld 20 uur per week hebt gewerkt. Dit kun je ook afdwingen. Mocht dat niet lukken dan wil een rechter je meestal wel gelijk geven.
pi_71665706
Daar komt het samengevat op neer ja Bedankt!
pi_71665713
[quote] Mocht dat niet lukken dan wil een rechter je meestal wel gelijk geven.[/quuote]

Ja, dat is fijn werken.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 23:25:06 #5
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_71667142
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:45 schreef DirkZz het volgende:
[quote] Mocht dat niet lukken dan wil een rechter je meestal wel gelijk geven.[/quuote]

Ja, dat is fijn werken.
Hahaha ja heeeeel fijn werken..
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 00:08:43 #6
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_71668833
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 23:25 schreef Joe-Momma het volgende:

[..]

Hahaha ja heeeeel fijn werken..
Nouja. T'is het een of het ander... anders kun je altijd nog je arbeidsovereenkomst laten ontbinden via de rechter in verband met een verstoorde arbeidsrelatie.
pi_71672176
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 00:08 schreef Uro het volgende:

[..]

Nouja. T'is het een of het ander... anders kun je altijd nog je arbeidsovereenkomst laten ontbinden via de rechter in verband met een verstoorde arbeidsrelatie.

een werkgever die zich op het standpunt stelt dat jij een nul-urencontract hebt zal zeggen dat er niets te ontbinden valt.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 11:42:57 #8
233702 Uro
Veni, vidi, uro!
pi_71677029
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 07:01 schreef Essebes het volgende:

[..]

een werkgever die zich op het standpunt stelt dat jij een nul-urencontract hebt zal zeggen dat er niets te ontbinden valt.
Als er een rechtsvermoeden van arbeidsomvang bestaat is er wel degelijk iets te ontbinden. En trouwens een nul-uren contract is ook een arbeidsovereenkomst.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:01:19 #9
188514 whoeier
If it was an option, I did it
pi_71677682
het is wel een contract, maar geen oproep is geen werk, moet hij alleen wel hard kunnen maken ( mannetje aannemen) dat er geen werk is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')