Wat Christus zelf heeft samengevat in het grote gebod "heb je naaste lief".quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 13:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Decreet lijkt me niet de juiste term.
Instructies lijkt me geschikter.
In plaats van meteen het antwoord te geven, wil ik liever mijn standpunt stap voor stap begrijpelijk maken. Ik heb als eerste een vraag aan jou, heb je ooit 1 of meerdere van deze zaken overtreden:
# Toon eerbied voor uw vader moeder.
# Pleeg geen moord.
# Pleeg geen overspel.
# Steel niet.
# Leg over een ander geen vals getuigenis af. (liegen).
# Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.
Lijkt me glashelder.quote:Leviticus 20
13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Ja, maar een tegenargument zou zijn dat Paulus nogal heeft beargumenteerd dat Christenen verlost zijn van de wet en geheiligd worden door hun geloof in Christus. Dus dan zou je je argument ergens anders vandaan moeten halen.quote:Op zondag 9 augustus 2009 14:35 schreef Arcee het volgende:
Waarom een aparte bijbel hiervoor, de bijbel is toch duidelijk over dit onderwerp?
[..]
Lijkt me glashelder.
Gelovigen die zo vasthouden aan het veroordelen van homosexualiteit zouden dat juist moeten doen. Zij zijn toch degenen die die bijbelpassage aanhalen voor hun overtuiging?quote:Op zondag 9 augustus 2009 14:47 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar een tegenargument zou zijn dat Paulus nogal heeft beargumenteerd dat Christenen verlost zijn van de wet en geheiligd worden door hun geloof in Christus. Dus dan zou je je argument ergens anders vandaan moeten halen.
Oke, maar dat is het hem nu juist.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 18:26 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Afgezien van dat ik volgens sommige reclame-boodschappen een dief van mijn eigen portemonnee ben en dat het me leuk lijkt om een lilliputter als slaaf te hebben (jaloers op Wonka?) denk ik dat ik het tot nu toe redelijk netjes heb gedaan.
15 En het geschiedde, als Hij aanzat in deszelfs huis, dat ook vele tollenaren en zondaren aanzaten met Jezus en Zijn discipelen; want zij waren velen, en waren Hem gevolgd.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 19:17 schreef Great_Expectations het volgende:
Gelukkig is het voor mij als ongelovige atheistische homo voldoende om mijn naasten lief te hebben. Mocht god bestaan, dan kijkt vindt hij dat wel goed genoeg voor een leuk plekje in de hemel, bij alle dieven, hoeren en tollenaars.
Alle gelovigen echter, die worden gewogen op een goudschaaltje.. Dus ik snap de afgunst naar homo's en lesbo's wel. En oh, kut, afgunst is ook nog eens een hoofdzonde, dus ben je nog verder van huis.
Wanneer je al deze dingen van nature niet meer doet maar zelfs afschuwt en ze daarom niet eens meer bij je opkomen, heb je je naaste lief als jezelf.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 19:07 schreef Great_Expectations het volgende:
[..]
Wat Christus zelf heeft samengevat in het grote gebod "heb je naaste lief".
En gemakshalve vergeet je even dat je naar jezelf moeten kijken ipv anderen te bevragen over of ze wat in jouw ogen instructies van god zijn wel naleven. Daar kan God zelf wel over oordelen en heeft hij jou niet voor nodig.
Hier ben ik het niet mee eens.quote:Op zondag 9 augustus 2009 13:50 schreef Holtingar het volgende:
Aard of keuze? Voor de één natuurlijke aanleg, voor de ander een keuze. Het omgaan met seksualiteit is tijd- en plaatsgebonden. Daarbij kunnen we niet voorbijgaan aan de esthetica; de schoonheidsbeleving wordt vaak boven de hormonale aantrekkelijkheid geplaatst, en in veel culturen was/is het mannetje (ofwel de jongen, jongeman) - net als bij de andere zoogdieren - het mooist. Tot op de dag van vandaag gebruiken de mannen in 'primitieve' stammen 'make-up', en zijn er 'de mooiste man-verkiezingen', terwijl de vrouwen - terecht - geen tweede blik waardig gekeurd wordt. Reis naar de gebieden waar vrouwen nog 'in het wild' leven (zonder de bh's, kapsalons, epileerapparaten en smeerseltjes); dan wordt de keuze (!) voor homoseksueel gedrag - meestal pederastie - plotseling een stuk begrijpelijker. Het Westerse denken m.b.t. de vrouw als lustobject is sterk gevormd door en gefixeerd op 'Hollywood'.
Het orphisme én het christendom hebben gezorgd voor ons 'moderne' denken over seksualiteit in de brede zin. 'Het lichaam is de kerker van de ziel' - daar draait het om. De ziel heeft een goddelijk element, en dat moet zo zuiver mogelijk gehouden worden. Die goddelijke essentie (zie het orphisme) onderscheidt ons van de dieren. Vandaar dat de tempel/kerk al vóór onze jaartelling preekte dat wij al het dierlijke af moeten zweren. Helaas zullen we moeten eten en drinken, en aan voortplanting ontkomen we ook niet, anders blijven de kerkbanken leeg, maar seks mag alleen (!) omwille van de voortplanting. Alle seks die gericht is op 'dierlijke lust' werd verboden. (Masturbatie, homoseksualiiteit, seks met voorbehoedsmiddelen.) Dus ook alleen seks binnen het huwelijk, want promiscuïteit is eveneens dierlijk.![]()
Vóór de intrede van het orphisme en de bijbel dacht men in Europa heel anders over seks. Zie daarvoor:
http://www.veltmaete.nl/liefde-in-de-griekse-oudheid/
Voor degenen die geen zin hebben in een lijvig artikel; hier is het verhaal in foto's en afbeeldingen:
http://www.veltmaete.nl/ho-pais-kalos/
Ik heb het privilege gehad om de ervaring te hebben gehad waardoor ik werkelijk kan staan achter geen sex voor het huwelijk en nastreven van zuivere liefde voor het hebben van sex ja. 'Een of andere kip volblaffen' verbleekt bij die liefde. Plezier wordt het plezieren van de ander, niet simpelweg het bevredigen van je lusten.quote:Op zondag 9 augustus 2009 15:25 schreef Modus het volgende:
Ja, net alsof jij daaraan denkt wanneer je 1 of andere kip volblaft, Ali..
Bekijk de aflevering van Netwerk van gisteren op Uitzendinggemist (vanaf 9:16).quote:Ted Haggard: het leven na een seks- en drugsschandaal
Hij was een van Amerika’s bekendste dominees en een groot voorvechter van christelijke familiewaarden. Maar een seks- en drugsschandaal maakt een einde aan de positie van Ted Haggard. In 2006 blijkt dat hij een relatie heeft met een mannelijke prostituee en ook nog drugs van hem koopt.
Haggard valt diep. Zijn megakerk in Colorado stuurt hem de kerk en de staat uit. Hij mag met niemand praten. Maar de Amerikaanse film-maakster Alexandra Pelosi en haar Nederlandse echtgenoot Michiel Vos weten Haggard te benaderen voor een documentaire over zijn leven na de val.
In Netwerk vanavond de samenvatting van de film ‘De beproeving van Ted Haggard’.
Het schandaal rond Haggard beheerste lange tijd de Amerikaanse media. Bekijk de interviews bij Oprah Winfrey en Larry King.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |